Posti hukkasi kuoren jossa oli 1000e minulle
Tätini lähetti minulle kirjeen Ruotsista 3 viikkoa sitten. Kuoressa oli 2kpl kaksipuolista korttia sisätysten jonka sisään teipattu 2kpl 500e seteliä lahjana minulle. Tiedän kuinka helvetin typerää on lähettää rahaa postissa mutta 87v tätini teki niin silti.
Hän lähetti samalla kerralla myös toiselle sukulaiselle tänne Suomee vastaavan kirjekuoren missä oli rahaa, joka tuli 2arkipäivässä perille vastaanottajalle. Itse en ole edelleenkään saanut kirjettä.
Onko mitään keinoa saada kirjettä enää perille tai tahoa jonka avulla edes yrittää selvittää minne kirje joutui?
Asun yksin ja olen ollut kuukauden lomalla joten ollut aina kotona postin tullessa eli kukaan ei ole täällä päässä päässyt kirjettä ottamaan huomaamattani mikäli se oltaisiin minulle jaettu.
Kommentit (80)
Oletko kuitenkin saanut muuta postia tänä aikana? Posti kerran 'hukkasi' mun rahakuoren, sitten hoksasin, etten ollut saanut muutakaan postia viikkoon. Soitin Postiin, toivat samana päivänä mulle pinon postia, ja selitys tuli myöhemmin kirjeitse, mutta ei siitä selvinnyt, mistä kiikasti. Joo ja lähin posti on 200m päässä.
Juu, minäkin olen useamman kerran käynyt postin lajittelukeskuksessa ja se kone millä kirjeet lajitellaan on aika valtava vehe ja varmasti joka päivä se jonkun kirjeen syö, ja sitten kun tulee häiriö niin sitten se vasta saa tuhoa aikaan.
Kumma kyllä kun kaikki muut postit löytäneet perille. Tädin kuori oli siis syntymäpäivälahjaraha minulle. Olen saanut edellisviikolla paljon postitse onnittelukortteja, osa tuli kuorissa, ja kaikki tuli perille parissa arkipäivässä niiden lähdettyä postin matkaan. Niissä toki ei oölut euroakaan rahaa mukana.
Eri asia jos muukin posti täällä takkuaisi.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuitenkin saanut muuta postia tänä aikana? Posti kerran 'hukkasi' mun rahakuoren, sitten hoksasin, etten ollut saanut muutakaan postia viikkoon. Soitin Postiin, toivat samana päivänä mulle pinon postia, ja selitys tuli myöhemmin kirjeitse, mutta ei siitä selvinnyt, mistä kiikasti. Joo ja lähin posti on 200m päässä.
Vahingossa laittaneet jakelun keskeytyksen väärälle osoitteelle, varmaan joku naapuri oli tehnyt itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Kumma kyllä kun kaikki muut postit löytäneet perille. Tädin kuori oli siis syntymäpäivälahjaraha minulle. Olen saanut edellisviikolla paljon postitse onnittelukortteja, osa tuli kuorissa, ja kaikki tuli perille parissa arkipäivässä niiden lähdettyä postin matkaan. Niissä toki ei ollut euroakaan rahaa mukana.
Mutta siis niin laskut (yllättäen) kuin muu posyi tullut normaalisti. Tänään viimeksi tuli pankilta ja kelalta kuoret jotka pistetty maanantaina minulle tulemaan kys. paikoista päivämäärän mukaan.
Tätis kusettaa sua! Piti rahat itellään ja valehteli lähettäneensä. Saa rahalla vuodeksi vaippoja.
Toivottavasti se jaettas minun postilootaan huomenna ja pääsisin ostaan suklaata ja siideriä.
Tavallista kirjelähetystä ei pysty seuraamaan, mutta postilaki korvaa kuitenkin lain mukaan tavallisen kirjelähetyksen katoamisesta enintään 50 e vahingon kärsineelle.
Tämä tosin Suomen lain mukaan, että onko sitten sama jos lähetetty Ruotsista.
Sen mukaan lähetyksen kadotessa oikeus korvaukseen on lähettäjällä.
Kannattaa vielä selvittää tuleeko jokin korvaus kuitenkin kyseeseen, jos lähetys on kadonnut.
Vierailija kirjoitti:
en ymmärrä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. No se oli sitten sen kirjeen ja lahjarahan menoa. Uskon silti että joku Postin rivestä sen varasti. Ja lupaan että jos kuori joskus tuleekin perille rahoineen voin todistaa puheeni ottamalla vaikka kuvan lähetyksestä. Juttu on tosi mutta toivottavasti täti tajuaiai ensikerralla rahat siirtää tilisiirtona vaikka joutuisi siittä sitten pankissa pulittaan jotain ylimääräisiä maksuja.
Puhutko nyt Ruotsin- vai Suomen postista?
Uskon että mahd. varkaus tapahtui suomen päässä. Jos olisi varstettu ruotsissa niin miksi toiselöa puolella suomea asuva serkkupoila sai kuorensa ja minä en? Jos ruotsissa posti varasti olisi ottanut molemmat.[/quote
Mutta toinen kuori lähti Imatralle serkulleni ja toinen minulle toiselle puolelle Suomea joten niillä Suomessa täysin eri matka. Asun itse taas Länsi rannikolla.
Niin mitä väliä sillä matkalla on? En ymmärrä vieläkään.
Vierailija kirjoitti:
Kumma kyllä kun kaikki muut postit löytäneet perille. Tädin kuori oli siis syntymäpäivälahjaraha minulle. Olen saanut edellisviikolla paljon postitse onnittelukortteja, osa tuli kuorissa, ja kaikki tuli perille parissa arkipäivässä niiden lähdettyä postin matkaan. Niissä toki ei oölut euroakaan rahaa mukana.
Mulla on iäkäs sukulainen Ranskassa, joka vuosia lähetti meille jälkeläisilleen seteleitä juuri korttien välissä kirjeissä, kunnes sieltä alkoi tulla pelkkiä kortteja, kuori auki leikattuna ja teipillä kasattuna. Tässä tapauksessa mitä ilmeisimmin varas on ollut Ranskassa. Onneksi sitten lopulta pappa uskoi, että täytyy keksiä joku muu keino lähettää rahaa :) Toivottavasti sinunkin tätisi nyt miettii samoin.
Soittaisin silti postiin, ja olisin tiukkana, että nyt TE selvitätte tämän. Yrittänyttä ei laiteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut Postin lajittelukeskuksessa hienon sveitsiläisen lajittelukoneen sisällä ja voin kertoa, että siinä kun menee jotain vituiksi niin se silppuaa kirjeitä kilotolkulla sekunneissa. Niin hieno sveitsiläinen kone kuin onkin.
Voin vain kuvitella miten ap:tä ketuttaa, kun serkkupoika sai rahansa ja hän jäi ilman. Saattaisin itsekin tuossa tilanteessa riipaista kunnon kännit.
Kyllähän se vituttaa kieltämättä, etenkin näin opiskelijan näkökulmasta. En ole edes nähnyt ennen 500e seteliä kuin televisiossa/lehdisså. :D ilmeisesti joku halusi etten näe nytkään. Ka hyvä että serkku sai sentään omansa vaikka kieltämättä mietin että olisihan ne osat voineet mennä toisinkin perin...
Eikös se olekaan Ranskalainen kone?
Ilmeisesti ei korvata;
http://yle.fi/uutiset/3-7411243
viitataan kansainvälisiin säännöksiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat sille tädille tilinumerosi.
Ei postiin voui luottaa nykyään.
Pidin itse alusta asti riskaabelina postitse tuollaisen summan lähetystä. Tädin peruste oli että Ruotsissa menee jokin iso maksu jos siirtää tietyn suuruisen summan tilisiirtona.
En tiedä itse asiasta mitään ja pitääkö paikkansa. Ja en tiedä meneekö maksu per yksi tilisiirto vai riippuuko se esim vuoden aikana siirrettyistä rahoista - jos vuodeasa siirtää summan x siittä joutuu maksamaan summan y.Tuskin kyseessä mikään aivan pikkuriikkinen summa sitten on jos kerta enemmin lähettää 1000e postin kautta.
SEPA-alueen maksu, johon Ruotsikin kuuluu, on suomalaisissa pankeissa yleensä ilmainen. EUR-tilille maksaessa sek-eur-konversio varmaan pankin päivän kurssin mukaan ja siinä tulee kuluja muutama euro. Tämä siis verkkopankin kautta tehtäessä. Vanhan ihmisen mennessä pankkitiskille niitä kuluja varmasti alkaa tulla palvelumaksujen muodossa.
Kyllä kannatti säästää muutama euro - vanhuksille on tyypillistä jähmeästi rahaan suhtautuminen. Eletään sitä vuosikymmenien takaista aikaa ja kuvitellaan että tänä päivänä asiat toimivat samalla lailla kuin kultaisella 70-luvulla. Nyrkkisääntö: posti ei koskaan korvaa mitään. Jos rahat olisi lähetetty seurantakoodillisena kirjeenä, olisi sentään nähnyt postin toimipisteen millä välillä se on kadonnut, mutta silloinkin ulkomaan kirjeessä korvaus olisi ollut max 30e. Monesti posti korvaa lähetyksen painon mukaan, joka parin gramman kirjeillä ei montaa senttiä tee. Vakuutettu kirjelähetys taas maksaa niin paljon että pankin palvelut tulevat halvemmaksi.
Maailman postiliiton yleissopimuksen mukaan
15 artikla rahalähetyksiä tavallisessa kirjeessä ei oteta vastaan eikä siten korvata
http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2011/20110069/20110069_2
Vierailija kirjoitti:
Nykyään paras tapa hävittää ruumis on laittaa sen postin kuljetettavaksi.
Voi sun kanssas! Meinasin tukehtua kahviini!
😂
Mitä hittoa jauhat siitä serkustas jolle raha meni perille kun taas sulle ei. Posti jakaa monta kertaa vuodessa mun postiani naapureilleni, he sitten kiikuttavat niitä minulle tai eivät, joskus länttäävät nastalla talon ilmoitustaululle. Itsekin kiikuttelen väärin jaettua postia naapureille. Etkö oikeasti nyt ymmärrä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Ja "iäkäs tätisi" lähettelee kuin vahingossa euroseteleitä maasta jossa ne eivät ole käytössä?
Niin... Jos vaikka joku iäkkään tädin ystävä/sukulainen on käynyt maassa missä käytetään euroja?
Tai... jos iäkäs täti on käynyt pankissa vaihtamassa kruunuja euroiksi? Voin minäkin vaihtaa euroja no vaikka kruunuiksi ja lähettää ne sukulaisille Ruotsiin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään paras tapa hävittää ruumis on laittaa sen postin kuljetettavaksi.
HAH HAH HAH --- PÄivän paras kuitti !!!!
Kyllähän se vituttaa kieltämättä, etenkin näin opiskelijan näkökulmasta. En ole edes nähnyt ennen 500e seteliä kuin televisiossa/lehdisså. :D ilmeisesti joku halusi etten näe nytkään. Ka hyvä että serkku sai sentään omansa vaikka kieltämättä mietin että olisihan ne osat voineet mennä toisinkin perin...