Asumistukia leikataan
Kommentit (205)
Well played hallitus.
Step 1: opintotuesta leikataan 25 prosenttia.
Step 2: opiskelijoiden asumislisä poistuu ja opiskelijat siirtyvät yleisen asumistuen piiriin (lehdissä: opiskelijoiden asumistuki nousee jopa NÄIN paljon).
Step 3: yleistä asumistukea leikataan.
Asiantuntijat: ei mitään merkitystä, koska köyhimmät saavat loput toimeentulotukena.
Sossun täti: ei me olla yleensä annettu opiskelijoille toimeentulotukea.
Käyttäjä3944 kirjoitti:
Well played hallitus.
Step 2: opiskelijoiden asumislisä poistuu ja opiskelijat siirtyvät yleisen asumistuen piiriin (lehdissä: opiskelijoiden asumistuki nousee jopa NÄIN paljon).
Asiantuntijat: ei mitään merkitystä, koska köyhimmät saavat loput toimeentulotukena.
+ vuokrakatto asumistukeen joka heikentää asunnonsaantia entisestään
Tarvis maksaa yhtään mitään tukia...stana!!
Tuttuni asuu kahden lapsen kanssa saunallisessa kolmiossa. Vuokra 1000 euroa. Itse sinnittelen kahden lapsen kanssa huonokuntoisessa kaksiossa. Vuokra 650 euroa. Kummallekin meistä jää saman verran vuokraa maksettavaksi. Tämä on VÄÄRIN!!
Tuttuni haluaa kuulema asua mukavasti ja tykkää saunoa. :D No niin minäkin tykkäisin! Ehkä tämä muutos ajaa ihmiset nyt näihin vähemmän mukaviin asuntoihin. Kaikkea ei voi saada, jos ei käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni asuu kahden lapsen kanssa saunallisessa kolmiossa. Vuokra 1000 euroa. Itse sinnittelen kahden lapsen kanssa huonokuntoisessa kaksiossa. Vuokra 650 euroa. Kummallekin meistä jää saman verran vuokraa maksettavaksi. Tämä on VÄÄRIN!!
Tuttuni haluaa kuulema asua mukavasti ja tykkää saunoa. :D No niin minäkin tykkäisin! Ehkä tämä muutos ajaa ihmiset nyt näihin vähemmän mukaviin asuntoihin. Kaikkea ei voi saada, jos ei käy töissä.
Oikein toivot, että Suomeen syntyisi asumiskelvottomia slummialueita.
No tämän hallituksen aivopieruriihen jälkeen minä vaihdan kokopäivätyöltä osa-aikaiseksi, jotta jää enemmän aikaa pimeille töille. Loput haen toimeentulotukena sossusta. Näin vähintään tuplaan tuloni ja näen vähemmän vaivaa.
Kiitos Orpo+ kaverit!
Vuokranantaja kirjoitti:
Asumistuesta ei saa leikata. Miten minä sitten vuokria pystyn korottamaan?
Et ole vuokranantaja. Vuokrasin viime viikolla asunnon pääkaupunkiseudulta. Kävin katsomassa montaa asuntoa. Yksityisistä vuokranantajista puolet ilmoitti, etteivät vuokraa lainkaan asumistukien saajille. Syynä oli se, etteivät halua kannattaa tukijärjestelmää. Ammattiyhdistysliikkeen omistama VVO sen sijaan ottaa mielellään tuet.
No onhan se hullua, että asunnon vuokra on 850 e ja asukas saa siihen asumistukea yli 500 e. Perustellaan tätä sillä, että jokainen saa itse valita asuinpaikkansa, ei voi vaatia muuttamaan johonkin halvempaan kämppään.
Asumistukea maksetaan suhteessa eniten helsinkiläisille, joten pitääkö siellä todella maksa ihmisille, että suostuvat siellä asumaan? Asumistuki voitaisiin lopettaa kokonaan, asumiskuluja voitaisiin ottaa toimeentulotuessa huomioon max 200 e/hlö ja väki muuttaa kohta suljettaviin vanhainkoteihin tms. joissa on huoneet ja suihkut ja keittiöt valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantaja kirjoitti:
Asumistuesta ei saa leikata. Miten minä sitten vuokria pystyn korottamaan?
Tarkoitus on, että vuokrat laskevat, joten et mitenkään. Etköhän sinä ole ihan tarpeeksi varoissasi, kun vuokranantaja kerran olet. Oikeastiko elämääsi vaikuttaa se, että saat vaikka 10 euroa kuussa vähemmän?[/quote
Yksityiset vuokranantajat ovat valmiita laskemaan reilustikin vuokria, jos saavat hyvän vuokralaisen. Itse sain juuri vuokrattua asunnon 25% pyydettyä halvemmalla. Asunto on hyvä ja hyvällä paikalla.
Ihan hyvä vaan. Asumistukien höllä jakaminen on johtanut esimerkiksi Satolla ja VVO:lla siihen, että kalliissa asunnoissa asuvat runsaasti asumis- ja muita tukia nostavat sosiaalitapaukset, mutta työssäkäyvillä ei meinaa olla niihin varaa. Täysin absurdia. Turvonneet asumistuet nostattavat koko vuokria, koska ilmainen ja varma raha liikkuu vuokranantajan taskuun. Tiedän tämän, koska asuin Satolla kalliissa härskin kalliissa asunnossa ja taisin olla koko talon ainoa työssäkäyvä ja omalla palkallani vuokrani maksava. Muut ryyppäsivät ja rälläsivät yötä päivää, enkä usko että he olivat mitään etätyöntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään merkitystä. Uutisessahan sanottiin heti sivulauseessa että toimeentulomenot kasvavat. Kuka takoisi järkeä hallitukselle? Tämä on vain hölmöläisten peitontekemistä.
Miksi oletat, että toimeentulotukia ei leikattaisi seuraavaksi? Ainakin ne jäädytetään tälle tasolle ja kun maksatus on siirretty KELAlle voidaan pitää paremmin kiinni niistä asuntojen vuokrakatoista, eli liian kalliita asuntoja ei enää maksella ylimääräisenä tt-tukena. Tähänhän se koko KELA-siirto ja kaikkien asumistukien yhdistäminen nimenomaan tähtäsi, ja mielestäni siitä kai kerrottiinkin jossain että säästöjä aletaan hakemaan näiltä sektoreilta seuraavaksi? Omasta mielestä aivan oikeansuuntainen toimenpide, vähän kerrassaan joka vuosi niin vuokratkin halpenevat pikkuhiljaa.
Käyttäjä3944 kirjoitti:
Well played hallitus.
Siis juuri näin. Voi suoraan sanottuna vittu kun kiehahtaa veret lukiessani tuon uutisen. Ei jumalauta. Lisäisin listaan vielä, että jotkut kyllä saisivat nykyään tt-tukea lisäksi, mutta syksyllä kun lainan määrää korotettiin 250e/kk ja lainaa saa jatkossa maksuhäiriömerkinnästä huolimatta, ei tasan näy ainuttakaan opiskelijaa enää sossun luukulla. Kiitos hallitus.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se hullua, että asunnon vuokra on 850 e ja asukas saa siihen asumistukea yli 500 e. Perustellaan tätä sillä, että jokainen saa itse valita asuinpaikkansa, ei voi vaatia muuttamaan johonkin halvempaan kämppään.
Asumistukea maksetaan suhteessa eniten helsinkiläisille, joten pitääkö siellä todella maksa ihmisille, että suostuvat siellä asumaan? Asumistuki voitaisiin lopettaa kokonaan, asumiskuluja voitaisiin ottaa toimeentulotuessa huomioon max 200 e/hlö ja väki muuttaa kohta suljettaviin vanhainkoteihin tms. joissa on huoneet ja suihkut ja keittiöt valmiina.
Erittäin iso osa asumistuesta menee työssäkäyville ihmisille, joilla on matala palkka. Sanokaa pk-seutulaiset sitten heipat kaikille lähihoitajille, koulunkäyntiavustajille, keikkatyöläisille, varastomiehille, jnejnejne, jos asumistukea aletaan kovasti leikkelemään.
Itse pystyn tekemään työtäni ja asumaan täällä vain siksi, että käytännössä elätän itseni tuilla. Jos rahat ei riitä, lähden jonnekin maalaistaajamaan ja olen siellä sitten työttömänä lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos pk-seudulta löytyy perheasunto 850 eurolla, se on käsittämättömän HALPA! Itselläni vuokra on 1225 euroa kuussa kerrostalokolmiossa Vantaalla ja sekin on halvempi kuin edellinen, mistä muutin tähän HALVEMPAAN.
Miten luulet, että pienituloisena työssäkäyvänä maksaisin tämän vuokran ilman tukea? Palkkani riittäisi pelkästään tähän vuokraan, penniäkään ei jäisi laskuihin, lapsille tai ruokaan, mistään muusta puhumattakaan.
Ai että korpeaa, kun yrittää tehdä parhaansa, on ahkera ja työteliäs, ja silti viedään ja leikataan vaan lisää koko ajan. En jaksa enää.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on neliöhintaan liittyvä leikkaus. Eli jos sinä asut oikein isossa kaksiossa ja kaverisi oikein pienessä kolmiossa, niin tuki sinulle voi jopa laskea ja kaverisi voi saada rahaa entiseen malliin. Jos olette molemmat toimeentulotuella, niin silloin kuukausituloihinne ei tule muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin iso osa asumistuesta menee työssäkäyville ihmisille, joilla on matala palkka. Sanokaa pk-seutulaiset sitten heipat kaikille lähihoitajille, koulunkäyntiavustajille, keikkatyöläisille, varastomiehille, jnejnejne, jos asumistukea aletaan kovasti leikkelemään.
Itse pystyn tekemään työtäni ja asumaan täällä vain siksi, että käytännössä elätän itseni tuilla. Jos rahat ei riitä, lähden jonnekin maalaistaajamaan ja olen siellä sitten työttömänä lasten kanssa.
Tämä on täyttä paskapuhetta. Itse olen lähihoitaja, joka asuu Helsingissä kantakaupungissa melko suolaisella vuokralla, mutta mitään asumistukia en ole nostanut yli kymmenvuotisen työssäoloni aikana. Joskus tein huvikseni sen asumistukilaskurin, joka näytti tulojeni perusteella tasan 0 euroa. Kyllä ne asumistuet menevät muualle, enkä minä niitä kaipaakaan. Kunhan vuokrien nousu pysyisi kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on neliöhintaan liittyvä leikkaus. Eli jos sinä asut oikein isossa kaksiossa ja kaverisi oikein pienessä kolmiossa, niin tuki sinulle voi jopa laskea ja kaverisi voi saada rahaa entiseen malliin. Jos olette molemmat toimeentulotuella, niin silloin kuukausituloihinne ei tule muutosta.
Ei kun siis sinä oikein pienessä kaksiossa ja kaverisi oikein isossa kolmiossa. Jolloin sinulla on korkea neliöhinta = leikkaus ja kaverilla matala = ei leikkausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoituksena nimenomaan on se, että vuokrat tippuvat sille tasolle, että matalapalkkaisenkaan ei tarvitse mennä sossun luukulle vuokran maksaakseen. Kun työttömät joutuvat etsimään halvempia asuntoja, vapautuu niitä työssäkäyville ihmisille edullisempaan hintaan, jos (kun) tarjontaa on silloin enemmän kuin kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pystyn tekemään työtäni ja asumaan täällä vain siksi, että käytännössä elätän itseni tuilla. Jos rahat ei riitä, lähden jonnekin maalaistaajamaan ja olen siellä sitten työttömänä lasten kanssa.Tämä on täyttä paskapuhetta. Itse olen lähihoitaja, joka asuu Helsingissä kantakaupungissa melko suolaisella vuokralla, mutta mitään asumistukia en ole nostanut yli kymmenvuotisen työssäoloni aikana. Joskus tein huvikseni sen asumistukilaskurin, joka näytti tulojeni perusteella tasan 0 euroa. Kyllä ne asumistuet menevät muualle, enkä minä niitä kaipaakaan. Kunhan vuokrien nousu pysyisi kurissa.
Sinkkuna et samaan, mutta perheellisenä kyllä.
En nyt muista prosentteja (onko jollain linkkiä?), mutta suuri oli kuitenkin se osa perheellisistä asumistuen saajista, jotka kävivät töissä.
Ei se auta, että vuokra laskee leikkausten seurauksena EHKÄ joskus viiden vuoden päästä, jos se sen viisi vuotta nousee ja asumistuki laskee. Silloin perheellisen tuen saajien on kai pakko muuttaa muualle ja jättää työpaikkansa.
Lontoossahan kävi näin, että vuokrat eivät laskeneetkaan. Nyt on sitten työvoimapula matalapalkka-aloilla, mutta sekään ei ole laskenut vuokria.
jätin lapset tekemättä