"Me tullaan koko perheellä" – AARGH! Mikä lisääntyjiä oikein vaivaa?
Useimmat ihmiset ymmärtävät, että kutsu esimerkiksi illanviettoon koskee vain niitä, jotka on kutsuttu. Mutta sitten on tämä ryhmä vanhempia, jotka kuvittelevat, että on ihan okei tulla pieni (tai isompikin) lapsi mukana, jos sitä ei ole erityisesti kielletty.
Jos kuulut tähän porukkaan, jonka mielestä on okei tuoda lapsi ihan vain ilmoitusluontoisesti, miksi kuvittelet näin?
Kommentit (433)
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli kyse fb-ilmoituksista tyyliin pelataan meillä lautapelejä perjantaina klo 20. Se on epäformaali tilaisuus, jossa pätevät kulloisenkin sosiaalisen ryhmän vakiintuneet tavat. Ap ei vaan nyt tajua, että hänen sosiaalinen ryhmänsä on tapoineen muuttumassa, kun sakki alkaa siinä saada lapsia.
Sinusta on siis aivan itsestäänselvää tuoda mukanaan kutsumattomia vieraita, jos ei tiedä, onko se illan isännälle okei? Koska voit jonkun luokse tuoda koirasi, lapsesi tai ulkopuolisen kaverisi ilman eri ilmoitusta, pidät itsestäänselvyytenä, että voit tuoda heidät myös kaikkien muiden kaveriesi luokse?
Tämä on aika mielenkiintoista logiikkaa. Minulla on ollut välillä luonani koira, ja vaikka olen satavarmasti tiennyt, että kaikki kutsut ovat ns. koiraihmisiä, olen aina varmistanut etukäteen, että se okei. Muutaman kerran kyläiltyäni tarpeeksi jonkun luona koira kanssa voin uskoa, että koira on tervetullut vieras, mutta eipä tulisi kyllä mieleenkään ottaa koiraa kysymättä mukaan aivan toisen ihmisen luokse,
Omat kaverini ovat, kuten sanottu, fiksua ja huomaavaista porukkaa. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta lapsettomat osallistuu kovin harvoin sellaiseen luontevaan yhdessäoloon, jossa lapsia on mukana. Harva tuttu kolmekymppinen mies lähtee brunssille, kun kerron, että meiltä tulee lapset mukaan, ota sinäkin mukaan ne ihmiset, jotka ovat sinulle maailmassa tärkeimpiä.
Ihan oikeasti... Oletko koskaan miettinyt, miksi lapsettomat osallistuvat harvoin "sellaiseen luontevaan yhdessäoloon" jossa on lapsia mukana? Siksi koska lapsettomia ei kutsuta mukaan. Ja sitten jos on kaveriporukan ainoa sinkku, karsiutuu myös pariskuntien illanvietoista. Ja kiitos vielä tuosta viestisi huippukohdasta, jonka ainoa tarkoitus on satuttaa. :)
Luitko edes, että kutsutaan, mutta lapsettomat eivät halua olla mukana, koska he eivät halua elämänsä muuttuvan mitenkään! Heillä on oikeus vaatia, että edelleen järjestetään illanviettoja, joihin kaikkien kavereiden pitää osallistua (vaikka olisi lapsia), koska he näkevät elämän hyvin kapeana eli lapsettomana. Heille muiden lapset ovat jotain sellaista, mikä sotkee heidän mukavat rutiininsa, kivat baarikierroksensa ja peli-illat. He kummastelevat sitä, että vanhemmat eivät voi tai halua olla erossa lapsistaan, vaikka vaihtoehtona on heidän kiehtova ja ihana ja jonnekin menneityyteen jämähtänyt tapansa elää.
Siinä vaiheessa kun lapsettomat kutsut alkoivat olla tapa eikä poikkeus, minä huomasin vaihtaa ystäväpiiriä. Miksi tuhlata aikaansa tuttaviin, jotka eivät mene elämässä eteenpäin? Tuttavapariskuntia leikkimässä treffejä, sinkkuja esittelemässä sen kuukauden tinderseuraa jne. - kiitos ei minulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa ole mitään kummallista. Suurimmalla osalla alle 50-vuotiaista suomalaisista ei ole koskaan elämässään ollut tarvetta perehtyä etikettiin. Sen vuoksi ihmiset eivät tiedä, ketä millainenkin kutsu koskee ja ketä ei. Etiketti on nuoremmille tuttu vain, jos on kasvanut perheessä, jossa vanhemmatkin ovat joutuneet etikettiä noudattamaan. Siinä missä ennen etiketin mukaan kutsussa ilmoitettiin, ketkä on kutsuttu, nykyisin pitää kutsussa ilmoittaa, keitä ei ole kutsuttu.
Nyt oli kyse fb-ilmoituksista tyyliin pelataan meillä lautapelejä perjantaina klo 20. Se on epäformaali tilaisuus, jossa pätevät kulloisenkin sosiaalisen ryhmän vakiintuneet tavat. Ap ei vaan nyt tajua, että hänen sosiaalinen ryhmänsä on tapoineen muuttumassa, kun sakki alkaa siinä saada lapsia.
Oikeat kutsut, joita etikettisäännöt koskevat, ovat asia erikseen. Niiden kohdalla tapana on, että vain nimenomaan kutsussa mainitut henkilöt on kutsuttu, ja usein myös osallistumisesta pyydetään ilmoittamaan tiettyyn ajankohtaan mennessä.
Jokainen varmaan tietää ystäväpiirissään, mitä lautapelien pelaaminen tarkoittaa. Joillekin se voi olla Afrikantähteä ja merkkareita, toisille D&D-sessio ja artesaanioluita. Siitä voi jo päätellä, että ketkä tähän voivat osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Sanoin kyllä jo aluksi, että minun kaveripiirissäni lapsia hankkineet osaavat kyllä itse kysyä, voiko tilaisuuteen tuoda lapsia. He ovat älykkäitä ihmisiä ja ymmärtävät, että kutsumattomia vieraita ei tuoda kysymättä, olivat nämä sitten lapsia, kavereita, kaupungissa kylässä olevia serkkuja tai vaikka oma anoppi. Ihmettelen vain tätä väkeä, jonka mielestä ei-kutsuttujen ihmisten tuominen mukaan on pelkkä ilmoitusasia.
Sanomattakin on selvää, että minun ystäväpiiriini näillä "Meillä on tapana tehdä näin, ja siksi en edes mieti kutsujan toiveita" -ihmisillä ei ole asiaa. -ap
Eli tämä asia ei edes koske sinua mitenkään.
Mitä se sinun takalistoasi kutittaa jos kaikissa kaveriporukoissa ei toimita kuten sinä toimit.
Meidän porukoissa oletetaan että alkuillasta lapsia on mukana, ja kovasti ihmeteltäisiin jos joku sanoo ettei voi tulla kun ei ole lastanhoitajaa, kun oletus on että silloin lapset otetaan mukaan, ja ymmärretään, että se perhe joutuu sitten aiemmin lähtemään kotiin.
Kuitenkin on ok jos sinä haluat lapsettomat illanvietot, ja nyt kun kaikki ystäväsi ovat lapsettomia sinun ei erikseen tarvitse sitä edes kutsussa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään satunnaisiin tapaamisiin pätevää käytöstapaa, joka pätisi kaikissa sosiaalisissa ryhmissä.
Sinusta "Juhliin ja illanviettoihin ei tuoda kutsumattomia vieraita, ellei ole varmistettu, että se on okei illan isännälle" ei ole yleispätevä periaate? Aina oppii uutta. Oman kaveripiirini lapsia hankkineet jäsenet osaavat kyllä tätä noudattaa. Haluaisin tietää, miksi asia on niin vaikea joillekin vanhemmille, ja tämän keskustelun perusteella vaikuttaa siltä, että ihan itsekeskeisyydestä ja ajattelemattomuudesta siinä on kysymys. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa ole mitään kummallista. Suurimmalla osalla alle 50-vuotiaista suomalaisista ei ole koskaan elämässään ollut tarvetta perehtyä etikettiin. Sen vuoksi ihmiset eivät tiedä, ketä millainenkin kutsu koskee ja ketä ei. Etiketti on nuoremmille tuttu vain, jos on kasvanut perheessä, jossa vanhemmatkin ovat joutuneet etikettiä noudattamaan. Siinä missä ennen etiketin mukaan kutsussa ilmoitettiin, ketkä on kutsuttu, nykyisin pitää kutsussa ilmoittaa, keitä ei ole kutsuttu.
Oikeat kutsut, joita etikettisäännöt koskevat, ovat asia erikseen. Niiden kohdalla tapana on, että vain nimenomaan kutsussa mainitut henkilöt on kutsuttu, ja usein myös osallistumisesta pyydetään ilmoittamaan tiettyyn ajankohtaan mennessä.
Ja on jokin syy olettaa, että kutsujen järjestäjä haluaisi pelata lautapelejä perjantaina klo 20 lasten kanssa? Varsinkin, jos kutsuja itse on lapseton? En muutenkaan ymmärrä, miksi Facebookilla, sähköpostilla, Whatsappilla, tekstiviestillä tai puhelimitse kutsumiseen pitäisi olla eri säännöt. Kun mä järjestän jonkun tapahtuman ja kutsun laitan Facebookiin, niin laitan kutsuun maininnan, jos se koskee muitakin kutsutun perheenjäseniä kuin kutsuttua itseään. Ei mulla ole kaikkien kavereideni puolisoitakaan FB-kavereissa, joten jos kutsun ystäviäni puolisoineen, niin mainitsen jo kutsussa, että kutsu koskee myös puolisoita. Aivan kuten teen silloinkin, kun lähetän kutsun postitse kirjekuoressa.
No, niin se vaan on, että kirjallisiin, postissa tuleviin formaaleihin kutsuihin pätevät eri säännöt. Mieti itse, on kaikenlaista rsvp-koodistoa jne.
Ja jos kutsu on porukalle avoin, ei henkilökohtaisesti juuri jollekulle ystävälle osoitettu, se on sitäkin yleisimmin tulkittavissa koskevaksi myös perheenjäseniä.
Kuten sanoin, homma riippuu siitä, millaisesta sosiaalisesta ryhmästä on kyse. Jos esim. sakissa seurustellaan pariskunnittain, olisi suorastaan loukkaavaa kutsua vain toinen osapuoli pariskunnasta. Jos taas kyse on vaikkapa vanhojen opiskelikaverien ryhmästä, joka on aina aiemmin tavannut vain yksilöittäin, olisi hoopoa törmätä paikalle kysymättä uuden poikakaverin/tyttökaverin kanssa.
Ymmärrätkö vihdoin? Ei OLE mitään yleissääntöä, ko. säännöt riippuvat kulloisenkin ryhmän tavoista, ja ne tavat saattavat hyvinkin muuttua, jos ryhmän jäsenten olosuhteet muuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä 71. Missä ihmeessä sukulaiset sitten yleensä oppivat tuntemaan toisiaan, jollei häissä, hautajaisissa tai joillakin synttäreillä? Ennen vanhaan ne olivat perinteinen paikka tutustua ja oikeastaan ovat vieläkin. Kyllä varmaan ainakin suvun aikuiset pystyvät ennakoimaan summittaisesti mahdollisten sukulaisten lukumäärän ja varaamaan tarjottavat sen mukaan. Mieheni suku on aika iso ja heillä oli tapana tosiaan rajata kutsuttavia mistä on seurannut, etten tunne sukua ollenkaan. Ihan vieraita ihmisiä.
Ongelma ratkeaa, kun alat kutsua näitä miehesi sukulaisia luoksenne kyläilemään tai järjestät itse juhlia, joihin kutsut heitä.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun lapsettomat kutsut alkoivat olla tapa eikä poikkeus, minä huomasin vaihtaa ystäväpiiriä. Miksi tuhlata aikaansa tuttaviin, jotka eivät mene elämässä eteenpäin? Tuttavapariskuntia leikkimässä treffejä, sinkkuja esittelemässä sen kuukauden tinderseuraa jne. - kiitos ei minulle!
Mites ne ystävät, jotka eivät voi saada lapsia?
Kaikille lapsettomuus ei myöskään tarkoita jumiutumista teiniaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tainnut olla nyt ihan tuosta kyse, vaan "aikuisten illanvietosta", johon ei välttämättä yksilöityä kutsua ole edes tullut.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin lapsettomilla ei ole käsitystä että alaikäinen lapsi ja vanhempi on yhtäkuin yksi ja sama paketti. Pahimmillaan lapseton saattaa ajatella että "siis onko se lapsi kokoajan sulla". No ei tietenkään ku naapurin varastoon menevät välillä pariksi päivää ja sieltä haetaan sitten. Haloo!
En minä ja lapsemme ainakaan ole paketti, vaan äiti ja tytär. Lapsi ei käy kanssani jumpassa eikä myöskään ystävän järjestämässä tyttöporukan illanvietossa, töissä, käydessäni hammaslääkärillä jne. Lapsi on isänsä kanssa tai päiväkodissa. Vastaavasti lapsi ei ole isänsä kanssa salilla, käräjäoikeudessa (isänsä on juristi) ym.
Teemme paljon asioita yhdessä perheenä, liikumme, leikimme, pelailemme, mökkeilemme, matkustamme, tapaamme kaveriperheitä ym.
Mutta emme ole paketti. Olemme perhe jossa asioita tehdään kaikki yhdessä, pariskuntana jos lapsi on esim viikonlopun mummolassa tai yksilöinä jolloin toinen vanhemmista on lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään satunnaisiin tapaamisiin pätevää käytöstapaa, joka pätisi kaikissa sosiaalisissa ryhmissä.
Sinusta "Juhliin ja illanviettoihin ei tuoda kutsumattomia vieraita, ellei ole varmistettu, että se on okei illan isännälle" ei ole yleispätevä periaate? Aina oppii uutta. Oman kaveripiirini lapsia hankkineet jäsenet osaavat kyllä tätä noudattaa. Haluaisin tietää, miksi asia on niin vaikea joillekin vanhemmille, ja tämän keskustelun perusteella vaikuttaa siltä, että ihan itsekeskeisyydestä ja ajattelemattomuudesta siinä on kysymys. -ap
Sinulla on luetun ymmärryksen kanssa selvästi isoja vaikeuksia.
Sitä paitsi, koko kitinäsihän johtui siitä, että jotkut sakkinne jäsenet ovat tulkinnastasi eri mieltä, ja ovat tulleet paikalle lapsensa kanssa. Vai alatko nyt perua aloitustasi...?
Totta kai juhliin - siis oikeisiin isoihin juhliin - tulevat vain kutsutut.
Nyt puhuttiin illanistujaisista. Ja niihin voi ryhmästä riippuen olla ihan oletusarvonakin jopa, että koko perheet ovat kutsuttuja. Tämä riippuu täysin ryhmästä.
Jos haluat järjestää ryhmänne kokoonpanon muuttuessa juhlia edelleen vain aikuisille, muista mainita se kutsusssa. Se on käytöstapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja on jokin syy olettaa, että kutsujen järjestäjä haluaisi pelata lautapelejä perjantaina klo 20 lasten kanssa? Varsinkin, jos kutsuja itse on lapseton? En muutenkaan ymmärrä, miksi Facebookilla, sähköpostilla, Whatsappilla, tekstiviestillä tai puhelimitse kutsumiseen pitäisi olla eri säännöt. Kun mä järjestän jonkun tapahtuman ja kutsun laitan Facebookiin, niin laitan kutsuun maininnan, jos se koskee muitakin kutsutun perheenjäseniä kuin kutsuttua itseään. Ei mulla ole kaikkien kavereideni puolisoitakaan FB-kavereissa, joten jos kutsun ystäviäni puolisoineen, niin mainitsen jo kutsussa, että kutsu koskee myös puolisoita. Aivan kuten teen silloinkin, kun lähetän kutsun postitse kirjekuoressa.
No, niin se vaan on, että kirjallisiin, postissa tuleviin formaaleihin kutsuihin pätevät eri säännöt. Mieti itse, on kaikenlaista rsvp-koodistoa jne.
Ja jos kutsu on porukalle avoin, ei henkilökohtaisesti juuri jollekulle ystävälle osoitettu, se on sitäkin yleisimmin tulkittavissa koskevaksi myös perheenjäseniä.
Kuten sanoin, homma riippuu siitä, millaisesta sosiaalisesta ryhmästä on kyse. Jos esim. sakissa seurustellaan pariskunnittain, olisi suorastaan loukkaavaa kutsua vain toinen osapuoli pariskunnasta. Jos taas kyse on vaikkapa vanhojen opiskelikaverien ryhmästä, joka on aina aiemmin tavannut vain yksilöittäin, olisi hoopoa törmätä paikalle kysymättä uuden poikakaverin/tyttökaverin kanssa.
Ymmärrätkö vihdoin? Ei OLE mitään yleissääntöä, ko. säännöt riippuvat kulloisenkin ryhmän tavoista, ja ne tavat saattavat hyvinkin muuttua, jos ryhmän jäsenten olosuhteet muuttuvat.
Tuo sepustuksesi ei poista mitenkään sitä tosiasiaa, että kutsussa voi mainita, jos se koskee muitakin kuin kutsun saaneita. Kuten itsekin sanoit, kyse on tilanteista ja vaikka miten olisi ollut tapana seurustella pariskunnittain, niin silti voi olla jotkut vauvanvaatekutsut, joihin kutsutaan ystäväpiiristä vain ne naiset, joilla on lapsia. Ei puolisoita eikä lapsia. On paljon yksinkertaisempaa ain aolettaa, että kutsu koskee vain kutsuttuja. Ja kutsussa ilmaistaan, ketkä on kutsuttu. Ei niinpäin, että kutsussa pitäisi ilmaista, keitä EI ole kutsuttu.
Vähän ohis mutta sain itse lapsia nuorena, kaveriporukasta ensimmäisenä. Edelleen kaikki tapaamiset, niin lounaat, kyläilyt kun illanistujaiset oli aina vain aikuisille. Hommasin siis 15 vuoden ajan lapsenvahdin aina kun halusin näitä kavereita nähdä, en tietenkään kovin usein päässyt mukaan. No, nykyisin minun lapset on isoja ja mielelläni tapaisin aikuisten kesken ja pääsisin jo vapaammin osallistumaan, mutta näillä kavereillani on pienet lapset. Nyt sitten kaikki tapaamiset on sellaisia joissa vauvat parkuu ja taaperot kiukuttelee ja jutut on pelkkää tissi-potta-uhma -akselia. Kertaakaan ei kukaan näistä kavereista ole lapsenvahtia hommannut vaan nyt mulle ihmetellään että miksi haluaisin joskus tavata vain aikuisten kesken. Reilu meininki.
Ei tuossa vielä mitään. Meillä illanviettoon tulee kutsutun pariskunnan lisäksi toisen puoliskon äitikin !
Ihan eri jutut nykyään kun se äiti on aina mukana. Ei viitsi kyllä kieltääkään.
Eräs toinen tuttavapariskunta on aina tuonut mukanaan poikansa, joka on jo täysi-ikäinen.
Tosi outoo !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on luetun ymmärryksen kanssa selvästi isoja vaikeuksia.
Onko "Juhliin ja illanviettoihin ei tuoda kutsumattomia vieraita, ellei ole varmistettu, että se on okei illan isännälle" siis miestäsi yleispätevä periaate vai ei? Haluaisin ihan oikeasti tietää. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen varmaan tietää ystäväpiirissään, mitä lautapelien pelaaminen tarkoittaa. Joillekin se voi olla Afrikantähteä ja merkkareita, toisille D&D-sessio ja artesaanioluita. Siitä voi jo päätellä, että ketkä tähän voivat osallistua.
Nimenomaan. Riippuu täysin sosiaalisesta ryhmästä. Juurihan minä tästä olen sanonut, etkö lue saamiasi vastauksia?
Mahottoman vaikeaa on teidän elämänne. Sääliksi käy!
Juhlien järjestäjällä on oikeus päättää ketä kutsuu. Toisaalta meillä on oikeus kieltäytyä kohteliaasti kutsusta. Esimerkiksi meillä oli sukulaisen häät, jotka olivat vain aikuisille. Lapset olivat silloin pieniä, juhlat kaukana ja mahdolliset hoitajat myös häissä. Kieltäydyimme kutsusta ja siitä ei hääpari pitänyt.
Mökille kerran tuli serkku vaimoineen, niin yllättäen heidän mukanaan tuli serkun anoppi ! En ollut koskaan tavannut ko anoppia. Että oikein toisen kesämökille tulivat.
En ollut kyllä kutsunut ketään, mutta tulivat tunnin varoajalla.