Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Me tullaan koko perheellä" – AARGH! Mikä lisääntyjiä oikein vaivaa?

Vierailija
25.04.2017 |

Useimmat ihmiset ymmärtävät, että kutsu esimerkiksi illanviettoon koskee vain niitä, jotka on kutsuttu. Mutta sitten on tämä ryhmä vanhempia, jotka kuvittelevat, että on ihan okei tulla pieni (tai isompikin) lapsi mukana, jos sitä ei ole erityisesti kielletty.

Jos kuulut tähän porukkaan, jonka mielestä on okei tuoda lapsi ihan vain ilmoitusluontoisesti, miksi kuvittelet näin?

Kommentit (433)

Vierailija
101/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette ota lapsia työpaikalle mukaan, kun olette kerran yksi yksikkö? Tai lainaneuvotteluihin, tai poliisikuulusteluun tai minne ikinä? Ai niin, kun ette ole. Olette erillisiä ihmisiä, vaikka teillä onkin voimakas yhteenkuuluvuuden tunne.

Koska työpaikalle ei saa viedä lapsia turvallisuussyistä, ei sinne oteta töihinkään alle 18 vuotiaita, sitävarten meistä toinen onkin kotona lasten kanssa. Kyllä meillä on lapset olleet mukana lainaneuvotteluissa, hyvin mahtuivat samaan äänestyskoppiinkin, kaupassa käydään yhdessä, kylässä jne.

Ja siellä kaverisynttäreillä leikkimässä? Ja teidän parisuhdehetkissä? Ohis.

Vierailija
102/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette ota lapsia työpaikalle mukaan, kun olette kerran yksi yksikkö? Tai lainaneuvotteluihin, tai poliisikuulusteluun tai minne ikinä? Ai niin, kun ette ole. Olette erillisiä ihmisiä, vaikka teillä onkin voimakas yhteenkuuluvuuden tunne.

Koska työpaikalle ei saa viedä lapsia turvallisuussyistä, ei sinne oteta töihinkään alle 18 vuotiaita, sitävarten meistä toinen onkin kotona lasten kanssa. Kyllä meillä on lapset olleet mukana lainaneuvotteluissa, hyvin mahtuivat samaan äänestyskoppiinkin, kaupassa käydään yhdessä, kylässä jne.

Voi ahdistus, millaisen kuuloinen elämä.. Onko teillä lapset mukana sängyssäkin, kun seksiä harrastatte?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli meillä lapset mukana lainaneuvotteluissa. Piirsivät kiltisti paperille sillä aikaa. 

Niin meilläkin, en oo edes ajatellu että sitä varten pitäis hommata hoitaja :)

Samoin. Pankeissakin oli omia leikkinurkkauksia lapsia varten, joten ei ne varmaan kyttyrää tykänneet. Saatiin lainakin.

Vierailija
104/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ahdistus, millaisen kuuloinen elämä.. Onko teillä lapset mukana sängyssäkin, kun seksiä harrastatte?

Tota joo. Ei seksin aikana mutta kyllä välillä joku näkee painajaisia ja tulee väliin nukkumaan.

Vierailija
105/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun on nyt ap aivan turha miettiä mitä näiden "tullaan koko perhe" -ihmisten korvien välissä liikkuu, kun asia korjaantuu sillä, että laadit riittävän selkeät ja yksiselitteiset kutsut. Jos olet epävarma miten kutsusi ymmärretään, niin luetuta se vaikka jollain kaverilla. Ja laita vastauspyyntö riittävän aikaisella päivämäärällä, että mahdolliset väärinkäsitykset saadaan setvittyä.

Minä en ole koskaan saanut kutsua tuollaiseen illanviettoon eikä minulla ole sen myötä mitään käsitystäkään siitä, mitä tuollainen illanvietto saattaisi pitää sisällään. Jos kutsu on laadittu kovin epäselvästi, saattaisin hyvin kuvitella sen koskevan koko perhettä. Mutta viimeistäänhän asia selviäisi siinä kohtaa kun olisin vastaamassa kutsupyyntöön.

Tätä keskustelua hankaloittaa selvästi se, että ilmeisen monet lisääntyjät eivät juuri koskaan osallistu mihinkään tällaisiin illanviettoihin, ja ylipäätään sellainen luonteva "hauskanpito aikuisena ystävien kanssa" -moodi puuttuu. Tästä kertoo se, että esimerkitkin ovat tyyliin häistä ja 70-vuotisjuhlista. Itse korkeasti koulutettuna lapsettomana kaupunkilaisena kolmikymppisenä miehenä näen ystäviäni koko ajan milloin baarikierroksen, milloin lautapeli-illan, milloin brunssin merkeissä. -ap

Minä, lisääntyjä, tosin lisäntymisen jo lopettanut, saan monenlaisia kutsuja. Koko perheellä saamme kutsuja häihin, isovanhemien synttäreille/hautajaisiin tai sitten ihan vaan kylään jonkun toisen perheen kotiin. Illanistujaisiin ei tulisi edes mieleen ottaa lapsia mukaan. Menisihän siinä jo itselläkin ilta pilalle, kun pitäisi koko ajan vahtia, mitä ne omat perilliset puuhaa. Teinit nyt on eri asia, mutta heillä olisi tosi tylsää ja sitten pitäisi lähteä kesken illan kotiin. Jos on sellainen fiilis, että haluaa olla lasten kanssa, silloin ilmoitetaan, että nyt ei päästä tulemaan. 

Vierailija
106/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiselta kantilta:

mitä ajattelee kutsuja, kun laittaa "ilman lapsia"-kutsun 2 kk:n ikäisen rintaruokinnassa olevan vauvan äidille? Ehkä ajattelee, että jee, tuo ei pääse varmasti, mutta onpahan nyt kutsuttu!

No, en sitten päässyt.

Ei esimerkiksi minulla ole aavistustakaan, ovatko kavereideni lapset rintaruokinnassa vai eivät, tai mitkä ovat ylipäätään kaksikuukautisen lapsen vanhemman mahdollisuudet päästä juhliin. En tiedä tuota vertaa lapsista, mutta eipä se ole kutsujan asia näitä asioita arvioida vaan kutsutun. Anteeksi joka tapauksessa, jos olen joskus loukannut sinua kutsumalla sinut mukaan hauskanpitoon! :D

Kyllä mä tiedän kavereitteni elämäntilanteet sentään sen verran tarkkaan, että osaan ihan aavistaa, vieläkö se imettää.  Etkö tosiaan tietäisi jos kaverisi olisi saanut lapsen kaks kuukautta sitten?

Totta kai tietäisin, onko kaverini saanut lapsen vai ei, mutta en tietäisi, onko lapsi rinta- vai pulloruokinnassa (ovatko nuo edes oikeita termejä?) tai miten hyvin kaverini ylipäätään pääsee juhliin ja illanviettoihin ilman lasta. En lähde tuollaisia asioita arvailemaan, kun kutsumallahan sen saa selville.

Saattaa tulla yllätyksenä, mutta kaikki eivät tiedä tai ole kiinnostuneita lasten hoitamisesta.

Sen verran itse ainakin lapsettomana tiedän, että kaikki ei edes pysty tai halua imettää syystä tai toisesta, joten 2kk lapsi ei automaattisesti tarkoita sitä, että imettää. Eikä se lapsi kai kellään ole 24/7 tississä kiinni, joten mahdollisesti juhlissa voi päästä käväisemään imetysten välillä (ainakin jos asuu lähellä). Minun mielestäni ei minun tehtäväni kutsujana ole arvuutella, pääseekö vai ei, vaan kutsun ne jotka juhliini toivon pääsevän ja sitten ne tulee, jotka tulee.

Sä suhtaudut kovin kylmästi kaverehisi. Kyllä mulle on tärkeää, että kaverit pääsevät tulemaan. Joko lasten kanssa tai ilman. 

Öö, millä lailla kylmästi? En ihan tajunnut. Sekö on kylmää, että kutsuu kaverin, vaikka tietää, että hänellä pieni vauva? Automaattisesti pitäisi olettaa, että ei pääse ja jättää kutsumatta? Katsoitko edes noita aiempia viestejä, joihin vastasin.

Mieti aloituksesi sanavalintoja.

Ohis

Minkä aloituksen? En ole ap.

Vierailija
107/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siellä kaverisynttäreillä leikkimässä? Ja teidän parisuhdehetkissä? Ohis.

Niin tai pikkujouluissa tai saunailloissa... 😃

Vierailija
108/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun on nyt ap aivan turha miettiä mitä näiden "tullaan koko perhe" -ihmisten korvien välissä liikkuu, kun asia korjaantuu sillä, että laadit riittävän selkeät ja yksiselitteiset kutsut. Jos olet epävarma miten kutsusi ymmärretään, niin luetuta se vaikka jollain kaverilla. Ja laita vastauspyyntö riittävän aikaisella päivämäärällä, että mahdolliset väärinkäsitykset saadaan setvittyä.

Minä en ole koskaan saanut kutsua tuollaiseen illanviettoon eikä minulla ole sen myötä mitään käsitystäkään siitä, mitä tuollainen illanvietto saattaisi pitää sisällään. Jos kutsu on laadittu kovin epäselvästi, saattaisin hyvin kuvitella sen koskevan koko perhettä. Mutta viimeistäänhän asia selviäisi siinä kohtaa kun olisin vastaamassa kutsupyyntöön.

Tätä keskustelua hankaloittaa selvästi se, että ilmeisen monet lisääntyjät eivät juuri koskaan osallistu mihinkään tällaisiin illanviettoihin, ja ylipäätään sellainen luonteva "hauskanpito aikuisena ystävien kanssa" -moodi puuttuu. Tästä kertoo se, että esimerkitkin ovat tyyliin häistä ja 70-vuotisjuhlista. Itse korkeasti koulutettuna lapsettomana kaupunkilaisena kolmikymppisenä miehenä näen ystäviäni koko ajan milloin baarikierroksen, milloin lautapeli-illan, milloin brunssin merkeissä. -ap

Tämä on muuten totta.

Vierailija
109/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häiden piti olla lapsettomat, näin myös kutsussa kohteliaasti mainitsimme. Silti lopulta yhteensä neljä pariskuntaa päätti ottaa lapsensa mukaan.. Kaksi ilmoitti edellisenä iltana, että eivät pääse ollenkaan, jos lapsi ei voi tulla, myönnyttiin sitten. Mutta kaksi vain ilmestyi paikalle lasten kanssa.

Meillä oli vielä ruokailu niin, että pöydissä ei ollut yhtään ylimääräistä tilaa eikä tietenkään mitään lastenistuimia oltu tilattu. Oli hieman pähkäilemistä siinä sitten kaiken muun häslingin keskellä.. Kukaan vanhemmista ei muuten edes erikseen kiittänyt joustosta. Muuten lasten mukana olo ei lopulta kauheasti häirinnyt, mutta ylimääräisen stressin olisin mielelläni välttänyt.

Vierailija
110/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sit vielä ihmetellään kun välit vanhaan ystävään katkeaa toisen saatua lapsen. Toinen haluaa jatkaa lapsetonta linjaa ja toinen ei pääse minnekkään ilman lasta. Sitten hoi, ei kukaan kutsu ketään..

No minusta se lapseton voisi joustaa. Lastenhoitajia on aika vaikea saada kun ei ole tukiverkkoakaan. Ja se sitten aina maksaa. Ei viitsisi kaverin tapaamisen takia jatkuvasti maksaa monta kymppiä.

Vierailija
111/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko sitten illanviettoon joku virallinen kutsu, josta esim. kuoresta selviää ketkä on kutsuttu? 

Laitan Facebookissa kutsun niille ihmisille, joita toivon paikalle.

Tässä ketjussa ei nyt puhuta mistään häistä vaan aikuisten ihmisten keskinäisistä juhlista ja illanvietoista, joita ainakin kaltaisellani lapsettomalla kaupunkilaisena on tapana järjestää aika usein. -ap

Miksi siihen kutsutekstiin on niin vaikea kirjoittaa, että juhlat ovat lapsettomat? En itse veisi lapsia sellaisiin illanviettoihin, missä oletettavasti nautitaan runsaasti alkoholia, mutta muuten oletan lasten olevan tervetulleita ellei muuta mainita. Eihän sitä Fb-kutsua edes voi lähettää koko perheelle, kun lapset ovat niin pieniä ettei heillä ole Fb-profiileja.

Kyllä tulee sellainen olo, että tästä on nyt sinun ystäväpiirissäsi tehty puolin ja toisin vähän turhan hankalaa. Puhukaa keskenänne.

En halua antaa sellaista kuvaa, että tämä ongelma olisi jotenkin erityisen yleinen minun kaveripiirissäni. Se ei ole. Tunnen tätä nykyä lähinnä lapsettomia ihmisiä, ja nekin, joilla lapsia on, ymmärtävät kysyä etukäteen, saako kotiini tuoda ihmisiä, joita en ole kutsunut. Lähinnä haluaisin päästä jyvälle siitä ajattelutavasta, että on jotenkin isännän velvollisuus kieltää erikseen tuomasta lapsia. -ap

Selkeä viestintä auttaa monessa asiassa elämässä, myös kutsuissa. Ei ole toimivaa laittaa epäselvää kutsua. Nykyään ihmiset eivät vaivaudu kysymään tarkennusta kun siitä kumminkin pahoitetaan mieli. Jätetään vaan juhlat väliin.

Edellisen kerran kun jätin juhlat väliin oli syynä että kutsusta puuttui juhlapaikan osoite. Ei ollut vaivan arvoista selvittää sitä.

Vierailija
112/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sit vielä ihmetellään kun välit vanhaan ystävään katkeaa toisen saatua lapsen. Toinen haluaa jatkaa lapsetonta linjaa ja toinen ei pääse minnekkään ilman lasta. Sitten hoi, ei kukaan kutsu ketään..

No minusta se lapseton voisi joustaa. Lastenhoitajia on aika vaikea saada kun ei ole tukiverkkoakaan. Ja se sitten aina maksaa. Ei viitsisi kaverin tapaamisen takia jatkuvasti maksaa monta kymppiä.

Ai, että minun pitäisi muuttaa elämäni, koska joku kavereistani saa lapsen :D Ei saa enää järjestää aikuisten illanviettoja jne. koska joku ei pääse? Hohhoijaa.. 

Vierailija
113/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä ketjussa tullut mitään muuta perustelua kuin "Meillä nyt on vain tapana ottaa lapset mukaan, oli heidät kutsuttu tai ei"? -ap

Vierailija
114/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta lapsettomat osallistuu kovin harvoin sellaiseen luontevaan yhdessäoloon, jossa lapsia on mukana. Harva tuttu kolmekymppinen mies lähtee brunssille, kun kerron, että meiltä tulee lapset mukaan, ota sinäkin mukaan ne ihmiset, jotka ovat sinulle maailmassa tärkeimpiä.

Ihan oikeasti... Oletko koskaan miettinyt, miksi lapsettomat osallistuvat harvoin "sellaiseen luontevaan yhdessäoloon" jossa on lapsia mukana? Siksi koska lapsettomia ei kutsuta mukaan. Ja sitten jos on kaveriporukan ainoa sinkku, karsiutuu myös pariskuntien illanvietoista. Ja kiitos vielä tuosta viestisi huippukohdasta, jonka ainoa tarkoitus on satuttaa. :)

Vierailija
115/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, että minun pitäisi muuttaa elämäni, koska joku kavereistani saa lapsen :D Ei saa enää järjestää aikuisten illanviettoja jne. koska joku ei pääse? Hohhoijaa.. 

No jos sä haluut pitää ne lapsellistuneet kaverisikin. Ei muuten tietenkään. Ymmärrän katkeruutesi.

Vierailija
116/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten totta.

No juuei pidä paikkaansa.

Minä pidän illallisia noin kerran kuussa, teinini kutsuvat myös pienellä kynnyksellä kavereita juhlimaan milloin mitäkin.

Ja kyllä: jos kutsun ilman eri rajausta kaverin kylään jonain iltana syömään, kutsu automaattisesti koskee koko hänen perhettään. En voisi edes kuvitella, että en esim. kutsuisi tuollaisiin epävirallisimpiin tapaamisiin kaverin ilman hänen puolisoaan, ja samoin tämä koskee lapsia. Jokainen päättää sitten itse tykönään, millä kokoonpanolla tulee.

Jos haluaisin järjestää illalliset pelkästään aikuisille, määrittäisin sen kutsussa.

Tämä riippunee siten lähinnä siitä, millainen sosiaalinen porukka on kyseessä. Itse olen akateeminen viisikymppinen stadista, ja koska iso osa viiteryhmästäni on perheellisiä, tämä on meille itsestäänselvää.

Sinulla se ei ehkä ole kovin itsestäänselvää ollut ainakaan tähän asti, KOSKA OLETTE OLLEEET LAPSETTOMIA. Koeta nyt kumminkin ymmärtää, että porukkanne muuttuu, ja siksi jos haluat edelleen pitää kiinni lapsettomista illanvietoista, sinun kannattaa se erikseen sanoa sen sijaan, että tulet tänne kiukkuamaan "lisääntyjistä".

Vaikka kuinka yrittäisit nyt väittää, että juuri sinä olet omine tapoinesi oikeassa, näin se EI ole. Eri ryhmissä on eri tavat, eikä mikään ole toista selvästi oikeampi.

Ps. Jos joku tulee paikalle vaikka parikuisen vauvan kanssa, miten se häiritsee muita? Pieni vauva nukkuu melkein koko ajan, sietää melua ja saa tissiä sivummalla kun herää. Toki, sinulla on oikeus pitää lapsettomia illanviettoja, jäi vaan vähän ihmetyttämään mikä tuossa on niin kauheaa. Isompien riehuvien lapsien kutsuminen lapsettomaan kotiin voi ymmärrettävästi olla hankalaa, mutta jos kyse siis oli pienestä vauvasta, niinn...?

Vierailija
117/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kummallinen vastakkainasettelu. Tottakai sillä lapsettomalla kaverilla on oikeus jatkaa "lapsetonta linjaa", jos kerran lapseton on.. vai pitääkö kaikkien tässä yhteiskunnassa tanssia lapsia hankkineiden ihmisten pillin mukaan?

Vierailija
118/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeen edes nyt ymmärrä mitä se haittaa jos joku tulee illanistujaisiin lasten kanssa etenkin jos muuten ei pääse ollenkaan. Viimeistään kahdeksan aikaan lapsiperheet kuitenkin lähtevät jo koteja kohti.

Meidän kaveripiiriissä, jos erikseen ei sanota ettei lapsia voi ottaa mukaan, kaikki olettavat että juhliin voi tulla käymään lasten kanssa.

Esim. jos kaverilla on grillijuhlat menemme koko perhe alkuillasta ja kun lapsi ja mies on syöneet ja hetken seurustelleet lähtevät he kotia kohti. Mieskin pääsee siis edes käymään juhlissa, lapsi näkee useita ihmisiä ja kaverit pysyvät tuttuina lapselle.

Meidän kaveripiirissä ei ole kuin yksi joka ei oikein pidä lapsista ja hän osaa kyllä sanoa jos ei halua lastamme tavata.

Vierailija
119/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä ketjussa tullut mitään muuta perustelua kuin "Meillä nyt on vain tapana ottaa lapset mukaan, oli heidät kutsuttu tai ei"? -ap

Oli paljonkin hyviä perusteluja, mitäpä jos lukisit saamasi vastaukset?

Vierailija
120/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten totta.

No juuei pidä paikkaansa.

Minä pidän illallisia noin kerran kuussa, teinini kutsuvat myös pienellä kynnyksellä kavereita juhlimaan milloin mitäkin.

Ja kyllä: jos kutsun ilman eri rajausta kaverin kylään jonain iltana syömään, kutsu automaattisesti koskee koko hänen perhettään. En voisi edes kuvitella, että en esim. kutsuisi tuollaisiin epävirallisimpiin tapaamisiin kaverin ilman hänen puolisoaan, ja samoin tämä koskee lapsia. Jokainen päättää sitten itse tykönään, millä kokoonpanolla tulee.

Jos haluaisin järjestää illalliset pelkästään aikuisille, määrittäisin sen kutsussa.

Tämä riippunee siten lähinnä siitä, millainen sosiaalinen porukka on kyseessä. Itse olen akateeminen viisikymppinen stadista, ja koska iso osa viiteryhmästäni on perheellisiä, tämä on meille itsestäänselvää.

Sinulla se ei ehkä ole kovin itsestäänselvää ollut ainakaan tähän asti, KOSKA OLETTE OLLEEET LAPSETTOMIA. Koeta nyt kumminkin ymmärtää, että porukkanne muuttuu, ja siksi jos haluat edelleen pitää kiinni lapsettomista illanvietoista, sinun kannattaa se erikseen sanoa sen sijaan, että tulet tänne kiukkuamaan "lisääntyjistä".

Vaikka kuinka yrittäisit nyt väittää, että juuri sinä olet omine tapoinesi oikeassa, näin se EI ole. Eri ryhmissä on eri tavat, eikä mikään ole toista selvästi oikeampi.

Ps. Jos joku tulee paikalle vaikka parikuisen vauvan kanssa, miten se häiritsee muita? Pieni vauva nukkuu melkein koko ajan, sietää melua ja saa tissiä sivummalla kun herää. Toki, sinulla on oikeus pitää lapsettomia illanviettoja, jäi vaan vähän ihmetyttämään mikä tuossa on niin kauheaa. Isompien riehuvien lapsien kutsuminen lapsettomaan kotiin voi ymmärrettävästi olla hankalaa, mutta jos kyse siis oli pienestä vauvasta, niinn...?

Ai että parikuinen lapsi mukaan esim. sinne yllä mainitulle baarikierrokselle.. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän