"Me tullaan koko perheellä" – AARGH! Mikä lisääntyjiä oikein vaivaa?
Useimmat ihmiset ymmärtävät, että kutsu esimerkiksi illanviettoon koskee vain niitä, jotka on kutsuttu. Mutta sitten on tämä ryhmä vanhempia, jotka kuvittelevat, että on ihan okei tulla pieni (tai isompikin) lapsi mukana, jos sitä ei ole erityisesti kielletty.
Jos kuulut tähän porukkaan, jonka mielestä on okei tuoda lapsi ihan vain ilmoitusluontoisesti, miksi kuvittelet näin?
Kommentit (433)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit vielä ihmetellään kun välit vanhaan ystävään katkeaa toisen saatua lapsen. Toinen haluaa jatkaa lapsetonta linjaa ja toinen ei pääse minnekkään ilman lasta. Sitten hoi, ei kukaan kutsu ketään..
Mielestäni kummallinen vastakkainasettelu. Tottakai sillä lapsettomalla kaverilla on oikeus jatkaa "lapsetonta linjaa", jos kerran lapseton on.. vai pitääkö kaikkien tässä yhteiskunnassa tanssia lapsia hankkineiden ihmisten pillin mukaan?
Ei, kaikilla on oikeus valita, miten haluaa juhlansa järjestää.
Mutta kyse ei ole arvovallasta ja määräämisestä, kuten sinä lapsettomana nyt tunnut kuvitteleva, kun puhut pillin mukaan tanssimisesta.
Vaan olosuhteiden pakosta. Jos lapselle ei saa hoitajaa tai hän on niin pieni vauva, että on täysimetyksellä ja jo parin tunnin poissaolo on hankalaa, niin sitten siinä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin joko jäädä pois tapaamisesta tai ottaa lapsi mukaan. Kutsuja tietysti päättää, mutta toistan: siinä on sitten riskinä, että tapaamisia ei enää ole. Ilman sen kummempaa "vastakkainasettelun hakemista".
No mihin luulet että jälkikasvun voi työntää? Sellaiset juhlat mihin ei voi ottaa lapsia mutta meidät molemmat vanhemmat on kutsuttu jätetään väliin. Muksuja ei voi jättää keskenään. Eriasia jos lähdetään kavereiden kesken illan viettoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit vielä ihmetellään kun välit vanhaan ystävään katkeaa toisen saatua lapsen. Toinen haluaa jatkaa lapsetonta linjaa ja toinen ei pääse minnekkään ilman lasta. Sitten hoi, ei kukaan kutsu ketään..
No minusta se lapseton voisi joustaa. Lastenhoitajia on aika vaikea saada kun ei ole tukiverkkoakaan. Ja se sitten aina maksaa. Ei viitsisi kaverin tapaamisen takia jatkuvasti maksaa monta kymppiä.
Ai, että minun pitäisi muuttaa elämäni, koska joku kavereistani saa lapsen :D Ei saa enää järjestää aikuisten illanviettoja jne. koska joku ei pääse? Hohhoijaa..
No jos sä haluut pitää ne lapsellistuneet kaverisikin. Ei muuten tietenkään. Ymmärrän katkeruutesi.
Ei ole katkeruutta, 99% kavereistani on lapsettomia. Ja ollaan kuitenkin kohta jo neljääkymppiä lähestyviä naisia, joten tuskin kovin moni meistä enää lisääntyy, onneksi. Jatketaan ja ollaan jatkettu "lapsetonta linjaa", en ala muuttumaan sitä varten, että pari kaveriani on matkan varrella lapsia saanut.
Nämä "lapset kuuluvat samaan pakettiin!" -tyypit ottavat lapsensa varmaan sitten töihinkin mukaan.
Jos kutsuu perheellisiä, niin on hyvä jo kutsussa tehdä selväksi, että kyseessä aikuisten juhla. Perheelliset elää niin perhekuplassa, että ei välttämättä tule muuten edes mieleen.
Sanoin kyllä jo aluksi, että minun kaveripiirissäni lapsia hankkineet osaavat kyllä itse kysyä, voiko tilaisuuteen tuoda lapsia. He ovat älykkäitä ihmisiä ja ymmärtävät, että kutsumattomia vieraita ei tuoda kysymättä, olivat nämä sitten lapsia, kavereita, kaupungissa kylässä olevia serkkuja tai vaikka oma anoppi. Ihmettelen vain tätä väkeä, jonka mielestä ei-kutsuttujen ihmisten tuominen mukaan on pelkkä ilmoitusasia.
Sanomattakin on selvää, että minun ystäväpiiriini näillä "Meillä on tapana tehdä näin, ja siksi en edes mieti kutsujan toiveita" -ihmisillä ei ole asiaa. -ap
Ei tuossa ole mitään kummallista. Suurimmalla osalla alle 50-vuotiaista suomalaisista ei ole koskaan elämässään ollut tarvetta perehtyä etikettiin. Sen vuoksi ihmiset eivät tiedä, ketä millainenkin kutsu koskee ja ketä ei. Etiketti on nuoremmille tuttu vain, jos on kasvanut perheessä, jossa vanhemmatkin ovat joutuneet etikettiä noudattamaan. Siinä missä ennen etiketin mukaan kutsussa ilmoitettiin, ketkä on kutsuttu, nykyisin pitää kutsussa ilmoittaa, keitä ei ole kutsuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun on nyt ap aivan turha miettiä mitä näiden "tullaan koko perhe" -ihmisten korvien välissä liikkuu, kun asia korjaantuu sillä, että laadit riittävän selkeät ja yksiselitteiset kutsut. Jos olet epävarma miten kutsusi ymmärretään, niin luetuta se vaikka jollain kaverilla. Ja laita vastauspyyntö riittävän aikaisella päivämäärällä, että mahdolliset väärinkäsitykset saadaan setvittyä.
Minä en ole koskaan saanut kutsua tuollaiseen illanviettoon eikä minulla ole sen myötä mitään käsitystäkään siitä, mitä tuollainen illanvietto saattaisi pitää sisällään. Jos kutsu on laadittu kovin epäselvästi, saattaisin hyvin kuvitella sen koskevan koko perhettä. Mutta viimeistäänhän asia selviäisi siinä kohtaa kun olisin vastaamassa kutsupyyntöön.
Tätä keskustelua hankaloittaa selvästi se, että ilmeisen monet lisääntyjät eivät juuri koskaan osallistu mihinkään tällaisiin illanviettoihin, ja ylipäätään sellainen luonteva "hauskanpito aikuisena ystävien kanssa" -moodi puuttuu. Tästä kertoo se, että esimerkitkin ovat tyyliin häistä ja 70-vuotisjuhlista. Itse korkeasti koulutettuna lapsettomana kaupunkilaisena kolmikymppisenä miehenä näen ystäviäni koko ajan milloin baarikierroksen, milloin lautapeli-illan, milloin brunssin merkeissä. -ap
Tämä on muuten totta.
No juuei pidä paikkaansa.
Minä pidän illallisia noin kerran kuussa, teinini kutsuvat myös pienellä kynnyksellä kavereita juhlimaan milloin mitäkin.
Ja kyllä: jos kutsun ilman eri rajausta kaverin kylään jonain iltana syömään, kutsu automaattisesti koskee koko hänen perhettään. En voisi edes kuvitella, että en esim. kutsuisi tuollaisiin epävirallisimpiin tapaamisiin kaverin ilman hänen puolisoaan, ja samoin tämä koskee lapsia. Jokainen päättää sitten itse tykönään, millä kokoonpanolla tulee.
Jos haluaisin järjestää illalliset pelkästään aikuisille, määrittäisin sen kutsussa.
Tämä riippunee siten lähinnä siitä, millainen sosiaalinen porukka on kyseessä. Itse olen akateeminen viisikymppinen stadista, ja koska iso osa viiteryhmästäni on perheellisiä, tämä on meille itsestäänselvää.
Sinulla se ei ehkä ole kovin itsestäänselvää ollut ainakaan tähän asti, KOSKA OLETTE OLLEEET LAPSETTOMIA. Koeta nyt kumminkin ymmärtää, että porukkanne muuttuu, ja siksi jos haluat edelleen pitää kiinni lapsettomista illanvietoista, sinun kannattaa se erikseen sanoa sen sijaan, että tulet tänne kiukkuamaan "lisääntyjistä".
Vaikka kuinka yrittäisit nyt väittää, että juuri sinä olet omine tapoinesi oikeassa, näin se EI ole. Eri ryhmissä on eri tavat, eikä mikään ole toista selvästi oikeampi.
Ps. Jos joku tulee paikalle vaikka parikuisen vauvan kanssa, miten se häiritsee muita? Pieni vauva nukkuu melkein koko ajan, sietää melua ja saa tissiä sivummalla kun herää. Toki, sinulla on oikeus pitää lapsettomia illanviettoja, jäi vaan vähän ihmetyttämään mikä tuossa on niin kauheaa. Isompien riehuvien lapsien kutsuminen lapsettomaan kotiin voi ymmärrettävästi olla hankalaa, mutta jos kyse siis oli pienestä vauvasta, niinn...?
Ai että parikuinen lapsi mukaan esim. sinne yllä mainitulle baarikierrokselle.. :D
Minä puhuin illanvietoista.
En baarikierroksista, jos nyt vaivaudut ensin lukemaan sen, mitä kommentoit.
Ei sillä, jonnekin baariin voi myös ihan hyvin ottaa vauvan, jos kyse ei ole mistään täpötäydestä kaljabaarista, jossa on hirveä mökä.
Olen kyllä jatkanut lapset saatuanikin ravintoloissa syömistä, jopa terassilla istumista. Siinä se vauva nätisti nukkuu vaunussaan vieressä, kun vaihdetaan porukalla kuulumisia, kuka minkäkin juoman kanssa. Ei kukaan pakota imettävää äitiä dokaamaan.
Vierailija kirjoitti:
No mihin luulet että jälkikasvun voi työntää? Sellaiset juhlat mihin ei voi ottaa lapsia mutta meidät molemmat vanhemmat on kutsuttu jätetään väliin. Muksuja ei voi jättää keskenään. Eriasia jos lähdetään kavereiden kesken illan viettoon.
No... Me ainakin vuorotellaan, toinen menee juhliin ja toinen on lasten kans. Ei kai se sitä tarkoita, ettei yksin saa tulla jos on molemmat kutsuttu 😃 Ellei nyt vanhemmatkin ole näitä "yksiköitä" keskenään!
Vierailija kirjoitti:
Ehkä minulla on lapsettomana vääristynyt käsitys, mutta esim. äitini hoitaa sisarusteni lapsia viikottain ja usein kokonaisia viikonloppuja. Ehkä sitä sitten kuvittelee, että muillakin saattaisi olla sellainen asia kuin hoitopaikka joskus mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä ketjussa tullut mitään muuta perustelua kuin "Meillä nyt on vain tapana ottaa lapset mukaan, oli heidät kutsuttu tai ei"? -ap
Useamman kerran, mutta sinä ignooraat ne. Ongelma on sinun viestintätaidoissasi ja kyvyttömyydessäsi tehdä kutsu joka kuvaa juhlan luonteen.
Mitkä ne ovat? Itse en löytäyt muita kuin vetoamisen omiin oletuksiin ja tapoihin. -ap
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa ole mitään kummallista. Suurimmalla osalla alle 50-vuotiaista suomalaisista ei ole koskaan elämässään ollut tarvetta perehtyä etikettiin. Sen vuoksi ihmiset eivät tiedä, ketä millainenkin kutsu koskee ja ketä ei. Etiketti on nuoremmille tuttu vain, jos on kasvanut perheessä, jossa vanhemmatkin ovat joutuneet etikettiä noudattamaan. Siinä missä ennen etiketin mukaan kutsussa ilmoitettiin, ketkä on kutsuttu, nykyisin pitää kutsussa ilmoittaa, keitä ei ole kutsuttu.
Nyt oli kyse fb-ilmoituksista tyyliin pelataan meillä lautapelejä perjantaina klo 20. Se on epäformaali tilaisuus, jossa pätevät kulloisenkin sosiaalisen ryhmän vakiintuneet tavat. Ap ei vaan nyt tajua, että hänen sosiaalinen ryhmänsä on tapoineen muuttumassa, kun sakki alkaa siinä saada lapsia.
Oikeat kutsut, joita etikettisäännöt koskevat, ovat asia erikseen. Niiden kohdalla tapana on, että vain nimenomaan kutsussa mainitut henkilöt on kutsuttu, ja usein myös osallistumisesta pyydetään ilmoittamaan tiettyyn ajankohtaan mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minusta se lapseton voisi joustaa. Lastenhoitajia on aika vaikea saada kun ei ole tukiverkkoakaan. Ja se sitten aina maksaa. Ei viitsisi kaverin tapaamisen takia jatkuvasti maksaa monta kymppiä.
Myös se kavereiden tapaamisen järjestäminen maksaa useita kymppejä sille illanistujaiset järjestäneelle.
Just viikonloppuna kutsuin neljä ystävääni syömään ja istumaan iltaa viinin merkeissä. Tarjottaviin ei kympit riittäneet, ihan satasissa mentiin. Ei useissa, mutta pari kuitenkin. Olisin ollut todella pettynyt, jos joku olisi tuonut taaperonsa sinne sovitusta poiketen melskaamaan.
Myös menu oli sellainen, ettei siinä olisi oikein lapsosille mitään ollut.
Entäs jos joku, jonka haluat kekkereihisi, ei olekaan Facebookissa? Vaivaudutko lähettämään tekstarin, vai raakkaatko kyseisen henkilön pois listoiltasi?
Nro 14: outo kysymys, kun viestin kirjoittaja juuri kertoo, että olisi ottanut lapset mukaan, sillä kutsujalla on samanikäisiä lapsia kuin heillä itsellään ja heillä on usein tapana kokoontua viettämään iltaa perheittäin. Sinä taidat olla todellinen niuho ja hiustenhalkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä ketjussa tullut mitään muuta perustelua kuin "Meillä nyt on vain tapana ottaa lapset mukaan, oli heidät kutsuttu tai ei"? -ap
Useamman kerran, mutta sinä ignooraat ne. Ongelma on sinun viestintätaidoissasi ja kyvyttömyydessäsi tehdä kutsu joka kuvaa juhlan luonteen.
Mitkä ne ovat? Itse en löytäyt muita kuin vetoamisen omiin oletuksiin ja tapoihin. -ap
1) jos haluat ylläpitää ystävyyssuhdetta pienten lasten vanhempiin, voi olla, että jomman kumman on pakko joustaa. Joko sinä kutsut myös lapsia tai kaverisi eivät enää ehkä pääse. Lapsenvahdin hommaaminen pienelle vauvalle on usein mahdotonta jo siksi, että vauvat ovat rintaruokinnalla. Tämä ei ole valtataistelua, vaan olosuhde.
2) sinäkin vetoat nimenomaan omiin oletuksiisi ja tapohisi. Ei ole olemassa mitään satunnaisiin tapaamisiin pätevää käytöstapaa, joka pätisi kaikissa sosiaalisissa ryhmissä. Jos porukkanne jäsenillä alkaa useammalla olla lapsia, säännöt, jotka ovat aiemmin päteneet muuttuvat.
3) siksi selän takana urputtamisen sijasta voisit ihan vaan jatkossa määrittää tarkemmin, millaisista illanistujaisista on kyse.
Tämähän ei normaali-ihmisille ole tuollainen raivon ja ylemmyudentunnon paikka kuin nyt näköjään sinulle. "Argh" ja "lisääntyjät" jnejne.
Mietin, että miksi tämä asioiden suhteellisuuden ymmärtäminen niin hankalaa on sinulle, voisitko perustella.
Hyvä 71. Missä ihmeessä sukulaiset sitten yleensä oppivat tuntemaan toisiaan, jollei häissä, hautajaisissa tai joillakin synttäreillä? Ennen vanhaan ne olivat perinteinen paikka tutustua ja oikeastaan ovat vieläkin. Kyllä varmaan ainakin suvun aikuiset pystyvät ennakoimaan summittaisesti mahdollisten sukulaisten lukumäärän ja varaamaan tarjottavat sen mukaan. Mieheni suku on aika iso ja heillä oli tapana tosiaan rajata kutsuttavia mistä on seurannut, etten tunne sukua ollenkaan. Ihan vieraita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Meille itse asiassa melkein kävi näin, kun saatiin hääkutsu. Olin jo ilmoittamassa, että tullaan kaikki kolme (lapsi 15-vee silloin)
Kutsuja ajatteli varmaankin, että jos lapsella ei ole juhla-asua, teille tulee ylimääräisiä kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Sinä et ole rajannut kutsuasi niin että sen kaikki ymmärtävät samalla, yksiselitteisellä tavalla ja se on oma syysi. Älä kitise muille omaa mokaasi.
Mulla ei ole lapsia, mutta jos kutsussa korostettaisiin ettei lapsia, ajattelisin ettei juhlat ole minua varten. Koska todennäköisesti olis humalahakuista juomista ja muutenkin on kivempi olla juhlissa joissa on eri ikäisiä ihmisiä.