Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Me tullaan koko perheellä" – AARGH! Mikä lisääntyjiä oikein vaivaa?

Vierailija
25.04.2017 |

Useimmat ihmiset ymmärtävät, että kutsu esimerkiksi illanviettoon koskee vain niitä, jotka on kutsuttu. Mutta sitten on tämä ryhmä vanhempia, jotka kuvittelevat, että on ihan okei tulla pieni (tai isompikin) lapsi mukana, jos sitä ei ole erityisesti kielletty.

Jos kuulut tähän porukkaan, jonka mielestä on okei tuoda lapsi ihan vain ilmoitusluontoisesti, miksi kuvittelet näin?

Kommentit (433)

Vierailija
421/433 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä kerran esitin toiveen, että josko pieni lapsi ei tulisi illanviettoon mukaan. Sain lapsen äidin silmilleni, aivan hirveän kohtauksen sai, vaikka omien sanojensa mukaan ei olisi muutenkaan ottanut lasta mukaan, sitä ei olisi vain saanut ääneen sanoa ja päättää hänen puolestaan. Just.

Vierailija
422/433 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips :) mulla on tapana että jos ei erikseen mainita esim minua ja tytärtä emme tuppaudu. Meillä on uusioperhe tosin vain yksi lapsi. En todellakaa ole tunkeutumassa jos ei kutusta . Ja mun mielestä vanhempien illanvietto on vanhempien eikä lasta niihin viedä koska ei kuulu lasten katsella känniääliöiden toimintaa kyllä ne kerkee myöhemminkin nähdä sitä. Ehkä olen siinä suhteessa tyhmä . Mutta näin meillä en tiä onko muiden lasten vanhemmat sitten kovinkin viinaan meneviä kun pitäisi perhe viedä iltaa viettämään?? En itse käytä paljoa alkoholia eikä meillä oteta sitä kotonakaan. Sitten jos ollaan lähdössä jonnekin niin kyllä meillä lapsenvahti on. Hyvin harvoin käyn missään kun ei kiinnosta muksua jättää hoitoonkaan, itse minä sen tehnyt olen ja itse minä sen hoidan. Lapsen isä on jo vihreillä metsästysmailla .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/433 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin lapsina välillä perhetuttujen luona iltaa viettämässä, vanhemmat kännäsi ja oli humalassa ja meillä lapsilla oli hauskaa kun saatii herkkuja ja valvoa myöhään ja katsella kun aikuiset hupsutteli :D Jotenkin jäi sellainen lämmin muisto tuostakin, vaikka eihän se tietenkään nykymittapuulla asiallista ole ollut. Vanhemmilla ei ollut alkoholiongelmaa ja osasivat humalassakin käyttäytyä, eivät olleet esim. aggressiivisia, laulelivat kyllä kovaan ääneen ja oli hyvä pummata heiltä rahaa kun olivat niin hövelinä ;)

En sano kuitenkaan että niin kannattaisi tehdä, toin vain esiin toisenlaistakin näkökulmaa asiaan.

Vierailija
424/433 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vietettiin juhannusta mökillä, aikuisporukalla. Meitä oli 4 pariskuntaa. Mökissä on 4 makuuhuonetta ja alakerrassa iso tupakeittiö. Oltiin vietetty leppoisaa oleskelua reilu vuorokausi; grillattu, saunottu, uitu ja istuttu iltaa seurapelien merkeissä aamuyöhön.

Tuttava pariskunta ilmoittaa, että he pääsisivät tulemaan, jos sinne suinkin sopii. Kyllähän saunatuvassa oli vielä nukkumapaikka parille. Hepä saapuivatkin 4 vuotiaansa kanssa.

Ensimmäisenä rouva tarkastaa heille tarkoitetun nukkumapaikan, joka ei muuten olisi ihan hyvä, mutta ei lapsen kanssa. Ok. Uudelleenjärjestelyitä, että pääsevät talon yläkertaan. Hänelle kyllä sanottiin, että iltaa sitten istutaan ja äänieristys ei ole kummoinen. Ei kuulema ole ongelma.

Paikalle tulivat käsiään heilutellen, edes lapselleen eivät sapuskaa tuoneet ja tietenkään oikein mikään ei lapselle sopinut. Illalla rouva meni lapsen kanssa yläkertaan ja hieman kymmenen jälkeen tuli ilmoittamaan, ettei nukkumisesta tule mitään kun pidämme niin jumalatonta meteliä. Siis istuimme keittiössä ja pelasimme korttipeliä.

Siinä sitten herra kämpi vaimonsa perään yläkertaan ja vartin päästä tuli sanomaan, että jos toisetkin alkaisivat pikkuhiljaa alkaa suunnitella nukkumaanmenoa, kun lapsi herää kuitenkin aamulla jo ennen seitsemää.

Olipa juhannus...

Minulla on ihan samanlaisia kokemuksia. Koska siis lähtökohtaisesti olemme aina sanoneet, että ystäväpariskunnat saavat ottaa mökkireissuille lapsen mukaan, jos välttämättä haluavat, mutta kannattaa varautua siihen, että kaikki meno ei lapsen silmille sovi (koska joku on tosi kännissä jne..). Eli siis tarkoitus on viettää aikuisten mökkiviikonloppua tai mökkijuhannusta. Me olemme lapseton pariskunta, ja suuri osa ystäväpariskunnista on lapsettomia, kahdella on lapsi(a). Mökkimme on isohko, joten kyllä sinne paljon porukkaa mahtuu. Ja nämä lapsia saaneet siis ovat ennen lastensaamista osallistuneet noihin aikuisten mökkijuhliimme eli tietävät kyllä millaista se on.. No sitten he saapuvat lapsensa kanssa paikalle. Ja alkaa välitön määräily: Ruoan on oltava kuulemma valmis tiettyyn, heidän määräämään kellonaikaan, koska heidän lapsella on nälkä. Lapsi ei voi syödä eri aikaan kuin muut, koska kuulemma lapsenkasvatukseen kuuluu oppia, että kaikki syö yhtäaikaa. Sauna on oltava naisille valmis juuri tiettyyn heidän määräämään aikaan, jotta rouva saa saunotettua lapsen ennen lapsen iltapalaa. Siellä saunassa kukaan ei saa juoda olutta, koska lapsi ei saa nähdä kännisiä. Mökissä sisällä ei saa pitää melua kun lapsi on mennyt nukkumaan, ettei uni häiriinny (no ei ole mitään lasikuistia, jossa voisi sadesäällä olla lämpimässä, eli ajanvietto tapahtuu sisällä. Heidän pitää saada ne ainoat kaksi makkaria lasten takia (siis niiden kahden pariskunnan, joilla molemmilla lapsia). Aamulla lapsen pitää saada katsoa piirrettyjä ollarissa klo 7:00, vaikka siinä ollarin sohvalla nukkuu joku ja ollarin lattialla patjalla nukkuu joku.. Jne. Määräily ei lopu koskaan.. Kaikki pitää mennä juuri heidän lapsen mukaan. Ja kaikki heidän käskemällä minuuttiaikataululla. Jos ei totella, niin seuraa suuttuminen ja mykkäkoulu. Eli käytännössä estetään kaikki se, mitä aikuisten mökkiviikonloppuun nyt kuuluu. Rento grillailu silloin kun on nälkä, rento saunan lämmittäminen siihen kellonaikaan kun ehtii ja kun tuntuu siltä, nauraminen ja keskustelu puolilta öin oluen ääressä mökin sisällä, krapulan poisnukkuminen seuraavana aamuna klo 7....

Miksikö ei haluttaisi noita lasten kanssa sinne mökille????? Hmm.

Vierailija
425/433 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille itse asiassa melkein kävi näin, kun saatiin hääkutsu. Olin jo ilmoittamassa, että tullaan kaikki kolme (lapsi 15-vee silloin) kun viime tingassa kiinnitin huomiota kutsun sanamuotoon, jossa oli vain meidän vanhempien nimet. Tarkistin sitten kutsujilta, oliko kutsu tarkoitettu kahdelle ja näin se olikin. Teini oli helpottunut, ettei tarvinnut lähteä mukaan, mutta jälkeenpäin vähän harmitteli kun kuuli miten hyvät tarjoilut siellä oli ollut. Minä olen niin tottunut että häät on perhejuhla, sen vuoksi en osannut aluksi ollenkaan edes ajatella että kutsu voisi olla vain meille vanhemmille. Hääpaikalla oli sitten kyllä ihan sellaisia vauvaikäisiä ja pikkulapsia, joten ihan lapsettomista häistä ei ollut kyse. 

Ne vanhemmat, jotka ilmoittavat tulevansa lastensa kanssa, ovat ehkä samalla tavalla vain olettaneet kutsun olevan koko perheelle. Eivät kaikki osaa tuollaisissa tilanteissa kiinnittää huomiota johonkin etikettiin, mitä kirjallisiin kutsuihin tulee. Jos et halua lapsia sinne kekkereihisi, niin ilmoita vain ystävällisesti vanhemmille jotain tyyliin "valitettavasti kutsu on vain aikuisille, pääsettekö silti tulemaan?". Turha kiukutella lasten tuloa, jos ei osaa itse sanoa suoraan, että lapset eivät ole tervetulleita.

Kun kutsutaan ihmisiä eri tilaisuuksiin, on kohteliasta pysyä asiassa ja olla listaamatta siinä ihmisiä, joita ei halua tilaisuuteen. Oletus on, että kutsun saaja on lukutaitoinen. Lukutaitoon sisältyy sekä kyky lukea kirjainjonojen muodostamia sanoja että ymmärtää niiden merkitys. 

Vierailija
426/433 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin roudasin automaattisesti sen pienen vauvan illanistujaisiin ja kaikenmaailman tyttöjeniltoihin, vaikkei erikseen oltu pyydetty. Ei suostunut vauva juomaan pullosta, enkä itse "herunut" pumpulle, joten hoitoon jättö mahdotonta. Enhän olisi päässyt muuten mihinkään. Onneksi itselläni vain fiksuja ystäviä, ketään ei häirinnyt se 2-4 kk vauva. Isompana toki jäi hoitoon, kun jo pärjäsi.

Ajattele, miten hyvä tuuri sulla on käynyt, ettei sulle sattunut mitään lapsesi ollessa vauva. Olisi lapsiparka kuollut nälkään. Tosiasia muuten on, että jokainen lapsi oppii syömään pullosta. Vauvoillakin on sen verran voimakas eloonjäämisvietti. 

Pakko tarttua tähän. Ei oppinut mun vauva. Monta kertaa yritettiin ja olin useammankin kerran pois kotoa illan. Vauva huusi paniikki-itkua henkeä haukkoen tasan niin kauan kun tulin kotiin imettämään, vaikka tarjolla oli tuttipullo. Sitkeä tapaus. Tiedä sitten, olisko lopulta oppinut vai kuollut nälkään, mutta ei raaskittu paria tuntia kauemmin huudattaa. Ei muuten oppinut juomaan maitoa pullosta eikä mukista senkään jälkeen kun lopetin imetyksen, vaikka kaikki neuvolaa myöten vakuutteli, että "kyllä se lopulta alkaa juoda". Eipä alkanut, ja 1-vuotiaana maito jäi ruokavaliosta kokonaan.

Vierailija
427/433 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille itse asiassa melkein kävi näin, kun saatiin hääkutsu. Olin jo ilmoittamassa, että tullaan kaikki kolme (lapsi 15-vee silloin) kun viime tingassa kiinnitin huomiota kutsun sanamuotoon, jossa oli vain meidän vanhempien nimet. Tarkistin sitten kutsujilta, oliko kutsu tarkoitettu kahdelle ja näin se olikin. Teini oli helpottunut, ettei tarvinnut lähteä mukaan, mutta jälkeenpäin vähän harmitteli kun kuuli miten hyvät tarjoilut siellä oli ollut. Minä olen niin tottunut että häät on perhejuhla, sen vuoksi en osannut aluksi ollenkaan edes ajatella että kutsu voisi olla vain meille vanhemmille. Hääpaikalla oli sitten kyllä ihan sellaisia vauvaikäisiä ja pikkulapsia, joten ihan lapsettomista häistä ei ollut kyse. 

Ne vanhemmat, jotka ilmoittavat tulevansa lastensa kanssa, ovat ehkä samalla tavalla vain olettaneet kutsun olevan koko perheelle. Eivät kaikki osaa tuollaisissa tilanteissa kiinnittää huomiota johonkin etikettiin, mitä kirjallisiin kutsuihin tulee. Jos et halua lapsia sinne kekkereihisi, niin ilmoita vain ystävällisesti vanhemmille jotain tyyliin "valitettavasti kutsu on vain aikuisille, pääsettekö silti tulemaan?". Turha kiukutella lasten tuloa, jos ei osaa itse sanoa suoraan, että lapset eivät ole tervetulleita.

Kun kutsutaan ihmisiä eri tilaisuuksiin, on kohteliasta pysyä asiassa ja olla listaamatta siinä ihmisiä, joita ei halua tilaisuuteen. Oletus on, että kutsun saaja on lukutaitoinen. Lukutaitoon sisältyy sekä kyky lukea kirjainjonojen muodostamia sanoja että ymmärtää niiden merkitys. 

Kai siinä kutsussa kumminkin lukee selvällä suomenkielellä, että ei lapsia?

Minusta tuollainen pitää sanoa suoraan koska ihmisillä on niin erilaisia ja tapoja ja ajatuksia juurikin siitä, mitä illanvietto tarkoittaa. Tässäkin ketjussa se on moneen kertaan käynyt ilmi. 

Vierailija
428/433 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko sitten illanviettoon joku virallinen kutsu, josta esim. kuoresta selviää ketkä on kutsuttu? 

Laitan Facebookissa kutsun niille ihmisille, joita toivon paikalle.

Tässä ketjussa ei nyt puhuta mistään häistä vaan aikuisten ihmisten keskinäisistä juhlista ja illanvietoista, joita ainakin kaltaisellani lapsettomalla kaupunkilaisena on tapana järjestää aika usein. -ap

No tuollainen facebook kutsuun kannattaa selkeästi kirjoittaa ketkä on kutsuttu tai vaikka mainita kutsujen koskevan vain aikuisia. Lapsillakun ei ole facebook tilejä kuitenkaan niin siitä ovatko saaneet kutsun vai ei, ei voi päätellä mitään.

Vierailija
429/433 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma, kun ei saisi haluta viettää aikaa vain aikuisten kesken, ilman että kyseessä pitäisi olla hillittömät ryyppyjuhlat. Kun pentuja pyörii ympäriinsä, ei mistään järkevästä keskustelusta, mistään aiheesta tule mitään. Ne mukulat keskeyttävät kaikki keskustelut koko ajan ja huomio kääntyy taas ja taas vain niihin tenaviin, ja kuten joku sanoi "ja sit mä tarhassa" juttuihin. Tuo lapset kaikkialla mukana systeemiä noudattavista huomaa, että lapsen tullessa koko ajatusmaailma taantuu "ja sit meidän pikku Petteri sitä ja tätä" juttuihin, muuhun ei kykyne. Aargh, tiedän kuinka moni melkein myisi lapsensa, että joskus saisi jutella aikuisten juttuja ihan ilman pikku Petteriä aina paikalla. Mukava ja ajatteleva ystävättäreni riutui.kun ei koskaan päässyt pennusta hetkeksikään, kun mies huiteli omissa menoissaan. Kuinka surullinen ystävätär oli kun mikään kunnon keskustelu ei enää koskaan ollut mahdollista kenenkään aikuisen kanssa. Lapsi ja myöhemmin kaksi riippui nilkassa koko ajan. Työhön palattuaan jatkoi hommiaan lasten päiväkodissa ja huomasi ettei oikein enää löydä aikuista keskusteluseuraa mistään. Koko elämä oli vain tenavien seuraa ja se ei kyllä riittänyt hänelle alkuunkaan, mutta hän oli pääsemättömissä siitä tilanteesta. Hän ei päässyt aikuisten tapaamisiin vuosikausiin, kun mies ei hoitanut koskaan, eikä isovanhempia tai sisaruksia ollut.

Vierailija
430/433 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa painottaa, että kutsu on vain aikuisille, voi jopa sanoa suoraan että kutsuun ei kuulu lapset mukaan. Tällä säästyy monilta ongelmilta, vaikka jotkut saattavatkin siitä loukkaantua aluksi. 

Voi kuule, ei näille tuommoiset yksinkertaiset järkevät keinot sovi, eihän siitä saa draamaa aikaiseksi.

Minä olen kuusikymppinen kahden lapsen (aikuisen) äiti. Koskaan ei ole ollut ongelmia kutsujen, juhlien ja illanistujaisten järjestelyissä. Kutsuttaessa kerrotaan ketä kutsu koskee ja juhlan luonne. Jos joku on kysynyt mahtuuko, sopiiko tms. että mukanani tulee lapsi/mummo/täti/kumminkaima, olen sanonut niin kuin asia on kulloinkin ollut.

Ja jos mökillemme on ilmoittamatta ja sopimatta tunkenut porukkaa, olemme ystävällisesti ja tiukasti ilmoittaneet että nyt ei sovi. Joku on loukkaantunut, mutta sehän on ihan hänen ongelmansa, en ole stressiä moisesta kantanut.

Elämä on helppoa, kun ensinnäkin kaveeraavain fiksujen ihmisten kanssa ja sukunsa kanssa kommunikoi.

Miksi lapselliset eivät tajunneet sitä hyvin selkeää kutsua, jossa pyydettiin "Tuletko sinä ja Pertti illanistujaisiin? Omat alkot mukaan!" Eihän tuossa selvästikään tarkoiteta muuta kuin näitä kahta ihmistä. Silti lapselliset olisivat raahanneet koko perheen mukaan. Mutta eihän teiltä yksinkertaisilta voi odottaa muuta...

En ole kysynyt, miksi ei ole asia selvä, kun ymmärrän, että kaikki eivät ajattele kuten minä, olen vaan tarkentanut asian, ja sillä selvä. En yleensäkään jää tulee makoilemaan, hoidan eteen tulevat asiat ja se siitä. Puhumalla olen aina selvinnyt, jos kirjoitettu on aiheuttanut väärintukintoja.

Vierailija
431/433 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me oltiin lapsina välillä perhetuttujen luona iltaa viettämässä, vanhemmat kännäsi ja oli humalassa ja meillä lapsilla oli hauskaa kun saatii herkkuja ja valvoa myöhään ja katsella kun aikuiset hupsutteli :D Jotenkin jäi sellainen lämmin muisto tuostakin, vaikka eihän se tietenkään nykymittapuulla asiallista ole ollut. Vanhemmilla ei ollut alkoholiongelmaa ja osasivat humalassakin käyttäytyä, eivät olleet esim. aggressiivisia, laulelivat kyllä kovaan ääneen ja oli hyvä pummata heiltä rahaa kun olivat niin hövelinä ;)

En sano kuitenkaan että niin kannattaisi tehdä, toin vain esiin toisenlaistakin näkökulmaa asiaan.

Mulla on ihan sama kokemus. Lapsi -80-90-luvulla. Myöskään näissä juhlissa kukaan ei ollu humalassa aggressiivinen eikä mitään ikävää sattunut. Samoista syistä itellä on mukavat muistot näistä juhlista kuin sulla. Tämä takia en ymmärrä "lapsi ei saa nähdäkään alkoholia" ajatuksia, musta on parempi että lapsi näkee alkoholin kohtuukäyttöä, kuin että lapsen edessä ei juoda edes yhtä. Känniörveltäjät juhlikoot ilman lapsia.

Ap:n kanssa olen samaa mieltä.

Vierailija
432/433 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt kyllä ihan koko ketjua jaksanut kahlata läpi, joten näkemykseni ehkä täällä on jo tuotu esiin.

Minusta epämääräinen kutsu facen kautta illanviettoon saattaa epämääräisyydessään olla sitä luokkaa, että kutsuja saa syyttää väärinkäsityksistä ihan vaan itseään. Mikä helkutin vaiva on sanoa että aikuisten kesken, tai jotenkin avata illanistujaisen suunnitelmaa (että perseillään ja ryypiskellään esim.).

Kun ilman lapsia ei automaattisesti tarkoita, että ryypätään tai perseillään. Sitä vain joskus haluaisi viettää aikaa omanikäisten aikuisten seurassa puhuen itseä kiinnostavista aiheista, eikä jostain miten sulle Mikko-Antero meni siellä päiväkodissa, oliko kivaa, aijaa piirsit perhosen ai ku kiva. Kun jos kyseessä ei ole oma lapsi, niin aika harvaa ihan oikeasti kauheasti kiinnostaa tuollainen. Vaikka ne lapset eivät osallistuisi mitenkään ja olisivat piilossa toisessa huoneessa, niin se koko illanistujaisten dynamiikka on aivan eri. Ei tarvitse ryypätä, mutta ei myöskään poissulkea sitä mahdollisuutta, että ehkä myöhemmin tekeekin mieli avata toinen pullo viiniä kun on niin hyvät keskustelut ja kiva istua iltaa. Saa rentoutua, kun ei koko ajan tarvitse miettiä, että traumatisoinko mä tällä seksijutulla tai sotakeskustelulla tai vanhasta traumasta avautumisella nyt kasvavan lapsen herkkää mieltä. Tai sitten ei vaan halua jakaa kaikkia yksityisasioita ihan kenen tahansa kanssa. Ne toisen ihmisen lapset kun eivät kuulu siihen omaan lähipiiriin, joiden kanssa haluaa jakaa jotain herkkiä juttuja. Kaikki eivät osaa luontaisesti olla lasten kanssa. Kaikki eivät vain pidä lapsista. Se tilanne nyt vaan on eri jos lapsia on paikalla, ryypättiin tai ei.

Vierailija
433/433 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä ihmetellä, miten kukaan jolla on itsellään lapsia, voi kysyä, että miten illanvietto lasten kanssa eroaa aikuisten keskeisestä. Just oltiin tänään koko perheen vappujuhlilla ja vaikka toki hauskaa olikin niin onhan se nyt ihan valovuosien päässä aikuisten illanistujaisista, joissa esim. juodaan viiniä (itse en juurikaan käytä alkoholia joten kännäystä en tässä tarkoita), syödään jotain ihania pieniä suolapaloja tyyliin homejuustoa ja keksejä jotka eivät varmasti lapsille maistu, pelataan esim. lautapelejä joihin lapset eivät todellakaan pysty keskittymään tai ylipäänsä vain JUTELLAAN rauhassa ilman että joku roikkuu koko ajan hihassa, sohvalla on pissat, paidalla puklut ja joka paikassa raikaa se äiti-äiti-äitiiiiiii! Ja joo, jos lapsia on tosiaan se yksi tai kaksi niin ei tuollaista menoa tietenkään saadakaan aikaan, mutta kun suurimmalla osalla kaveripiirissä on mukuloita niin ei niitä oikein voi ruveta arvottamaan että teidän muksut saa tulla mutta teidän ei. 

Juu, kaikelle on aikansa ja paikkansa, niin myös lapsiperhejuhlille, mutta kyllä olisi elämä ihan saatanan ankeaa jos nämä ihanat pikku päivänsäteet pitäisi ihan joka jumalan paikkaan raahata mukaan.