"Me tullaan koko perheellä" – AARGH! Mikä lisääntyjiä oikein vaivaa?
Useimmat ihmiset ymmärtävät, että kutsu esimerkiksi illanviettoon koskee vain niitä, jotka on kutsuttu. Mutta sitten on tämä ryhmä vanhempia, jotka kuvittelevat, että on ihan okei tulla pieni (tai isompikin) lapsi mukana, jos sitä ei ole erityisesti kielletty.
Jos kuulut tähän porukkaan, jonka mielestä on okei tuoda lapsi ihan vain ilmoitusluontoisesti, miksi kuvittelet näin?
Kommentit (433)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on niin herttasta kun ns. ystävät sanoo, että "tule juhliin mutta älä ota lapsia mukaan" ja mun äiti sanoi heti kun aloin esikoista odottamaan, että "hän ei sitten hoida sitä".
Siihen loppu mun seuraelämä kun perustin perheen. Ei oo ystäviä eikä sukulaisia.
Voit kutsua kavereita kylään myös itse? Tai ehdottaa jotain muuta tekemistä kavereiden kanssa.
Ei ne tule meille. "kun sulla on niitä lapsia aina siinä, niin ei voida puhua vapaasti ja valvoa myöhään"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tässä varmaan eroja riippuen "piireistä". Itsekin olen korkeakoulutettu 35v. lapseton kaupunkilainen (nainen) ja illanviettoja on koko ajan ja kaikki tietää, että eivät ole "lapsille sopivia". Lähes kellään kavereistani ei myöskään lapsia ole, joten aika vähän tiedän lapsiasioista mitään.
Voisiko tämän kirjoittaja tai joku tällaiseen "illanviettoon" osallistunut kertoa, minkälaisia tapahtumia nämä ovat? Miksi esim. eivät sovi lapsille? Onko tarjottava illallinen jotain niin eksoottista, että se ei lapsille maistu? Vai tarkoittaako illanvietto vain jotain naposteltavaa, painopisteenä kaksin käsin ryyppääminen juomalaulujen säestämänä?
En siis millään muotoa halua tuomita, yritän vain päästä perille mitä näissä salamyhkäisissä illanvietoissa tapahtuu, kun en ole itse päässyt koskaan osallistumaan.
Älä viitsi esittää tyhmää ja liioitella kaiken lisäksi vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta lapsettomat osallistuu kovin harvoin sellaiseen luontevaan yhdessäoloon, jossa lapsia on mukana. Harva tuttu kolmekymppinen mies lähtee brunssille, kun kerron, että meiltä tulee lapset mukaan, ota sinäkin mukaan ne ihmiset, jotka ovat sinulle maailmassa tärkeimpiä.
Ihan oikeasti... Oletko koskaan miettinyt, miksi lapsettomat osallistuvat harvoin "sellaiseen luontevaan yhdessäoloon" jossa on lapsia mukana? Siksi koska lapsettomia ei kutsuta mukaan. Ja sitten jos on kaveriporukan ainoa sinkku, karsiutuu myös pariskuntien illanvietoista. Ja kiitos vielä tuosta viestisi huippukohdasta, jonka ainoa tarkoitus on satuttaa. :)
Eikä se välttämättä tunnu lapsettomalle kauheen luontevalta kun varsinkin jos lapsia on useampi, ne lapset vie aika hyvin sen huomion. Mitään järkevää keskustelua on siis ihan turha yrittää edes saada aikaiseksi ja yleensä se lapseton päätyy istumaan suurimman osan ajasta yksin hiljaa kun vanhemmat kaitsee lapsiaan. Kaikille lapsettomille kun ei ole kauheen luontevaa olla lasten seurassa. Eikä välttämättä löydy edes kiinnostusta keskustella lasten kanssa.
No ei tunnu lapsettomalle luontevalta jatkossakaan olla lasten kanssa, jos aina automaattisesti vetäytyy kontaktista eikä edes yritä ajatella lapsia tavallisina ihmisinä. Jokseenkin vieraantuneelta kuulostaa.
Mulla on siskonlapsia ja melkein kaikilla kavereillani on lapsia. Vanhimmat näistä on jo kouluikäisiä ja oon kyllä niitä lapsia paljon nähnyt mm. lasten synttäreillä ja kun ollaan muuten vaan kahviteltu. Siskoni lapsille olen jopa ollut joskus lapsenvahtina. Siltikään minulle ei ole luontevaa olla lasten seurassa joten ihan mielelläni tapaan ystäviäni välillä myös ilman lapsia.
Eihän kukaan ole ihmetellyt, jos joku haluaa välillä tavata ystäviä ilman lapsia. Vaan ihmettelyn aihe on se, että perheellisten pitäisi aina saada virallinen Maija ja Matti Meikäläinen perheineen -kutsu ennen kuin lapsia uskaltaa edes harkita ottavansa mukaan rentoon illanviettoon. Siitä tulee käsitys, että niitä kutsuja ei mielellään oikeastaan lähetellä koskaan, vaan halutaan pysytellä hygieenisesti erossa kaikista alaikäisistä eikä edes kehdata mainita tätä kutsussa - riippumatta kutsutun olosuhteista (esim. pieni vauva).
Onneksi mulla ei ole semmosia kavereita, jotka haluaa tavata vain ilman lapsia. Meillä on kaikilla lapsia ja me tavataan yleensä lasten kanssa. Muu olisi kovin hankalaa. Joskus kun kaikki saa lastenhoitajan, käydään syömässä aikuisten kesken. Sitä ei tapahdu kovin usein.
Mistä tiedät, voivat vain kärsiä tykönään, kuten suomalaiset yleensä. Eivät ilkeä sanoa totuutta, huokaisevat helpotuksesta kun lähdet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on niin herttasta kun ns. ystävät sanoo, että "tule juhliin mutta älä ota lapsia mukaan" ja mun äiti sanoi heti kun aloin esikoista odottamaan, että "hän ei sitten hoida sitä".
Siihen loppu mun seuraelämä kun perustin perheen. Ei oo ystäviä eikä sukulaisia.
Voit kutsua kavereita kylään myös itse? Tai ehdottaa jotain muuta tekemistä kavereiden kanssa.
Ei ne tule meille. "kun sulla on niitä lapsia aina siinä, niin ei voida puhua vapaasti ja valvoa myöhään"
No, ikävä juttu, mutta ei mahda mitään.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Ihan kuin kyse olisi siitä, että KAIKKI juhlat ja tapaamiset ovat lapsettomia. Voithan sinäkin järjestää juhlia, joihin saa tuoda lapsia. Tai tavata ystäviäsi vaikkapa puistossa, kirpparilla, toritapahtumissa tms., missä lapsia olisi muutenkin liikkeellä. Kyse nyt on siitä, että jos joku haluaa järjestää illanviettoa vain aikuisille, niin hyviin käytöstapoihin kuuluu, ettei silloin raahata niitä lapsia kuokkavieraiksi välittämättä emännän/isännän toiveesta. Olen tosi yllättynyt siitä, kuinka moni lapsellinen ajattelee, että tällainen käytös on ok, koska perhe on "yksikkö", ja sitten suuttuvat/loukkaantuvat asiasta, jos muut eivät näe asiaa niin.
Meillä paras kuultu peruste (isännän sukulaiselle sanottu) oli, että täytyi ottaa iso perhe mukaan, että saadaan syödä koko lahjarahan edestä niin ei jäädä tappiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan normaalia, että kaveripiiri muuttuu, kun elämäntilanteet muuttuvat. Sun pitää nyt vain tutustua sellaisiin ihmisiin, joilla on sama elämäntilanne kuin sinulla eli pieniä lapsia. He tulevat muodostamaan suurimman osan seuraelämästäsi seuraavat vuodet. Kun lapsesi tulevat teini-ikään ja nämä kaverisi päättävätkin hankkia iltatähden eli aloittavat pikkulapsiperheen elämän alusta, niin jälleen sun pitää hankkia seuraa sellaisista ihmisistä, joilla ei ole enää pieniä lapsia. Vielä vanhainkodissakin joudut etsimään uusia kavereita samassa vanhainkodissa olevista ihmisistä.
Minä toimin niin että jos tulee kutsu jonnekkin niin vastausta antaessani ilmoitan kuina monta meiltä tulee ja jos en ole varma koskeeko kutsu lapsia, kysyn asiaa. Ihan jo siitakin syystä että tarjoiluiden kannalta on eriasia tuleeko meitä 1 vai 4. En loukkaannu jos lapsia ei ole kutsuttu, enhän itsekkään osallistu 16 vuotiaan teinipojan kavereiden juhliin tai illanviettoihin. Tai 6 vuotiaan tyttären ystävien syntymäpäiville, enkä 12 vuotiaan pojan kaverin järjestämille megazone synttäreille. Me emme ole mikään yksikkö joka kulkee jokapaikkaan laumana, pahoittelen mielensä siitä jos kaikkia ei aina kutsuta. Olemme perhe, jossa on neljä erillistä ihmistä joilla on omat ja yhteiset menot. En ymmärrä ihmisiä, jotka pahoittavat mielensä jos lapsia ei kutsuta, pahoittuuko mieli siitäkin jos vanhemmille ei tule kutsua lapsen kavereiden synttäreille?
Ja kun on ollut sylilapsia olen joko jättänyt menemättä/vienyt hoitoon lapset, ei sen kummempaa.
Just tuon takia mulla ei ole yhtään ystävää eikä tule. Ei tarvi näitäkään miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Ihan kuin kyse olisi siitä, että KAIKKI juhlat ja tapaamiset ovat lapsettomia. Voithan sinäkin järjestää juhlia, joihin saa tuoda lapsia. Tai tavata ystäviäsi vaikkapa puistossa, kirpparilla, toritapahtumissa tms., missä lapsia olisi muutenkin liikkeellä. Kyse nyt on siitä, että jos joku haluaa järjestää illanviettoa vain aikuisille, niin hyviin käytöstapoihin kuuluu, ettei silloin raahata niitä lapsia kuokkavieraiksi välittämättä emännän/isännän toiveesta. Olen tosi yllättynyt siitä, kuinka moni lapsellinen ajattelee, että tällainen käytös on ok, koska perhe on "yksikkö", ja sitten suuttuvat/loukkaantuvat asiasta, jos muut eivät näe asiaa niin.
Haluaisin nähdä kun nämä "yksiköt" raahautuvat teini-ikäisten lastensa kavereiden illanviettoihin. Voisi muutaman teinin suu loksahtaa auki, joo mä tuun ja myös mun äiti, isi ja pikkusiskokin tulee, koska me ollaan yksikkö joka tekee kaiken yhdessä
Haluan vain ystävällisesti kysyä ap:lta, että miksi et tee selväksi kutsuttaessa että juhlat, illanvietto tms. on vain aikuisille tarkoitettu? Minulla ainakin on tapana JUTELLA ystävien kanssa ja vieläpä aika suoraan, sekä lapsettomien että "lapsellisten". On kyllä ap:n ihan oma moka jos ei saa suutaan auki. Toki ne on sitten omanlaisia tampioita myös jotka kuskaa lapset juhliin, vaikka on erikseen kielletty.
Meidän porukoissa harrastetaan kokoontumisia kaikenlaisilla kokoonpanoilla: Lasten kanssa ja ilman. Kenelläkään ei ole koskaan ollut ongelmaa tai epäselvyyttä asian kanssa. Yksi hyvä muistisääntöhän on se, että kysymällähän se selviää. Me kyllä kaveriporukoissa puhutaan toisillemme, joten tiedetään kyllä yleensä muutenkin, millä teemalla mitkäkin juhlat järjestetään, mutta jos sattuu niin ettei tiedetä niin kysymällähän se selviää.
On välillä kiva istua iltaa koko perheyksikköporukalla - sopii tiettyihin asioihin. Mutta ehdottomasti täytyy olla aikaa myös ilman lapsia. Kaikki meno ja tekeminen ei lapsille sovi - tai jos lapsille sopiikin niin vie sen tekemisen ilon pois aikuisilta. Tästä joku tietty loukkaantuu, mutta mietipä seuraavaa: Haluatte keskustella kunnolla arkaluontoista tai luottamuksellisista asioista - kyllä keskustelua kovasti haittaa ja rajoittaa se, että paikalla on ylimääräinen ymmärtävä korvapari. Kyllä minulla ainakin on puhuttavaa, joka ei joko sovi lasten korville tai sitten en muuten halua asiaa lasten korviin. Sylivauva toki ei tällaisessa tilanteessa haittaa, mutta 3-4 -vuotias jo haittaa. Tai joku peli saattaa sopia myös lapselle, mutta jos tyyliin 10 aikuisen porukassa on se yksi lapsi ei pelaaminen enää ole ollenkaan sama asia kuin vain aikuisten kesken. Sori vaan mutta niin se on. Paljon toki järjestetään kaikkea lapsillekin, mutta ei aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nähdä kun nämä "yksiköt" raahautuvat teini-ikäisten lastensa kavereiden illanviettoihin. Voisi muutaman teinin suu loksahtaa auki, joo mä tuun ja myös mun äiti, isi ja pikkusiskokin tulee, koska me ollaan yksikkö joka tekee kaiken yhdessä
Juuri näin. 16v tyttö järjestää synttärinsä kylpylässä tyttökavereilleen. Yksi tyttö vastaa, juu tulen, mutta iskä ja äiti tulee kanssa... Jippii vaan yksikölle...
Jos kyse on vapaamuotoisista illanistujaisista (ei häistä tms.), niin minusta maalaisjärki sanelee "soveliaan" etiketin. Meillä on esimerkiksi kaveriporukka, joka kokoontuu silloin tällöin viettämään iltaa, joskus jatkaa baariin. Kerran yhdellä pariskunnalla oli muutaman kuukauden ikäinen, paljon nukkuva vauva, ja he halusivat tulla tervehtimään kavereitaan pitkästä aikaa. Mies otti muutaman oluen, rouvansa oli kuskina, ja heidän vauvansa nukkui makuuhuoneessamme. Kaverimme kävivät välillä katsomassa vauvaa, jos tämä alkoi itkemään, mutta enimmäkseen vauva nukkui tyytyväisenä. Pariskunta ei jatkanut muiden kanssa baariin, mutta etenkin tuore kotiäiti nautti, kun sai arkeensa vähän vaihtelua, pääsi laittautumaan ja näkemään kavereita. Ja vauvaa (tai rouvaa) ei tosiaan varsinaisesti kutsuttu, mieheni sanoi kaverilleen, että tule käymään, jos ehdit (oletti, ettei vauva-arjen keskeltä pääse). Koko perheen saapuminen oli mieluisa yllätys.
On niitä toki häiritseviäkin esimerkkejä, kun illanistujaisiin on tuotu kutsumattomia lapsia. Usein ongelma on lapsen kyllästyminen, koska "aikuisten" juhlissa ei ole viihdykettä lapsille. Tällöin lapset riekkuvat koko illan aikuisten jaloissa huomiota hakemassa. Pahimmassa tapauksessa illanistujaisten järjestäjä joutuu vahtimaan lapsia kuin haukka, etteivät nämä rikkoisi tavaroita, kun lasten vanhemmat keskittyvät lastensa ojentamisen sijaan mulkoilemaan ja vihjailemaan muiden aikuisten vieraiden alkoholinkäytöstä. Jos ei saa lapsiaan hoitoon, mutta haluaa tulla tapaamaan kavereitaan, on syytä varautua lyhyempään visiittiin. Ei voi olettaa, että lapsille on varattu syötävää tai viihdykettä, jos näitä ei ole kutsuttu. Tai että aikuisten meno ei voisi yltyä riehakkaaksikin tuollaisessa illanvietossa.
Helpoimmin illanistujaisten sivussa menevät joko nukkuvat vauvat tai isot lapset, jos asunto on tilava. Pienessä asunnossa tapahtuvaan illanviettoon en toisi kumpaakaan. Isot lapset tosin voivat yleensä jäädä kotiin, vaikka hoitajaa ei olisi saatavilla. Mutta kerran kaverini kouluikäinen lapsi katseli makuuhuoneessamme melkein koko illan Netflixiä karkkeja syöden, eikä se minusta ollut häiritsevää, vaikka lasta ei oltu kutsuttu. Pyysin lastakin syömään, kun ruokaa oli runsaasti. Ärsyttävimpiä kuokkavieraita ovat yleensä 1-6-vuotiaat lapset vanhempineen, jotka saapuvat paikalle hemmetinmoisella kovaäänisellä tohinalla ja sähläyksellä, "ottavat tilan haltuunsa", ja käyttäytyvät, kuin heidän erityiset lapsensa olisivat kaikille paikallaolijoille koko illan kohokohta. Niin kuin pörröisen, suloisen koiran tuominen vanhainkotiin vanhuksia ilahduttamaan.
Ymmärrän, että perhe asettaa rajoitteita, ja jos perheellistä ystävää haluaa tavata usein, on oltava joustava. Etenkin, jos haluaa tavata ystäväpariskuntaa, sillä kaikkien ei ole helppo järjestää lastenvahteja. Minua tavallaan ihastuttaa sellainen eteläeurooppalainen, rento mentaliteetti, että lapset ovat luonteva osa elämää. Siihenkään ei kuitenkaan kuulu hössötys ja jalustalle nostaminen. Vanhemman täytyy muistaa, että jos lapsia ei ole kutsuttu, illanistujaiset eivät mene lasten ehdoilla. Jos lasta ei saa hoitoon, vanhemman täytyy arvioida, menisikö lapsi illanistujaisten sivussa. Kaikki lapset valitettavasti eivät ole sellaisia, että heitä voisi sellaiseen illanviettoon tuoda, tietyssä ikävaiheessa tuskin kukaan on. Ja mitä etäisenpi on isäntä / emäntä (erityisesti lapselle), sitä sopimattomampaa kutsumattoman lapsen tuominen on. Monelle voi tulla epämukava olo kutsumattomasta lapsesta, vaikka tämä olisi itsekseen valtaosan ajasta, kun tulee olo, että lapsi pitäisi huomioida jotenkin, mutta siinä tilanteessa ei ole mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Haluan vain ystävällisesti kysyä ap:lta, että miksi et tee selväksi kutsuttaessa että juhlat, illanvietto tms. on vain aikuisille tarkoitettu? Minulla ainakin on tapana JUTELLA ystävien kanssa ja vieläpä aika suoraan, sekä lapsettomien että "lapsellisten". On kyllä ap:n ihan oma moka jos ei saa suutaan auki. Toki ne on sitten omanlaisia tampioita myös jotka kuskaa lapset juhliin, vaikka on erikseen kielletty.
Mulla on lapsia, mutta silti ymmärrän aloittajaa. Jos on lapseton, ei aina oikeasti tule ajatelleeksi, että jotkut haluavat ottaa lapsensa mukaan illanviettoihinkin. Ihan sama asia kuin jos henkilö, jolla ei ole koskaan ollut koiraa, kutsuu illanistujaisiin kaverinsa, joka on juuri ottanut koiranpennun. Ei tämä kutsuja tule ajatelleeksi, että koiranomistajan pitäisi ottaa koira mukaansa, jos hänellä ei ole ketään, joka voisi olla koiranpennun kanssa illanistujaisten ajan, vaan automaattisesti ajattelee, että koiraa ei oteta illanistujaisiin mukaan. Minusta tämä menee molemmissa tapauksissa aivan samalla tavalla eli että koiranomistaja/lasten vanhempi kysyy kutsujalta, voiko koiran/lapset ottaa mukaan. Jos ei voi eikä koiralle/lapselle saa illanistujaisten ajaksi hoitajaa, niin silloin kiitetään kutsusta ja pahoitellaan, että ei päästä tulemaan. Eikä suinkaan niinpäin, että kutsujan pitää kutsuessaan ymmärtää sanoa, että ei muuten sitten koiraa/lapsia mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Joku ihmetteli aiemmin ketjussa sitä, ettei lapsettomat välttämättä osallistu perhebrunsseille. Itse olen muutamilla käynyt. Kaikki menee hyvin esim. alle vuoden ikäisen lapsen tai vaihtoehtoisesti vähintään eskarilaisen kanssa. Jos lapsia on enemmän tai ovat tuon ikähaarukan välistä, ei syömisestä ja seurustelusta tule mitään. Tai ainakaan se ei ole sellaista ajanviettoa, jona vastaisi laatuaikaa ystävien kanssa.
Tiedän jo valmiiksi mitä seuraa, en halua tuhlata siihen sirkukseen rahojani tai aikaani. Meininki, joka perheellistyneiden mielestä voi olla ihan normaalia, on mulle usein painajaismaista. Lasit kaatuilee, mikään ei ole hyvää, yhtään lausetta ei kukaan saa sanottua ilman keskeytystä. Keskeyttäjänä lapsi, hänen toimintansa, tai toimintaa haukkana seuraava vanhempi, jonka keskittymiskyky ei riitä yhdenkään pidemmän lauseen (saati ajatusketjun) muodostamiseen.
Nähdään brunssilla joko aikuisten kesken tai sitten muutaman vuoden kuluttua.
Täytyy sanoa että meininki, joka JOIDENKIN lapsiperheiden mielestä on normaalia, ei ole sitä edes kaikkien muiden lapsiperheiden mielestä. Ihmisten välillä on aika suuria eroja siinä miten lapsia kasvatetaan ja miten heidän annetaan käyttäytyä kylässä ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Haluan vain ystävällisesti kysyä ap:lta, että miksi et tee selväksi kutsuttaessa että juhlat, illanvietto tms. on vain aikuisille tarkoitettu?
Jos lasta ei ole kutsuttu, häntä ei ole kutsuttu. En tiedä, miten asiasta voisi tehdä yksinkertaisemman. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan vain ystävällisesti kysyä ap:lta, että miksi et tee selväksi kutsuttaessa että juhlat, illanvietto tms. on vain aikuisille tarkoitettu?
Jos lasta ei ole kutsuttu, häntä ei ole kutsuttu. En tiedä, miten asiasta voisi tehdä yksinkertaisemman. -ap
Olen tuosta kutsumisesta samaa mieltä, mutta tämä ketju on osoittanut, että hyvin monen mielestä on ihan ok ottaa mukaansa muitakin kuin kutsuttuja. Sen vuoksi sun kannattaa jatkossa kutsussasi mainita, että kyse on aikuisten tilaisuudesta ja lapsia ei pidä ottaa mukaan. Tai vaihtoehtoisesti, että kutsu koskee ainoastaan aikuisia. Tai jätät yksinkertaisesti kutsumatta ne, joilla on lapsia. Tuo kutsumisasia kun ei näytä olevan kaikille kovinkaan selvää.
Minä en yksinkertaisesti kutsu lapsiperheitä minnekään. Eipä tule ongelmia.