"Me tullaan koko perheellä" – AARGH! Mikä lisääntyjiä oikein vaivaa?
Useimmat ihmiset ymmärtävät, että kutsu esimerkiksi illanviettoon koskee vain niitä, jotka on kutsuttu. Mutta sitten on tämä ryhmä vanhempia, jotka kuvittelevat, että on ihan okei tulla pieni (tai isompikin) lapsi mukana, jos sitä ei ole erityisesti kielletty.
Jos kuulut tähän porukkaan, jonka mielestä on okei tuoda lapsi ihan vain ilmoitusluontoisesti, miksi kuvittelet näin?
Kommentit (433)
Taas tämän ketjun luettua ei voi muuta todeta kuin että suomalaiset ovat säälittäviä otuksia.
Mulle on kyllä ihan ok, että joku tulee lasten kanssa aikuisten juhliin piipahtamaan alkuillasta, kunhan eivät aiheuta tämän vuoksi isäntäväelle mitään ylimääräistä työtä.
Esimerkkinä mieheni 40-vuotisjuhlat, jotka pidimme saaressa, jonne ei ole autotietä. Olimme ilmoittaneet vieraille, että juhlat ovat vain aikuisille ja osallistujille on järjestetty venekyyti silloin ja silloin. No, yksi pariskunta ilmoitti, että heillä ei ole lapsenvahtia, joten tulisivat lasten kanssa hetkeksi käymään, mutta heidät pitäisi kyydittää erikseen takaisin venesatamaan ennen lasten nukkumaanmenoaikaa. No eipä onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat ihmiset ymmärtävät, että kutsu esimerkiksi illanviettoon koskee vain niitä, jotka on kutsuttu. Mutta sitten on tämä ryhmä vanhempia, jotka kuvittelevat, että on ihan okei tulla pieni (tai isompikin) lapsi mukana, jos sitä ei ole erityisesti kielletty.
Jos kuulut tähän porukkaan, jonka mielestä on okei tuoda lapsi ihan vain ilmoitusluontoisesti, miksi kuvittelet näin?
Yllättävää, että haluaisit edes pitää illanviettoja jos olet sosiaalisesti niin estynyt ettet kutsuessasi jotain kylään voi sanoa, että "kutsu koskee vain vanhempia" tai "tulkaa ilman lapsia". Sillä ratkeaisi koko ongelmasi.
Itse kyllä ilmoitan etukäteen, että ottaisin lapsen mukaan. Siinä vaiheessa viimeistään oletan, että sanotaan jos se ei sovi.
En ole ap, mutta esimerkki omasta elämästä. Lähetin oheisen kutsun fb:n kautta kaverille: "Moi! Pääsisittekö Pertin kanssa meille illanistujaisiin lauantaina xx.xx.xxxx klo 18 alkaen. Tarjolla on kahvia/teetä, boolia ja pikkupurtavaa, mutta jos enemmän haluatte juoda, ottakaa omat juomat mukaan! Sauna ja grilli lämpiää myös."
Itse tästä kutsusta olettaisin selväksi käyvän, että kutsu koskee ystävääni ja Perttiä, ei heidän lapsiaan. Ei tullut mieleenkään, että erikseen olisi vielä pitänyt kehottaa tulemaan ilman lapsia. Mutta ilmeisesti olisi pitänyt, koska kaveri vastasi vain että "Kiva juttu, päästään tulemaan" ja ilmaantuivat sitten bileisiin juuri 3-vuotta täyttänyt Siiri-Ilona mukanaan. Samoihin juhliin olisi tullut myös toinen kaveri kahden lapsensa kanssa, mutta hän ilmoitti etukäteen ottavansa lapset mukaan, jolloin vastasin hänelle kutsun koskeneen vain aikuisia. Hän veti herneen nenään ja ilmoitti ettei heidän perheensä osallistu sitten ollenkaan.
En tiedä, johtuukohan siitä, että olen lapseton, mutta minusta tuollaisesta lähettämästäni kutsusta ei mitenkään voi olettaa, että kyseessä on lasten illanistujaiset. Silti kaksi eri henkilöä oletti näin. Toisaalta moni muu kutsumani vanhempi ei tehnyt moisia johtopäätöksiä. Käsittämättömältä vaan tuntuu, että joillain tuntuu olevan oletusarvona se, että heidän lapsensa ovat automaattisesti tervetulleita joka tilaisuuteen, jonne lapsia ei ihan erikseen ole kielletty tulemasta.
Me oltais tultu koko perheenä. Tuossa kutsussa ei mikään viittaa siihen, että lapset pitäisi jättää pois. Me vietetään meidän lapsiperheystävien kanssa just tuommosia illanistujaisia lapsien kanssa. Etenkin kahvi/tee kohta viittaa siihen, ettei ole tarkoitus vain ja ainoastaan kännätä. Vaan ehkä juoda lasi viiniä saunan jälkeen grillatessa samaan aikaan kun lapset leikkii keskenään.
Mä en olisi missään tapauksessa ottanut lapsiani mukaan, jos kutsu olisi tuollainen. Siinä lukee että jos enemmän haluat juoda, niin omat pullot mukaan. Vaikka kutsu olisi koskenut lapsia, en todellakaan olis ottanut, koska vaikka itse olisimme juoneet vain lasin viiniä, niin mistä sen tietää miten muut olis kännänneet, enkä minä halua lasteni näkevän kännisiä ihmisiä. Juomingit eivät ole lasten juhla, ihmettelen suuresti vanhempia, jotka vie lapsensa juomajuhliin.
Mä kirjoitti:
Mulle on kyllä ihan ok, että joku tulee lasten kanssa aikuisten juhliin piipahtamaan alkuillasta, kunhan eivät aiheuta tämän vuoksi isäntäväelle mitään ylimääräistä työtä.
Esimerkkinä mieheni 40-vuotisjuhlat, jotka pidimme saaressa, jonne ei ole autotietä. Olimme ilmoittaneet vieraille, että juhlat ovat vain aikuisille ja osallistujille on järjestetty venekyyti silloin ja silloin. No, yksi pariskunta ilmoitti, että heillä ei ole lapsenvahtia, joten tulisivat lasten kanssa hetkeksi käymään, mutta heidät pitäisi kyydittää erikseen takaisin venesatamaan ennen lasten nukkumaanmenoaikaa. No eipä onnistunut.
Mä en olisi tuollut tuollaisiin juhliin näin aikuisenakaan. Inhottaisi olla jossakin saaressa sen armoilla, että koska on venekyytiä pois.
Vierailija kirjoitti:
Mä kirjoitti:
Mä en olisi tuollut tuollaisiin juhliin näin aikuisenakaan. Inhottaisi olla jossakin saaressa sen armoilla, että koska on venekyytiä pois.
Mutta eihän sun olisi mikään pakko mennäkään :)
wau, taas uusi lapsiviha-aihe! kyllä te jotkut sitten olette kekseliäitä!
Mä ihmettelen kanssa, miten jotkut ei tajua ketä kutsut koskee. Esim. meidän lasten synttäreille kutsuttiin miehen veljen perhe omine lapsineen, heidän lapset oli suunnilleen saman ikäisiä kuin meidän. Hämmästyin kyllä, kun mukana tuli kolme aivan vierasta lasta, ja käly selitti, että kun ne lapset oli heillä yötä, niin ei voineet jättää heitä kotiin. No ei tietenkään, mutta toisaalta me oltiin synttäreistä infottu jo kuukausi aiemmin, että olikohan pakko just silloin sopia se yökyläily? Mä ainakin osaan sanoa, että nyt ei käy kun mennään itse kylään. Sama porukka on kyllä tuonut näitä yllätysvieraita milloin appivanhempien synttäreille kuin miehen toisen veljenkin juhliin. Kälyllä kun on sellainen tyyli, että hänen pitää selittää kaikille, kuinka hän on äiti isolla ä:llä ja kaikki lapset on heille tervetulleita. No, meille muille ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Joku ihmetteli aiemmin ketjussa sitä, ettei lapsettomat välttämättä osallistu perhebrunsseille. Itse olen muutamilla käynyt. Kaikki menee hyvin esim. alle vuoden ikäisen lapsen tai vaihtoehtoisesti vähintään eskarilaisen kanssa. Jos lapsia on enemmän tai ovat tuon ikähaarukan välistä, ei syömisestä ja seurustelusta tule mitään. Tai ainakaan se ei ole sellaista ajanviettoa, jona vastaisi laatuaikaa ystävien kanssa.
Tiedän jo valmiiksi mitä seuraa, en halua tuhlata siihen sirkukseen rahojani tai aikaani. Meininki, joka perheellistyneiden mielestä voi olla ihan normaalia, on mulle usein painajaismaista. Lasit kaatuilee, mikään ei ole hyvää, yhtään lausetta ei kukaan saa sanottua ilman keskeytystä. Keskeyttäjänä lapsi, hänen toimintansa, tai toimintaa haukkana seuraava vanhempi, jonka keskittymiskyky ei riitä yhdenkään pidemmän lauseen (saati ajatusketjun) muodostamiseen.
Nähdään brunssilla joko aikuisten kesken tai sitten muutaman vuoden kuluttua.
Joo, kokemusta on ja näinhän se menee. Itselle hirveä stressi tuollainen tilanne, ei vaan jaksa. Ja lapsissa ei siis vikaa, käyttäytyvät varmaan niinkuin tuon ikäisten kuuluu, mutta itse en sellaista jaksa ja ei siinä tosiaan saa yhtään järkevää lausetta vaihdettua. Mieluummin menen brunssille vaikka yksin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän kaveriporukan illanvietoissa juodaan (sopivan runsaasti), puhutaan seksistä, valvotaan aamun pikkutunneille ja.KESKITYTÄÄN YSTÄVIIN. Noi aktiviteetit ei sovi perheen pienimmille. Eikä kukaan mamma pysty varmasti keskittymään ystävien seuraan kunnolla, kun lahkeessa roikkuu joku pikku-Petteri räkä poskella mankumassa milloin mistäkin vaatien ruokaa, juomaa, huomiota, valittaen väsymystä jne. Illanvietoissa myös puheessa vilisee p*llut, munat, orkut, panot ja kirosanat. Vieläkö haluat tuoda lapsesi mukaan? Ollaan kolmenkympin puolin ja toisin.
En esittänyt kysymystäni sillä, että väkisellä haluaisin raahata teinin mukaan. Halusin vain tietää mitä siellä tapahtuu. Mutta OMG, saisin slaagin jos joutuisin tuollaiseen tilanteeseen, missä vieraat ihmiset puhuvat toistensa kanssa seksistä! Minulle se on intiimi asia josta puhun korkeintaan puolison kanssa.
Uteliaana kysyn, vastaako ylläoleva kuvaus myös akateemisten piirien illanviettoa?
Vierailija kirjoitti:
wau, taas uusi lapsiviha-aihe! kyllä te jotkut sitten olette kekseliäitä!
Wau, käytöstapoja ei tarvitse enää olla, koska niiden odottaja on vain lapsivihaaja! Kyllä on kätevää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän kaveriporukan illanvietoissa juodaan (sopivan runsaasti), puhutaan seksistä, valvotaan aamun pikkutunneille ja.KESKITYTÄÄN YSTÄVIIN. Noi aktiviteetit ei sovi perheen pienimmille. Eikä kukaan mamma pysty varmasti keskittymään ystävien seuraan kunnolla, kun lahkeessa roikkuu joku pikku-Petteri räkä poskella mankumassa milloin mistäkin vaatien ruokaa, juomaa, huomiota, valittaen väsymystä jne. Illanvietoissa myös puheessa vilisee p*llut, munat, orkut, panot ja kirosanat. Vieläkö haluat tuoda lapsesi mukaan? Ollaan kolmenkympin puolin ja toisin.
En esittänyt kysymystäni sillä, että väkisellä haluaisin raahata teinin mukaan. Halusin vain tietää mitä siellä tapahtuu. Mutta OMG, saisin slaagin jos joutuisin tuollaiseen tilanteeseen, missä vieraat ihmiset puhuvat toistensa kanssa seksistä! Minulle se on intiimi asia josta puhun korkeintaan puolison kanssa.
Uteliaana kysyn, vastaako ylläoleva kuvaus myös akateemisten piirien illanviettoa?
Ihan hyvä kaikille että et tuo itseäsi etkä lapsiasi minnekään, kun tietenkin opetat heille arvosi.. akateemisissakin on rentoja ja hauskaa pitäviä ihmisiä, joita kiinnostaa muukin kuin ne sun pohjavedet ja rautatieasemat. Mutta opetahan sinä oikeen kunnon arvoluokitukseen ne lapset
Musta on kanssa outoa, että jotkut raahaa häihin tai rippijuhliin omat aikuiset lapsensa ja heidän puolisot. Jos kutsu on osoitettu vaan Matille ja Maijalle, niin miksi ne aikuiset lapset tuodaan, varsinkin kun ne ei ole moneen vuoteen edes asuneet enää siellä lapsuudenkodissaan, vaan ihan toisella paikkakunnallakin kuin vanhempansa? Sitten kun tälläisiä aikuisia lapsia ja heidän puolisoita ja vielä lapsiakin tulee useampi, niin ei tarjottavat riitäkään, koska ei ole osattu varautua heihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin roudasin automaattisesti sen pienen vauvan illanistujaisiin ja kaikenmaailman tyttöjeniltoihin, vaikkei erikseen oltu pyydetty. Ei suostunut vauva juomaan pullosta, enkä itse "herunut" pumpulle, joten hoitoon jättö mahdotonta. Enhän olisi päässyt muuten mihinkään. Onneksi itselläni vain fiksuja ystäviä, ketään ei häirinnyt se 2-4 kk vauva. Isompana toki jäi hoitoon, kun jo pärjäsi.
Kertokaas nyt alapeukuttajat, mikä siinä 2-4 kuukauden ikäisessä vauvassa häiritsee? Mun on pakko alkaa ajatella, että jollakin on oikeasti jotain käsittelemättömiä asioita suhteessa vauvoihin, jos oikeasti pienen nyytin läsnäolo laittaa pakan niin sekaisin että ilta on suunnilleen pilalla. Kun kyse ei ole mistään kirkkotilaisuudesta, jossa nuppineulan tippuminenkin on häiriöksi, vaan _rennosta_ illanvietosta tutulla porukalla. Eikö tällaisen äidin paikallepääsy ole sen arvoista, että se mahdollistettaisiin kutsumalla myös pieni vauva?
Minä ainakin inhoan ja vierastan pieniä lapsia samaan tapaan kuin joku toinen koiria. En halua osallistua illanviettoihin, joissa lapsia on.
Itse en inhoa, mutta olisi kauhean kiusallista, jos jollain vauva aikuisten illanvietossa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Muistan tämän Lapsi Aina Mukana -piirteen työpaikaltani. Aikuinen oli varannut ajan ammatinvalintapsykologille, ja lapsi oli mukana. Eihän keskustelusta tullut mitään, se aika kun meni 'lapsen kautta'.
Olen kuullut useamman kerran lähinnä äidin toteavan kyläpaikassa, että ei osaa olla, kun lapsi ei ole sylissä. Ei tarvitse tulla omana itsenä, kertoa mitä minulle kuuluu, kohdata toista ihmistä suoraan kasvoista kasvoihin, kun se lapsukainen on siinä, jonka kautta reagoi.
Ei se aina ole se Me olemme perhe -ajattelu, ja kuljemme perheenä, vaan kyse on itsensä suojaamisesta. Yksineläjänä menen joka paikkaan yksin. Siksi saatan kummastella, kun pariutunut pyytää kaveriksi jonnekin (olemme siis vaikka menossa samoihin hautajaisiin), että ei tarvitse olla yksin. Totta, se vaatii asennetta ja voimia toisinaan, mutta myös kaikki minkä kokee, tulee itselle vähentämättömänä.
Joo, tämä on mielenkiintoista. Olen ollut sinkkuna 10v., joten tosiaankin osaan mennä paikkoihin ja tapahtumiin yksin, mutta monelle parisuhteessa olevalle se on kauhistus. Eli jos se oma puoliso ei pääse, niin paniikissa pitää pyydellä muita "seuraksi". Että joo, ollaan me ihmiset erilaisia ja toiset tosiaan on näköjään "yksikköjä", eikä osaa itsenäisenä ihmisena olla.
Vierailija kirjoitti:
Mun miehen polttareihin osallistui yhden kaverin 6v poika, koska sekin halusi mukaan kivaan aktiviteettiin. Öö..
Ei hitto, tämä on kyllä ehkä pahin :D Mitä hittoa ihmiset, ette osaa laittaa mitään rajoja lapsillenne? Lapsi haluaa mukaan polttareihin, niin pakkohan se on ottaa.. Mä olisin kyllä raivoissani, jos olisi omat polttarit olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tässä varmaan eroja riippuen "piireistä". Itsekin olen korkeakoulutettu 35v. lapseton kaupunkilainen (nainen) ja illanviettoja on koko ajan ja kaikki tietää, että eivät ole "lapsille sopivia". Lähes kellään kavereistani ei myöskään lapsia ole, joten aika vähän tiedän lapsiasioista mitään.
Voisiko tämän kirjoittaja tai joku tällaiseen "illanviettoon" osallistunut kertoa, minkälaisia tapahtumia nämä ovat? Miksi esim. eivät sovi lapsille? Onko tarjottava illallinen jotain niin eksoottista, että se ei lapsille maistu? Vai tarkoittaako illanvietto vain jotain naposteltavaa, painopisteenä kaksin käsin ryyppääminen juomalaulujen säestämänä?
En siis millään muotoa halua tuomita, yritän vain päästä perille mitä näissä salamyhkäisissä illanvietoissa tapahtuu, kun en ole itse päässyt koskaan osallistumaan.
Ei mitään salamyhkäistä :D Enkä voi kaikkien puolesta vastata. Mutta meidän porukalla ihan syömistä/juomista (joko ihan illallinen tai pientä naposteltavaa) ja yleensä ovat suht myöhään illalla ja jos huvittaa, niin vielä siirrytään jonnekin baariin tms myöhemmin. Pitäisin näitä lapsille sopimattomana, koska ihmiset saattaa olla ainakin loppuillasta humaltuneita eikä varmaan jututkaan ole aina lapsen korville sopivia.
Eniten kuitenkin ärsyttää ne pikkulapsiyksiköt, jotka eivät tajua lähteä tarpeeksi ajoissa kotiin aikuisten tieltä.
Kyl meidän akateemisesti (uuuu )koulutettu porukka puhuu ainaki seksistä. Mun mielestä on hauska kuunnella sinkkukavereiden menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin roudasin automaattisesti sen pienen vauvan illanistujaisiin ja kaikenmaailman tyttöjeniltoihin, vaikkei erikseen oltu pyydetty. Ei suostunut vauva juomaan pullosta, enkä itse "herunut" pumpulle, joten hoitoon jättö mahdotonta. Enhän olisi päässyt muuten mihinkään. Onneksi itselläni vain fiksuja ystäviä, ketään ei häirinnyt se 2-4 kk vauva. Isompana toki jäi hoitoon, kun jo pärjäsi.
Ajattele, miten hyvä tuuri sulla on käynyt, ettei sulle sattunut mitään lapsesi ollessa vauva. Olisi lapsiparka kuollut nälkään. Tosiasia muuten on, että jokainen lapsi oppii syömään pullosta. Vauvoillakin on sen verran voimakas eloonjäämisvietti.
Kuule, kyllä siitä olisi rento ilta itsellä kaukana, jos tietäisi, että miesparka huudattaisi vauvaparkaa sen takia koko illan, että joku urpo ei hyväksy vauvaa äitinsä mukana illanistujaisiin. Toisin sanoen tuollainen oletus estäisi äitihenkilöä tapaamasta ystäviään tuossa kohtaa.
Sinäkö et osaa tavata ystäviäsi edes vauva-aikana millään muulla tavalla kuin koko illan kemuissa? Ja edellisessä viestissä annoit ymmärtää, että jos ei vauvan kanssa pääse bileisiin, niin äiti ei voi liikkua kotoa mihinkään. Pitäisikö sinun vähän miettiä elämääsi uudelleen, ei kuulosta pikkuvauvalle sopivalta menolta tuollainen että vanhempien mukaan mikään muu ei ole kivaa kuin (kosteissa?) illanistujaisissa notkuminen.
Palaapa siihen viestiin, mihin reagoin. Sinun oletuksesi oli, että vauva vain jätetään kotiin, vaikka ei huolisi pulloa, selviytymään, kun "jokainen lapsi oppii syömään pullosta". Itse sanoin, että noin äiti ei käytännössä voisi lähteä kyseiseen illanviettoon. Tähän ei liity muu liikkuminen vauvan kanssa, ja kosteat illanvietot eivät voisi kauemmas omasta elämästäni osua. =D
Lapsen voi opettaa pulloon jo heti parin päivän ikäisestä lähtien.
Kerro yksikin hyvä syy, miksi siihen pulloralliin pitäisi alkaa, jos imetys sujuu? Siksikö, että äiti voi mennä lapsia kammoaville ihmisille yksinään? Myöskään pelkkä isän osallistuminen ruokkimiseen ei ole tällainen perustelu, koska isän ja lapsen vuorovaikutusta voi edistää muutenkin kuin pelkällä ruokkimisella - esimerkiksi vaipanvaihdossa, pesuissa, kylvetyksissä, nukuttamisissa ja seurustelussa.
Ja tiedoksi, omat lapseni eivät ole hylkineet pulloa, mutta olen ymmärtänyt, että jotkut hylkivät sekä tuttia että pulloa, ja se liittynee enemmänkin lapsen suun anatomiseen rakenteeseen kuin muihin asioihin.
Noh, pulloralli on pullorallia vain, jos sen ralliksi tekee. Jos imetys sujuu, niin tottakai voi vaan imettää. Mutta ei se ole mikään perustelu ottaa lasta mukaan tapahtumiin, jotka eivät ole lapsille tarkoitettuja. Ja ihan oikeasti voi tapahtua jotain, jonka vuoksi isän on nyt vaan pakko pärjätä kahdestaan lapsen kanssa pidempään kuin yhden imetysvälin. Ei imetyksestä tarvitse luopua, vaikka lapsen totuttaisi syömään MYÖS pullosta.
Joo, mulla ei ole lapsia, mutta on tästä kokemusta ihan lähipiiristä. Esim. sisko joutui pian synnytyksen jälkeen pidemmäksi aikaa sairaalaan (synnytykseen liittyviä komplikaatioita) ja sairaalassaolon + lääkityksen takia ei voinut enää imettää, eli imetys loppui lähes heti synnytyksen jälkeen. Eipä auttanut kuin isän kotona antaa pulloa, joskus ei ole vaihtoehtoja.
Enkä mä tulis sun kanssa puhumaan niistä pohjavesistä tai kakkavaipoista. Hyvä että ollaan kummatkin löydetty itsellemme sopivat porukat :)