"Me tullaan koko perheellä" – AARGH! Mikä lisääntyjiä oikein vaivaa?
Useimmat ihmiset ymmärtävät, että kutsu esimerkiksi illanviettoon koskee vain niitä, jotka on kutsuttu. Mutta sitten on tämä ryhmä vanhempia, jotka kuvittelevat, että on ihan okei tulla pieni (tai isompikin) lapsi mukana, jos sitä ei ole erityisesti kielletty.
Jos kuulut tähän porukkaan, jonka mielestä on okei tuoda lapsi ihan vain ilmoitusluontoisesti, miksi kuvittelet näin?
Kommentit (433)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän kaveriporukan illanvietoissa juodaan (sopivan runsaasti), puhutaan seksistä, valvotaan aamun pikkutunneille ja.KESKITYTÄÄN YSTÄVIIN. Noi aktiviteetit ei sovi perheen pienimmille. Eikä kukaan mamma pysty varmasti keskittymään ystävien seuraan kunnolla, kun lahkeessa roikkuu joku pikku-Petteri räkä poskella mankumassa milloin mistäkin vaatien ruokaa, juomaa, huomiota, valittaen väsymystä jne. Illanvietoissa myös puheessa vilisee p*llut, munat, orkut, panot ja kirosanat. Vieläkö haluat tuoda lapsesi mukaan? Ollaan kolmenkympin puolin ja toisin.
Ihan mielenkiinnosta: mikä on sosiaalinen statuksenne? Omien kavereiden kanssa ei puheissa vilistä panot ja orkut, puhutaan USA:n politiikasta, Euroopan rautatieasemista ja pohjavesien korkeudesta. Keskitytte siis ystävien seuraa nkertaamalla hyvät ja huonot panot, vertailette kertakäyttömunien kokoja tms.?
Itse keskustelen läheisimpien ystävieni kanssa välillä seksistä, mutta keskustelu pysyy todellakin vain yleisellä tasolla eikä lähdetä haukkumaan kenenkään seksikumppaneita. Seksistäkin voi yrittää puhua suht sivistyneesti. Meillä oli mm. jokin aika sitten hyvä keskustelu seksissä mahdollisesti esiin tulevista ulkonäköpaineista ja kuinka yleensä on helpompi hyväksyä ja nähdä kauniina toisen vartalo vikoineen kuin omansa. Olemme myös keskustelleet orgasmin saamisen helppoudesta/vaikeudesta ym. Niin ja ollaan kaikki akateemisia.
Erityisen ärsyttävää on, kun vuosikymmenet tuntenut läheinen ystäväporukka kokoontuu vaikkapa viikonlopuksi jonkun mökille ja joukossa on yksi pari, jolla on pieni lapsi (mies toisella kierroksella, aikuiset lapset ykkösliitosta ja pieni lapsi kakkosliitosta), muiden lapset ovat täysi-ikäisiä eivätkä kulje vanhempien mukana viikonloppureissuilla enää.
Tämän yhden pariskunnan vaimo haluaa aina mukaan, haluaa ottaa lapsen aina mukaan, ja vielä lisäksi vaatii isän vahtimaan, hoitamaan ja nukuttamaan lapsen tuona aikana, vaikka tarkoitus oli viettää aikaa yhdessä seurustellen, pitkää iltaa istuen, saunoen ja hyvin syöden. Lapsi on hemmoteltu jo lähtökohtaisesti, hän ikävystyy ilman leluja ja leikkiseuraa ja vaatii kaikkien erikoishuomiota ollessaan paikalla.
Varmaan tulee hirveästi alapeukkua lapsenvihaamisesta jälleen kerran, mutta mielestäni jonkinlaista tilannetajua pitäisi olla siinä, milloin on paikallaan tuoda lapsi mukana ja milloin ei, etenkin kun lastenhoitoapua ON käytettävissä.
Idiootit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kyse häistä, rippujuhlista tms. juhlista, joihin on virallinen kutsu, niin kutsu koskee tietenkin vain niitä, joiden nimi on kutsussa (tai "perheineen" tms.)
Mikä helvetin "virallinen" kutsu häihin ja rippijuhliin muka tulee? Poliisiviranomaiselta? Hääministeriöstä? Kirkkoherranvirastosta?
Rippikekkerit ovat yleensä perhejuhlia ja niin tietysti häätkin aikaisemmin, mutta nykyään kun on enemmän muotia pitää tarkasti "hääparin näköiset" juhlat, niin voi hyvin olla että kutsuvierasjoukko on tarkasti mietitty ja rajattu. Ja tuolloin kutsussa on määritelty kutsutut - joko yksittäinen henkilö, henkilö avec tai koko perhe.
Tämä keskustelu tuo elävästi mieleen kaveripariskunnan grillijuhlat 2v sitten... viestissä oli" omat juomat mukaan" ja aloitusaika oli 17.00 eli noiden olisi jo pitänyt kertoa jotain, mutta eikös yksi tuttavani tule sinne 1veen kanssa ja pahastu " tehän ootte kännissä!" Joi sitten kahvin ja lähti puhisten.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveriporukassa oon huomannut tämän saman ilmiön: Lapselliset kaverit ottavat joskus taaperoikäiset lapsensa jopa kaveriporukan yhteisille viikonloppureissuille. Kiva siinä sitten yrittää viettää rauhallista mökkireissua kun jaloissa pyörii riehuvia lapsia. Usein tällöin keskustelunaiheetkin pyörivät pelkästään lasten kakkavaipoissa ja vastaavissa.
Kyse on lastenvahdin saamisesta:
kaikilla ei ole sellaista äitiä, jota kiinnostaa hoitaa lapsenlapsia, kun niiden äidillä olisi menoa.
Lasten isä voi hyvin olla niin mustasukkainen ja vihainen, kun vaimo kutsutaan tyttöjen mökkiviikonlopulle, että kieltäytyy hoitamasta sillaikaa lapsia. Kiusa se on pienikin kiusa.
Vain kutsussa mainitut menevät, voi myös ilmoittaa "Matti ja Maija perheineen".
Jos haluaa että uuvatitkin tajuavat, niin kannattaa laittaa "juhlimme aikuisten kesken". Ihan sylilapsien vanhempia ei kannata edes kutsua, jos ei halua lapsia paikalle, he kun pitävät itseään erityisoikeutettuna.
Pari sivua kommentteja luettuani huomasin, että tosi monella on aika isojakin ongelmia näiden kutsujen kanssa. Olettaisi, että jos ystävänsä juhliinsa tms. kutsuu, olisi ok kertoa, millaisista kutsuista on kyse ilman, että toinen loukkaantuu.
Mun kaveripiirissä on niin perheellisiä ja sinkkujakin. Lähettäessäni kutsun ystävilleni, mietin ensin, että kenelle olen viestiä lähettämässä ja sen jälkeen muotoilen viestin haluttuun muotoon. Sinkuille riittää, että "tuu grillaamaan" tms. Perheellisille laitan kaverista riippuen aina hieman erilaisen viestin. Jotenkin sitä ajattelee, että tietenkin jokainen tuntee kaverinsa sen verran hyvin, että osaa arvioida, minkälaisia viestejä kavereilleen lähettää. Omissa kavereissani on yksi erittäin "äitimäinen" henkilö, joka haluaa lapsensa viedä joka paikkaan. Olemme kuitenkin niin hyvissä väleissä, että on täysin ok laittaa viestiä vaikka, että "jätätkö lapsen hoitoon, ajattelin, että voitaisiin ottaa vähän viiniä" tai jos on virallisemmasta asiasta kyse, niin kutsuun voi hyvin laittaa, että "tarkoituksena on juhlia aikuisten kesken"
Hieman epäselvä selity ehkä, mutta peräänkuulutan tässä ystävien välistä keskusteluyhteyttä! Ystävien pitää voida sanoa, jos lapset eivät ole toivottuja vieraita oli syy, mikä tahansa! Yhtä lailla perheellisten pitää voida sanoa, jos vaikka lapselle ei hoitajaa löydy, että kiitos kutsusta, emme voi tulla ilman lapsia. Puhukaa ihmiset! Kyllä hyvä ystävä tollaisen ymmärtää. Jos välit on niin heikot, että tästä asiasta ei pysty keskustelemaan, niin kannattaa varmaan miettiä, että onko ko. ihminen se, jonka kanssa aikaa haluaa viettää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiselta kantilta:
mitä ajattelee kutsuja, kun laittaa "ilman lapsia"-kutsun 2 kk:n ikäisen rintaruokinnassa olevan vauvan äidille? Ehkä ajattelee, että jee, tuo ei pääse varmasti, mutta onpahan nyt kutsuttu!
No, en sitten päässyt.Ei esimerkiksi minulla ole aavistustakaan, ovatko kavereideni lapset rintaruokinnassa vai eivät, tai mitkä ovat ylipäätään kaksikuukautisen lapsen vanhemman mahdollisuudet päästä juhliin. En tiedä tuota vertaa lapsista, mutta eipä se ole kutsujan asia näitä asioita arvioida vaan kutsutun. Anteeksi joka tapauksessa, jos olen joskus loukannut sinua kutsumalla sinut mukaan hauskanpitoon! :D
Kyllä mä tiedän kavereitteni elämäntilanteet sentään sen verran tarkkaan, että osaan ihan aavistaa, vieläkö se imettää. Etkö tosiaan tietäisi jos kaverisi olisi saanut lapsen kaks kuukautta sitten?
Totta kai tietäisin, onko kaverini saanut lapsen vai ei, mutta en tietäisi, onko lapsi rinta- vai pulloruokinnassa (ovatko nuo edes oikeita termejä?) tai miten hyvin kaverini ylipäätään pääsee juhliin ja illanviettoihin ilman lasta. En lähde tuollaisia asioita arvailemaan, kun kutsumallahan sen saa selville.
Saattaa tulla yllätyksenä, mutta kaikki eivät tiedä tai ole kiinnostuneita lasten hoitamisesta.
Sen verran itse ainakin lapsettomana tiedän, että kaikki ei edes pysty tai halua imettää syystä tai toisesta, joten 2kk lapsi ei automaattisesti tarkoita sitä, että imettää. Eikä se lapsi kai kellään ole 24/7 tississä kiinni, joten mahdollisesti juhlissa voi päästä käväisemään imetysten välillä (ainakin jos asuu lähellä). Minun mielestäni ei minun tehtäväni kutsujana ole arvuutella, pääseekö vai ei, vaan kutsun ne jotka juhliini toivon pääsevän ja sitten ne tulee, jotka tulee.
Omassa ystäväpiirissäni otetaan kantaa jo kutsussa tuollaisiin asioihin, esim. että tulepa vauvan kanssa käymään illanvietossa, olen kutsunut muitakin jne. Se kertoo, että kutsuttu aidosti halutaan seuraan, kun huomioidaan hänen olosuhteensa, ja halutaan tehdä tuleminen mahdollisimman helpoksi. Ketä ylipäätään voi häiritä vauva rennossa illanvietossa?
Jos juhlissa juodaan alkoholia juopumistarkoituksessa niin se ei ole kenenkään alle 18 vee paikka, olkoon vaikka sylivauva..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveriporukassa oon huomannut tämän saman ilmiön: Lapselliset kaverit ottavat joskus taaperoikäiset lapsensa jopa kaveriporukan yhteisille viikonloppureissuille. Kiva siinä sitten yrittää viettää rauhallista mökkireissua kun jaloissa pyörii riehuvia lapsia. Usein tällöin keskustelunaiheetkin pyörivät pelkästään lasten kakkavaipoissa ja vastaavissa.
Kyse on lastenvahdin saamisesta:
kaikilla ei ole sellaista äitiä, jota kiinnostaa hoitaa lapsenlapsia, kun niiden äidillä olisi menoa.
Lasten isä voi hyvin olla niin mustasukkainen ja vihainen, kun vaimo kutsutaan tyttöjen mökkiviikonlopulle, että kieltäytyy hoitamasta sillaikaa lapsia. Kiusa se on pienikin kiusa.
Jos ei saa lapsenvahtia, niin silloin voi kieltäytyä kutsusta. Ja tapaa ystäviään muulloin kuin aikuisille suunnatuilla viikonloppureissuilla. Eihän tuollainen äiti lähde ystäviensä kanssa baariinkaan, koska ei ole lapsenvahtia ja miehelle ei voi lasta jättää, vaan tapaa ystäviään jossain muualla kuin baarissa.
Kyseessä ei ole se, vihaako kutsuja lapsia tai onko sylivauvan tulo maailmanloppu vai ei, vaan siitä, että kutsumattomien vieraiden -iästä riippumatta- tuominen on epäkohteliasta isäntää/emäntää kohtaan, joka on suunnitellut tilaisuuden, tarjoilut ja varautunut tiettyjen vieraiden saapumiseen.
Itse pidän tilaisuuksien järjestämisestä ja haluan saada aikaan tietyn tunnelman, johon kuuluu osaltaan tarjoilut, musiikki, mahdolliset aktiviteetit ja ties mitä. Kutsumattomat vieraat nyt vain tuovat useita eri muuttujia järjestettäviin tilaisuuksiin. Minä olen nähnyt vaivaa ja kuluttanut rahaa järjestäessäni tilaisuutta, joten toivon, että ihmiset kunnioittaisivat minuakin sen verran, että saapuisivat paikalle kutsun mukaisesti. Haluan myös olla hyvä emäntä. Jos tilaisuus olisi lapsille avoin, varautuisin myös siihen esim. mehuilla, limuilla ja terävien/rikkoontuvien esineiden poistamisella näkyvistä. Kaikenlaiset kutsumattomat vieraat ahdistavat, koska onnistuminen emäntänä on minulle kunnia-asia.
Ikinä en ole suuttunut niille, jotka eivät pääse, ja aion jatkossakin kutsua niitä, joilla on lapsia, vaikka tiedän, että he eivät aina pääse. Itse kun haluaisin tulla kutsutuksi, koska tietäisin, että kaverit ainakin haluaisivat minut paikalle. Siitä tulisi hyvä mieli ja on vaikea käsittää, miten kutsu hauskanpitoon voidaan ottaa vittuiluna.
Tosin ehkä mun kaverit ovat keskimäärin aika järkeviä kun osaavat edelleen ajatella itseään myös yksilönä eikä tällaisia tilanteita ole tullut vielä eteen.
Pientä niuhottamista ap. On sulla ongelmat. Ehkä kerrot jatkossa selkokielellä lisääntyjille saavatko ottaa tuotoksensa mukaan.
Vai että "me ollaan perheen kanssa yksikkö"... Hitto vie! No tietysti ootte, mutta veikkaan että jos (tai kun) mieheni ja minä tulemme joskus lapsia hankkimaan, niin lähdemme silloin tällöin mielellämme illanviettoihin ilman niitä. Saahan niiden kanssa olla ihan tarpeeksi arkenakin.
Vierailija kirjoitti:
Erityisen ärsyttävää on, kun vuosikymmenet tuntenut läheinen ystäväporukka kokoontuu vaikkapa viikonlopuksi jonkun mökille ja joukossa on yksi pari, jolla on pieni lapsi (mies toisella kierroksella, aikuiset lapset ykkösliitosta ja pieni lapsi kakkosliitosta), muiden lapset ovat täysi-ikäisiä eivätkä kulje vanhempien mukana viikonloppureissuilla enää.
Tämän yhden pariskunnan vaimo haluaa aina mukaan, haluaa ottaa lapsen aina mukaan, ja vielä lisäksi vaatii isän vahtimaan, hoitamaan ja nukuttamaan lapsen tuona aikana, vaikka tarkoitus oli viettää aikaa yhdessä seurustellen, pitkää iltaa istuen, saunoen ja hyvin syöden. Lapsi on hemmoteltu jo lähtökohtaisesti, hän ikävystyy ilman leluja ja leikkiseuraa ja vaatii kaikkien erikoishuomiota ollessaan paikalla.
Varmaan tulee hirveästi alapeukkua lapsenvihaamisesta jälleen kerran, mutta mielestäni jonkinlaista tilannetajua pitäisi olla siinä, milloin on paikallaan tuoda lapsi mukana ja milloin ei, etenkin kun lastenhoitoapua ON käytettävissä.
Tässä tulee mieleen, että tuo kakkosvaimo on mustasukkainen, kun tietää että miehen ykkösvaimo on ollut tämän porukan mukana jo paljon kauemmin, jos kauan on tunnettu. Ja onko ykkösvaimon aikana ollut enemmän lapsi mukana- tilaisuuksia, koska kaikilla oli silloin pienet lapset? Nyt tämä kakkosvaimo vaatii päästä mukaan ja lapsi myös, vetoaa että olihan sulla lapset aiemmasta liitostakin mukana. Ei tajua, että kaikilla muilla lapset on jo isoja, eikä niitä oteta mukaan. Käskee myös miehen hoitaa lapsen, koska haluaa näyttää kaveriporukalle, että tämä lapsi on yhtä tärkeä, ellei tärkeämpi, kuin ne aiemman liiton lapset, ja hän on tietysti myös tärkeämpi kuin se eksä. Ihan tälläistä pohdin. Itseäni kyllä myös ärsyttäisi, jos yhdelle lapselle pitäisi keksiä koko ajan viihdykettä. Sanoisin kyllä miehelle, että voitko jättää sen lapsesi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, luulen että useimmat järkevät ihmiset jättävät lapset kotiin, jos seuraavan kerran saat suusi auki ja sanot, että kutsut ovat vain aikuisille. En tiedä minkätyyppisiä illanistujaisia järjestät, mutta selvästi kutsutuille on epäselvää, millä kokoonpanolla toivot sinne osallistuttavan. Jos kyse ei ole virallisesta kirjallisesta kutsusta, voi puhekielestä jäädä hyvinkin epäselväksi, ketä kutsu koskee. Toisin kuin kuvittelet, harva varmaan tuo lapsia sinne kiusaksesi, vaan kyse on jonkinlaisesta väärinymmärryksestä.
Ei niitä lapsia yksinkertaisesti noin vain voi kotiin jättää! Meillä tällaiset tilaisuudet vaativat aina lapsenvahdin hankkimista jostain ja ison rahatukun ojentamista hänelle vaivanpalkaksi, koska isoäiti tms vaihtoehtoja ei ole. Se taas maksaa niin paljon, että ihan mitkä hyvänsä illanistujaiset eivät ole sen arvoiset. Jätämme siis suosiolla väliin. Onneksi on ihan riittävästi sellaisiakin tilaisuuksia missä voi olla koko perheen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, luulen että useimmat järkevät ihmiset jättävät lapset kotiin, jos seuraavan kerran saat suusi auki ja sanot, että kutsut ovat vain aikuisille. En tiedä minkätyyppisiä illanistujaisia järjestät, mutta selvästi kutsutuille on epäselvää, millä kokoonpanolla toivot sinne osallistuttavan. Jos kyse ei ole virallisesta kirjallisesta kutsusta, voi puhekielestä jäädä hyvinkin epäselväksi, ketä kutsu koskee. Toisin kuin kuvittelet, harva varmaan tuo lapsia sinne kiusaksesi, vaan kyse on jonkinlaisesta väärinymmärryksestä.
Ei niitä lapsia yksinkertaisesti noin vain voi kotiin jättää! Meillä tällaiset tilaisuudet vaativat aina lapsenvahdin hankkimista jostain ja ison rahatukun ojentamista hänelle vaivanpalkaksi, koska isoäiti tms vaihtoehtoja ei ole. Se taas maksaa niin paljon, että ihan mitkä hyvänsä illanistujaiset eivät ole sen arvoiset. Jätämme siis suosiolla väliin. Onneksi on ihan riittävästi sellaisiakin tilaisuuksia missä voi olla koko perheen kanssa.
Ohis...tuskinpa tuossa oli kyse lapsien jättämisestä yksin kotiin vaan siitä, että jos ei ole lapsenvahtia, niin silloin vanhemmatkin jäävät pois juhlista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee mieleen, että tuo kakkosvaimo on mustasukkainen, kun tietää että miehen ykkösvaimo on ollut tämän porukan mukana jo paljon kauemmin, jos kauan on tunnettu. Ja onko ykkösvaimon aikana ollut enemmän lapsi mukana- tilaisuuksia, koska kaikilla oli silloin pienet lapset? Nyt tämä kakkosvaimo vaatii päästä mukaan ja lapsi myös, vetoaa että olihan sulla lapset aiemmasta liitostakin mukana. Ei tajua, että kaikilla muilla lapset on jo isoja, eikä niitä oteta mukaan. Käskee myös miehen hoitaa lapsen, koska haluaa näyttää kaveriporukalle, että tämä lapsi on yhtä tärkeä, ellei tärkeämpi, kuin ne aiemman liiton lapset, ja hän on tietysti myös tärkeämpi kuin se eksä. Ihan tälläistä pohdin. Itseäni kyllä myös ärsyttäisi, jos yhdelle lapselle pitäisi keksiä koko ajan viihdykettä. Sanoisin kyllä miehelle, että voitko jättää sen lapsesi kotiin.
Hyvin mietitty, näin se arvatenkin menee. Ja edesmenneen ykkösvaimon kanssa on aika mahdoton kilpailla... mutta tässä meidän esimerkkitapauksessa mies on niin tossun alla, että vaimo sanoo miten toimitaan, ja jos vaimolle tulee tieto, ettei lapsi ole toivottua viikonloppuseuraa, siitä seuraisi todennäköisesti, ettei mieskään pääse ikinä ystäviään tapaamaan. Pariskunnalta on jo mennyt useamman vanhan kaverin kanssa välit poikki. Tosi ikävä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun on nyt ap aivan turha miettiä mitä näiden "tullaan koko perhe" -ihmisten korvien välissä liikkuu, kun asia korjaantuu sillä, että laadit riittävän selkeät ja yksiselitteiset kutsut. Jos olet epävarma miten kutsusi ymmärretään, niin luetuta se vaikka jollain kaverilla. Ja laita vastauspyyntö riittävän aikaisella päivämäärällä, että mahdolliset väärinkäsitykset saadaan setvittyä.
Minä en ole koskaan saanut kutsua tuollaiseen illanviettoon eikä minulla ole sen myötä mitään käsitystäkään siitä, mitä tuollainen illanvietto saattaisi pitää sisällään. Jos kutsu on laadittu kovin epäselvästi, saattaisin hyvin kuvitella sen koskevan koko perhettä. Mutta viimeistäänhän asia selviäisi siinä kohtaa kun olisin vastaamassa kutsupyyntöön.
Tätä keskustelua hankaloittaa selvästi se, että ilmeisen monet lisääntyjät eivät juuri koskaan osallistu mihinkään tällaisiin illanviettoihin, ja ylipäätään sellainen luonteva "hauskanpito aikuisena ystävien kanssa" -moodi puuttuu. Tästä kertoo se, että esimerkitkin ovat tyyliin häistä ja 70-vuotisjuhlista. Itse korkeasti koulutettuna lapsettomana kaupunkilaisena kolmikymppisenä miehenä näen ystäviäni koko ajan milloin baarikierroksen, milloin lautapeli-illan, milloin brunssin merkeissä. -ap
Kirjoitustapasi viittaisi kyllä siihen että olet nainen.
Vierailija kirjoitti:
Pientä niuhottamista ap. On sulla ongelmat. Ehkä kerrot jatkossa selkokielellä lisääntyjille saavatko ottaa tuotoksensa mukaan.
Tähän. Paree sanoa se ihan suoraan. Vaikka, että "nämä on aikuisten juhlat, jättäkää lapset hoitoon".
Se on niin herttasta kun ns. ystävät sanoo, että "tule juhliin mutta älä ota lapsia mukaan" ja mun äiti sanoi heti kun aloin esikoista odottamaan, että "hän ei sitten hoida sitä".
Siihen loppu mun seuraelämä kun perustin perheen. Ei oo ystäviä eikä sukulaisia.
Mikä helvetin "virallinen" kutsu häihin ja rippijuhliin muka tulee? Poliisiviranomaiselta? Hääministeriöstä? Kirkkoherranvirastosta?