Järjetön rasvaprosentti, miten on mahdollista?
Kävin kehonkoostumus- ja tasapainomittauksessa. Hivenen hämmentynyt olen rasvaprosenttituloksesta ja ihmettelenkin nyt, että voiko tässä olla joku virhe. Mittaus tehtiin sellaisella vaa'alla jossa on käsikahva.
Eli tulokset:
BMI 29,9
rasvaprosentti 45,4 (viiteväli 23-34)
Viskeraalinen rasva 9 (suositus 1-9, mittausalue 1-30)
Luustolihasprosentti 23,8% (keskiarvo naiset 28%)
Lepoaineenvaihdunta 1490 kcal
Tasapainotestin terveyskuntoluokka paras mahdollinen (minuutissa ei yhtään maakosketusta)
Ja miksikö ihmettelen? Myönnän, että ylipainoa on, mutta... Käyn kuntosalilla 6 päivää viikossa harrastan rasittavaa aerobista liikuntaa yli 40 min joka päivä. Syön terveellisesti. Olen mielestäni paremmassa kunnossa kuin kokoiseni keskimäärin ja esim. urheillessa jaksan paremmin kuin (normaalipainoisetkin) ystäväni. Lihakseni erottuvat ihon alla ylipainosta huolimatta. Vyötärönympärykseni on 87 cm eli suosituksen mukainen. Netin rasvaprosenttilaskureiden mukaan rasvaprosenttini olisi noin 31.
Mikä tässä mättää? Voiko tulos olla virhe vai voiko minulla näistä elintavoista huolimatta olla tuollainen järjetön rasvaprosentti?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samalla BMI:llä rasvaprosentti noin 40 ja olen lihaksikas (läskin lisäksi). Ap, olet kuitenkin reippaasti ylipainoinen, joten rasvan määrä ei kait yllätys?
Niin, kuten kirjoitin niin myös minä olen lihaksikas ja hyväkuntoinen. Roikkuvia läskimakkaroita ei ole ja lihakset erottuvat selvästi mm. vatsalla, reisissä, pohkeissa, pakaroissa ja hauikset.
Enkä kiistä ettenkö olisi ylipainoinen, mutta tuo % ihmetyttää, koska kaikilla aiemmilla laskureilla luku on huomattavasti pienempi.
ap
Kyllä minullakin on selvät lihakset (paitsi ei todellakaan vatsassa). Koetko, että sinulla on rasvaa missään (jossainhan sitä on oltava, koska BMI on 30) ja missä? Miten sinulla näkyy lihakset vatsassa?
Saisiko jotain kuvaa, miltä vartalosi näyttää? Pituus ja paino?
Rasvaa on minusta lantiossa, pakaroissa ja reisissä, rinnoissa, jonkin verran olkavarsissa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samalla BMI:llä rasvaprosentti noin 40 ja olen lihaksikas (läskin lisäksi). Ap, olet kuitenkin reippaasti ylipainoinen, joten rasvan määrä ei kait yllätys?
Niin, kuten kirjoitin niin myös minä olen lihaksikas ja hyväkuntoinen. Roikkuvia läskimakkaroita ei ole ja lihakset erottuvat selvästi mm. vatsalla, reisissä, pohkeissa, pakaroissa ja hauikset.
Enkä kiistä ettenkö olisi ylipainoinen, mutta tuo % ihmetyttää, koska kaikilla aiemmilla laskureilla luku on huomattavasti pienempi.
ap
Ethän sinä tuon mittauksen perusteella ole lihaksikas, kun prosentti ei yllä edes keskiarvoon. Viskeraalisen rasvan määrä on korkea ja BMI yhden kymmenyksen päässä lihavuudesta. Nettilaskurit eivät kerro henkilökohtaisia prosenttejasi, vaan nekin perustuvat tietyn kokoisten ja ikäisten ihmisten keskiarvoihin, niillä tuloksilla et siis tee mitään. Erikoiselta tuntuu, että tuolla vyötärönympäryksellä ja viskeraalisen rasvan määrällä voisi vatsalihakset erottua selvästi, mistä tuleekin mieleeni, että näetköhän itse kroppasi eri tavoin kuin muut? Mittaaja olisi nimittäin varmasti sanonut, jos olisi epäillyt virhettä tuloksissa.
Juu näytät melko lihavalta, rasvaprosentti pitää varmaan paikkansa. Läski on tasaisesti ympäri kroppaa, ja käsivarret aivan kamalat. Dieetille!
Mikä on ikäsi? Mun mielestä näytät ihan hyväkuntoiselta, en usko tuota rasvaprosenttia. käsivarsien allit voisi selittyä iällä.
Kuvittelisin rasvaprosentin neljänkymmenen tienoille, mutta en sen alle.
Varmasti on rasvaprosentti 40, ei voi olla yli 45!
Olisinpa itse viiisikymppisenä tuollaisessa kunnossa!
Kehonkoostumusmittari on vain suuntaa antava. Mutta eihän naisihminen voi sisältää kovin hirmuista määrää lihasta. Painat valtavasti, joten ylimääräinen on joko nestettä tai rasvaa. Todennäköisemmin rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ethän sinä tuon mittauksen perusteella ole lihaksikas, kun prosentti ei yllä edes keskiarvoon. Viskeraalisen rasvan määrä on korkea ja BMI yhden kymmenyksen päässä lihavuudesta. Nettilaskurit eivät kerro henkilökohtaisia prosenttejasi, vaan nekin perustuvat tietyn kokoisten ja ikäisten ihmisten keskiarvoihin, niillä tuloksilla et siis tee mitään. Erikoiselta tuntuu, että tuolla vyötärönympäryksellä ja viskeraalisen rasvan määrällä voisi vatsalihakset erottua selvästi, mistä tuleekin mieleeni, että näetköhän itse kroppasi eri tavoin kuin muut? Mittaaja olisi nimittäin varmasti sanonut, jos olisi epäillyt virhettä tuloksissa.
Minusta ap näyttää noissa kuvissa lihaksikkaalta, erityisesti reidet ja pakarat. Eikä vatsa ole pömppö eikä ole makkaroita, ympärysmittaa ehkä vähän liikaa. En ymmärrä miten tuossa kropassa voisi olla noin paljon enemmän rasvaa kuin saman pituisessa ja painoisessa kropassa keskimäärin (45 vs. 31). Ei vaan ole mahdollista!
Minä olin joskus paljon plösömmässä kunnossa kuin ap kuvista päätellen. Silloin sain tulokseksi rasva% 25 sillä laitteella jossa puristetaan sitä tankoa käsillä.
Tässä nähdään, että naiset eivät osaa arvioida yhtään mikä on normaalipaino. Saman olen nähnyt tällä palstalla moneen kertaan.
Nuo mittaukset ovat yleensä tarkkoja jos kyseessä oli ihan kunnon mittari.
Vierailija kirjoitti:
Juu näytät melko lihavalta, rasvaprosentti pitää varmaan paikkansa. Läski on tasaisesti ympäri kroppaa, ja käsivarret aivan kamalat. Dieetille!
Samaa mieltä. Todella löysältä näyttää. Ei ole lihasta nimeksikään ainakaan käsissä.
Ette ilmeisesti tajua, että niillä teidän mielestä "anorektisen laihoilla" naisilla on jotain reilu 20% rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Minusta ap näyttää noissa kuvissa lihaksikkaalta, erityisesti reidet ja pakarat. Eikä vatsa ole pömppö eikä ole makkaroita, ympärysmittaa ehkä vähän liikaa. En ymmärrä miten tuossa kropassa voisi olla noin paljon enemmän rasvaa kuin saman pituisessa ja painoisessa kropassa keskimäärin (45 vs. 31). Ei vaan ole mahdollista!
No kai ne näyttää jos vedetään läskit tiukoilla housuilla pakettiin.
Minä uskon BMI:tä. En orjallisesti, vaan suuntaa-antavasti. Suosittelen sinuakin pyrkimään normaalipainoon, huomaat eron.
Noissa mittauksissa vaikuttaa mm. nestetasapaino tulokseen. Ainoa järkevä tapa mitata rasvaprosenttia on pihtimittaus ja sekin pitäisi tehdä samalla laitteella, saman mittaajan tekemänä ja samaan aikaan kuukautiskierrosta ja silloinkin voidaan seurata lähinnä kehitystä, ei tiedetä todellista rasvaprosenttia. Sen tietämiseen tarvitaan laboratorio-oloja.