Anteeksi, mutta millä ihmeellä opiskelijoiden on tarkoitus elää elokuusta lähtien?
Ihan hullua, vuokra n. 600€ halvin murju mitä on löydetty. Opintoraha n. 247€ josta rokotetaan elokuusta lähtien 80€/kk pois. Jäljelle jää sitten n. 180€/kk, tuohon asumistuki, mikä on kahdelle opiskelijalle rapiat 400€
Tuokin maksetaan vain toisen tilille. Eikös tämän muutoksen pitänyt olla kannattavaa opiskelijoille? :o EI ainakaan minun laskujeni mukaan!
Kahden opiskelijan taloudessa tulot ovat siis:
180€ + 180€ = 360€ + 400€ = 760€ - 600€
Eli vuokran jälkeen elämiseen jää n. 160€/kk. Yhteensä 80€/henkilö. Pitää varmaan alkaa dieetille.
Kommentit (336)
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä märät lapaset pitävät kovaa ääntä.
Laita patterin päälle kuivumaan. Kaikkea sinäkin tulet tänne äimistelemään, väärään ketjuun vieläpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita patterin päälle kuivumaan. Kaikkea sinäkin tulet tänne äimistelemään, väärään ketjuun vieläpä.
Tuuli vaan viuhahti näemmä korvien läpi.
Opiskelin ja valmistuin 2v sitten uuden ammatin. Sain 220€/kk kelalta ja siinä mun tulot oli koska avovaimoni oli töissä ja tienasi 2000brutto. Meillä on 2 lasta. Nostin 6700€ opintolainaa opiskelun ajan. Tiukkaa oli se 3 vuotta. Vaimoni teki uhrauksen ja maksoi asumisen yksin.
Sain toki toisen ammatin aikuisiällä mikä on hienoa.
Itse en olisi voinut opiskella toista ammattia, jos avovaimoni ei olisi maksanut kulujani.
Minä ja mies saadaan yhteensä 504e kuukaudessa. Silti pärjätään, eikä tule mieleen valittaa. Vuokra on 515e + vesi ja sähkö, eli ruokaan ym. ei jää tuon jälkeen mitään. Opintolainasta uskallan käyttää vain ihan minimin ja töitä voi tehdä silloin tällöin vuokratyönä. Meillä on muuten niin epävarma tilanne elämässä, ettei voida hakea mitään pitkäaikaista, tai edes kesätyötä, mutta sellaista se on. Yhtä kaikki, jos kahdelle ihmiselle ja vielä opiskelijaiässä jää vuokran jälkeen noin paljon, niin ei ole valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuuli vaan viuhahti näemmä korvien läpi.
Jos tilanteesi on tuo, niin sehän selittää sinun äimistelysi märistä lapasistasi. Mitä jos kuitenkin menisit johonkin toiseen ketjuun noinen terveystiedotteittesi kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Jännä tämä opiskelijoiden logiikka. Jos eivät saa tarpeeksi ilmaista rahaa alkaa itku "miten opiskelijan olisi tarkoitus elää?!?!?!?" Miksi se opiskelija olisi sen ihmeellisempi ihminen, kuin me muutkaan jotka joudumme tekemään jotain sen eteen saamme rahaa elämiseen? Ja ei opiskelu on panostusta vain sinuun itseesi eikä siitä tulisi kenenkään muun mitään maksaa sinulle.
Ei opiskelija ole sen kummempi loinen kuin työtön tai kodinhoidon tuella eläjä. Ainut ero on se, että opiskelijalle ei jää vuokran jälkeen rahaa laskuihin ja elämiseen.
Vouhkataan siitä, että koulutus jo itsessään on niin kallis, että opiskelija joutaa vaikka ottamaan maksuhäiriön sen kustannuksella, että saa ilmaista koulutusta. Käännetään asia niin, että mitä koulutuksesta joutuisi maksamaan itse? Veikkaan että esim. Lääkärit olisivat aika vähissä tämän jälkeen. Valtion kannattaa panostaa opiskelijoihin, koska kaikki opinnot eivät ole pellesofiaa, vaan on ihan tärkeitäkin aloja, joita ilman täällä ei tultaisi toimeen.
Teille jotka haukutte opiskelijoita kermaperseiksi. Olen itse ehdottomasti fossiili ikäni perusteella, mutta heitänpä hiukan faktoja kehiin.80-luvulla töihin pääsy opiskelujen jälkeen oli käytännössä varma, koska työttömyys oli noin kahden prosentin luokkaa (tiedot löytyvät tilastokeskuksen sivuilta). Ei välttämättä juuri siihen kuin halusi, mutta töihin. Ja vakituisiin kokopäivätöihin, eikä lyhytaikaisiin osa-aikatöihin, mikä on monille täyttä totta, ellei jostain vanhempien kautta ole suhteita työpaikkoihin Ja kyllä opintolainan korko oli 10%.n luokkaa, mutta se ei ollut markkinakorkoihin sidottu, vaan aina tiesi että vaikka muut korot nousisivat, opintolainan korko ei tulevaisuudessakaan sitä maksaessa nouse siitä alkuperäisestä. Ja kyllä korot ovat nyt alhaalla, mutta opintolainankin korot ovat sidottu markkinakorkoihin, eli voivat muutamassa vuodessa nousta vaikka kaksikymmentä prosenttia. Ja opiskelijä ei voi mitenkään tietää, kuinka paljon korot nousevat ennen kuin lainaa saa maksettua. Markkinakorot nousivat 90-luvulla käsittämätöntä vauhtia, miksi kymmenien tuhansien talous kaatui. Työttömyystilanne on nykyisellään kaamea ja paljon muu kuin lääketiede ei takaa työpaikkaa. Meillä on parhaillaan tilanne,missä koulutettuja ja korkeakoulutettuja, osaavia nuoria on pilvin pimein, mutta mutta äärimmäisen harvat työllistyvät kokoaikaisiin vakinaisiin työsuhteisiin, joista saatava palkka riittäisi opintolainojen maksuun.
Sitten opiskelijoiden asumisesta. Ennen systeemi oli helppo. eikä toinen opiskelija joutunut rahoittamaan myös toista. Tulevan käytännän mukaan, ei opiskelijalla ole varaa mihinkään yksiöihin, johon kimppakämppä vaikuttaa hyvältä ratkaisulta ja on sitä ollut. Mutta uudistuksen myötä kimpassa asuvat käsitellään kuten perhe asumistuessa. Yksi kämppäläisistä saa asumistukea muut eivät ja muut saavat kerjätä osuutensa häneltä. Vuokranantjat eivät pääsääntöisesti tee kolmen huoneen asuntoon kullekin kolmelle omaa vuokrasopimusta, koska silloin yhden häipyessä kämpästä jää uuden vuokralaisen hankkiminen vuokranantajalle ja ymmärrettävästi vuokranantaja ei halua lisävaivaa itselleen vaan vaativat kimppakämppäläisiltä yhteisen vuokrasopimuksen. Ja siitä seuraa, että jos yksi opiskelijoista onnistuisi saamaan työn mitä opintojen ohella voi tehdä, joutuu hän isompituloisena maksamaan kimppa-asumisesta enemmän kuin muut ja asuntotukiosuus pienenee, eli hänen työstään saamat rahat hyödyttävät häntä itseään vähiten ja kahta muuta eniten. Eli on hulle jos silloin yrittääkään tehdä työtä, vaikka se olisi mahdolillsat kun hyöty valuu toisille. Myös jos joku kimppakämppäläisistä jostain syystä päättää ettei maksa vuokraosuuttaan ollenkaan, niin nuo kaksi muuta joutuvat maksamaan hänenkin osuutensa. Etukäteen et voi tietää, millainen idiootti joku kämpis saattaa olla. Parhaassa tapauksessa ,tuo loisiva ja mitään maksamaton saattaa helposti aiheuttaa kunnolliselle kämppikselle ,jopa luottotietojen menetyksen.
ja lopuksi
70- 80-luvuilla työllistyminen oli lapsellisen helppoa( tiedän, koska itselläni ei tuolloin ollut mahdollista kouluttautua ja muutin omilleni 17-vuotiaana ja ammattitaidottomana, mutta todella työhaluisena ja vakinaisia työsuhteita sai helposti, kun oli tekevää sorttia).Pelkällä yo-todistuksella monet ympärilläni pääsivät elinikäisiin virkohin valtiolle ja kunnalle. ei paljon kelpoisuusvaatimuksia mainittu, eikä tarvittu. Työtehtävät helppoja ja keveitä lähes koko elämän ja kuvitelmat siitä että heillä palkkataso on pieni. (kukaanhan ei enää viljele heidän lempipilausettaan "valtion ja kunnan töissä on surkea palkka mutta kokoelämäksi työtä"). Yksityisellä sektorilla jo pitkään normiduunin palkkaus on rutkasti alle valtion ja kunnan palkkoja. Monen korkeakoulutetun(ja virkamiesten ja naisten" eläkeikä myös alkoi jo 50-55- vuotiaana ja he saavat parhaimmat eläkkeet, eli ikäluokissa 60 ja eteenpäin on suuret määrät näitä, jotka
jotka saavat ruhtinaallisia 2500 ja siitä korkeampia eläkkeitä, erilaisen laskutavan perusteella (joka oli voimassa, kunnes nämä eläköityivät). Nyt on eläkepuolella tuuli käynyt, eivätkä nykyiset sukupolvet tule koskaan saavuttamaan sellaisia eläketasoja, koska laskutapa on muutettu oleellisesti huonommaksi ja koska tulee olemaan tyypillistä että kokonaisia työvuosia on keskimäärin jopa 10 20 vuotta vähemmän, työttömyysjaksojen, uudelleenkouluttautumisten, pätkätöiden ja osa-aikatöiden ja surkean palkan johdosta. Te, jotka eläköidyitte aikana, jolloin palkkanne kaiken maailman lisillä oli korkeimmillaan juuri ennen eläkeikää ja teille eläke sitten maksettiin noiden viimeisien vuosien palkan mukaan voitte todella pitää itseänne lottovoittajina Suomessa. Nykynuoret eivät niistä lottcvoitoista mitään saa. Koskaan
Kommentointi tuli kirjoitettavaksi, kun olin 13 ekaa sivua lukenut ja kolmeen peräkkäiseen viestin asia mahtui 292,293,294
Tää on tätä peruskitinää taas. Nuorten tulisi tajuta, että ei tuilla kuulu saada täyskattausta pöytään! Niiden on tarkoitus vain jeesata ja sitähän ne jo tekevät - enemmän kuin tarpeeksi mielestäni. Parempi olisi, kun ne otettaisiin kokonaisuudessaan pois. Onhan opiskelijoiden mahdollista saada naurettavan koron opintolaina, joka on kuin ilmaista lainarahaa. Sitten työtä on kyllä ahkeralle tarjolla. Minä tein AMK opintojen ohella kahta eri työtä ja tulin siten toimeen. Eihän se helppoa ollut se! Saakelin valittajat ja marisijat, kun saatte ilmaiseksi ja mikään ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä tämä opiskelijoiden logiikka. Jos eivät saa tarpeeksi ilmaista rahaa alkaa itku "miten opiskelijan olisi tarkoitus elää?!?!?!?" Miksi se opiskelija olisi sen ihmeellisempi ihminen, kuin me muutkaan jotka joudumme tekemään jotain sen eteen saamme rahaa elämiseen? Ja ei opiskelu on panostusta vain sinuun itseesi eikä siitä tulisi kenenkään muun mitään maksaa sinulle.
Ei opiskelija ole sen kummempi loinen kuin työtön tai kodinhoidon tuella eläjä. Ainut ero on se, että opiskelijalle ei jää vuokran jälkeen rahaa laskuihin ja elämiseen.
Vouhkataan siitä, että koulutus jo itsessään on niin kallis, että opiskelija joutaa vaikka ottamaan maksuhäiriön sen kustannuksella, että saa ilmaista koulutusta. Käännetään asia niin, että mitä koulutuksesta joutuisi maksamaan itse? Veikkaan että esim. Lääkärit olisivat aika vähissä tämän jälkeen. Valtion kannattaa panostaa opiskelijoihin, koska kaikki opinnot eivät ole pellesofiaa, vaan on ihan tärkeitäkin aloja, joita ilman täällä ei tultaisi toimeen.
On se sillä tavalla kummempi että kotihoidontuen satasten varassa elävä on ollut esim. 10 vuotta täysipäiväisesti työssä ennen lapsen saamista. Hän on 10 vuotta maksanut veroja ja näin ostanut itselleen sen kotihoidon tuen.
Uskoiko joku oikeasti, että sen oli tarkoitus olla kannattavaa opiskelijalle? :D Säästäähän tuolla piti.
Minun 21-vuotias yliopistossa opiskeleva veljeni eiole koskaan ollut missään töissä, eikä ole vielä ainakaan sopinut ensi kesän työstä.
Nyt alkaa olla sellainen uusi ilmiö, että korkeakoulusta valmistuu 23-25-vuotiaita maistereita, jotka eivät ole koskaan tehneet palkkatyötä.
Ja sitten kun haetaan valmistumisen jälkeen oman alan töitä, työnantajat ihnettelevät, kun ei ole mitään työkokemusta mistään.
Vierailija kirjoitti:
Tommosta KELA:n laskuri näyttää tänään. 1.elokuuta jälkeen opintoraha 250, asumistuki esimerkiksi 400 + opintolainaa esim. 400 (jota ei tarvi maksaa 100 % takaisin. Yhteensä 1050 - vuokra 650 = 400, pärjäät hyvin.
Pikkasen kesä - ja keikkatöitä.
faffaw kirjoitti:
Mulla on kaksi aikaisempaa amis-tutkintoa. Kumpaakaan en ole nostanut tukia. Ensimmäisen kerran asuin vanhempien luona ja kävin töissä. Mun vanhemmat jo pakottivat mun maksaa vuokraa niille 200e/kk. Toisen tutkinnon kävin myös työn ohella.
Nyt olen hakenut amk-tutkintoon ja tasosta en tiedä, mutta jotkut kokevat sen haasteelliseksi töiden ohessa. Mietin myös tukien nostoa nyt ekaa kertaa elämässäni. Asun siis yksin ja vuokrani on 650e/kk. Laskin äsken Kelan sivuilla paljon saan tukia ja tässäpä vastus:
Opintoraha
336,76 e/kk
opintorahan verotus
Asumislisä
201,60 e/kk
omien tulojen vaikutus
Opintolainan valtiontakaus
400,00 e/kk
lainan myöntäminen
Opintotuki yhteensä
938,36 e/kk
Ja jos ohessa käy töissä satunnaisesti tekemässä vuoroja, niin sama tulotaso taitaa olla kuin työssäkäyvänä!
Aika helpolla opiskelijat tuntuvat pääsevän.
Jos tekee töitä, niin se vaikuttaa tuohon asumistuen suuruuteen. Mutta tästä lähtien perheelliset ja perheettömät ovat samalla viivalla, se on hienoa! Aiemminhan opiskelijat, joilla on lapsia, ovat olleet tuon yleisen asumistuen piirissä ja nauttineet paremmista eduista, kuin perheelliset.
Nyt tässä uudistuksessa ikävintä on tietysti se, että kimppakämpissä elävät katsotaan yhdeksi ruokakunnaksi.
Otetaanpa vaikka esimerkiksi kaksi jyväskyläläistä opiskelijatyttöä, joiden vuokranantaja ei suostu poistamaan yhteisvatuulauseketta, vaikka heillä onkin erilliset vuokrasopimukset:
Tyttö A opiskelee Amk:ssa ja tekee töitä kesällä 6000e edestä bruttona. Hän ei työskentele muuten opintojen ohessa ja saa opintorahaa syksystä lähtien 250e 9 kuukaudelta vuodessa.
Tyttö B tekee koko vuoden töitä ja tienaa 11 000 vuodessaa ja nostaa opintorahaa 250e 9 kuulaudelta vuodessa.
Asunnon vuokra on yhteensä 600e, eli 300e per tyttö, aiemmin molemmat ovat saaneet asumislisää 200e/kk 9 kuukautta vuodessa ja 300e opintorahaa 9 kuukautta vuodessa ja heidän on katsottu olevan omia itsenäisiä ruokakuntiaan.
Kelan asumistuessa huomioidaan molempien tyttöjen palkkatulot, opintorahaa ei katsota tuloksi yleistä asumistukea laskettaessa. Tyttö A tienaa vuodessa 6000e eli 500e kuussa ja Tyttö B 11000 vuodessa eli 916e kuukaudessa. Kelan asumistukilaskurin mukaan he saavat jatkossa asumistukea 247,34€/kk. Eli vuodessa 2968e. Asumistuki maksetaan jatkossa vain toiselle heistä, mutta per nenä tuo on 1484,04 / vuosi.
Tyttö A tienaa syksystä lähtien vuodessa 250x9=2250
Eli 6000+2250+1484.04= 9734€, jos se jakaa koko vuodelle on summa 811.17/kk.
Aiemmin hän on saanut opintorahaa 9x300=2700 asumislisää 9x200=1800 eli 2700+1800+6000= 10500 eli per kuukaus 875e/kk eli hänen tulonsa tippuvat vuodessa 766€ vuodessa uudistuksen myötä.
Tyttö B saa syksystä lähtien 11000+1484,04+2250=14734,04e aiemmin hän on saanut 11000+2700+1800=15500, joten uudistuksen myötä hänen tulonsa tippuvat 765,96€ vuodessa.
Lisätulot tiputtavat yleistä asumistukea ja siitä kärsii sitten myös se osapuoli, joka ei niitä lisätuloja saa.
Valmistuimme mieheni kanssa 2015. Korkeakouluopintojen alkaessa meillä oli jo lapsi. Yhteiskunta tuki opintojamme opintotuella, yleisellä asumistuella ja lapsilisällä. Lapsemme sai toki varhaiskasvatuksen ja päivähoidon ilmaiseksi. Yhteensä tulot kuukaudessa olivat 268 x 2 + 315 + 100 = 950e. Tällä nyt ei ihan maksanut vuokraa, kuukauden ruokia ja muita pakollisia menoja... Tehtiin lomat töitä, minä myös sijaisuuksia viikonloppuisin. Nostettiin myös opintolainat täysmääräisinä. Niistä valtaosa meni suoraan ASP-tilille. Kun valmistuimme, mies sai heti vakipaikan, mulle tuli taas pitkä sijaisuus, joten lähdimme hakemaan asuntolainaa ja saimmekin sellaisen heti.
Nyt opintolainaa jäljellä 7v, asuntolainaa 14v. Palkkautulot mulla aika tasan suomalaisten mediaani, miehellä hiukan parempi.
Ei lähdetty tavoittelemaan pilvilinnoja ja lapsuuden unelma-ammatteja, vaan aloja jotka herätti kiinnostusta, joissa oli hyvä työllisyysnäkymä, todennäköinen mahdollisuus joustavaan työhön sekä riittävä palkka. Nämä saatiin.
Amerikan mallia Suomeenkin haetaan. Lainalla pitäisi opiskelu kattaa. Tämä asettaa eri arvoiseen asemaan rikkaista ja köyhistä perheistä tulevat. Olisi tärkeää koko yhteiskunnan tulevaisuuden kannalta, että opiskelemaan pääsisi mahdollisimman moni, ja opiskella voisi täysipainoisesti ilman stressiä toimeentulosta. Sivistys on Suomen kaltaiselle pienelle malle sen ainoa valttikortti.
"Kahden opiskelijan taloudessa tulot ovat siis:
180€ + 180€ = 360€ + 400€ = 760€ - 600€"
Toivottavasti et opiskele matematiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Valmistuimme mieheni kanssa 2015. Korkeakouluopintojen alkaessa meillä oli jo lapsi. Yhteiskunta tuki opintojamme opintotuella, yleisellä asumistuella ja lapsilisällä. Lapsemme sai toki varhaiskasvatuksen ja päivähoidon ilmaiseksi. Yhteensä tulot kuukaudessa olivat 268 x 2 + 315 + 100 = 950e. Tällä nyt ei ihan maksanut vuokraa, kuukauden ruokia ja muita pakollisia menoja... Tehtiin lomat töitä, minä myös sijaisuuksia viikonloppuisin. Nostettiin myös opintolainat täysmääräisinä. Niistä valtaosa meni suoraan ASP-tilille. Kun valmistuimme, mies sai heti vakipaikan, mulle tuli taas pitkä sijaisuus, joten lähdimme hakemaan asuntolainaa ja saimmekin sellaisen heti.
Nyt opintolainaa jäljellä 7v, asuntolainaa 14v. Palkkautulot mulla aika tasan suomalaisten mediaani, miehellä hiukan parempi.
Ei lähdetty tavoittelemaan pilvilinnoja ja lapsuuden unelma-ammatteja, vaan aloja jotka herätti kiinnostusta, joissa oli hyvä työllisyysnäkymä, todennäköinen mahdollisuus joustavaan työhön sekä riittävä palkka. Nämä saatiin.
Miten olette saaneet asuntolainan vaikka teillä on opintolainaa? Isot säästöt?