Anteeksi, mutta millä ihmeellä opiskelijoiden on tarkoitus elää elokuusta lähtien?
Ihan hullua, vuokra n. 600€ halvin murju mitä on löydetty. Opintoraha n. 247€ josta rokotetaan elokuusta lähtien 80€/kk pois. Jäljelle jää sitten n. 180€/kk, tuohon asumistuki, mikä on kahdelle opiskelijalle rapiat 400€
Tuokin maksetaan vain toisen tilille. Eikös tämän muutoksen pitänyt olla kannattavaa opiskelijoille? :o EI ainakaan minun laskujeni mukaan!
Kahden opiskelijan taloudessa tulot ovat siis:
180€ + 180€ = 360€ + 400€ = 760€ - 600€
Eli vuokran jälkeen elämiseen jää n. 160€/kk. Yhteensä 80€/henkilö. Pitää varmaan alkaa dieetille.
Kommentit (336)
Vierailija kirjoitti:
Tää ei ole kettuilua, mutta oikeasti unohda opiskelu. Työtä ei saa, ja työttömyystuki on hitosti isompi eikä mitään tarvii tehdä. Suomi ei halua opiskelijoita oikeasti, tai valmistuneita.
Elän nykyään tosi leveästi verrattuna opintotukiin työttömyystuella :)
225 yläpeukkuja? Suomi nousuun lorvailulla!
Itsellä kolme työnantajaa samaan aikaan, ei ole niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistuimme mieheni kanssa 2015. Korkeakouluopintojen alkaessa meillä oli jo lapsi. Yhteiskunta tuki opintojamme opintotuella, yleisellä asumistuella ja lapsilisällä. Lapsemme sai toki varhaiskasvatuksen ja päivähoidon ilmaiseksi. Yhteensä tulot kuukaudessa olivat 268 x 2 + 315 + 100 = 950e. Tällä nyt ei ihan maksanut vuokraa, kuukauden ruokia ja muita pakollisia menoja... Tehtiin lomat töitä, minä myös sijaisuuksia viikonloppuisin. Nostettiin myös opintolainat täysmääräisinä. Niistä valtaosa meni suoraan ASP-tilille. Kun valmistuimme, mies sai heti vakipaikan, mulle tuli taas pitkä sijaisuus, joten lähdimme hakemaan asuntolainaa ja saimmekin sellaisen heti.
Nyt opintolainaa jäljellä 7v, asuntolainaa 14v. Palkkautulot mulla aika tasan suomalaisten mediaani, miehellä hiukan parempi.
Ei lähdetty tavoittelemaan pilvilinnoja ja lapsuuden unelma-ammatteja, vaan aloja jotka herätti kiinnostusta, joissa oli hyvä työllisyysnäkymä, todennäköinen mahdollisuus joustavaan työhön sekä riittävä palkka. Nämä saatiin.
Miten olette saaneet asuntolainan vaikka teillä on opintolainaa? Isot säästöt?
Kuten edellä sanoin, laitoimme opintolainan suurimmaksi osaksi ASP-tilille. Asuntoa ostaessa omaa rahaa oli hiukan alle 20 000e, opintolainaa 21 000e. Lainoja maksetaan pois 1000e + 200e vuodessa. Näillä koroilla laina-aika maksulyhennyksien käynnistyessä oli 15v + 8v. Homma elää tietenkin, jos vaikka jompikumpi jää työttömäksi/sairastuu/innostutaan tekemään lisää lapsia. Tällä hetkellä säästetään 550e kuukaudessa, jos asuntolainan korot kovasti nousevat, aletaan lyhentämään lainaa vielä rivakammin.
Meillä ei siis olemassa tai tulemassa suvulta muuta kuin henkistä pääomaa :)
Ei liity mut mun yhellä opiskelukaverin kaverilla tuhansien (olikohan joku 8000) opintolainavelat ja tyylii se kaikki lainaraha on menny kaljaan. Elämän prioriteetit hallussa. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on se tilanne, et mieheni on töissä ja tienaa niin hyvin, että en saa asumistukea lainkaan. Elän siis ensi syksystä lähtien pelkällä opintorahalla, lainaa on pakko ottaa, toivottavasti saan valmistumisen jälkeen töitä.
Osa-aikatöitä ei täältä saa millään, lisäksi mulla on koulupäivät pääsääntöisesti 8-16 ja opetuksesta miltei 90% on läsnäolopakollista. Koulupäivän jälkeen pitää vielä hoitaa ryhmätyöt, muut koulutyöt ja tentteihinkin pitää ehtiä lukea, eli arkisin en edes töitä ehtisi tekemään. Viikonloput menee koulujuttuja tehdessä ja ihan vaan levätessä. Toivon, että opiskelutahdin hidastuessa ehtisin tekemään sijaisuuksia.
t. luokanopettajaopiskelija
Juridisesti katsotaan, että miehesi on velvoitettu elättämään sinut.
Se on avomies, eli eihän avoliitossa ole mitään elatusvelvollisuutta? Enkä kyllä halua, että mieheni mua elättää, en myöskään itse haluaisi elättää miestäni.
Hienoa, eihän avomiehen eikä vanhempien kuulu elättää sinua, mutta naapurin (jos veronmaksaja) velvollisuus on.
Kyllä, opiskelijoiden alkoholiongelmat on ihan todellinen juttu. Ei kuulemma kestä selvinpäin sitä kurjuutta, joten viikossa ryypätään useinkin. Valtio haluaa ajaa nuoret alkoholismiin ja huumeisiin. nice.
Ei sitä lainaa tarvitse nostaa joka lukukaudelta. Jos kerran menee huonosti, niin sitten nostat sen ja aktiivisesti etsit töitä, jottei tarvitsisi nostaa enempää lainaa. Niin minä tein ja lopulta lainaa oli otettuna vain muutama tonni. Muutaman tonnin maksaa takaisin työtönkin.
Niin, opintolainaa ja osa-aika töitä.
Mutta kyllä musta tässä systeemissä kuitenkin mättää pahasti, jos työttömänä oleminen, eli tekemättä mitään kannattaa enemmän kuin ammatin opiskelu.
Kuulemma jotkut opiskelijat tekee nykyään niin että nostavat maksimimäärän lainaa ja sijoittavat sen joko kokonaan tai osittain. Eli tienaavat sillä jos on töitä millä muuten elää.
Itse opiskelin aikoinaan kaksi ammattitutkintoa opintolainan turvin, ei vanhemmat elättäneet eikä ollut töitä kuin kesäisin. Saihan niitä sitten maksella lama-aikana vuosikausia ja kituutella, mutta lapsikin siinä tuli samalla elätettyä enkä koe jääneeni mistään tärkeästä paitsi, vaikka kuljinkin toisten vanhoissa vaatteissa.
Lainaa/rahaa saa nykyään helposti ja joka paikasta mutta valtion takaama opintolaina lienee turvallisin vaihtoehto. Sivupisneksenä voi tehdä pientä lisätuloa monella tapaa.
Siis miksi vain toinen teistä saa asumistukea? Tehkää nyt kummallekin erikseen vuokrasopimus, näin me ainakin tehtiin vielä kun oltiin avokin kanssa opiskelijoita.
Älkää jaksako tuputtaa tuota "menkää töihin lusmut" -paskaa. Sitähän tässä yritetään! Mihinkään kämäsiin osa-aikatöihin pikaruokalan kassalle, keittiöön tai siivoamaan en enää mene, olen jo ollut ja ne eivät ole ihmisen töitä.
Koko ajan tässä yritän opiskella ja valmistua jotta pääsisin alani töihin, mutta tuntuu että sille opiskelullekin pyritään kaiken aikaa keksimään uusia esteitä.
Opintolainaa vain nostamaan jos ei rahat riitä eikä töihin pääse/jaksa/pysty. Jos ei lainakaan riitä elämiseen, loput saa toimeentulotuesta. Tässä oletuksena tietysti että ~ 480e /kk per naama vuokran, sähkölaskujen sairaanhoitokulujen ym. pakollisten jälkeen pitää riittää elämiseen (kaljaan ruokaan ym.) jos ei riitä niin sitten täytyy vähentää kuluja. Ei opintolainaa ja tulevaisuutta tarvitse pelätä. Jos ei ole töitä tai rahaa tarpeeksi niin kyllä toimeentulotuesta saa loput. Sitä varten se on olemassa. Nykyään kun toimeentulotuki on kelan hoidettavana, sen hakukin onnistuu parilla klikkauksella samalla kun käyt katsomassa paljonko on opintotukea maksettu. Jos haluat paljon rahaa ja niin menet töihin etkä opiskelemaan.
Älä anna periksi. Ainoa mahdollisuus päästä tuosta kuopasta pois, on opiskella että saat paremman työn tulevaisuudessa (toivottavasti). Millä alalla olet. Laita avoimia hakemuksia firmoihin ja kehu olevasi reipas ja iloinen. Viimehädässä ota lainaa että saat opiskeltua päätökseen. Kotoa ei vissiin avustusta heru?
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyllä musta tässä systeemissä kuitenkin mättää pahasti, jos työttömänä oleminen, eli tekemättä mitään kannattaa enemmän kuin ammatin opiskelu.
Mitä _kannattavaa_ on maata kotona tekemättä mitään jollain 600 eurolla kuussa? Onko se sitten sitä elämää, jota tavoitellaan? Itse opiskelisin mielummin, saisin ehkä vähemmän yhteiskunnan tukea, mutta omasta mielestäni se opiskelu olisi silti _kannattavampaa_ kuin kotona makaaminen. En oikein edelleenkään ymmärrä tätä opiskelijat vs työttömät -debattia, kun opiskelu on edelleen vapaaehtoista toisin kuin työttömyys. Opislelijaelämä on ehkä köyhää, mutta sosiaalisesti rikasta, kehittävää ja ikimuistoista. Työttömyys tulee sitten opiskelujen jälkeen, jos on tullakseen, mutta vaikka siitä saakin pari hunttia enemmän rahaa, ei se ole millään tavalla tavoiteltava tila tai ihailtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin työttömyys kannattaa enemmän?
40 vuotta työttömänä = tulot 40 x 12 x 600€ (hatusta, tässä haetaan suuruusluokkaa) = 0,3 miljoonaa euroa
5 vuotta opiskelua ja 35 vuotta töissä = tulot 5 x 9 x 250€ + 35 x 12 x 3000€ = 1,3 miljoonaa euroa
Onhan tuossa nyt miljoonan euron ero! Eikö muka opiskelu kannata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuka väittää ettei siivoamiseen pääse ilman kokemusta? Milloin tuollainen? kyllä mitä itse olen lukenut niin ainoa vaatimus on ettei peruskunto ole persiillä.
Töihin hakijoita on enemmän kuin töitä, tietysti työnantaja valitsee ne, joilla on kokemusta jo valmiiksi. Kysynnän ja tarjonnan laki, ei niin, ettei noita töitä VOISI tehdä ilman kokemusta.
-M21
mistä kaupungista on kyse? siivoojista kun on aina pulaa. minä pääsin ilman kokemusta heti siivoojaksi. palkkasivat haastattelun jälkeen kahden päivän päästä.
Sanos muuta, itsekin laitoin hakemuksen isoon siivousfirmaan (ihan sen takia että en vaan viittinyt alkaa ettimään laadukkaampia ja vaikeammin saatavia duuneja) ja emmin vain kelpuuttaako ne tämmöistä ylipainoista yliopisto-opiskelijaa, jolla ei mitään kokemusta. Työhaastatteluun kutsuivat, mutta kun menin paikalle alkoi vaan suoraan työsopimusta täyttämään. Ihan reipas olen ja sopiva asenne on mulla paskahommiin, mutta vanhat urheiluvammat ja se nykyinen ylipaino, nii en kestänyt hommaa kuin sen yhden syksyn.
Nykyään työllistän itse itseni eikä tosiaan tee mieli maksella lusmujen lusmuilua.
Tiet yms. muu infra ja sairaanhoito, peruskoulu, poliisi ja armeija, niitä varten veroni maksan tunnollisesti. Vammaisia rahoitan mielelläni ja alkkiksetkin saavat syödä pöydästäkin mieluummin kuin lisää rahaa nuorille miehille ja naisille.
Valmistunut2015 kirjoitti:
Opiskelin ja valmistuin 2v sitten uuden ammatin. Sain 220€/kk kelalta ja siinä mun tulot oli koska avovaimoni oli töissä ja tienasi 2000brutto. Meillä on 2 lasta. Nostin 6700€ opintolainaa opiskelun ajan. Tiukkaa oli se 3 vuotta. Vaimoni teki uhrauksen ja maksoi asumisen yksin.
Sain toki toisen ammatin aikuisiällä mikä on hienoa.
Itse en olisi voinut opiskella toista ammattia, jos avovaimoni ei olisi maksanut kulujani.
Suomalainen systeemi on taipuvaisempia nimenomaan rikkomaan näitä luonnollisia siteitä, kun taloudellista riippumattomuutta vanhemmista ja puolisoista pidetään tavoitteena. Lapset hoitaa varhaiskasvatus, vanhukset vanhushuolto ja kaikista lopuistakin ruokakuntakohtaisista tulorajoista haluttaisiin päästä eroon.
Minusta lähtökohta on se, että aikuinen ihminen ei elä vanhempiensa rahoilla, kuitenkin mieluummin omien vanhempiensa kuin vallan kaikkien vanhempien ja lapsettomienkin.
Perheenjäsenten ja sukulaisten keskinäinen huolenpito ja solidaarisuus pitäisi pitää kunniassa, koska se on välittämisen muotona aidompi ja tasapuolisempi kuin kasvoton tulonsiirtokoneisto.
Ota opintolainaa. Minäkin otin, reippaasti yli kymppitonni sitä kertyikin. Eikä lainaa syönyt inflaatio, vaan päin vastoin korkean koron kaudella sitä ylimääräistä maksettavaa kertyikin aika tavalla. Ja ei, Kela ei myöskään myöntänyt mitään hyvityksiä valmistuttuani, koska tämäkin kädenojennus opiskelijoile tuli vasta valmistumiseni jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuka väittää ettei siivoamiseen pääse ilman kokemusta? Milloin tuollainen? kyllä mitä itse olen lukenut niin ainoa vaatimus on ettei peruskunto ole persiillä.
Töihin hakijoita on enemmän kuin töitä, tietysti työnantaja valitsee ne, joilla on kokemusta jo valmiiksi. Kysynnän ja tarjonnan laki, ei niin, ettei noita töitä VOISI tehdä ilman kokemusta.
-M21
mistä kaupungista on kyse? siivoojista kun on aina pulaa. minä pääsin ilman kokemusta heti siivoojaksi. palkkasivat haastattelun jälkeen kahden päivän päästä.
Sanos muuta, itsekin laitoin hakemuksen isoon siivousfirmaan (ihan sen takia että en vaan viittinyt alkaa ettimään laadukkaampia ja vaikeammin saatavia duuneja) ja emmin vain kelpuuttaako ne tämmöistä ylipainoista yliopisto-opiskelijaa, jolla ei mitään kokemusta. Työhaastatteluun kutsuivat, mutta kun menin paikalle alkoi vaan suoraan työsopimusta täyttämään. Ihan reipas olen ja sopiva asenne on mulla paskahommiin, mutta vanhat urheiluvammat ja se nykyinen ylipaino, nii en kestänyt hommaa kuin sen yhden syksyn.
Nykyään työllistän itse itseni eikä tosiaan tee mieli maksella lusmujen lusmuilua.
Tiet yms. muu infra ja sairaanhoito, peruskoulu, poliisi ja armeija, niitä varten veroni maksan tunnollisesti. Vammaisia rahoitan mielelläni ja alkkiksetkin saavat syödä pöydästäkin mieluummin kuin lisää rahaa nuorille miehille ja naisille.
Jaa, minä olen työttömänä ja opiskelijana hakenut siivoustyötä kahdelta eri paikkakunnalta. Ei kutsua haastatteluun.
Menemällä töihin tai ottamalla lainaa. Suomessa saa ilmaisen yliopistokoulutuksen, mikä ei ole itsestäänselvyys, mutta laiska ja kiittämätön jaksaa valittaa ja vaatia lisää. Pitäisikö jonkun myös käydä tentissä puolestanne?
Valtio takaa pankille, mutta opiskelijalle tulee silti perimiskustannuksia ja maksuhäiriömerkintä.