Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nolompaa kuin asua vuokralla kerrostalossa?

Vierailija
24.04.2017 |

Ainahan normaali ihminen voi hankkia edes asumisoikeusrivarin. Opintojen jälkeen vuokralla asuminen etenkin jossain kerrostalolähiössä on aikuiselle kyllä noloa ja kertoo paljon ihmisen elämänhallinnasta. Ellei kykene hankkimaan omistusasuntoa on kyllä jotain elämässä tehnyt väärin. On sössitty luottotiedot, mielenterveysongelmia, päihdeongelmaa tai jotain muuta ongelmaa. Kukaan aikuinen tuskin vapaaehtoisesti kartuttaa toisten omaisuutta asumalla vuokralla. No, työttömillä toki ei ole vaihtoehtoja mutta työssäkäyvillä uskomatonta tyhmyyttä.

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevä ratkaisu jos vielä pitää ihmisistä.

Vierailija
62/134 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tässä juuri, onko nolompaa kuin ASO-rivari jossain Keravalla, Niipperissä tai vaikka ASOLASSA?

Kun omistusasuntoon ei rahat (edes velkarahat) riitä, ja on tuskainen pakko päästä vuokra-asunnosta pois, otetaan asomaksuun rahat vaikka pikavipeillä ja muutetaan johonkin pellolle rakennettuun aso-onnelaan, jossa kuukausittain maksetaan pois aso-maksua varten otettua lainaa, kuukausimaksua, autolainaa kahdesta autosta sekä loma- ja kulutusluottoja. Pukeudutaan tuulipukuun ja kahistaan lenkkipolulla muiden wannabe-keskiluokkaisten kanssa Rekkua ulkoiluttamassa.

Aso on hyvä keino saada pohjalaina oikeaan asuntolainaan tulevaisuudessa. Mutta kallista se on. En ikinä asuisi loppuelämääni asossa, se sopii hyvin juuri työelämään astuneelle nuorelle, joka ei saa isoa lainaa, mutta asoon sen lainan saaa.

Eli  hölmöt maksavat ensin kynnysrahan ja sen päälle vielä markkinahintaista vuokraa ja se on fiksua? Not.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olet kotoisin ap?

Vierailija
64/134 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on vuokralla asujan oma asia, haluaako asua vuokralla. Ketä voi häiritä? Ehkä sellaista, joka oikeasti haluaisi asua vuokralla, mutta on valitettavasti ajautunut omistusasumiseen. Ketjussahan sen jo näkee, mitä etuja vuokralla asumisesta on.

Taitaa ap:ta oikeasti harmittaa oma omistusasuminen. Muuten ei tekisi tuollaista aloitusta.

Vierailija
65/134 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotiedot kunnossa, vakituinen työpaikka, ei mielenterveysongelmia. Ihana vuokra-asunto ihanalla alueella, tuloni eivät riittäisi ko. asunnon ostamiseen. Vuokranantajani on todella reilu ja halusi pitkäaikaisen vuokralaisen jollainen olen.

Lisäksi nykyään on niin paljon sisäilma- ja homeongelmia että vituttaisi ostaa homekämppä josta ei pääsisi eroon tai jonka korjaaminen veisi vararikkoon. Vuokrakämpästä pääsee helposti pois jos home- tai muuta ongelmaa ilmenee. Myöskin jos jääkaappi tai astianpesukone laukeaa niin vuokranantaja ostaa uuden, en minä.

Olen lapseton niin ei tarvitse ajatella lapsiakaan.

Vierailija
66/134 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, vittu että on juntti ap:D vuokralla asumisessa onse etu että jos ei naapurit miellytä tai jos lähistölle avataan joku tehdas mistä järkyttäviä hajuja niin voi etsiä toisen ja keskustassa kun asuu niin kaikki palvelut kivenheiton päässä, ei taida naista saada kun tällästä pitää pönkittää täällä?

Vierailija
67/134 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No yllätys että heti ketjuun ryntäsi vuokralla-asujia haukkumaan mielipidettäni. Näin minä ja moni muu ajattelee vaikkei sitä "saisi" ääneen sanoa. Ap

Ajattele vaan, mutta osoitat sillä vain tyhmyytesi. Aika moni pärjää varmasti sinua paremmin, eikä näe mitään yhteyttä vuora-asumisella kerrostalossa elämänhallinnottomuuden tai huono-osaisuuden kanssa sinänsä. Sinä teet yhtälöä asioiden välille, jossa sitä ei ole. Se on säälittävää.

Olen asunut vuokralla, kerrostalossa, vaikka olen saanut lahjaksi (velattoman toki) kerrostaloasunnon. Varmaan samanarvoinen kuin sun räkäinen rivarisi. Mietipä sitä.

Mistä sait käsityksen että asun räkäisessä rivarissa tai ylipäätään rivarissa? No, metsään meni mietipä sitä. Luetun ymmärtäminen... Ap

No, omakotitalossa tai rivarissa, aivan sama. Etkö pystynyt mulle tuon parempaan vastakommenttiin?

Vierailija
68/134 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että ap on landepaukku ja aika yksinkertainen ihminen. No ei se mitään, me muut olemme varmaan vähän viisaampi...?

Tiedätkö ap yhtään, mitä kerrostaloasunnot säällisessä kaupunginosassa maksavat Helsingissä?

Kyllä, on se vuokralla asuminenkin kallista, mutta aika harva kykenee HETI valmistuttuaan vetäisemään plakkarista 140 tonnia, mikä siis on 700 tuhannen euron kerrostaloneliön hinta stadissa.

Osa ei edes saa vakituista työpaikkaa moneen vuoteen valmistuttuaan, saati että kykenisi kalliiden asuinkustannusten kaupungissa kovin nopeasti säästämään sen pankin vaatiman 20% asunnon hinnasta.

Vaikka säästäisi aika rouhean summan kuussa, tuhat euroa, tuohon omarahoitusosuuteen, menee melkein 12 vuotta saada summa kasaan.

Jonka aikana varmaan tulee myös ajanjaksoja, jolloin säästäminen on mm. perhevapaiden takia katkolla.

Joten ei, ei tarvitse olla vikaa elämänhallinnassa. Haluaa/joutuu vain asumaan Helsingissä. Ja muuten, melkein sama tilanne on myös Turussa, Tampereella, Oulussa, Espoossa ja Vantaalla.

Vierailija
69/134 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kerrostalokolmio maksoi "vain" vähän yli puoli milliä, muttei meillä olisi mitenkään ollut varaa ostaa tätä (koska siis olisi tarvittu sata tonnia omaa rahaa) ilman, että miehen vanhemmat kuolivat ja saatiin perintöä. Tämä siis vuosi sitten, kun ollaan kolmekymppisiä. Ollaan molemmat akateemisia pätkätyöläisiä. Kuussa jäi elämiseltä rahaa säästöön jotain 500 euroa, jolla ei kovin nopeesti säästetä sitä omaa siivua kasaan.

Vierailija
70/134 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktahan on se, että näille vuokraloisijoille naureskellaan omakotiasujien piireissä.

Vierailija
71/134 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi huono 0/5. 

Ja niin helvetin kulunut provo!

Vierailija
72/134 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ap-pientä...

Olisin voinut hankkia omistusasunnon, mutta minkäs teet, kun ei voisi vähempää kiinnostaa? En halua sisustaa, en maksaa väistämättömiä putki- ja julkisivuremontteja, saunojen rakentamisia, muita pakkopullia. Sen oman ekan asunnon olisin varmaan saanut hommattua jostakin ryteiköstä Vantaalla, kun taas vuokralla voi asua alusta asti hieman leveämmin. Vaikka tienaankin hyvin, ei minulla ole oikeastaan vieläkään mitään tsanssia (pankin mielestä) maksaa takaisin sitä 500 000 euron keskustakaksiota, jossa kuitenkin haluan asua.

Ja kun tähän lisää sellaisen tekijän, että lapsia tai muita perinnönkärkkyjiä ei ole eikä tule, niin minkä hiton takia minä sitä kämppää maksan eläkevuosia myöten? Ei kiinnostaisi lahjoittaa sitä hyväntekeväisyyteen, ja todnäk loppupeleissä se ajautuisi siis valtion omaisuudeksi. Sehän olisikin tosi järkevää, maksaa puolen millin asunto ankarine korkoineen ja jatkuvine remppauksineen ja sitten luovuttaa se iloisesti valtiolle.

Että näin.

Niin paitsi maksamillasi vuokratuloilla nuo mainitsemasi remontit maksetaan.

Vierailija
73/134 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mielestäni noloa. Mutta yksi harhaluulo näyttää monella olevan, että omistusasunnossa maksetaan itsensä kipeiksi. Meillä on omistusasunto ja jos asuttaisiin kyseisessä asunnossa vuokralla, olisi asuminen meille monta sataa euroa kalliimpaa. Samalla laina lyhenee joka kuukausi...

Vierailija
74/134 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle sen verran että vielä nolompaa on "omistaa" asumisoikeuskämppä.

Eikö rahat ja rahkeet riittänyt ihan omakotitaloon niin piti muuttaa kämäseen asumisoikeuskämppään joka ei eroa lopulta paljoa vuokrakämpästä.

Mulla asuu tommonen vanha gubbe naapurissa jolla omistuskämppä... gubbe luulee omistavansa kämpän oikeasti. Vaikka hänkin siitä voi lentää pihalle ihan samalla lailla kuin vuokralainen ja se on oikeasti jonkun muun omistama. SInä et muuta kuin omista oikeuden asua. Et omista sitä asuntoa "oikeasti"

Vierailija
75/134 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän montakin mokomaa asiaa kuin vuokra-asuminen.

Itsehän en asu vuokralla, mutta lapseni asuu.

21 vuotias, ja vaikka opiskelut on loppu ja työpaikka on, sekä luottotiedot kunnossa, silti toivon että ei vielä mitään lainataakkaa kontolleen ota.

Vierailija
76/134 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ihminen vain tykkää siitä ettei tarvitse itse huolehtia kaikesta. Onhan se helppoa kun voi vain ilmoittaa vuokranantajalle että jääkaappi hajosi eikä tarvitse itse ostaa uutta tai korjata.

Ja meidän vuokrakerrostalossa asuu ainakin autojen ja pukeutumisen perusteella paljon hyvätuloisia ihmisiä. Me ollaan itse kyllä pienituloisia.

Ajatusmalli sopii ongelmaisille ihmisille jotka eivät kykene hoitamaan itse normaaleja asioita, tai opiskeleville nuorille jotka ovat muuten huithapeleita. Etenkin perheelliset, miksi ette kartuta asuntovarallisuutta edes lastenne takia? Ei vaan voi ymmärtää, jos on normaali ihminen. Ap

Ootko tullu ajatelleeksi että vaikka olisi paljonkin rahaa voi sijoittaa sen muuhun kuin siihen asuntoon? Vuokralla asuminen ei automaattisesti tarkoita etteikö olisi varaa asua omistusasunnossa. Kaikki eivät vain jostain syystä halua! Minä haluan ja asun, mutta tunnen henkilön jonka vuositulot ovat varovaisenkin arvion mukaan noin 3 kertaa suuremmat kuin minulla ja asuu silti vuokralla. Omaisuutta hänellä on paljon (osakkeita, en edes tarkkaan tiedä miten paljon mutta huomattavasti ja hyvällä tuotolla koska hän on sanonut että pystyisi halutessaan lopettamaan työt kokonaan jo nyt (alle 50v) mutta aikoo vielä muutaman vuoden tehdä koska pitää työstään. En tiedä miksi hän ei halua omistaa asuntoa mutta hän on sanonut ettei koskaan aijo sellaista ostaa. Ehkä se on se vuokralla asumisen huolettomuus ja mahdollisuus muuttaa nopealla aikataululla halutessaan kun ei ole rahasta kiinni. Oikeastaan omistusasuminen ei edes kerro kauheasti varallisuudesta. Tosi monella se kuitenkin on lopultakin pankki joka sen asunnon omistaa ja muillakin se asunto saattaa sitten olla se ainoa omaisuus.

Vierailija
77/134 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa kun ollaan miesystävän kanssa ilmeisesti mielenterveysongelmainen, elämän hallintansa menettänyt pariskunta. Terveisin, tuleva juristi ja lääkäri

Vierailija
78/134 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle sen verran että vielä nolompaa on "omistaa" asumisoikeuskämppä.

Eikö rahat ja rahkeet riittänyt ihan omakotitaloon niin piti muuttaa kämäseen asumisoikeuskämppään joka ei eroa lopulta paljoa vuokrakämpästä.

Mulla asuu tommonen vanha gubbe naapurissa jolla omistuskämppä... gubbe luulee omistavansa kämpän oikeasti. Vaikka hänkin siitä voi lentää pihalle ihan samalla lailla kuin vuokralainen ja se on oikeasti jonkun muun omistama. SInä et muuta kuin omista oikeuden asua. Et omista sitä asuntoa "oikeasti"

Voi kulta pieni, opettele lukemaan. Se oli esimerkki aloituksessani, en herra paratkoon itse missään asossa tai rivitalossa asu. Esimerkkinä se oli asteen järjellisemmästä asumista vuokran sijaan joka sopii teille pienituloisille. Mutta onhan se toisaalta hyvä, että jotkut vapaaehtoisesti haluavat kartuttaa toisten varallisuutta. Ap

Vierailija
79/134 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No yllätys että heti ketjuun ryntäsi vuokralla-asujia haukkumaan mielipidettäni. Näin minä ja moni muu ajattelee vaikkei sitä "saisi" ääneen sanoa. Ap

Noin on sanottu ääneen vuosikymmenet ja täälläkin näitä aloituksia on kuukaudesta toiseen. Alkaa jo kyllästyttää. Vaikkakaan vuokralla asumisessa ei ole mitään noloa eikä itse asiassa yksikään tuntemistani vuokralla asuvista ole menettänyt luottotietojaan, niin mitä sitten jos näin olisi? Jos kerran vuokralla asujat ovat selkeästi pohjasakkaa, miksi sitä pitää jatkuvasti korostaa, jos se kerran on itsestäänselvyys? Olkaa omistusasujat tyytyväisiä, kun kerran olette parempia.

Vierailija
80/134 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa kun ollaan miesystävän kanssa ilmeisesti mielenterveysongelmainen, elämän hallintansa menettänyt pariskunta. Terveisin, tuleva juristi ja lääkäri

Aivan, juristeilla ja lääkäreillähän ei koskaan voi olla mielenterveysongelmia kun ammatti suojaa niiltä. Eikun..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän