Köyhän perheen vappu.
Me vietämme vapun kokonaan taas kotona. Ehkä munkkeja ja simaa ostetaan. Mites muut köyhät vappuna?
Kommentit (310)
Vierailija kirjoitti:
Millainen se rikkaan vappu sitten on?
Rikkaasta en tiedä, mutta tällaisen hyvätuloisen pariskunnan vappuun kuuluu nakkeja ja perunasalaattia. Jos sää sallii, ehkä menemme kosken rantaan tapaamaan harrastustuttuja ja katsomaan, näkyisikö perheen nuoria opiskelijoiden joukossa, tuskin näkyy. Simaa en tee tänä vuonna, ehkä ostan pullon kaupasta, samoin kuin munkit.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sima käynyt jo kuukauden.
Niin minunki kilju........mutta jo puolet juotu mutta eikun uutta porisemaan. Aatelin tehdä juhannukseksi ton trukkilavalla olevaan 1000L tankkiin satsin.
pärnäsen korjaamolla....molla..............arska ja poijaat
Leivon munkkeja, teen simaa, syön nakkeja. Vapputorilla ja kaupungilla saa kierrellä ihan ilmaiseksi. Mitä maksullista vappuna muka pitäisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain lapsena pussillisen vesi-ilmapalloja, jotka me täytettiin kaverin kanssa ja lähdettiin niiden kanssa ulos heittelemään toisiamme. Joskus saatiin serpentiiniä. Äiti oli paistanut munkkeja, joskus osallistuinkin siihen, esim. sokerointiin ja simaa oli tehty itse myös. Ei mulla koskaan ollut mitään foliopalloja tai sellaista hyrrää, muistan että olisin halunnut, mutta ei meillä ollut rahaa sellaiseen. Silti on ihania vappumuistoja lapsuudesta, silloin tiesi, että kesä ja loma oli jo ihan lähellä.
Kai te keräsitte kaikki ilmapallojen roskat talteen?
Mietin samaa, omalla takapihalla olisi OK nuita heitellä. Jos muualla niin sitten pitäisi meidän kodissa tuoda roskat takaisin jos mitään simaa tai munkkeja vailla olisi! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaavaa on ap:n viestissä aikoinaan ollut. että valitetaan köyhyyttä, mutta sitten kuitenkin ostetaan munkkeja ja simaa. Me ollaan kohtalaisen hyvintoimeentulevia, mutta me tehdään sima itse ja munkit. Sen lisäksi, että ne ovat parempia, niin ne ovat myös halvempia!
Miksi köyhien ratkaisu niin usein tuntuu olevan, että ostetaan kaupasta valmista? Pätee myös niihin einesruokiin. Korreloiko laiskuus köyhyyden kanssa vai miten?
Ollaan valmis maksamaan enemmän vaikka saadaan reilusti huonompaa, kunhan ei tarvitse vain tikkua ristiin laittaa itse!?
Ja en tarkoita, että kaikki köyhät tekisi, mutta paljon tuota täällä näkee,
Laskehan mitä tekee simaämpäri, kansi, hiiva, sokeri, sitruuna, plus 8 litran pulloa. Halvemmaksi tulee ostaa yksi pullo halvinta simaa kaupasta. Tuo on vähän samaa kastia kuin se että miksei köyhä osta autoa ja mene marjastama
Ne ämpärit eivät maksa mitään kun suurimmalla osalla sellainen on jo valmiiksi ja sitä voi käyttää muuhunkin. Minä en edes ole koskaan ämpäriä käyttänyt vaan kattilaa. Elmukelmua päälle.
Ne pullotkaan eivät maksa mitään. Niitä voi jättää palauttamatta vuoden mittaan ja palauttaa vasta vapun jälkeen. Eikä niiden litran pulloja pidä olla, kaiken kokoiset pullot käyvät. Tyhjät pullot voi pestä huolella ja sitten ottaa niistä rahat kun vapun jälkeen palauttaa.
Siis mitä ihmeen itkemistä rahasta tämä taas on? Olen kai rikas, mutta meillä ruokana on itsetehty perunasalaatti, nakkeja, fetasalaatti, vesimeloonia, patonki ja levitettä, ruissipsejä, munkkeja, itsetehtyä simaa ja cittarista lapsille ilmapallot. Vappuhyrrät ja serpentiini on meillä kaapissa, olemme käyttäneet niitä samoja jo vuosikausia ja aina keräämme ne takaisin kaappiin seuraavaa vuotta varten.
Ap, jos kerran perheesi on köyhä, säästä vappukustannuksissa ja tee itse sima ja munkit. Eivät ole vaikeita hommia, hieman viitseliäisyyttä vain.
Vappujuttuja on pienessä laatikossa samalla tavalla kuin joulujuttujakin. Hyrriä, hassuja laseja, viuhkoja jne... Ja edelliseltä vuodelta jääneitä serpentiinejä ja palloja. Yksi serpentiinipaketti kestää ainakin pari vuotta ja niitä pallojakin on aivan julmetusti pussikassa. Ei niitä joka vuosi tairvi kaikkea ostaa!
Nakit halpoja ja pottusalaatti vielä halvempaa kun tekee itse, ja siitä syö monta päivää.
Munkit me ostetaan lähileipomosta, eivät ole kalliita.
Simaa teen ja munkkeja, jos jaksan. Tai sitten ostan jokaiselle yhden munkin. Ehkä olutta juon tai sitten en. Ilmapalloista ei enää kukaan välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaavaa on ap:n viestissä aikoinaan ollut. että valitetaan köyhyyttä, mutta sitten kuitenkin ostetaan munkkeja ja simaa. Me ollaan kohtalaisen hyvintoimeentulevia, mutta me tehdään sima itse ja munkit. Sen lisäksi, että ne ovat parempia, niin ne ovat myös halvempia!
Miksi köyhien ratkaisu niin usein tuntuu olevan, että ostetaan kaupasta valmista? Pätee myös niihin einesruokiin. Korreloiko laiskuus köyhyyden kanssa vai miten?
Ollaan valmis maksamaan enemmän vaikka saadaan reilusti huonompaa, kunhan ei tarvitse vain tikkua ristiin laittaa itse!?
Ja en tarkoita, että kaikki köyhät tekisi, mutta paljon tuota täällä näkee,
Laskehan mitä tekee simaämpäri, kansi, hiiva, sokeri, sitruuna, plus 8 litran pulloa. Halvemmaksi tulee ostaa yksi pullo halvinta simaa kaupasta. Tuo on vähän samaa kastia kuin s
Juujuu, että lattianpesuämpäriin vaan simat tekeytymään 😁 Miten vuoden mittaan kertyy pulloja(ja mihin ne varastoidaan vuodeksi pikkuyksiössä) jos ei osta mitään pullojuotavaa koskaan sen korkean hinnan vuoksi? Vai tähänkinkö käy mikä hyvänsä pullo? Pesuainepullo? Sulla on niin monta aukkoa että yritähän uudestaan😉
Jep, fariinisokeri oli 1,75e paketti ja jos haluaa säästää vielä lisää niin voi laittaa sokeriksi myös puolet tavallista sokeria, mikä on edullisempaa. Tuore hiiva oli 25 senttiä. Sitruuna jotain samaa luokkaa, ostin 79 sentillä kolme kun olivat viime viikolla tarjouksessa eikä simaan tarvita niitä kaikkia, yksi tai kaksi riittää. Rusinat jätän pois, ei ne ole pakolliset. Teen kolme litraa kun on jemmattuna pari 1,5 litran pulloa. Kustannukset olisi siis 2,25/3l kun kaupassa näkyi olevan 2,50/1,5l. Eli oikeasti itse tekemällä saa halvemmalla ja voi vielä maustaa oman maun mukaan. Itse laitan sitruunaa tosi reilusti kun pidän siitä. Kaikkea ei tarvitse tehdä itse jos ei halua tai jaksa, mutta vetoaminen siihen että jotain ei saa kotona tehtyä yhtä halvalla kuin kaupasta ostamalla pitää paikkansa tosi harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Juujuu, että lattianpesuämpäriin vaan simat tekeytymään 😁 Miten vuoden mittaan kertyy pulloja(ja mihin ne varastoidaan vuodeksi pikkuyksiössä) jos ei osta mitään pullojuotavaa koskaan sen korkean hinnan vuoksi? Vai tähänkinkö käy mikä hyvänsä pullo? Pesuainepullo? Sulla on niin monta aukkoa että yritähän uudestaan😉
Kuka jostain lattianpesuämpäristä puhui? Suurimmalla osalla on ämpäreitä muussakin käytössä, esim itselläni marjojenpoimintaan. Eli ruoka-aineita varten olemassa ämpäri, ihan hyvin siinä voi simaakin tehdä jos puolukoitakin voi sinne kerätä. Ja ämpäriä ei edes tarvi, kattila on aivan yhtä hyvä jollei parempikin. Ihmettelen minne ne änpärijonottelujen ämpärit katoavat mielestäsi.
Aivan varmasti myös kaikki jotain pulloissa ostavat ainakin joskus. Simaa voi tehdä vaikkapa hyvin pestyyn öljypulloon tai tiivistemehukanisteriin joka on hankittu lasten synttäreitä varten. Tai vaikkapa etikkapulloon. Mihin tahansa elintarvikekäytössä olleeseen pulloon joka on pesty hyvin.
Itselläsi on ajattelussa aukkoja.
Tehdään kuten viimeiset kymmenen vuotta muiden lapsiperheiden kanssa. Tehdään simaa, munkkeja, salaatteja, grillattavaa... hubaa, palloja, kuplia, lapsiperheiden yhdessäoloa.
Laskettiin, että parilla eurolla per nuppi saadaan hyvät tarjoilut ja lapsille kullekin foliopallot yms. koristetta. Yksi luotettava tapaus kerää rahat ja pitää suunsa supussa. Osa antaa enemmän, osa ei mitään. Juhliin on kaikki tervetulleita!
Itse tehty sima maistuu simalta ja itse paistetut munkit munkeilta. Lapsille ilmapalloja. Tuomosen vapun pystyy järjestämään niin köyhä kuin rikaskin. Jättää ne Alkon tuotteet ostamatta, niin riittää rahat.
Olen yksin kotona katsomassa elokuvia dvd:ltä. En juo simaa enkä viina enkä osta munkkeja. Juon Coca Cola Zeroa ja syön lääkkeitä
Brunssille puistoon! Parhautta! Lapset saa leikkiä ja aikuiset saavat herkutella! Perunasalaattia ja nakkeja tietysti mukaan, ja varmaan jotain suolakalaa ja hyvää leipää jota dipataan etikkaan ja öljyyn. Sima ja itse leivotut munkit ovat joka vappuinen perinne. Sitten kaupunkiin kuuntelemaan musiikkia ja laulua.
Me olemme keskituloisia. Teen simaa, munkkeja, perunasalaattia ja vihreätä salaattia. Ostan lisäksi patonkia, lohta ja nakkeja. Ja kuoharia. Juhlitaan ihan perhepiirissä. Ilman ilmapalloja. Olisi uuvuttavaa mennä jonnekin täpötäyteen ravintolaan brunssille.
meillä käyettään vappuna enemmän rahaa ruokaan kuin jouluna... joulu on aika tylsä tapaus mutta vappu on vähän kuin kesän avaus ja silloin syödään hyvin.... joulu on lasten juhla ja silloin saavat pari lahjaa mutta vappu on aikuisten juhla ja silloin ruokaan oikeasti panostetaan kun alkaa olla jo tuorettakin mistä tehdä....
Toinen vanhempi töissä 70e/tuntipalkalla. Toinen sonnan ajossa kuten maalaiset aina vappuna. Maalaisen ja duunarin vappu. Ehkä voi ostaa lapsille simaa ja munkkeja.
Olen hyvätuloinen, istun kotona ja syön tillimakaronia ja itken. Ei ole mitään järkeä ostaa juhlasyötävää tai tehdä juhla-asioita kun ei ole ketään jonka kanssa tehdä niitä.