Huono palkka, mutta helppo ja kevyt työ. Valitanko turhasta?
Työni on todella helppoa. En vastaa ihmishengistä, eikä mikään työ ole koskaan päivän päälle - töissä ei ole ikinä kiire. Työkaverit on kivoja, ei ole mitään draamaa tai skismaa ikinä. Pomokin on kiva. Kaikki on vaan niin helppoa ja harmaata, etten osaa arvostaa sitä.
Palkka on surkea, mutta korreloi vastuun kanssa. En oikein voi mogata missään, kun kaiken voi tehdä ajan kanssa rauhassa uudestaan. Jos siis edes tekisin joskus jonkun virheen.
Olen toimistotyössä, siistissä sisätyössä. Minulla on oma työhuone, joka on viihtyisä. Oma vessakin. Työ on vakituinen ja koulutustani vastaava.
Pitäisikö minun vain olla tyytyväinen vai jotenkin pyrkiä eteenpäin? Vastuullisempiin töihin, isommille palkoille, stressin pariin? Tämä on samaa työtä seuraavat vuosikymmenet, joten samaa harmautta olisi tiedossa eläkeikään asti.
Kommentit (44)
Töissä käydään sen takia, että pystytään rahoittamaan se todellinen elämä. Etsi siis virikettä ja motivaatiota vapaa-ajalta.
Oi, tuo olisi unelma minulle! Olisipa edes jotakin työtä :(
Tuo olisi unelma minullekin. Terveisin sairaanhoitaja.
Niin, oikeastaan se palkka kiinnostaa minuakin. Sillä olen huomannut, että moni pitää palkkaansa surkeana ja kuvittelee, että parempipalkkaisia paikkoja olisi mahdollista saada. Mutta todellisuudessa se palkka ei ole niin surkea ja niitä parempia palkkoja on vain aniharvalle.
Minun alallani esimerkiksi valitetaan huonoista palkoista, kun korkeakoulutettujen keskipalkka on kolmen tonnin paikkeilla. Eihän se paljon ole koulutukseen nähden. Mutta mielestäni (enkä ole mielipiteineni ainoa) tässä työssä saa helpolla ihan hyvät rahat. Teen rinnalla myös toista työtä ja siinä työssä raha on sata kertaa tiukemmassa.
Just. Mun työ huono palkka huonot työolot todella raskas työ fyysisesti.
Ihmisillä on kyllä vinoutunut käsitys rahasta. Itsellä palkka on n. 2500 euroa ja pidän sitä "hyvänä". Käteen jää se pari tonnia ja sillä pärjätään. Mutta sitten vituttaa nämä ihmiset, jotka ovat "shokissa" jos palkka on "vain" kolme ja puoli tonnia ja jos pomo ei heti nosta sitä ainakin neljään tonniin. Wtf? Sehän on helvetin hyvä palkka ja yli mediaanin.
Ap tässä, hukkasin oman ketjuni viikko sitten.
Niin, palkka on tosiaan surkea. Käteen jää 1600 euroa kuussa. Jos palkka olisi tonnin enemmän (käteen), kaikki olisi erinomaisesti. Miehellä on hyvät tulot ja siksi tuo oma pieni palkka ei vaikeuta perhe-elämää. Eletään hyvää keskiluokkaista elämää.
En jotenkin vain saa mitään haastetta työpäivistä ja tylsistyn. Olen koti-ihminen ja haluan olla vapaa-ajalla perheen kanssa, en harrasta itse yhtään mitään. Ehkä pitäisi siis kehittää vapaa-aikaa haastavammaksi ja nauttia helposta työstä?
Ap
Valitat turhasta. Mitä työtä teet?
Tuossa se nähdään, että ihminen ei ole koskaan tyytyväinen mihinkään.
Vaihdetaan työpaikkoja. Tuu sä samaan hintaan tehtaalle siivoomaan. Siellä on niin kuuma ja hiki että oikein alkaa oksettamaan joka päivä kun rätti kädessä koneita jynssätään hatut päässä.
Vierailija kirjoitti:
Valitat turhasta. Mitä työtä teet?
Olen toimistotyössä. Toimiston asiakkaita ovat lähinnä rikkaat ja hyvin toimeentulevat ihmiset. Joskus mietin, että saisinko enemmän töistäni irti, jos tekisin samaa työtä syrjäytyneiden ihmisten parissa - kokisin työni jotenkin merkityksellisemmäksi ja hyödyllisemmäksi. Nyt pyörittelen sellaisten ihmisten asioita, joilla elämä vain soljuu mukavasti eteenpäin.
Ap
Hei terkut korkeakoulutetulta Siwan kassalta! Vessan ja taukohuoneen sijainti on yhdentekevät, kun ei niissä ehdi käymään. Käteen 1400 kuussa.
Vierailija kirjoitti:
1600 käteen on kohtuuhyvin.
No ei kyllä ole. En tiedä ketään, jolla olisi näin pieni palkka. Bruttopalkka on muutaman sentin yli 2000 euroa kuussa. Ei mitään lisiä ikinä. Eikös suomalaisten keskipalkkakin ole yli puolet enemmän, päälle 3000 euroa? Siis mediaanipalkka.
Ap
Vierailija kirjoitti:
1600 käteen on kohtuuhyvin.
Suurin osa suomalaisista ansaitsee 2500-2600 euroa bruttona, joten ei ole. Sitten kun mennään yli 3000 euron bruttotuloihin, niin voi puhua kohtuu hyvin ansaitsemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Hei terkut korkeakoulutetulta Siwan kassalta! Vessan ja taukohuoneen sijainti on yhdentekevät, kun ei niissä ehdi käymään. Käteen 1400 kuussa.
Saanko kysyä kuinka paljon teet töitä? Siis tunteja viikossa? Minulla työaika viikossa sen normaalin toimistotyöajan verran, mitähän se on.. 36-37 tuntia?
Itsellänikin korkeakoulututkinto ja jotenkin se, että opiskelin 8 vuotta tätä työtä varten tuntuu ajan haaskaukselta.
Ap
Kannattaa arvostaa omaa mielenterveyttään ja pysyä nykyisessä helpolta tuntuvassa työpaikassa. Itse vaihdoin paremman palkan takia stressaavampaan ja vaativampaan työhön. Kadun päätöstä usein. Nyt palkka 2750eur/kk brutto. Pomo vittuilee ja haukkuu. Ei kivoja työkavereita, ei edes ole työkavereita. Jatkuva epätietoisuus tulevaisuudesta, pomo on kuin tuuliviiri. Lomia ei saa sovittua itselle sopivaksi. Mitään joustoa ei ole työajassa. Joka aamu vituttaa mennä istumaan siihen kolkkoon toimistoon pomon silmien alle mollattavaksi jokaisesta virheestä ja mahdollisesta virheestä. Käyn töissä sillä asenteella, että teen työni ja koitan olla välittämättä pomon keuhkoamisesta. Toivon, että saisin potkut, jotta pääsisin ansiosidonnaiselle. Haen myös uutta työtä välillä kun henkinen jaksaminen antaa periksi.
Edellisessä työpaikassa palkka 2300 eur/kk brutto. Välillä sai myös päivärahaa ja matkakorvauksia jos tuli keikkaa. Työkavereita paljon ja suurin osa tosi mukavia. Työaika todella joustava. Työ mielekästä ja palkitsevaa. Pomo kiinnitti huomiota positiivisiin asioihin eikä tarttunut negatiivisiin. Työt sai tehdä parhaaksi katsomallaan tavalla eikä kukaan ollut selän takana osoittamassa joka ikistä virhettä jonka teit. Kumpa olisin pysynyt tuossa työpaikassa.
Jos tuntuu yhdentekevältä, kannattaa toki harkita vaihtoa. Mutta muista, että asiat eivät välttämättä vaihtamallakaan parane. Entä jos etsisit tarkoitusta ja merkitystä vaikka vapaaehtoistyöstä? Kerran viikossa ulkoiluttamaan mummoja ja pappoja tai vailla lukemaan lehtiä heille? Opiskelu on myös hyvä idea, pitää mielen virkeänä. Äläkä opiskele mitään tutkintoa varten vaan jotain sellaista, mitä aidosti haluat. Itse olen osa-aikatyön ohessa opiskellut kirjallisuutta.
Paljon se surkea palkka sitten on? Mitä jos alkaisit opiskella työn ohessa jotain? Toisi vähän haastetta ja uutta näkökulmaa työhösi. Toisaalta eihän se väärin ole nauttia helposta ja kivasta työstä. Voihan sitä haastetta keksiä vaikka uudesta harrastuksesta. Voit toki myös tehdä mielikuvamatkan unelmiesi työpaikkaan ja työtehtäviin ja miettiä, mitä nykyisestä työstäsi puuttuu mitä kaipaisit vai kaipaisitko mitään.