Huono palkka, mutta helppo ja kevyt työ. Valitanko turhasta?
Työni on todella helppoa. En vastaa ihmishengistä, eikä mikään työ ole koskaan päivän päälle - töissä ei ole ikinä kiire. Työkaverit on kivoja, ei ole mitään draamaa tai skismaa ikinä. Pomokin on kiva. Kaikki on vaan niin helppoa ja harmaata, etten osaa arvostaa sitä.
Palkka on surkea, mutta korreloi vastuun kanssa. En oikein voi mogata missään, kun kaiken voi tehdä ajan kanssa rauhassa uudestaan. Jos siis edes tekisin joskus jonkun virheen.
Olen toimistotyössä, siistissä sisätyössä. Minulla on oma työhuone, joka on viihtyisä. Oma vessakin. Työ on vakituinen ja koulutustani vastaava.
Pitäisikö minun vain olla tyytyväinen vai jotenkin pyrkiä eteenpäin? Vastuullisempiin töihin, isommille palkoille, stressin pariin? Tämä on samaa työtä seuraavat vuosikymmenet, joten samaa harmautta olisi tiedossa eläkeikään asti.
Kommentit (44)
Et ap valita turhasta, mutta asialle kannattaa tehdä jotain! Jos et ole onnellinen, niin pysähdy miettimään, mikä sinut tekisi oikeasti onnelliseksi. Mistä voisit joustaa ilman, että se vaikuttaisi onneesi. Pään sisältä löytyy ratkaisu, ei ulkoisista elämän puitteista, sen olen vuosien varrella oppinut :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1600 käteen on kohtuuhyvin.
No ei kyllä ole. En tiedä ketään, jolla olisi näin pieni palkka. Bruttopalkka on muutaman sentin yli 2000 euroa kuussa. Ei mitään lisiä ikinä. Eikös suomalaisten keskipalkkakin ole yli puolet enemmän, päälle 3000 euroa? Siis mediaanipalkka.
Ap
Siis minun palkkani on 3300/kk brutto, ja käteen jää suunnilleen 2200. Työni on vaativaa, ja minulla on suuri vastuu monista asioista. Mun palkka on 1300e parempi kun sulla, mutta käteen jää "vain" 600 euroa enemmän. Sinuna olisin tyytyväinen :)
Miksi sun pitäisi saada käteen tonni enemmän eli bruttona 1500 euroa tai enemmän enemmän? Sinulla ei ole vastuuta, venymistä, stressiä, ylityöpaineita tai ei vaadita mitään erityistaitoja tai työn tai osaston kehittämistä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun pitäisi saada käteen tonni enemmän eli bruttona 1500 euroa tai enemmän enemmän? Sinulla ei ole vastuuta, venymistä, stressiä, ylityöpaineita tai ei vaadita mitään erityistaitoja tai työn tai osaston kehittämistä?
En tarkoittanut sitä, että tästä työstä pitäisi saada tonni enemmän, vaan sitä, että en ehkä valittaisi työstäni, jos palkka olisi tosi hyvä. Nyt kun työ on tylsähköä ja palkka huono, väkisinkin tekee mieli hakeutua parempipalkkaisiin töihin. Sitä kautta tulisi ehkä myös kaipaamaani vastuuta ja sisältöä työelämään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä, hukkasin oman ketjuni viikko sitten.
Niin, palkka on tosiaan surkea. Käteen jää 1600 euroa kuussa. Jos palkka olisi tonnin enemmän (käteen), kaikki olisi erinomaisesti. Miehellä on hyvät tulot ja siksi tuo oma pieni palkka ei vaikeuta perhe-elämää. Eletään hyvää keskiluokkaista elämää.
En jotenkin vain saa mitään haastetta työpäivistä ja tylsistyn. Olen koti-ihminen ja haluan olla vapaa-ajalla perheen kanssa, en harrasta itse yhtään mitään. Ehkä pitäisi siis kehittää vapaa-aikaa haastavammaksi ja nauttia helposta työstä?
Ap
Minkälaiset työtunnit sinulla on? Olen tehnyt osa-aikaisia toimistotöitä ja tienannut 1300 euroa. 1600 ei ole korkea mutta toimistotyötä ei ole enää juurikaan tarjolla varsinkaan vakituisia työpaikkoja. Voithan hakea työtä ja vaihtaa työpaikkaa jos sellaisen löydät mutta aina on riski että et viihdykään uudessa työpaikassa tai tulet irtisanotuksi.
Mulla jää käteen 1600-1700e/kk. Myyjä vaateliikkeessä töissä, 30h/vko. Helppoa ja mukavaa työtä. Illat ja vkonloput ei haittaa koska päivät lyhyitä.
Kun sulla on nyt työpaikka jossa on helppoa ja viihdyt, mukava keskitason elämä jossa ei rahahuolia, niin silloinhan jää paljon energiaa ja mahdollisuuksia kaikeen muuhun omana aikana tapahtuvaan itsensä kehittämiseen tai harrastamiseen.
Ja onhan sekin paljon, ettänyt jaksat siellä kotona olla virkeä ja mukava muita kohtaan?
Minä kyllä tässä tilanteessa tekisin sen vapaa-ajan mahdollisimman mukavaksi ja teksin kaikkia itseäni kiinnostavia juttuja.
Mites sitten, kun saisit sen tonnin enemmän, mutta ei olisi yhtään voimia ja halua muuhun kuin vain lysähtää sohvalle? Kun työ veisikin kaiken energian?
Palkka on yksi tärkeä osa, mutta myös muut puolet ovat tärkeitä: nykyään ei hyvä työilmapiiri, vakituinen työ yms. ole lainkaan itsestäänselvyys, päinvastoin.
Täälläkin toimistosihteeri, käteen jää 1650 egeä. Hyvin tulen toimeen. Mutta työ on tylsää osittain. Aika tulee pitkäksi, kun loppukuukaudesta pitää tehdä tikusta asiaa että sais ajan kulumaan. 2 vkoa kuukaudesta on tiivistä ja loppuaika luppoa. Minulle siis maksetaan oleskelusta. Sitä en toki työnantajalle sano ja olen toosi kiireinen kun joku eksyy mun työhuoneeseen.
Tylsyydestä huolimatta olen onnellinen, että on työpaikka.
Ihmisille ei koskaan kelpaa palkka. Vitutti kun harjoittelupaikassa oli nainen, joka vikisi 3000 € nettopalkastaan.
T. 1100 €/kk ja ainakin tällä hetkellä pärjään
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa arvostaa omaa mielenterveyttään ja pysyä nykyisessä helpolta tuntuvassa työpaikassa.
Liian helppo työ voi myös olla uhka jaksamiselle. Minulla oli tällainen "liian helppo" työ (toimistotyötä myös tein) ja se oli välillä niin turhauttavaa, että ihan oikeasti teki joskus mieli itkeä (ja minä en itke mistään pikkujutuista). Ei olisi pitänyt olla mitään syytä valittaa: helppo ja kevyt työ, mukavat työkaverit, kiva työpaikka, palkka ei ollut iso, mutta ei myöskään mikään pohjanoteeraus, mutta se, ettei ollut minkäänlaista haastetta, oli henkisesti valtavan raskasta. Onneksi eräs työkaveri lähti toiseen työpaikkaan, hänen työnsä siirrettiin minulle ja sain vähän enemmän sitä kaipaamaani haastetta. Se helpotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1600 käteen on kohtuuhyvin.
No ei kyllä ole. En tiedä ketään, jolla olisi näin pieni palkka. Bruttopalkka on muutaman sentin yli 2000 euroa kuussa. Ei mitään lisiä ikinä. Eikös suomalaisten keskipalkkakin ole yli puolet enemmän, päälle 3000 euroa? Siis mediaanipalkka.
Ap
Eli 50%:lla on alle tuon mediaanipalkan... ja tuossa palkansaajajoukossa on kaikki, lääkäreistä lakimiehiin ja pankkiireista insinööreihin.
Minä haluan juuri tuollaisen työn! Kertokaa mihin ammattiin pitää kouluttautua ja mikä on se työpaikka, jossa työnteko on helppoa, mukavaa, kivaa eikä pelkoa virheistä ole? Ja ihan tosissani olen nyt, en kysy mitenkään sarkastisesti.
t. burnoutin kokenut sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan juuri tuollaisen työn! Kertokaa mihin ammattiin pitää kouluttautua ja mikä on se työpaikka, jossa työnteko on helppoa, mukavaa, kivaa eikä pelkoa virheistä ole? Ja ihan tosissani olen nyt, en kysy mitenkään sarkastisesti.
Minä olen tanssikoulun opintosihteeri, ap:n kuvaamassa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tanssikoulun opintosihteeri, ap:n kuvaamassa työssä.
Mikä on koulutuksesi?
Vierailija kirjoitti:
Niin, palkka on tosiaan surkea. Käteen jää 1600 euroa kuussa. Jos palkka olisi tonnin enemmän (käteen), kaikki olisi erinomaisesti.
En jotenkin vain saa mitään haastetta työpäivistä ja tylsistyn. Olen koti-ihminen ja haluan olla vapaa-ajalla perheen kanssa, en harrasta itse yhtään mitään. Ehkä pitäisi siis kehittää vapaa-aikaa haastavammaksi ja nauttia helposta työstä?
Ap
Raha ei tee onnelliseksi, mutta rikkaana on helpompaa olla onneton. Mulla jää alle 2000 käteen vastuullisesta toimistotyöstä. Pomo (nainen) on pilkunviilaaja pahimmasta päästä, kaikki pitäisi olla kaikkien sääntöjen (jotka muuttuu koko ajan) mukaan tehtyä ja hänen pyytämät työt pitäisi aloittaa siltä istumalta. Jos joku asia hänen mielestä ei tapahdu tarpeeksi nopeasti tai tulee kertymätunteja, niin en osaa priorisoida. Jos en olisi näin vanha, niin varmaan lähtisin työmaalta kerran viikossa itkien. Per*** etten hakenut sitä Häken paikkaa missä netto olisi ollut lähes tonni lisää.
Olen itse lähtenyt samanlaisesta tilanteesta ja edennyt urallani. Nyt palkka on hyvä, mutta stressi on kova. Voin sanoa, että työpäivän jälkeen en jaksa yleensä tehdä mitään ja jos teen, todennäköisesti ylitöitä kotona. Ja vapaallakin työt ovat usein mielessä. Itse työ on ihan mielenkiintoista mutta kun olet vastuussa jostakin, se on ihan eri asia kuin vaan tehdä jotain ohjeiden mukaan.
Jos sun ei taloudellisesti ole pakko hankkia parempaa palkkaa ja vieläpä olet ihminen, joka arvostaa vapaa-aikaasi, älä vaihda työtä. Hanki mieluummin jotain uutta sisältöä vapaa-aikaan.
Mielenkiintoinen aihe. Itsellä bruttopalkka n. 4.000 euroa ja verojen jälkeen jää käteen n. 2.700 euroa. Nettopalkka riittää lainan lyhentämiseen, laskujen maksuun ja pakollisiin menoihin. Palkasta jää myös muutama satanen säästöön tai sijoittamiseen.
Työni on itsenäistä, vastaa koulutusta, työkaverit ovat mukavia ja viihdyn töissä. Myös minusta pidetään ja koen kuuluvani työyhteisööni ja olevani yksi palanen hyvää työpaikkaa. Esimies on ok ja jutellaan työasioiden ohella muistakin asioista.
Ongelma on se, että työ ei tarjoa haasteita, vaan hommat ovat liian yksinkertaisia ja helppoja. Selviän töistäni selkeästi alle 100 prosentin suorituksella ja tämä hieman huolestuttaa. Oman ammatillisen kehityksen kannalta ei ehkä kannata nykyiseen työpaikkaan loppuiäksi jäädä, koska työuraa on useita kymmeniä vuosia vielä jäljellä. Pitkän koulutuksen jälkeen tuntuu siltä, että päästän itseni nyt liian helpolla.
Toisaalta on mukavaa, kun ei tarvitse vapaa-ajalla pahemmin työasioita miettiä ja työt hoituvat työajan puitteissa. Myös harrastaminen onnistuu hyvin, kun työpäivien jälkeen rättipoikkiväsynyt. On kokemusta myös siitä, kun työpäivän jälkeen jaksaa vain kaatua sohvalle.
Vähän vaikea dilemma, lähteä vai jäädä.
Todennäköisesti työsi ei vaadi juurikaan koulutusta. Mielestäni aika hyvä palkka tuoolaisesta stressivapaasta ja helposta työstä, johon ei ole panostuksia vaadittu. En lähtisi valittamaan.
Vaimoni on maisteri ja töissö ravintolassa. Tienaa noin 30 000€/vuosi. Käteen jää 1600€-1800€ per kk. Työ hyvinkin stressaavaa ja raskasta fyysisesti. Paljolti sen takia kun taukoja ei ehdi pitämään.
Itse tienaan käteen noin 3000€/kk. Työni on erittäin stressaavaa ja töitä tulee mietittyä palkatta kotonakin. Isompi palkka tuo yleenaä isomman vastuun. Ja yleensä myös koulutustakin vaaditaan.
Täällä on vielä yksi, joka ajoittain kärsii samasta ongelmasta! Palkka käteen n. 1500€ kuussa, eletään miehen kanssa kahdestaan, joten omalla ja miehen suunnilleen samalla liksalla pärjätään ihan hyvin.
Mun työhöni ei tarvitse koulutusta, eikä mulla sellasta olekaan kuin amiksesta. Olen nyt neljättä vuotta tuolla duunissa ja olen nimenomaan kehittänyt siitä vapaa-ajasta haastavampaa, jotta jaksan tota "aivot narikkaan" -työtä.
Työporukka meilläkin on ihan loistava ja koska olen vakituinen, niin ei noiden kahden asian takia uskalla vaihtaa tai lähteä opiskelemaan.
Sama palkka, samanlainen työkuvaus.
Olen suorittaja ja teen päivän työt 1.5 h. Tulen töihin klo 8, jonka jälkeen teen omia juttuja klo 11. Jonka jälkeen syömään ja takaisin töihin. Omia juttuja klo 14, jonka jälkeen toivon että jotain töitä olisi tullut ja jos on, teen ne.
Toimiston kaikki paperit olen joko skannannut tai hävittänyt, jokaisella oli rulokaapit. Kevätsiivouksessa pari v sitten tyhjennettiin kaappeja, siivottiin tarpeettomat pois, luovuttiin roskiksista, kun on paperiton toimisto jne.
Mitä tahansa postia kun tulee, kaikki mainokset ilmoitetaan mainostajalle olemme paperiton toimisto, sähköpostilla vain tästä eteenpäin toimistosihteerille.
Minulla on myös oma huone, on ehkä 8 neliön kokoinen, oli ennen varastotilana, mutta tyhjensin varaston.
Olen aloittanut täällä 15 v sitten ollessani tosi nuori ja olen nyt käynyt työni ohella koulua . Teen siis koulutehtäviä aina kun en tee töitä. Nytkin pyrin yliopistoon, jossa yritän tehdä mahdollisimman paljon etänä, joka ei tänä päivänä ole mikään juttu.
Nyt kun loppuu 1 koulu, tällä hetkellä kaikki koulutyöt on palautettu, luen pääsykokeisiin ja teen toriin ilmoituksia. Pääsiäisenä sain myytävää omilta vanhemmiltani, otin kuvia vkonloppuna ja tänään teen vikat ilmoitukset ja valtaosa onkin jo myyty.
En missään nimessä halua luopua työpaikastani. Omistajapariskunta on yli 50 v, tuskin tulen jäämään täältä eläkkeelle mutta työssä käyminen on niin helppoa kun ei tarvitse mitään ylimääräistä tehdä tai ajatella.
En kaipaa haasteellista työtä. Palkka riittää kaikkeen pakolliseen.
Mutta kyllä yritys tuottaakin, sillä meillä on 8 hlöä töissä plus tämä omistajapariskunta .