Voiko keliakiasta parantua?
Minulla on siis todettu keliakia ja epämääräisiä vatsaoireita on ollut pitkään. Olen välillä kokeillut gluteiinitonta ruokavaliota, mutta se ei ole vaikuttanut vastaoireisiini oikeastaan millään tavalla. Suurimmat ongelmat, jotka havaitsin gluteiinittomalla ollesaani olivat kallis ja pahanmakuinen ruoka. Gluteiinittomat tuotteet vaan ovat ihan törkeän kalliita ja maistuvat pahville. Sen takia en ole sitä jatkanut. Hyöty/haitta suhde on vaan ollut olematon. Kaikista parasta olisi, jos tästä voisi jollain tavalla parantua. Eli siis onko se mahdollista? Voiko itsensä siedättää viljatuotteille? Voiko keliakiasta parantua?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikon on muuten hyvä tietää, että se on GLUTEENI, ei gluteiini.
"Gluteeni on vehnän, kauran, ohran ja rukiin sitkoaine, joka on muodostunut kahdesta valkuaisaineesta, gliadiinista ja gluteliinista. Aineen nimi on gluteeni, jokin jossa sitä ei ole on GLUTEENITON.
(Tosin gluteiini on gluteenin rinnakkaisnimi, johon törmää varsinkin vanhemmissa teksteissä. Gluteeniton on kuitenkin vakiintunut ilmaisu nykyään, mutta ei voi sanoa, että gluteiiniton olisi väärin sanottu)."
Lähde:
Timo Nurmi: Gummeruksen suuri suomen kielen sanakirja (2004)
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/siv/sanatg.html
Vierailija kirjoitti:
Minulla on siis todettu keliakia ja epämääräisiä vatsaoireita on ollut pitkään. Olen välillä kokeillut gluteiinitonta ruokavaliota, mutta se ei ole vaikuttanut vastaoireisiini oikeastaan millään tavalla. Suurimmat ongelmat, jotka havaitsin gluteiinittomalla ollesaani olivat kallis ja pahanmakuinen ruoka. Gluteiinittomat tuotteet vaan ovat ihan törkeän kalliita ja maistuvat pahville. Sen takia en ole sitä jatkanut. Hyöty/haitta suhde on vaan ollut olematon. Kaikista parasta olisi, jos tästä voisi jollain tavalla parantua. Eli siis onko se mahdollista? Voiko itsensä siedättää viljatuotteille? Voiko keliakiasta parantua?
Nyt tekisi mieli vähän läpsiä sinua kasvoille. Siis kokeillut välillä!? Jos sulla on keliakia, niin jätät kaiken gluteenia sisältävän loppuelämäksi pois! Et voi hairahtaa siitä ruokavaliosta kertaakaan!
Ja oikeesti todella tarkkana saat olla. Ei samaa margariinia, pitää tehdä ruuat varovaisesti ja kannattaisi teroittaa muille samassa taloudessa asuville, että ei pöllytä mitään vehnäjauhoja sun muuta siellä keittiössä. Gluteenittomuuden määritelmä on 20 milligrammaa per kilo, joten voit siitä ajatella, kuinka pienellä hipulla pilaat ruokasi.
Itsellä olo parantui aika pian, tosin olin aika huonossa kunnossa. Mutta aivan kunnolliseksi vatsa toipui jossain kahdessa vuodessa tai jotain. Siitä asti on ollut aika hyvä olo. Eli ei paljon auta, että vähän kokeilet välillä gluteenitonta ruokavaliota. Yhtä hyvin voisit sitten syödä gluteenia koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
No voitteko antaa jotain vinkkejä, mitä kannattaa syödä? Olen ollut Paleo -ruokavaliolla yli 6kk ja se tuntui ainakin vain pahentavan vatsaongelmiani. Vatsani ei yksinkertaisesti kestä sellaisia määriä vihanneksia, lihaa, pähkinöitä jne ja turposin tuolla ruokavaliolla aika mukavasti myös. Sekä energiatasot romahti kun oli liian vähän hiilareita. Eli ei ainakaan sitä kokeilua enää ikinä.
Suositelkaa ihmeessä, jos on olemassa jotain gluteiinittomia puuroja, leipää, jauhoja jne. jotka eivät maistu pahville. Ei haittaa, jos maksaa vähän enemmän, kunhan maistuu ruoalta.
Ei korvikkeet koskaan hyvältä maistu. Miksi edes söisit niitä. Syötävää löytyy pilvin pimein ilman puuroja, leipiä ja jauhoja. Asenteesta se on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun tarvitse syödä pahanmakuista ruokaa. Jätät vaan viljat pois etkä käytä mitään kalliita korvikeita. Maailma on ruokia ja tarvikkeita täynnä. Nousin juuri pöydästä sulattelemaan riisinauhanuudeli-bolognesea. Ihan oli saman makuista kuin silloin, kun valmistin spagetti bolognesen viljaversiona. Tarvitaan vain hiukan ajattelun muutosta. Illalla syön varmaan pari voileipää, nimittäin maissivoileipää. Ei vaikeaa.
Olen kokeillut riisipastat ja maissileivät. Ne eivät valitettavasti vain mielestäni maistu miltään.
Sun täytyy opetella tekemään maistuvampaa ruokaa. Tai jatkaa valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voitteko antaa jotain vinkkejä, mitä kannattaa syödä? Olen ollut Paleo -ruokavaliolla yli 6kk ja se tuntui ainakin vain pahentavan vatsaongelmiani. Vatsani ei yksinkertaisesti kestä sellaisia määriä vihanneksia, lihaa, pähkinöitä jne ja turposin tuolla ruokavaliolla aika mukavasti myös. Sekä energiatasot romahti kun oli liian vähän hiilareita. Eli ei ainakaan sitä kokeilua enää ikinä.
Suositelkaa ihmeessä, jos on olemassa jotain gluteiinittomia puuroja, leipää, jauhoja jne. jotka eivät maistu pahville. Ei haittaa, jos maksaa vähän enemmän, kunhan maistuu ruoalta.
Ei korvikkeet koskaan hyvältä maistu. Miksi edes söisit niitä. Syötävää löytyy pilvin pimein ilman puuroja, leipiä ja jauhoja. Asenteesta se on kiinni.
Aika rautaisella otteella ja itsekurilla noudatin tuota Paleota ja se oli kurjuutta päivästä toiseen. Minkäs teet kun omia suosikkiruokia ovat pasta, pizza ja leipä ja hyvä ruoka on itselle yksi tärkeimpiä asioita elämässä. Ja olen kyllä kokeillut läpi kaikki mahdolliset korvikkeet, vääntänyt pizzataikinaa mantelijauhoista jne. mutta kun se ei ikinä vain maistu yhtä hyvälle, tai oikeastaan yhtään millekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun tarvitse syödä pahanmakuista ruokaa. Jätät vaan viljat pois etkä käytä mitään kalliita korvikeita. Maailma on ruokia ja tarvikkeita täynnä. Nousin juuri pöydästä sulattelemaan riisinauhanuudeli-bolognesea. Ihan oli saman makuista kuin silloin, kun valmistin spagetti bolognesen viljaversiona. Tarvitaan vain hiukan ajattelun muutosta. Illalla syön varmaan pari voileipää, nimittäin maissivoileipää. Ei vaikeaa.
Olen kokeillut riisipastat ja maissileivät. Ne eivät valitettavasti vain mielestäni maistu miltään.
Sun täytyy opetella tekemään maistuvampaa ruokaa. Tai jatkaa valittamista.
Kiitos vaan, mutta kun niitä ei vaan saa maistumaan hyvältä, vaikka mitä temppuja tekisi. Jos jollain on tiedossa jotain keittokirjaa, blogia, jossa on oikeasti hyvänmakuisia reseptejä, niin olisin kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika rautaisella otteella ja itsekurilla noudatin tuota Paleota ja se oli kurjuutta päivästä toiseen. Minkäs teet kun omia suosikkiruokia ovat pasta, pizza ja leipä ja hyvä ruoka on itselle yksi tärkeimpiä asioita elämässä. Ja olen kyllä kokeillut läpi kaikki mahdolliset korvikkeet, vääntänyt pizzataikinaa mantelijauhoista jne. mutta kun se ei ikinä vain maistu yhtä hyvälle, tai oikeastaan yhtään millekään.
Kyse on kohdallasi tottumuksesta ja huonosta asenteesta. Riisiä, perunaa ja gluteenitonta pastaa, ihan perusruokia voit syödä. Minä onnistun tekemään netistä löytyvillä perusohjeilla gluteenittoman pitsapohjan, jonka päälle kasattua pitsaa mieskin syö nykyään mieluummin kuin vehnästä tehtyä.
Olen itse gluteenittomalla IBS:n vuoksi. En ole kokenut mauttomaksi elämää, eikä miehenikään suurta eroa ruoassa maista. Kaikkea oikeastaan löytyy gluteenittomana, pastat korvaan lähes poikkeuksetta maissipastalla ja leivät leivon useimmiten itse, puurona syön riisi- tai kaurapuuroa, pitää vain katsoa että kaurassa lukee gluteeniton. Muuten elämä jatkuu aika samalla tavalla kuin ennenkin.
Provenan ja lidlin pakastekaurasämpylöistä olen tykännyt. Semperin lasagnelevyt ovat hyviä. Pasta on useimmiten vihreäpussista, Sam mills vai mikä merkki olikaan... Spagetista Semperin on kyllä parempaa. Lidlissä on ihan hyvä valikoima gluteenittomia jauhoja hyvään hintaan. Glu.fi -nettiyhteisöön kannattaa liittyä.
Kaikki keliaakikot eivät reagoi gluteeniin samalla tavalla, mutta jokaiselle sairaus on yhtä haitallinen. Olen keliaakikko itsekin, ja tietyllä tavalla olen onnekas saadessani sairauden, jonka hoitokeinona on ruoka. Useat perusruuat ovat jo luonnostaan gluteenittomia, ei kenenkään ole pakko ostaa pahan makuisia ja kalliita tuotteita kaupasta, vaikka valikoimista löytyy oikeasti myös herkullisia vaihtoehtoja.
Ruokavaliota tulee noudattaa erittäin tarkasti, sillä pienikin gluteenialtistus aiheuttaa haitat. Oireilun poistumiseen voi mennä kuukausia. Mikäli maha-alueen oireilu jatkuu, voi aiheuttajana olla jo aiemmin mainittu IBS, joka todettiin itsellä myös sen jälkeen kun vuosi ruokavalion muuttamisen jälkeen maha oireili edelleen. Laktoosi-intoleranssi on erittäin yleinen keliaakikoilla. Keliakiasta on myös olemassa harvinainen muoto, johon ruokavalio ei auta. Osalle taas auttaa pelkästään luontaisesti gluteeninton ruokavalio, jossa ei voi käyttää mahollisesti kauraa ollenkaan eikä vehnätärkkelystä sisältäviä elintarvikkeita. Todella huonolla tuurilla voi olla kaksi kärpästä yhdellä iskulla tilanne, eli keliakian lisäksi on chronin tauti tai colitis ulcerosa. Syöpäkin on mahdollinen oireilun aiheuttaja pahimmassa tilanteessa.
Teet erittäin paljon hallaa elimistöllesi, kun et noudata gluteenitonta ruokavaliota. Kokemuksesta tiedän, että pahimmillaan se aiheuttaa väliaikaista työkyvyttömyyttä, koska keliakia aiheuttaa osalla sairastuneista vaikeita nivelkipuja, neuropatiaa ym oireita joiden ei ihan heti uskoisi olevan suolistosairauden aiheuttamia.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse gluteenittomalla IBS:n vuoksi. En ole kokenut mauttomaksi elämää, eikä miehenikään suurta eroa ruoassa maista. Kaikkea oikeastaan löytyy gluteenittomana, pastat korvaan lähes poikkeuksetta maissipastalla ja leivät leivon useimmiten itse, puurona syön riisi- tai kaurapuuroa, pitää vain katsoa että kaurassa lukee gluteeniton. Muuten elämä jatkuu aika samalla tavalla kuin ennenkin.
Provenan ja lidlin pakastekaurasämpylöistä olen tykännyt. Semperin lasagnelevyt ovat hyviä. Pasta on useimmiten vihreäpussista, Sam mills vai mikä merkki olikaan... Spagetista Semperin on kyllä parempaa. Lidlissä on ihan hyvä valikoima gluteenittomia jauhoja hyvään hintaan. Glu.fi -nettiyhteisöön kannattaa liittyä.
Täytyy mennä tutkimaan Lidlin valikoima, kiitos vinkistä. Maissipastaa olen tehnytkin, mutta en jotenkin tykkää siitä maissin mausta. Mutta nuo kaurasämpylät ja jauhot täytyy testata :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on kohdallasi tottumuksesta ja huonosta asenteesta. Riisiä, perunaa ja gluteenitonta pastaa, ihan perusruokia voit syödä. Minä onnistun tekemään netistä löytyvillä perusohjeilla gluteenittoman pitsapohjan, jonka päälle kasattua pitsaa mieskin syö nykyään mieluummin kuin vehnästä tehtyä.
En tarkoita, että syön siis pizzaa tai pastaa joka päivä, mutta ne ovat sellaisia ruokia joihin suhtaudun intohimolla ja joita rakastan. Olen kokeillut läpi kaikki mahdolliset gluteenittomat reseptit ja maissi, riisi yms. pastat, mutta kun ne eivät vain ole ollenkaan sama asia. Tiedän, että tämä on typerää ja ei pitäisi olla näin tärkeää, mutta hyvä ruoka vain on itselleni todella iso juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita, että syön siis pizzaa tai pastaa joka päivä, mutta ne ovat sellaisia ruokia joihin suhtaudun intohimolla ja joita rakastan. Olen kokeillut läpi kaikki mahdolliset gluteenittomat reseptit ja maissi, riisi yms. pastat, mutta kun ne eivät vain ole ollenkaan sama asia. Tiedän, että tämä on typerää ja ei pitäisi olla näin tärkeää, mutta hyvä ruoka vain on itselleni todella iso juttu.
Kurjaa, että olet pahoilla mielin. Mutta älä anna sen vaikuttaa terveytesi ylläpitoon! Makuaistisi kyllä tottuu uuteen ja opit taas nauttimaan lempiruoistasi. Usko pois, hiilarihirmuna kävin saman paskamyrskyn läpi. Muista kokeilla pastoista ja jauhoista kaikki eri merkit, jotta löydät lempparisi. Ja harjoittele samalla ruokien maustaminen uudelleen, jos koet, että et vielä osaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ruoka on sulle iso juttu, niin eikö kannattaisi vähän muuttaa asennetta ja opetella valmistamaan hyvää ruokaa niistä aineista, mitkä sinulle sopivat. Eikä vinkua sellaisten ruokien perään, jotka ovat haitallisia.
Täytyy sanoa, että ei riitä minkäänlaista ymmärrystä saati sympatiaa noin suurelle typeryydelle ja asennevammalle. Lakkaa uhriutumasta ja vinkumasta ja ala kantaa aikuisen ihmisen vastuuta. Leikit hengelläsi nyt.
Kun gluteenittomaan tottuu, niin vehnä sekä haisee että maistuu todella kamalalle.
Eräs epäonnen bloggaaja ilmeisesti ainakin on onnistunut parantumaan kyseisestä sairaudesta. Kysyisin häneltä miten sen oikein teki.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että ei riitä minkäänlaista ymmärrystä saati sympatiaa noin suurelle typeryydelle ja asennevammalle. Lakkaa uhriutumasta ja vinkumasta ja ala kantaa aikuisen ihmisen vastuuta. Leikit hengelläsi nyt.
Lääkärini mainitsi seurauksista vain vatsaoireet, jotka ovat itselläni tulleet ja menneet, riippumatta siitä mitä olen syönyt. Kuten kirjoitin, olen noudattanut gluteenitonta ruokavaliota 6kk ja sillä ei ollut mitään vaikutusta vatsaoireisiin. Siksi ihmettelen tätä diagnoosia. En oikeasti tiennyt, että tästä voi seurata syöpä, koska sitä ei minulle ole kerrottu.
Kannattaa kokeilla kaikki eksoottisemmat jauhot: quinoa, amarantti, hirssi, teff, tattari, mitä niitä nyt olikaan. Maku on voimakkaampi kuin vehnässä, joten varsinkin aluksi kannattaa laittaa riisiä ja jotain tärkkelystä reilusti sekaan, ja näitä maukkaampia jauhoja vain sen verran, ettei leivästä/pizzapohjasta tule mauton.
Pääosin syön vehnä- ja ruisleipiä, mutta joskus maistan sämpylöitä, joita olen leiponut pojalleni. Olen todennut, että ei niistä gluteenittomista leivistä vehnäleivän makuisia saa tekemälläkään, mutta kun ei edes yritä, vaan tutustuu uusiin makuihin ennakkoluulottomasti, löytää kyllä omat suosikkinsa, ja huomaa, että joku muukin voi olla hyvää kuin se, mitä olet tähän mennessä tottunut syömään.
Olet varmaan ennenkin syönyt riisiä? Menes heittää kunnon riisipuuro, sitä voi syödä muutenkin kuin vain jouluna. Samaten kaupasta löytyy helmisuurimot, ne on tehty perunasta. Myös siitä saa tehtyä puuroa. Jos siis sitä puuroa on pakko saada.