Työttömät! 12 viikon koulutuksella varma työpaikka
Nyt on tilaisuutennne! Hakekaa! Koulutusta vain 12 viikkoa ja sitten hyväpalkkainen siisti sisätyö ja vakkariduuni!
Kommentit (124)
No mites se 'röihin'-mies, sillehän tätä voisikin suositella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
> Nyt, kun ohjelmointia opiskellaan jo alakoulusta lähtien, koodaamisesta tulee lapsille yhtä luontevaa kuin luku- ja kirjoitustaidostakin.
Ja sitten heräsin.
Mikäs vanha jänänkääpä täällä kommentoi :D ? Olisitko 20 vuotta sitten uskonut, että tänä päivänä jo eskarilaiset käyttävät sujuvasti älypuhelimia? Ja mietipä, että noin parinkymmenen vuoden päästä suurin osa ensisynnyttäjistäkin on opiskellut vähintään 9 vuotta ohjelmointia? Kun tämän päivän ekaluokkalaisten lapset aikanaan menevät kouluun, niin molemmilla vanhemmillakin on jo peruskoulussa ollut 9 vuotta ohjelmointia. Seuraavalle sukupolvelle ohjelmointi on vieläkin luontevampaa, kun kaikki vanhemmatkin osaavat ainakin jossain määrin ohjelmoida.
Sinulla ei ole käsitystä ohjelmoinnista. Älä häpäise itseäsi yhtään enempää.
Oletteko muuten tutustuneet niihin sivustoihin, millä lapset alakoulussa opettelevat koodausta? Lähinnä se koodaaminen on sitä loogisen ajattelun opettelua (vaikkapa Minecraft-koodauspelistä: kävele kolme askelta eteen päin, käänny vasemmalle, kävele askel eteenpäin, käänny oikealle, louhi). Mutta toisaalta, eihän se kummempaa ole oikeasti se koodaaminen, toki oikeiden softien kohdalla vaan monta kertaa monimutkaisempaa. Mutta yhtäkaikki, loogista ajattelua ja käskyjen laittamista järjestykseen ja mahdollisia toistojen käyttöjä (tyyliin "toista tätä osiota yhteensä kymmenen kertaa, minkä jälkeen siirry seuraavaan osioon").
En ole koodari itse, opiskellut tosin opiskeluaikana joitain kieliä.
Ja siis yksi näistä koulujen käyttämistä sivustoista: https://code.org/ --> koodaustunti. Siitä vaan mammat opettelemaan.
Kävin tuolla kyseisen firman sivuilla tekemässä testit logiikkaan ja verbaalisuuteen liittyen. Ja pakko sanoa että huhhuh. Olen yleensä tosi hyvä päättelytehtävissä, enkä koe olevani huono verbaalisestikaan tai tekstin ymmärtämisessä, päinvastoin. Minulla on kiitettävin arvosanoin suoritettu korkeakoulutus, joten oikeasti myös olen ihan pätevä ainakin nyt verbaliikassa. Mutta nuo testit oli ihan kauheita, ainakin tuo tekstiin liittyvä. En tiedä millainen ihmeihminen pitää olla, että niistä selviytyy haastatteluun saakka? Tai sitten rima on laitettu todella alas että edes jotkut pääsee seuraavaan vaiheeseen.
Matematiikassakin olen hyvä, mutta enpä taida edes viitsiä kokeilla sitä osiota, kun nuo minulle yleensä helpotkin osiot oli ihan käsittämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
> Nyt, kun ohjelmointia opiskellaan jo alakoulusta lähtien, koodaamisesta tulee lapsille yhtä luontevaa kuin luku- ja kirjoitustaidostakin.
Ja sitten heräsin.
Mikäs vanha jänänkääpä täällä kommentoi :D ? Olisitko 20 vuotta sitten uskonut, että tänä päivänä jo eskarilaiset käyttävät sujuvasti älypuhelimia? Ja mietipä, että noin parinkymmenen vuoden päästä suurin osa ensisynnyttäjistäkin on opiskellut vähintään 9 vuotta ohjelmointia? Kun tämän päivän ekaluokkalaisten lapset aikanaan menevät kouluun, niin molemmilla vanhemmillakin on jo peruskoulussa ollut 9 vuotta ohjelmointia. Seuraavalle sukupolvelle ohjelmointi on vieläkin luontevampaa, kun kaikki vanhemmatkin osaavat ainakin jossain määrin ohjelmoida.
Sinulla ei ole käsitystä ohjelmoinnista. Älä häpäise itseäsi yhtään enempää.
No ihan kuule on. Sen verran pitkään tehnyt sitä työkseni. Jos nyt luit nuo kommenttini, niin en puhunut niissä sellaisesta ohjelmointitaidosta, jolla voisi päästä työkseen koodaamaan, vaan sellaisesta ohjelmoinnin perustaidosta, joka poistaa ohjelmoinnin ympäriltä "en mä voi sitä ikinä oppia" -mörön. Lukemaan voi oppia, kirjoittamaan voi oppia, laskemaan voi oppia, englantia voi oppia, ruotsia voi oppia, fysiikkaa voi oppia, kemiaa voi oppia, uimaan voi oppia, koodaamaan voi oppia. Tietenkin joku on parempi kuin joku toinen ja toista kiinnostaa joku muu oppiaine enemmän, mutta tässä peruskoulun opetussuunnitelmassa muutetaan asenteita ohjelmointia kohtaan. Ihan jokainen talliainen oppii koodaamaan siinä missä oppii englantiakin. Se on sitten toinen juttu, riittääkö kyvyt ja kiinnostus ryhtyä työkseen koodaamaan esim automaatiojärjestelmiä tai ryhtymään simultaanitulkiksi. Pääasia on, että mörkö on poistettu ja pohja luotu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen iloinen, että ohjelmointi on otettu peruskoulussa opintosuunnitelmaan. Aivan liian monet kuvittelevat, että se olisi jotain äärettömän vaikeaa tai sopisi ainoastaan nörteille. Itse vaihdoin 38-vuotiaana sairaanhoitajasta it-alalle. En ollut koodannut sitä ennen riviäkään enkä edes nähnyt riviäkään koodia. Heti ekalla ohjelmoinnin oppitunnilla ammattikorkeakoulussa tajusin, että tämähän on ihan loogista (ja sitä se nimenomaan on) ja just mun juttuni. Hurahdin koodaamiseen niin, että aikani kuluksi koodasin lapsillenikin kaikenlaisia ohjelmia mm kertotaulun opetteluun. Nyt olen työkseni koodannut jo 17 vuotta. Ohjelmointikielet ja teknologiat vaihtuvat, mutta kun yhdellä kielellä homma on hallussa, ei uuden kielen opiskelu ole mitenkään erityisen hankalaa.
Mukava kuulla tuollaisia kokemuksia. Itse olen aivan eri alan insinööri joka ei jostain syystä onnistu pääsemään työelämään mukaan. Matikka on aina sujunut hyvin, mutta en tosiaan tiedä koodauksesta yhtään mitään. Laitoit ajattelemaan tulevaisuutta.
Minä taas olen alan koulutuksen saanut insinööri joka ei näytä kelpaavan työnantajille. Hauska nähdä että minut voidaan helposti korvata jollain pystymetsästä tempaistulla pikakoulutetulla aloittelijalla.
Mene sinne sivulle ja tee se testi. Jos saat tarpeeksi hyvän tuloksen, pääset koulutukseen. Ei siellä kielletä jo koodaamista osaavia osallistumasta.
Minkä hemmetin takia haluaisin huvikseni viettää 3kk omalla kustannuksellani jollain kurssilla jossa en käytännössä oli pitään uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen iloinen, että ohjelmointi on otettu peruskoulussa opintosuunnitelmaan. Aivan liian monet kuvittelevat, että se olisi jotain äärettömän vaikeaa tai sopisi ainoastaan nörteille. Itse vaihdoin 38-vuotiaana sairaanhoitajasta it-alalle. En ollut koodannut sitä ennen riviäkään enkä edes nähnyt riviäkään koodia. Heti ekalla ohjelmoinnin oppitunnilla ammattikorkeakoulussa tajusin, että tämähän on ihan loogista (ja sitä se nimenomaan on) ja just mun juttuni. Hurahdin koodaamiseen niin, että aikani kuluksi koodasin lapsillenikin kaikenlaisia ohjelmia mm kertotaulun opetteluun. Nyt olen työkseni koodannut jo 17 vuotta. Ohjelmointikielet ja teknologiat vaihtuvat, mutta kun yhdellä kielellä homma on hallussa, ei uuden kielen opiskelu ole mitenkään erityisen hankalaa.
Mukava kuulla tuollaisia kokemuksia. Itse olen aivan eri alan insinööri joka ei jostain syystä onnistu pääsemään työelämään mukaan. Matikka on aina sujunut hyvin, mutta en tosiaan tiedä koodauksesta yhtään mitään. Laitoit ajattelemaan tulevaisuutta.
Minä taas olen alan koulutuksen saanut insinööri joka ei näytä kelpaavan työnantajille. Hauska nähdä että minut voidaan helposti korvata jollain pystymetsästä tempaistulla pikakoulutetulla aloittelijalla.
Mene sinne sivulle ja tee se testi. Jos saat tarpeeksi hyvän tuloksen, pääset koulutukseen. Ei siellä kielletä jo koodaamista osaavia osallistumasta.
Minkä hemmetin takia haluaisin huvikseni viettää 3kk omalla kustannuksellani jollain kurssilla jossa en käytännössä oli pitään uutta.
Sen työpaikan takia? Näinhän ne väittää, että jokainen työllistyy.
Vierailija kirjoitti:
Kävin tuolla kyseisen firman sivuilla tekemässä testit logiikkaan ja verbaalisuuteen liittyen. Ja pakko sanoa että huhhuh. Olen yleensä tosi hyvä päättelytehtävissä, enkä koe olevani huono verbaalisestikaan tai tekstin ymmärtämisessä, päinvastoin. Minulla on kiitettävin arvosanoin suoritettu korkeakoulutus, joten oikeasti myös olen ihan pätevä ainakin nyt verbaliikassa. Mutta nuo testit oli ihan kauheita, ainakin tuo tekstiin liittyvä. En tiedä millainen ihmeihminen pitää olla, että niistä selviytyy haastatteluun saakka? Tai sitten rima on laitettu todella alas että edes jotkut pääsee seuraavaan vaiheeseen.
Matematiikassakin olen hyvä, mutta enpä taida edes viitsiä kokeilla sitä osiota, kun nuo minulle yleensä helpotkin osiot oli ihan käsittämättömiä.
Sama. Kävin tekemässä ne testit uteliaisuudesta. Olen kirjoittanut lukiosta ällän paperit (siis eximia-aikana...), laudatur tuli siis myös äikästä. Valmistuin tietojenkäsittelytieteen maisteriksi hyvin arvosanoin. Ja olen aina ollut taitava erilaisissa päättelytesteissä, mensan testistäkin pääsin "läpi". Eli voinee sanoa, että minun kielellinen "älykkyys" ja looginen "älykkyys" on korkealla tasolla. Minunkin mielestä nuo tuon koulutusohjelman testit oli todella vaikeita ja myös vähän kummallisia (hankalasti hahmotettavaa, että mitä niissä ajettiin takaa). Osittain testit oli siis ihan käsittämättömiä, kuten sinäkin sanot. Matikkaosiota en edes yrittänyt, koska en jaksanut etsiä mistään sitä vanhaa taskulaskinta (kuka edes käyttää nykyään taskulaskimia...?) . Jäi kyllä outo olo nyt tästä jutusta.
Pystyykö sitä testiä testaamaan jossain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen työpaikan takia? Näinhän ne väittää, että jokainen työllistyy.
Jos tarkoitus on hyppyyttää työnhakijaa turhaan työnhaussa niin olisikohan helpompi laittaa semmoinen pikku sirkusrata työnhakijoille eli pikku trapetsihyppy, narullakävelyä, jonglöörausta ja lopuksi hyppy palavan vanteen läpi ja sirkuspelle lätkäisee maalissa kermatortun naamaan.
Rekrytoijat, idea on vapaasti käytettävissänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen naureskellut samaa asiaa koko ajan.
Eikös nimenomaan teidän sitten kannattaisi mennä tuolle kurssille? Luulisi olevan helppoa kauraa.
Veikkaan ettei pärjää. Alle 5% hakijoista tod näk on tarvittavat kyvyt nopeaan oppimiseen ja uuden omaksumiseen. Ruikuttajat on sitten erikseen.
Tästä ei enää tarjous paljoa parane, kun saa uuden ammatin ja vakityön. Tämän koulutuksen hakijamääristä voi päätellä paljonko Suomessa on sellaisia työttömiä, jotka oikeaseti haluavat työelämään ja paljonko on erilaisia elämäntapatyöttömiä, joilla ei ole aikomustakaan työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt hän saa noin kaksi työtarjousta per kuukausi LinkedInin kautta.
:-D Näitähän lauotaan siellä automatiikalla menemään kaikille jotka vähänkään sopivat profiiliin ei niiden perusteella voi päätellä kuka osaa ja miten hyvin.
Tiedät muuten yllättävän hyvin "kaverisi" elämästä... ettet vain olisi itseäsi täällä taas kehumassa?
Vierailija kirjoitti:
Tietokonehan ei tiedä mitään, mitä sille ei ole nimenomaisesti kerrottu.
Tämä on väärin. Tietokoneen koko tarkoitushan on alunperinkin ollut tuottaa tietoa. Ensimmäinen sähköinen ohjelmoitava tietokone ("Colossus") mursi saksalaisten käyttämän salakirjoituksen toisen maailmansodan aikana, ja se oli hyvin pitkälti sen ainoa käyttötarkoitus. Ei tuota tietoa brittikoodarilla ollut, eikä se sitä koneeseen syöttänyt.
Toki tietokoneita käytetään erittäin paljon myös tyhmiin ennaltamääriteltyihin toimintoihin, muttei tiedon tuottaminen ole minnekään kadonnut. Matemaattisten laskutoimitusten tulokset ovat vain pieni osa koneiden tuottamasta tiedosta. Jotkut tietokoneohjelmat kirjoittavat kirjoja ja uutisia, kehittävät uusia lääkkeitä, suunnittelevat parempia prosessoreita, maalaavat maalauksia, jne.
Vierailija kirjoitti:
Laita hakulinkki, niin haen heti. Ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se sana 'koodaus' (terminä tietokoneista puhuttaessa) oikein tarkoittaa ?
Olen kyllä kuullut tuon sanan,mutta ei oikeasti minkäänlaista harmainta aavistustakaan mitä se on ja mitä pitää sisällään ja mihin siinä sillä toiminnalla oikein tähdätään.
Koodaus on tietokoneohjelman luomista. Ohjelmia tarvitaan aivan joka paikassa. Tietokone, jota nyt käytät (olipa se kännykkä, tabletti, kannettava, pöytäkone) sisältää käyttöjärjestelmän (Windows, Android, jne), joka on täytynyt koodata (miljoonia rivejä koodia). Samoin käyttämäsi selain (Firefox, Chrome, jne) on täytynyt koodata (jälleen hurjasti rivejä koodia).
Tuossa kuva Java-koodista, joka yksinkertaisesti tulostaa lukuja neliöön (eli potenssiin kaksi):
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/cc/06/36/cc06365c4867d43…
mikset jo hae? kirjoitti:
Nyt on tilaisuutennne! Hakekaa! Koulutusta vain 12 viikkoa ja sitten hyväpalkkainen siisti sisätyö ja vakkariduuni!
"Testit läpäisseet jatkavat seuraavaksi haastatteluvaiheeseen, jossa rekrytoija tutustuu myös hakijan aikaisempiin ansioihin ja motivaatioon.
Osallistujien valinnassa painotetaan enemmän oikeanlaista asennetta ja oppimiskykyä "
Eli päästäkseen pitää läpäistä testit ja haastattelut. Eli kun on rusinat noukittu pullasta niin onko ihmekkään jos homma tuottaa tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se sana 'koodaus' (terminä tietokoneista puhuttaessa) oikein tarkoittaa ?
Olen kyllä kuullut tuon sanan,mutta ei oikeasti minkäänlaista harmainta aavistustakaan mitä se on ja mitä pitää sisällään ja mihin siinä sillä toiminnalla oikein tähdätään.
Koodaus on tietokoneohjelman luomista. Ohjelmia tarvitaan aivan joka paikassa. Tietokone, jota nyt käytät (olipa se kännykkä, tabletti, kannettava, pöytäkone) sisältää käyttöjärjestelmän (Windows, Android, jne), joka on täytynyt koodata (miljoonia rivejä koodia). Samoin käyttämäsi selain (Firefox, Chrome, jne) on täytynyt koodata (jälleen hurjasti rivejä koodia).
Tuossa kuva Java-koodista, joka yksinkertaisesti tulostaa lukuja neliöön (eli potenssiin kaksi):
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/cc/06/36/cc06365c4867d43…
Miks noitten koodaajien pitää pomppia riveillä ja joillakin riveillä on vain yksi kirjain ja sitten toisilla riveillä kummallisia välilyöntejä.
Eikö ne osaa kirjoittaa suoraan. Outoa pomppimista.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ei enää tarjous paljoa parane, kun saa uuden ammatin ja vakityön. Tämän koulutuksen hakijamääristä voi päätellä paljonko Suomessa on sellaisia työttömiä, jotka oikeaseti haluavat työelämään ja paljonko on erilaisia elämäntapatyöttömiä, joilla ei ole aikomustakaan työllistyä.
Ei oikeastaan voi. Olen tuonkin firman kautta hakenut töitä mutta alan koulutuksesta huolimatta ei tunnu osaamiseni kelpaavan. Nyt sitten pitäisi liittyä johonkin aloittelijaryhmään ja käydä alkeiskurssi uusiksi että pääsisi heille töihin? Ei kiitos.