Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen mielestä on helppoa tehdä ensin 1 lapsi, sit mennä töihin ja sita kohta tehdä toinen lapsi?

Vierailija
24.03.2006 |

Ääliö otsikko, tiedän, mutta ideani oli se, että onko mielestäsi helppoa sopeutua ensin kotiäidin rooliin sit mennä töihin ja kenties taas aika nopeaan saada toinen lapsi? Onko liian kova tahti ' sopeutua' eri asioihin?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli palasin neljäksi kuukaudeksi töihin esikoisen ollessa 1,5-vuotias. Laskettuun aikaan vielä muutamia kuukausia eli en tiedä, miten sujuu " uudelleensopeutuminen" kotiäidin rooliin, mutta toistaiseksi olen ollut tyytyväinen. Töissäkäynti piristää eikä toisaalta stressaa liikaa, kun tietää, että kohta elämäntilanne muuttuu taas. Ja on hyvä kerätä rahaa säästöön että voi aikanaan olla jonkun aikaa taas myös hoitovapaalla.

Vierailija
2/16 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saakka. Ainoa vaikea asia oli se, että raskaus oli rankka, joten myös työssä oli rankkaa. Erityisen ihanaa oli kuitenkin se, että nautin lapsestani ihan hirveästi, kun olin töissä. (lyhyet päivät.) Kotona oleminen lamauttaa minut täysin, jaksan huomattavasti enemmän, kun olen töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myöskin työpaikasta, että mihin on järkeä mennä esim. 4kk ajaksi.

Vierailija
4/16 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä nimenomaan halusin olla putkeen kotona. Siis kaksi lasta pienellä ikäerolla, kotona 4,5 vuotta ja sitten töihin. Lapsetkin välttyivät ramppaamiselta kotihoidon ja päivähoidon välillä.

Vierailija
5/16 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihanaa vaihtelua olla töissä ja hyvin olen jaksanut nyt sitten olla kotiäitinäkin, kun sain välillä käydä kokeilemassa siipiä työelämässä.

Vierailija
6/16 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onhan se raskaaksi tuleminen aina herrassa, tai sattuman kauppaa.

Vierailija
7/16 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten työnantajasi suhtautui lyheen työjaksoosi? Lähinnä mietin esmes sitä, kun sijainen lähtee ja muutaman kuukauden kuluttua pitää etsiä uusi. Minkä säännön mukaan saat äitiyspäivärahaa? Viimeisen puolen vuoden vai toimiiko tässä tapauksessa myös toi tokasta sama raha kuin ekastakin? Anteeksi kysymystulva, mutta itse pähkäilen ratkaisua hetkeksi töihin välissä vai ei.

Vierailija
8/16 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite olen ainakin menossa kesällä töihin siksi aikaa kunnes uudentakia saan jäädä pois.

Vierailija
9/16 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuoden töissä ennen uutta äitiyslomaa. Työ oli määräaikainen ja kesti vuoden. Pientä (ja onnistunutta!) laskelmointia siis meillä oli lasten suhteen. Kuopus on nyt tuon 11kk, enkä voisi kuvitellakaan vieväni häntä vielä hoitoon. Aion olla pitkään kotona. Vuosi töissä oli omalla kohdallani hyvä juttu. Nyt jaksan tätä kotimamman hommaa luultavasti ihan eri tavalla kuin jos olisin ollut putkeen kotona.

Vierailija
10/16 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jaksaisi olla kotona yhteen putkeen kovin montaa vuotta.

Tuttavani teki juuri toisen lapsen 1v8kk ikäerolla ja sanoi, että jos voisi valita uudelleen, menisi hänkin välissä töihin. Kyllästyttää kuulemma samat kuviot ja sen hänestä näkeekin:)

Jännä homma, että tässäkin asiassa ympäristön paine on monille liian suuri, eihän sitä saa viedä lasta hoitoon ja käydä välillä töissä, eihän;) Lapset pitää tehdä pienelle ikäerolla ku kaikki muutkin tekee....

Vierailija
11/16 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jännä homma, että tässäkin asiassa ympäristön paine on monille liian suuri, eihän sitä saa viedä lasta hoitoon ja käydä välillä töissä, eihän;) Lapset pitää tehdä pienelle ikäerolla ku kaikki muutkin tekee....

Meillä on mies kotona tämän " väliajan" minkä olen töissä. :)

Vierailija
12/16 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin töihin oman ammattitaitoni vuoksi. minun alallani pitkät tauot ovat vahingoksi, hyvin voi olla pari vuotta kerrallaan pois, mutta neljää-kuutta vuotta ei mitenkään.

Itselleni sopeutuminen oli helppoa suuntaan ja toiseen, lapselle hoitoon tottuminen oli vaikeaa, mutta tavallaan lopulta palkitsevaakin.

Vierailija
13/16 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on aikeissa " tehdä" toinen heti perään. Näin esikoinen saa olla kotona pitkään eikä tarvitse kiikuttaa hoitoon vain väliaikaisesti. Pienellä kun voi mennä sopeutumiseen aikaa ja sit taas yhtäkkiä jäädäänkin äidin kanssa kotiin. Tietty on näitä jotka sitten jättää esikoisen hoitoon kun uusi vauva saapuu taloon...Nythän on tullut se uus lakikin että saa saman äitiyspäivärahan kun esikoisesta jos hän ei ole vielä täyttänyt kolmea kun toinen syntyy joten ei sitä rahaakaan tarvitse mennä tienaamaan ellei sitten työt ja tulot olennaisesti muutu. Meillä tulee ikäeroksi 1v11kk ja mielelläni olen kotona kunnes kakkonen syntyy.

Vierailija
14/16 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

jos on aikeissa " tehdä" toinen heti perään. Näin esikoinen saa olla kotona pitkään eikä tarvitse kiikuttaa hoitoon vain väliaikaisesti.

Meillä ainakin isä on ollut kotona väliajan (vähän vajaa vuosi) ja vuoronvaihto tapahtuu, kun minä jään taas pikapuoliin seuraavalle äitiyslomalle.

Vierailija
15/16 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin töihin esikoisen ollessa 10kk, olin töissä ½ vuotta, josta osan sairaslomalla raskauden takia (olin siis jo raskaana kun menin töihin). Nyt olen lastenhoidon tuella, mutta saman aioin tehdä edelleenkin, kun kolmatta ruvetaan yrittään eli menen vähäksi aikaa töihin ja sitten taas äippälomalle. Kummasti piristää välillä käydä töissäkin. Ja siihen 3v. säännössä on se huono puoli vaikka saakin saman äippärahan kuin edellisestä. Mutta kun käy välillä töissä työnanataja maksaa 2-3kk täyden palkan ja lomat kertyy koko äippäloman ajalta, joten saa sitten lomarahat lisäansioksi, kun on äitiyslomalla/lastenhoidon tuella. Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitan, vähän huonosti selitetty.

No tuosta työnantajan tykkäämisestä. Lähimmät esimiehet ei kyllä välitä mitään... mutta ite omistaja voi tykätä kyllä kyttyrää. Se kun ei tykkää sairaslomistakaan... Mutta hän ajattelee itteään ja omaa rikastumistaan ja minä ajattelen myös itteäni ja omaa hyvinvointiani =D. Niin ja meidän firmassa ei ole hankaluuksia palkata uutta tilalle... Vasta laitettiin porukkaa pihalle (ite säästyin? - olin äitiyslomalla), nyt lomauttivat porukkaa (taas säästyin - olen lastenhoidontuella).

Vierailija
16/16 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja meillä ei esikoinen ollut kuin korkeintaan 5 h/pv perhepäivähoidossa. Eli ei varmaan hirveesti kerennyt olla hoidossa: 5h/pv puolen vuoden ajan. Ja oli kyllä niin hyvässä hoitopaikassa, että parempaa ei voi toivoa... harmi vaan kun ei sinne enää pääse kun hoitaja jäi eläkkeelle =(. Mutta hoitajalle varmaan kiva kun pääsi eläkepäivistä nauttimaan yhdessä miehensä kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi