Mitä hyviä syitä MIEHELLÄ on haluta lapsi?
Etenkin, kun ottaa huomioon, mitä kaikkea menettää.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Biologinen Vaistö, tottakai sitä haluaa nähdä omat geeninsä omassa lapsessaan.
Näinhän se oli joskus kivikaudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ajatellut, että olen liian älykäs ja haritseva hankkiakseni lapsia, ja tämä ketju tuntuu kyllä tukevan oletustani. Yllättävän yksioikoisesti täällä perusteellaan lasten hankkimista tunteilla ja vieteillä, aivan kuin ihmiseltä puuttuisi kyky tehdä päätöksiä rationaalisesti, omien arvojensa ja tavoitteidensa mukaan.
No, ehkä joiltakin tosiaan puuttuu.
Arvosi ja tavoitteesi siis tuntuvat sinusta järkeviltä. Kerro lisää. Miksi tunnet näin?
Minulla on tiettyjä elämänarvoja, tärkeinä pitämiäni asioita, jotka ovat muotoutuneet vuosien ja vuosikymmenten saatossa. Minulla on myös näihin arvoihin liittyviä periaatteita. Arvot ja periaatteet auttavat minua määrittlemään, milloin on kannttavaa tavoitella jotakin ja milloin ei. Esimerkiksi jos arvostaa terveyttä, ei vältämättä koosa ruokavaliotaan pelkistä juustopurilaisista, vaikka meidät onkin biologisesti ohjelmoitu haluamaan mahdollisimman energiatiheää ruokaa.
Ihminen, joka tuntee omat arvonsa, kykenee tekemään rationaalisia elämänvalintoja. Joka ei tunne, ei voi.
Miksi terveys ja sitä kautta pitkä ikä on sinusta tavoittelemisen arvoinen asia, miksi sinusta tuntuu siltä että siihen kannattaa tähdätä? Elämä on kuitenkin epätäydellistä parhaimmillaankin. Eikö olisi järkevintä kuolla saman tien kivuttomasti pois? Vajota olemattomuuteen.
Mainitsin tuon esimerkkinä siitä, millä perusteella arvoista johetaan päätöksiä.
Minulle on siis ihan okei ja rationaalista, jos joku haluaa lapsia siksi, että se palvelee joitakin hänen arvoistaan tavalla, joka ei ole muuten mahdollista ja oikeuttaa hänen kaikki lasten hankkimisen huonot puolet. Mutta toistaiseksi kukaan ei ole vastannut tuolla lailla. Niin kauan kuin perustelut ovat tasoa "Niin nyt vain kuulu tehdä" ja "Sukunimen täytyy säilyä", ei kyse ole kovinkaan älyllisestä toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ajatellut, että olen liian älykäs ja haritseva hankkiakseni lapsia, ja tämä ketju tuntuu kyllä tukevan oletustani. Yllättävän yksioikoisesti täällä perusteellaan lasten hankkimista tunteilla ja vieteillä, aivan kuin ihmiseltä puuttuisi kyky tehdä päätöksiä rationaalisesti, omien arvojensa ja tavoitteidensa mukaan.
No, ehkä joiltakin tosiaan puuttuu.
Arvosi ja tavoitteesi siis tuntuvat sinusta järkeviltä. Kerro lisää. Miksi tunnet näin?
Minulla on tiettyjä elämänarvoja, tärkeinä pitämiäni asioita, jotka ovat muotoutuneet vuosien ja vuosikymmenten saatossa. Minulla on myös näihin arvoihin liittyviä periaatteita. Arvot ja periaatteet auttavat minua määrittlemään, milloin on kannttavaa tavoitella jotakin ja milloin ei. Esimerkiksi jos arvostaa terveyttä, ei vältämättä koosa ruokavaliotaan pelkistä juustopurilaisista, vaikka meidät onkin biologisesti ohjelmoitu haluamaan mahdollisimman energiatiheää ruokaa.
Ihminen, joka tuntee omat arvonsa, kykenee tekemään rationaalisia elämänvalintoja. Joka ei tunne, ei voi.
Miksi terveys ja sitä kautta pitkä ikä on sinusta tavoittelemisen arvoinen asia, miksi sinusta tuntuu siltä että siihen kannattaa tähdätä? Elämä on kuitenkin epätäydellistä parhaimmillaankin. Eikö olisi järkevintä kuolla saman tien kivuttomasti pois? Vajota olemattomuuteen.
Mainitsin tuon esimerkkinä siitä, millä perusteella arvoista johetaan päätöksiä.
Minulle on siis ihan okei ja rationaalista, jos joku haluaa lapsia siksi, että se palvelee joitakin hänen arvoistaan tavalla, joka ei ole muuten mahdollista ja oikeuttaa hänen kaikki lasten hankkimisen huonot puolet. Mutta toistaiseksi kukaan ei ole vastannut tuolla lailla. Niin kauan kuin perustelut ovat tasoa "Niin nyt vain kuulu tehdä" ja "Sukunimen täytyy säilyä", ei kyse ole kovinkaan älyllisestä toiminnasta.
Okei. No kerro parhaalla tavallasi miksi jokin tavoite on järkevää. Lupaan kehittää vastaperusteluja täysin toisenlaiselle käyttäytymiselle.
Esim. ylensyöntiä, juopottelua ja huumeidenkäyttöä voi perustella yhtä järkevän kuuloisesti kuin askeettista ja terveyttä vaalivaa elämänmuotoakin. Riippuu luonteenlaadusta mikä kenestäkin tuntuu järkevältä.
Vierailija kirjoitti:
Ei naisella sen kummempaa biologista "lapsenhankintaviettiä" ole kuin miehelläkään, seksuaalivietti ja hoivavietti vain. Ne ovat riittäneegeenien jatkumiseen miljoonia vuosia, kun ehkäisyä ei ole ollut saatavilla. Kulttuuri laahaa tässäkin asiassa perässä, ja edelleen naiset sosiaalistetaan siihen, että lasten haluaminen on normaalia ja oikein. Mutta jos nainen kasvatetaisiin tynnyrissä ja hänele selitettäisiin vasta aikuisena tuo koko lisääntymiskuvio, aika moni kavahtaisi kauhistuneena.
Eli oikeastaan sen enempää miehillä kuin naisillakaan ei pitäisi olla tarvetta vauvakuumeelle? Halu saada lapsi on sosiaalinen konstruktio, koska haluamme vain seksiä ja kun se nyytti putkahtaa maailmaan, naisen hoivavietti saa sen pysymään hengissä?
No onhan se nyt mahtava nähdä kuinka omat geenit valloittavat maailman. Ehkä kaikkien geenit eivät ole tehty jatkumaan, ihan hyvä että itse tiedostaa sen.
Sitä en ymmärrä mikseivät näiden juttujen ihmettelijät eivät koskaan mieti miksi omat vanhemmat ovat halunneet tehdä lapsia.
Lasten hankkimisessa ei ole mitään järkevää. Nyky-yhteiskunnassa lapsista on aina enemmän haittaa kuin hyötyä. Sen vuoksi lapsia hankitaankin tunne- eikä järkisyistä.
Mutta millaista on katsoa omaa lastaan ensimmäistä kertaa? Nähdä hänessä oma lapsuudenkuvansa tai isoisänsä lapsuudenkuva? Millaista on tuntea, että meidän sukumme jatkuu tässä pienessä ihmisessä? Millaista on tuntea pienet kädet kaulallaan ja kuulla ensimmäistä kertaa sana "isi"? Millaista on tuntea niin kokonaisvaltaista rakkautta ja halua pitää huolta pienestä ihmisestä? Millaista on opettaa pienelle ihmiselle niitä taitoja, joita isäsi tai isoisäsi opettivat sinulle? Siinä jos missä tuntee suvun perimätiedon siirtämisen eteenpäin omille jälkeläisilleen. Me elämme kuolemammekin jälkeen lapsissamme.
t. Isä, isoisä ja isoisoisä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei naisella sen kummempaa biologista "lapsenhankintaviettiä" ole kuin miehelläkään, seksuaalivietti ja hoivavietti vain. Ne ovat riittäneegeenien jatkumiseen miljoonia vuosia, kun ehkäisyä ei ole ollut saatavilla. Kulttuuri laahaa tässäkin asiassa perässä, ja edelleen naiset sosiaalistetaan siihen, että lasten haluaminen on normaalia ja oikein. Mutta jos nainen kasvatetaisiin tynnyrissä ja hänele selitettäisiin vasta aikuisena tuo koko lisääntymiskuvio, aika moni kavahtaisi kauhistuneena.
Eli oikeastaan sen enempää miehillä kuin naisillakaan ei pitäisi olla tarvetta vauvakuumeelle? Halu saada lapsi on sosiaalinen konstruktio, koska haluamme vain seksiä ja kun se nyytti putkahtaa maailmaan, naisen hoivavietti saa sen pysymään hengissä?
Halu saada lapsia ei ole sosiaalinen konstruktio. Se on syvempi biologinen tarve. Nykyään kun seksiä voidaan harrastaa ehkäisyn ansiosta ilman lapsia se aiheuttaa sen että vain ne jotka haluavat lapsia siirtävät perimäänsä. Eli tulevaisuudessa tämä lapsen haluaminen vahvistuu. Jos nyt ei ihminen ala sorkkimaan perimäänsä tieteen keinoin, kuten luulen käyvän ja mitä siitä seuraa, en osaa ennustaa.
Vierailija kirjoitti:
1) Koska oma lapsi on oikeasti maailman ihanin! Sitä ei voi uskoa, kun katsoo muiden (rumia ja huonosti kasvatettuja/hoidettuja) lapsia.
Minulla on jo elämässäni ne ihmiset, jotka siihen haluan. Varsinkaan en ole tämänkaltaista ihmissuhdetta vailla.
2) Oma lapsi on suvun jatke ja se on hieno fiilis. Tajuaa elämän merkityksen. Olin täällä ja jatkun edelleen.
Suvun jatkuminen on minulle herttaisen yhdentekevä asia. Ei meidän suvussamme ole mitään niin hienoa, että sen pitäisi välttämättä jatkua. Minun elämäni tekee merkitykselliseksi se, mitä teen ja koen eläessäni, ei se, mikä tapahtuu kuoleman jälkeen ja mistä en mitään tiedä.
3) On hieno tunne olla oman lapsen kanssa, kun olet isä. Voit opettaa, kasvattaa ja antaa turvaa. Olla oikeasti tärkeä. Kertoa, miten maailmassa pärjää.
Kasvatan ja opetan työssäni jo aivan tarpeeksi, ja tulen vaikuttamaan urani aikana satojen ellen tuhansien nuorten elämään. En halua jatkaa samaa enää kotona.
4) Lapsesta on seuraa. Voit palata oman lapsuutesi aikoihin: leikkiä Star Warseilla ja Legoilla. Lapsilla on fiksuja juttuja, huumoria ja oma näkemys maailmasta.
Viihdyn vapaa-ajallani huomattavasti paremmin aikuisten kuin lasten seurassa. En tarvitse Star Wars -leikkeihin lapsia, eikä minulla ole mitään sellaisia estoja, joiden vuoksi en voisi nauttia ihan mistä asioista haluan. Lapsettomana siihen on vielä paljon suurempi vapauskin.
5) Lapset on jees.
Välillä, mutta etenkin, kun eivät ole omia. Lapset voivat olla myös todella ei-jees, ja etenkin lapsista huolehtiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halu saada lapsia ei ole sosiaalinen konstruktio. Se on syvempi biologinen tarve. Nykyään kun seksiä voidaan harrastaa ehkäisyn ansiosta ilman lapsia se aiheuttaa sen että vain ne jotka haluavat lapsia siirtävät perimäänsä. Eli tulevaisuudessa tämä lapsen haluaminen vahvistuu. Jos nyt ei ihminen ala sorkkimaan perimäänsä tieteen keinoin, kuten luulen käyvän ja mitä siitä seuraa, en osaa ennustaa.
Ei ole mitään todisteita, että ihmisellä olisi minkäänlaista "biologista tarvetta" saada lapsi, eikä sellaiselle olisi evoluution näökulmasta edes mitään syytä. Riittää, kun haluaa seksiä ja haluaa huolehtia jälkeläisistään.
OK. AP siis ei tunne tarvetta hankkia lapsia. Monella miehellä tämä tunne kuitenkin on. Tämä koko ketju sen takia että ap ei usko ihmisten tuntevan asioista eri tavalla kuin hän itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään todisteita, että ihmisellä olisi minkäänlaista "biologista tarvetta" saada lapsi, eikä sellaiselle olisi evoluution näökulmasta edes mitään syytä. Riittää, kun haluaa seksiä ja haluaa huolehtia jälkeläisistään.
Ihmiset jotka saavat seksiä aivan tarpeeksi, vapaaehtoisesti, tieten tahtoen jättävät ehkäisyn pois. Tämä on aika vahva todiste halusta saada lapsia. :)
Vierailija kirjoitti:
No onhan se nyt mahtava nähdä kuinka omat geenit valloittavat maailman.
Ja sitten vapaaehtoisesti lapsettomia syytetään itsekkäiksi ja narsistisiksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jotka saavat seksiä aivan tarpeeksi, vapaaehtoisesti, tieten tahtoen jättävät ehkäisyn pois. Tämä on aika vahva todiste halusta saada lapsia. :)
Tietenkin ihmiset, jotka nykyisin hankkivat lapsia, pääosin myös haluavat lapsia. Mutta ei lasten haluamisella ole mitään sellaista yksinkertaista biologista taustaa kuin jotkut tässä ketjussa esittävät.
Outo ketju. Lasten hankkiminen on vapaaehtoista. Jos ei ymmärrä miksi lapsia halutaan, on se aika voimakas vinkki siitä että ei kannata niitä hankkia.
Kummallisia ketjuaiheita ap:lle:
Miksi ihmiset haluavat ihmissuhteita?
Miksi miehet haluavat puolison?
Miksi naiset pitävät yhteyttä vanhempiinsa?
Miksi mennä ystävien kanssa ulos?
Miksi mitään?
Miksi muut kun minä en?
Mun mies vain halusi lapsen kun tunsi jäävänsä kaikesta ulkopuolelle.
Ja on paska isä😕
Vierailija kirjoitti:
Mun mies vain halusi lapsen kun tunsi jäävänsä kaikesta ulkopuolelle.
Ja on paska isä😕
Siis kun sisarukset saivat ja kaikki reilusti 30-35+
Tuli orpo olo. Huomasi olevansa ainoita poikamiehiä porukasta.
Vierailija kirjoitti:
Outo ketju. Lasten hankkiminen on vapaaehtoista. Jos ei ymmärrä miksi lapsia halutaan, on se aika voimakas vinkki siitä että ei kannata niitä hankkia.
Kummallisia ketjuaiheita ap:lle:
Miksi ihmiset haluavat ihmissuhteita?
Miksi miehet haluavat puolison?
Miksi naiset pitävät yhteyttä vanhempiinsa?
Miksi mennä ystävien kanssa ulos?
Miksi mitään?
Miksi muut kun minä en?
Oppiminen?
Raskausfetissi. Tekosyy mennä Lintsille? Tiimistä puuttuu yks jätkä. En keksi muita syitä.
Mun miehellä oli hyvä koulutus, ura, vaurautta, harrastuksia, vaimo ja vilkas seksielämä. Ei se vaan riitä sisällöksi koko elämälle. Joskus se kääntyy , että sen sijaan, että haluaa itselle juttuja ja kokemuksia, on mukavampi katsoa kun toiselle kaikki on uutta. Aloite lapseen tuli siis mieheltä.