Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arman ja lastensuojelu

Vierailija
19.04.2017 |

Mitä ajatuksia herätti?

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin järkyttynyt siitä pariskunnasta, joka luuli olevansa kykenevä kasvattamaan vauvaa.

Mitä nyt isä hölmöili ja töpeksi, äiti poltteli kannabista ja riidat ovat rajuja ha ilmeisesti niiden vuoksi naapuri tehnyt ilmon.

Kannabiksen polttelu itse asiassa on paljon parempi vanhemmalle kuin alkoholin käyttö, koska ei aiheuta väkivaltaisuutta tai muita ongelmia mistä olisi huonoja seurauksia lapselle.

On kyllä surullista, miten yhä edelleen 70-luvun huumepropaganda sekä vanhat konservatiiviset ajatukset vaikuttavat ihmisten mielissä.

Ei ole kumpikaan toista parempi vaihtoehto. Molemmat ovat huonoja tai paremminkin yksiselitteisesti anteeksiantamattomia vaihtoehtoja. Poikkeuksena alkoholin erittäin kohtuullinen käyttö kuten lasillinen viiniä ruoan kanssa tai saunaolut.

Vierailija
62/81 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itkin lähes koko jakson.

Taidat olla elänyt pumpulissa?

Mitä sitten? Hyvä jos jollain edes on ollut onnellinen lapsuus niin on sitten kykenevä aikanaan kasvattamaan itsekin omista lapsistaan onnellisia ja hyvinvoivia. Saisivatpa kaikki lapset "elää pumpulissa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nähnyt mitään itketystä mistä kaikki täällä puhuvat. Itsehän nuoret herkistyivät ja Arman yliherkkänä herkistyi tarinoista. Nuoret ovat varmasti nähneet tarpeeksi ammattimaista sympatiaa, niin en nähnyt pahitteeksi, että Arman teki haastattelun tapansa mukaan empatian kautta.

Olen itse elänyt perheväkivallan keskellä kenenkään huomaamatta. Joku tiedusteli toiselta kirjoittajalta kerroitko kenellekään tai kuuliko naapurit? En kertonut, koska naapurit kuuli, mutteivät auttaneet, kavereiden vanhemmat kyllä huomasi, ettei kaikki ole kunnossa, koulussa puututtiin vain siihen, etteivät vanhempani toimineet heidän haluamallaan tavalla tai huonoon koulumenestykseeni, eikä kukaan koskaan osoittanut minkäänlaista huolta minusta. Ajattelin olevani arvoton ja vain yksi monesta samassa tilanteessa. Ajattelin, että jos soitan poliisille minut vietäisiin vain rakkaan hakattavan vanhemman luota lastenkotiin, josta koulussa aina liikkui ilkeitä juoruja ketä "ongelmalapsia" siellä asui, pois lelujeni ja leikkipaikkojeni luota, joista sain voimaa. Ajattelin, että on helpompi tehdä kulisseja ja nauttia niistä harvoista hyvistä hetkistä. Omasin hyvän mielikuvituksen ja se auttoi. Vanhempi käski tehdä läksyt, joten sekään ei herättänyt huomiota. Ainoastaan koulussa haaveilin tunnit, olin huono kaikessa ja koko ajan väsynyt. Lähdin usein muka kipeänä kotiin, mutta kukaan ei kysynyt onko kaikki kotona hyvin. Opettajani oli vanha, eikä varmasti piitannut, jos tajusikin tilanteen. Hän piti huolta vain siitä, että arvosanat nousee. Eikä ne nousseet, kun en saanut ikinä apua. Hän siis syrji loppuun asti.

Mä oon myös elänyt päihdeperheessä paskan ja väkivallan täyteisen lapsuuden. Kommentoin tuota boldattua kohtaa.

Meillä kävi sossut monta kertaa. Ei mitään vaikutusta, sama meno jatkui.

Kaverini äiti teki lasun, mun omasta pyynnöstä. Käytiin sossussa juttelemassa, vanhemmat uhkaili mua turpaanvetämisellä ym. jos kerron millaista meillä on kotona. Mä istun sitten peloissani hiljaa ja annan vanhempien hoitaa puhumisen. Sossun työntekijä ei huomioi mua mitenkään, ei kysy multa mitään. Oon 12v. Tapauksen jälkeen ystävyys tämän lasuntekijän tytön kans katkeaa ja aikuisena saan selville, että siinäkin oli taustalla mun vanhempien reuhaamiset ja uhkailut.

Koulu meni huonosti. En jaksanut aamulla herätä, kun yökaudet piti kuunnella kännisten riitelyä, joten rupesin lintsaamaan. Koulussakaan kukaan ei koskaan kysynyt mitään, vaikka poissaoloja oli ihan järkyttävä määrä.

Tämä tapahtui 80-90-luvulla. Toivottavasti edes nykyään olisi  asiat paremmin ja puututtaisiin ihan oikeasti ongelmiin, kun ne kuitenkin on siinä silmien edessä.

Vierailija
64/81 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itkin lähes koko jakson.

En ole tuo ensimmäisen kommentin kirjoittaja, mutta voisin kyllä hyvinkin olla.

Onko se sitten väärin jos on saanut elää pumpulissa? Itse en ole lapsena kokenut henkistä tai fyysistä väkivaltaa, ei ole vanhemmat käyttäneet päihteitä tai millään tavalla laiminlyöneet minua. Lastensuojelusta ei ole lähipiirissäni kokemuksia. Pitäiskö nyt sitten osata hävetä että on saanut "normaalin" lapsuuden?

Vierailija
65/81 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä lastensuojelun lapsiasiakkaana en edes viitsinyt yrittää katsoa tätä jaksoa. Ihan vaan siksi, että inho ja viha noita vitun itsekeskeisiä, päihdeongelmaisia vanhempia kohtaan on niin suuri. 

Vierailija
66/81 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisenä lastensuojelun lapsiasiakkaana en edes viitsinyt yrittää katsoa tätä jaksoa. Ihan vaan siksi, että inho ja viha noita vitun itsekeskeisiä, päihdeongelmaisia vanhempia kohtaan on niin suuri. 

Lastensuojelu voisi lähteä sieltä päihdeongelmaisten päästä hoitamaan aktiivisemmin juttuja. Resursseja sinne, esim päättäjäispäivän ja Vapun päihtyneistä (yli 14 vuotiaista) nuorista ei poliisien kannattaisi tehdä ls-ilmoituksia vaan ainoastaan ilmoitus vanhemmille, se on kuitenkin sellainen riitti jonka kaikki nuoret käyvät läpi. Säästyy jo paljon aikaa muuhun.

Vierailija
67/81 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus päihdeongelmaisista vanhemmista on, että he eivät näe omassa toiminnassaan tai käytössään ongelmia. Eivätkä edes käsitä, että elämäntavassa voisi olla jotain lapsille epäsopivaa. Aloin katsoa ohjelmaa keskeltä ja mietin koko loppuohjelman ajan syytä miksi pariskunnan lapsi oli sijoitettuna. Nainen vaikutti minusta jotenkin poissaolevalta ja kävi mielessä, että missä aineissa hän on. Toisaalta ehkä tuossa oli se esimerkki sellaisista, joilta lapset vaan viedään "ilman syytä".

Vierailija
68/81 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista. Avun saaneet lapset ja nuoret ovat oletettavasti vain jäävuoren huippu. Liian moni apua tarvitseva jää ilman. Liian moni lapsi joutuu ylläpitämään kulissia jotta kotiolot eivät selviäisi.

Ohjelman pariskunta oli jotenkin hälyttävä. Naisesta tuli sellainen olo, että kokee parisuhteessa vähintäänkin henkistä väkivaltaa.

Ohjelma sai vasta raapaistua vakavan ja tärkeän asian pintaa. Kaipaisi vähintäänkin toisen osan.

Vierailija
69/81 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkkisvanhempien nuoreksi aikuiseksi ehtinyt tytär oli tosi herttainen ja tervepäinen. Toivottavasti saa hyvän loppuelämän =)

Vierailija
70/81 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tiedän yksinhuoltajaäidin jolta otettu jo kiireellisenä huostaan toinen nuori, muut tulee perässä, 4 lasta hänellä. Vanhin on jo täysikäinen. Ikinä ei ajatellakkaan, että vika olisi tässä äidissä, vaan näissä nuorissahan se vika on. Miksiköhän nuoret käyttäytyy huonosti, kotoa se lähtee. Tiedän että tässä äidissä paljon vikaa, mutta itsensä mielestä on täydellinen. Uskotaan mitä äiti sanoo, eikä sitä mitä ne nuoret sanoo. Miksei asialle tehdä mitään, jotta edes nämä kaksi nuorempaa säästyisi tältä kohtalolta?? Vanhin oli huostassa liki vuoden, tämä seuraava nyt 30 päivää ja sinne se takaisin kotiin päästettiin. Sitä odotellessa, että nuo kaksi muutakin otetaan huostaan. Lukuisia ls ilmoituksia tehty heistä, eikä mitään tapahdu.

Aivan käsittämätöntä.

Vierailija
71/81 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tämä nuori äiti, jolta oli lapsi otettu pois, sanoi että hommaa itselleen kämpän. Eli äiti on tällä hetkellä asunnoton ja silti lapsi pitäisi saada takaisin? Ilmeisesti haastattelu sitten tehtiin omien vanhempien asunnossa.

Miten ei voi tulla aiemmin mieleen, että jos lastensuojelusta halutaan, että mies käy seuloissa, niin että niitä ei ehkä kannata jättää välistä, vaan siitä tulee jotain seuraamuksia? Että siellä lastensuojelussa vaan unohdetaan, että ei siinä mitään, älä käy seuloissa.

Ilmeisesti riidat on niin pahoja, että menee tavaraa rikki ja asuntoakin. Mulle tuli ainakin se mieleen.

Joku aggression kanavoiminen ja itsehillintä -koulutukset ois varmaan paikallaan molemmille.

Ja miksi piti mennä sitä kannabista polttamaan, jos muutenkin mieheltä katotaan seulat ja tilanne on tulenarka? Sehän voi toki tarkoittaa myös sitä, että siinä parissa päivässä ei löydy enää verestä niitä muita huumeita jota on vedetty, ainoastaan kannabis.

Ehkä tuollakaan pariskunnalla ei oikeasti ole käsitystä siitä, millainen on tavallinen lapsiperhe. Ehkä he ovat kasvaneet perheessä, jossa päivittäin on käytetty väkivaltaa, jossa päihteitä vedetään heti kun on paha mieli. Sitten he ihmettelevät, että miksei lastensuojelu pidä heitä hyvinä vanhempina, kun oikeastaan ei ole tietoa siitä, miten erilailla toisissa perheissä se vanhemmuus toteutuu. He itse luulevat olevansa astetta parempia kuin omat vanhempansa ja sitten ihmettelevät miksi lastensuojelussa katsotaan asioita niin "tarkan seulan" läpi.

Vierailija
72/81 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti muutaman ihmisen turhat pelot vähenivät jakson myötä.

Vierailija
73/81 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ajatuksia herätti?

Taidat tykätä Armanista, kun jokaisesta hänen ohjelmastaan ja jaksosta teet tänne uuden aloituksen "Mitä ajatuksia herätti?" kysymyksellä. Kuten esim: http://www.vauva.fi/comment/25507826

En ollut tuo linkkaamasi, mutta kiva että sinulla on aikaa tällaiseen spekulointiin. :D

ap

Vierailija
74/81 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelu voisi lähteä sieltä päihdeongelmaisten päästä hoitamaan aktiivisemmin juttuja. Resursseja sinne, esim päättäjäispäivän ja Vapun päihtyneistä (yli 14 vuotiaista) nuorista ei poliisien kannattaisi tehdä ls-ilmoituksia vaan ainoastaan ilmoitus vanhemmille, se on kuitenkin sellainen riitti jonka kaikki nuoret käyvät läpi. Säästyy jo paljon aikaa muuhun.

Ei se ole mikään riitti, se on yksiselitteisesti lastensuojeluilmoituksen paikka! Suurin osa 14-16v nuorista ei ole humalassa yleisinä "juhlapäivinä", joten poliisi tekee aivan oikein puuttuessaan varhain siihen juomiseen.

Vierailija
75/81 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se äiti nyt yhden kerran pilvenpolttelun takia kuntoutukseen joudu, että taatusti on muutakin käyttöä entuudestaan. Avohuollon tukitoimina on kotipalvelu, ohjaus, tehostettu perhetyö, asuminen väliaikaisesti perheenä perhetukikeskuksissa, tukihenkilöt, tukiperheet+muu verkosto päivähoidon järjestäminen, perheneuvola, mielenterveys ja päihdepalvelut, tuki kouluun, aikuissosiaalityö ym ym nämä siis ennen sijoituksia

Vierailija
76/81 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itkin lähes koko jakson.

Ihme kommentti! Minäkin itkin lähes koko ohjelman ajan. Ei, en todellakaan ole elänyt pumpulissa, narsisti alkoholistin lapsi.

Ei kannata tehdä päätelmiä kun ei kenenkään taustoista tiedä.

Vierailija
77/81 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Hyvösessä alkoholistivanhempien takia asunut Aino-tyttö oli aivan älyttömän viisas, fiksu, sydämellinen ja kypsä nuori nainen! Hänellä on varmasti hyvä tulevaisuus edessä tuollaisella avarakatseisuudella ja persoonalla. Mieletön tyyppi! Toivotan hänelle kaikkea mahdollista onnea ja menestystä.

Vierailija
78/81 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä väkivaltarikollinen ja äiti huumeidenkäyttäjä. Näytti siltä, että lastensuojelu on toiminut erittäin hyvin. Tuntuisi kammottavalta ajatukselta, että pieni lapsi olisi tuollaisten vanhempien hoidossa. Äidin kommentit huumeista olivat jotenkin outoja. "Teen kaiken mitä he pyytävät"=esitän tarvittaessa että olen kuivilla ja "ei mitään ongelmaa elää päihteetöntä elämää"=pystyisin elämään päihteettömästi, jos haluaisin.

Vierailija
79/81 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksei lapsen henkistä kiusaamista, jota päihdevanhemmat toiminnallaan aiheuttavat, ole kriminalisoitu. Päihdevanhempien touhu aiheuttaa lapsille henkisiä traumoja, jotka hankaloittavat elämää ja joista osa saattaa johtaa myöhemmin myös mielisairauksiin tai muihin vakaviin ongelmiin. Tämä on rikos ihmisyyttä kohtaan ja erittäin vakavaksi sen tekee, että uhri on lapsi. Olen ihan varma, että moni päihdeperheessä kasvanut, sittemmin henkisistä ongelmista kärsivä ihminen eläisi tasapainoista elämää, mikäli olisi saanut syntyä normaaliin ja välittävään perheeseen. Tämän tietävät alan ammattilaiset ihan hyvin, mutta silti ei tunnuta saavan aikaan lakia, joka tekisi lasten kiusaamisesta laissa tuomittavan, rikollisen teon. Mielestäni vanhemmista johtuvan huostaanoton ohessa aikuiselle pitäisi lukea lisäksi syyte henkisestä väkivallasta ja tuomita oikeusasteissa. Mikä siinä on niin vaikeaa? Suomikin on ratifioinut YK:n lapsien oikeuksien sopimuksen, eikä se voi mennä niin, että se koskee vain paremmassa asemassa olevia lapsia. 

Vierailija
80/81 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi