Teini syö hirveästi herkkuja ollessaan yksin kotona.
Minä ja mieheni olemme poissa kotoa aika paljon, mutta yleensä olemme illalla kotona. 13-vuotias on alkanut syömään paljon, kun olemme poissa, joka tapahtuu usein, koska teemme paljon töitä ja hänen ainoa sisaruksensa on muuttanut jo pois kotoa. Jollain pienellä kaveri porukalla he syövät kaikki talon herkut ja tilaavat pizzaa su muuta. Kaikki talon herkut on kadonnut, kun tulemme kotiin, mutta sentään kaikki roskat on pistetty kiltisti roskiin, eikä jätetty ympäriinsä. Kasvuikäisen pitäisi syödä, mutta paljon sokeria ja suolaa on pahasta. Meidän ollessa kotona hän syö ihan normaalisti. Oudosti hän ei kaikesta tästä lihoa, mutta hän kiertelee koko asiaa muutenkin. Mitä minun pitäisi tehdä?
Kommentit (86)
No miksi ostatte kotiinne kaapit täyteen herkkuja? Teini syö sitä mitä kotona on, tai ostaa herkut rahoilla jotka on todennäköisesti vanhemmiltaan saanut. Osta vain terveellisiä herkkuja ja tee valmiiksi oikeaa ruokaa. Lapset ei välttämättä jaksa itse niin kokata yksin kotona ja siksi tilaavat pitsaa. Äläkä anna jatkuvasti herkkurahaa.
Pitäkää kaapit tyhjänä "herkuista" Lihominen ei ole se pahin, mikä seuraa makean syönnistä.
Vierailija kirjoitti:
Älkää ostako herkkuja tai piilottakaa herkut lukittuun laatikkoon, josta syötte niitä salaa.
Älkää jättäkö rahaa pitsaan.
Mielestäni tuon ikäisenä pitäisi oppia elämään vähän itsenäisemmin. Pitäisi keksiä joku muu keino, kuin pakkokeino, koska kun hän muuttaa omilleen homma räjähtää käsiin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää ostako herkkuja tai piilottakaa herkut lukittuun laatikkoon, josta syötte niitä salaa.
Mielestäni tuon ikäisenä pitäisi oppia elämään vähän itsenäisemmin. Pitäisi keksiä joku muu keino, kuin pakkokeino, koska kun hän muuttaa omilleen homma räjähtää käsiin.
-ap
Olisiko oma esimerkki hyvä oppi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Minä olin tuollainen lapsi. Olen edelleen läski, joten ehdotan keinoa, jota hoikat ja liikkuvat vanhempani eivät käyttäneet. :)
Kuulostaa siltä, että te paljon poissaolevina vanhempina olette syypäitä ja vastuullisia ongelman suhteen. Olkaa kotona. Olkaa lapsenne vanhemmat, äiti ja isä.
Vierailija kirjoitti:
No miksi ostatte kotiinne kaapit täyteen herkkuja? Teini syö sitä mitä kotona on, tai ostaa herkut rahoilla jotka on todennäköisesti vanhemmiltaan saanut. Osta vain terveellisiä herkkuja ja tee valmiiksi oikeaa ruokaa. Lapset ei välttämättä jaksa itse niin kokata yksin kotona ja siksi tilaavat pitsaa. Äläkä anna jatkuvasti herkkurahaa.
Kyllä hän syö ruokansa, mutta silti syö herkut.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apMinä olin tuollainen lapsi. Olen edelleen läski, joten ehdotan keinoa, jota hoikat ja liikkuvat vanhempani eivät käyttäneet. :)
Sitä piinaavaa sokerin himoa ei kyllä ymmärrä jos sitä ei ole kokenut. Siihen jää oikeasti koukkuun. Jos lapsi tupakoisi ei kukaan järkevä vanhempi jättäisi askeja ympäri kämppää ja heristelisi sormea että soo soo, et polta sillä välin kun käydään kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäkää kaapit tyhjänä "herkuista" Lihominen ei ole se pahin, mikä seuraa makean syönnistä.
Kyllä tiedän, että lihominen ei ole se herkkujen pahin seuraus. Ne lähinnä pelottaa, koska ei ainakaan nyt lihoa ja perustelukin tälle kaikelle on, että ei kuitenkaan lihoa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apOlisiko oma esimerkki hyvä oppi?
Kyllä meillä on aika hyvä esimerkki. Meidän tykönä käy paljon sukulaisia, koska talo on iso ja siinä ne karkit lähteekin.
-ap
Siis eihän tää voi olla,kuin provo.Ratkaisuhan on ihan sun nenän edessä:miksi käytännössä syötät herkkuja illat pitkät lapselle?Ei kai se nyt mitään omppua valitse.
Saako syödä herkkuja normaalisti kun olette paikalla? Onko se jotenkin todella rajattua tai vahditaanko määriä?
Varo, siis todella varo syyllistämästä siitä herkkujen syönnistä. Älä varoittele että siitä tulee lihavaksi tai ala tenttaamaan asiasta jos kiertelee aiheen ympärillä. Lapsuudessa ja teini-iässä saa ruokasuhteen helposti mutkalle.
Ei ole normaalia käytöstä ahmia kaappeja tyhjäksi herkuista. Se on ahmimishäiriön merkki. Teinin olisi hyvä käydä juttelemassa jonkun ammattiauttajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Minkälainen on se tarjottu ruoka?
Jos jatkuvasti mättää herkkua eikä liho, niin saattaa olla että oksentaa ruuan tai käyttää laksatiiveja. Tällaiseen oireiluun tyypillisesti kuuluu se herkkujen ahmiminen yksin ja asian kiertely.
Käykö sellaisia kavereita, jotka syövät herkut? Kyllä ainoa keino on rajoittaa herkkujen ostamista kotiin, niitä kukaan oikeasti tarvitse.
Monet saavat teininä syödä miten paljon tahansa, mutta kun se ensimmäinen kumppani löytyy, niin lihominen alkaa, kun herkkujen mässyttämistä jatketaan yhdessä sohvalla.
Elimistö pyrkii pitämään painon sopivana kaikin keinoin, vasta kun tarpeeksi kauan jatkaa ylensyömistä, lihominen alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apMinkälainen on se tarjottu ruoka?
Tällä on suuri merkitys makeanhimoon.
Silloin tällöin ei ole mielestäni mitenkään hälyyttävää, mutta tekeekö noin lähes päivitäin? Silloin ei tosiaankaan kannata herkkuja kotona jemmailla.