Onko Teema-astiat jonkinlainen statussymbooli omistajalleen?
Tuntuu olevan aika monella? Onko ne jokin muotijuttu vai mistä tässä hypetyksessä on kysymys?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirvittävää, jos joku antaa astioita lahjaksi.
Mikäs siinä on niin hirvittävää? Me saimme tupaantuliaislahjaksi 20 vuotta sitten pirteän keltaisia Teema-lautasia ja kovasti ollaan tykätty. Harmi ettei tuota kokoa enää valmisteta, kuudesta lautasesta on yksi rikkoutunut tänä aikana. Statussymboliksi en ole tuota ikinä ajatellut, mukava käyttölautanen vain eikä sen enempää tai vähempää.
Mulla on myös takavuosien keltaista Teemaa ja samaa olen harmitellut, että lautasten koko on muuttunut. Mullakin vain yksi keltainen on rikkoutunut.
Joo on kyllä. Me ollaan kaikki kadehdittuja voittajia kun niiltä muroja lusikoidaan.
Astiat tuskin ovat kenellekään statussymboli. Minusta on kuitenkin mukavaa, että astiat ovat ajattomia, tyylikkäitä ( makuasia!) ja kestäviä. Teema ja sen edeltäjä Kilta kestävät käytössä.
Työpaikan keittiöön ostettiin lautasia, luullatavasti Ikeasta, ihan ok näköisiä, mutta parissa vuodessa melko pienellä käytöllä ne olivat jo ihan naarmuisia.
Ei mulle ainakaan. Arjessa käytän. Sillai simppelin näköiset ja väriset että niihin helppo yhdistää muita astioita halutessa.
Ainoa kotimainen astiasarja, joka miellyttää silmää. Muut liian isoja, painavia, huonostisuunniteltuja tai yksinkertaisesti ruman näköisiä. Muistatteko 24h-sarjan, jossa oli omituinen karhea pinta?
Eihän näitäkään enää Suomessa valmisteta vaan Thaikuissa?
Ostin teemalautaset koska ne oli ainoa malli joka mahtui silloiseen tiskikoneeseen niin että astiat puhdistui nätisti. Lautaset ovat myös tarpeeksi pienet että niistä ei voi syödä liikaa. Teema-astiaston tilasin kun oli tarjouksessa. Teema motteja olen saanut paljon, ja minulla on 3 muumimukia ja pari samalla mallilla tehtyä muuta mukia. Sen jälkeen kun Arabia lopetti tehtaan suomesta, en ole ostanut yhtään Arabian astiaa. Kelpuutan nyt vain Pentikin keramiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän näitäkään enää Suomessa valmisteta vaan Thaikuissa?
Enhän minä näitä uusina ostakaan enää - kaikki tarvitsemani osat hankin jo viime vuosituhannen puolella. Kirppiksillä on varmasti jo Teeman kaikki tarvittavat osat, jos nyt ihan välttämättä tarvitsee jotain rikkoutumisen takia uudistaa.
Käyttötavaraa ja on kätevää, että eri aikoina valmistetut Teemat sopivat myös yksiin. Mulla oli sinivalkoista Teemaa, miehellä valkoista Teemaa, kun muutettiin yhteen, hyvin sopivat astiat toisiinsa ja helppo samankokoiset kulhot pinota kaappiin jne.
Meillä oli KIlta-sarjaa (Teeman edeltäjää) jo mummolassa 1960-luvulla. Todella moderni sarja siis.
Saimme 8 hengelle täydellisen Teema-sarjan astiaston häälahjaksi appivanhemmiltamme 80-luvulla, kun hääkutsussa ei vielä ollut sopivaa laittaa lahjatoiveita tai tilinumeroa.
Ollaan kovasti tykätty ja ollut ahkerassa käytössä ja yhä edelleen lasitus on kuin uusi ja naarmuumaton ja kaikki ovat säilyneet ehjänä.
Ihan arkiastioita ovat. Mulla on kotoa prittyjä jotka ovat 60-luvulta ja olen muutaman itsekin ostanut.
Ne on halpoja ja jos jotain hajoaa, uusia saa kaupasta. Siksi niitä on kaikilla. Jos joka marketissa olisi halpaan hintaan jotain muuta astiastoa, kaikilla olisi sitä.
Mulla on 20 vuotta vanhat Teema-lautaset. Ne on laadukkaitakin. 10 vuotta sitten ostetut on jo ihan huonot lasitukseltaan ja menneet kamalan näköisiksi. Siksi ajattelin, että jos useampi lautanen hajoaa, vaihdan astiasarjaa laadukkaampaan.
Vierailija kirjoitti:
Ostin teemalautaset koska ne oli ainoa malli joka mahtui silloiseen tiskikoneeseen niin että astiat puhdistui nätisti. Lautaset ovat myös tarpeeksi pienet että niistä ei voi syödä liikaa. Teema-astiaston tilasin kun oli tarjouksessa. Teema motteja olen saanut paljon, ja minulla on 3 muumimukia ja pari samalla mallilla tehtyä muuta mukia. Sen jälkeen kun Arabia lopetti tehtaan suomesta, en ole ostanut yhtään Arabian astiaa. Kelpuutan nyt vain Pentikin keramiikkaa.
Miten Pentikin astioissa lasitus kestää käytössä?
Eikö Pentikin käyttöastiatkin tehdä ulkomailla? Ja vain taide-esineet Suomessa. Näin muistan joskus lukeneeni.
Vierailija kirjoitti:
Astiat tuskin ovat kenellekään statussymboli. Minusta on kuitenkin mukavaa, että astiat ovat ajattomia, tyylikkäitä ( makuasia!) ja kestäviä. Teema ja sen edeltäjä Kilta kestävät käytössä.
Työpaikan keittiöön ostettiin lautasia, luullatavasti Ikeasta, ihan ok näköisiä, mutta parissa vuodessa melko pienellä käytöllä ne olivat jo ihan naarmuisia.
Niin on kyllä nykyiset uudet Teematkin. Mulla on uusia ja vanhoja Teema-lautasia. Uudet menee muutamassa kuukaudessa lasitukseltaan rumaksi.
Luulin että tuo on se sarja mitä saa lahjaksi kun muuttaa omilleen tai opiskelemaan, eli aika kaukana statussymbolista. Tai no ovathan nuo em. elämänvaiheetkin statuksia.
Ikean lautaset ei kestä kuin pari pesua ja niissä on heti jälkiä ja menevät rikki helposti.
Minulla on ollut vaikka mitä sarjaa eri merkeiltä mutta valkoinen Teema on ja pysyy. Mulle se on tuttu ja turvallinen kun olen maita ja mantuja matkustellut ja asunut ympäri maailmaa. Teema on suosittu myös Suomen ulkopuolella, samoin kuin Kastehelmi-sarja.
Pentikiä olen erehtynyt ostamaan paria eri sarjaa. En osta enää koskaan. Epäkäytännöllisiä.
Kömpelöt rumat kivitavara astiat?? En usko. Itse suosin aitoa posliinia
Tyylikkyys on makuasia. Essence on samalla tavalla kulmikas kuin Teemakin. Kulmikkuus ei ole ongelma, vaan se että melkein kaikilla on jo Teemaa ja Essenceä. Eli aloittaja, kyse ei suinkaan ole hypetyksestä vaan siitä, että suomalaisille ei muuta myydä. Joka tavaratalossa on nämä: Teema ja Essence. Ei niitä pääse pakoon. Suomi on monokulttuuri, tässäkin asiassa.