Miksi puette tyttövauvanne vaaleanpunaiseen?!
Miksi vauvasta asti pitää tuputtaa lapsille "poikien ja tyttöjen" sukupuolisidonnaista roskaa? Omalle lapselleni ei ikinä tule ensimmäistäkään vaaleanpunaista vaatetta tai prinsessa-asua, ellei hän itse sellaista pyydä.
Kommentit (58)
Ööh? Puet siis ilmeisesti lapsesi värittömiin(mustiin?)vaatteisiin siihen asti että hän itse ilmaisee mihin väriin haluaa pukeutua? OK. Itse en näe että olisi olemassa tyttöjen ja poikien värejä,pinkki on väri muiden joukossa. Pinkkiä kai halveksutaan koska se on perinteisesti liitetty naiseuteen. Minulle naiseus ei kuitenkaan ole negatiivinen asia.
Ei minua häiritse, mitä ihmiset lapsilleen päälle pukevat, kunhan on asianmukaisesti vaatetta päällä.
Ihmettelen vain, mikä niissä perinteisissä vaaleanpunaisessa ja -sinisessä niin suuresti vetoaa, että puetaan niihin päästä varpaisiin. Ja siis että itse nimenomaan ostetaan näitä värejä. Tottakai voisin ostaa näitä värejä lapselleni, jos hän välttämättä niitä haluaa.
Siihen asti, kun saan itse vapaasti valita mahdollisen lapseni vaatteet, ei vaaleanpunaista tai -sinistä kaappiin ilmesty. Ja tämä ihan vain siitä syystä, että en ko. väreistä tykkää ylipäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua häiritse, mitä ihmiset lapsilleen päälle pukevat, kunhan on asianmukaisesti vaatetta päällä.
Ihmettelen vain, mikä niissä perinteisissä vaaleanpunaisessa ja -sinisessä niin suuresti vetoaa, että puetaan niihin päästä varpaisiin. Ja siis että itse nimenomaan ostetaan näitä värejä. Tottakai voisin ostaa näitä värejä lapselleni, jos hän välttämättä niitä haluaa.
Siihen asti, kun saan itse vapaasti valita mahdollisen lapseni vaatteet, ei vaaleanpunaista tai -sinistä kaappiin ilmesty. Ja tämä ihan vain siitä syystä, että en ko. väreistä tykkää ylipäänsä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Sekä kliseiset tyttö- että poikavaatteet ovat kökköjä, mutta niitä tulee paljon lahjaksi, ja neutraalien löytäminen on hankalampaa. Käytetään siis sen verran kuin niitä sattuu siunaantumaan kaappiin. En ymmärrä niitä, jotka rupeavat heti itkemään 'sukupuolten kieltämistä', jos ei ole innoissaan vaaleanpunaisesta.
Etkö sinä ITSE tässä erittele ja määrittele tyttö-ja poikavärit? Jos kerran etsit "neutraaleja" värejä. Faktahan on se,että kaikki värit ovat oikeasti neutraaleja.
Vierailija kirjoitti:
Noo, villi veikkaukseni on että ihmiset pukevat lapset niihin väreihin ja vaatteisiin mistä pitävät? Minä ainakin pidän lähestulkoon kaikista väreistä.
Olen joskus ihmetellyt kun yksi tuttuni pukee tyttönsä melkein pelkästään turkoosiin. Mutta ehkä tykkää sitten siitä väristä.
Itsellä on tyttöjä ja poikia ja on kyllä käytetty kaikkia värejä ihan laidasta laitaan. Tytön lemppriväri on pinkki. On oikein kunnon prinsessakausi menossa ja toki saa niitä pitää.
Minä puen tyttövauvanihan mm. vaaleanpunaiseen ja pinkkiin, mutta myös siniseen, vihreään, mustaan, valkoiseen, punaiseen, liilaan, ruskeaan, harmaaseen jne. Kaikki värit ovat käytössä ilman että ajattelisin niiden liittyvän sukupuoleen. Enemmän ehkä vaatteiden koristelut määrittävät mielestäni turhaan vauvojen sukupuolta, tytöille löytyy paljon hörhelöitä ja koristeluja vaatteista.
Mä puen poikavauvani usein pinkkiin koska tykkään ite ❤ sittenkun menee tarhaan ja haluu päättää ite saa pukee minkä väristä vaan😊
Koska lapseni ei osaa vielä kertoa mistä väristä pitää joten puen hänet niihin väreihin mistä minä pidän.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siitä vaaleanpunaisesta tekee niin ihanan värin? Osoittaa vain sen, että ei osata ajatella itse omilla aivoilla. Täällä ei myöskään kliseisiä vauvavärejä pahemmin käytetä.
Pinkki, vaalenpunainen ja violetti on maailman ihanimmat värit, pukeudun aina niihin. Ja niinhän se on että jos laitan pojalle pinkkiä ja tytölle sinistä, niin kukaan ei usko että tyttö on tyttö tai poika on poika. Pikkuvauvoja ei erota kuin vaatteista. Enkä minä näe siinä asiassa mitään pahaa, hyvä vaan kun on joku juttu.
Tytöille on paljon erilaisia vaatteita, kaikissa väreissä ja tyyleissä, mutta pienille pojille ei ole kuin synkkiä mustia ja muita rumia värejä ja kuvia, ei ole kirkkaita värejä mitään, ei vihreää, oranssia, keltaista ym. Lastenvaateosastot on 2/3 ainakin tyttöjen vaatteita, poikien vaateosastot on surkeita. ehkä jossain on vuosien varrella kun pojat on kasvaneet vähän valikoimat parantuneet, mutta hienoja vaatteita on edelleen vaikea pojille löytää, siis iloisia, ja jotain muuta kuin star wars.
Koska pidän pinkistä :) on söpöjä. On hänellä toki muunkin värisiä vaatteita, nekin on kivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siitä vaaleanpunaisesta tekee niin ihanan värin? Osoittaa vain sen, että ei osata ajatella itse omilla aivoilla. Täällä ei myöskään kliseisiä vauvavärejä pahemmin käytetä.
Pinkki, vaalenpunainen ja violetti on maailman ihanimmat värit, pukeudun aina niihin. Ja niinhän se on että jos laitan pojalle pinkkiä ja tytölle sinistä, niin kukaan ei usko että tyttö on tyttö tai poika on poika. Pikkuvauvoja ei erota kuin vaatteista. Enkä minä näe siinä asiassa mitään pahaa, hyvä vaan kun on joku juttu.
Tytöille on paljon erilaisia vaatteita, kaikissa väreissä ja tyyleissä, mutta pienille pojille ei ole kuin synkkiä mustia ja muita rumia värejä ja kuvia, ei ole kirkkaita värejä mitään, ei vihreää, oranssia, keltaista ym. Lastenvaateosastot on 2/3 ainakin tyttöjen vaatteita, poikien vaateosastot on surkeita. ehkä jossain on vuosien varrella kun pojat on kasvaneet vähän valikoimat parantuneet, mutta hienoja vaatteita on edelleen vaikea pojille löytää, siis iloisia, ja jotain muuta kuin star wars.
Olen samaa mieltä poikien vaatemallistojen ankeudesta. Itse olen löytänyt kivoja värikkäitä lähinnä Me&i:lta ja Villeevallalta. Olisi ihanaa, jos löytyisi vähän edullisempiakin perusvaatteita muissakin väreissä kuin harmaana ja tummansinisenä tai tummanvihreänä. :/
Minä puen vauvani vaatteisiin, jotka miellyttävät itseäni - vielä kun ei vauvalla omaa vaatemakua ole. Valitettavasti satun pitämään hempeän vaaleanpunaisista sävyistä, ja sitä löytyykin tytön vaatekaapista tällä hetkellä paljon. Samoin pidän sinisestä väristä, sitäkin tytön kaapista löytyy. Heti kun tyttö itse haluaa vaatteisiinsa vaikuttaa, niin hankitaan kyllä lapsen omaa silmää miellyttäviä vaatteita väristä riippumatta. Pidän kyllä myös mustasta, valkoisesta sekä harmaasta, mutta tykkään pukea lapselle väriä ja nuo värit olen säästänyt sitten itseäni varten.
Vierailija kirjoitti:
Jos joskus vauvan saat, tulet yllätykseksesi huomaamaan, kuinka hänen jalkojensa väli kiinnostaa melkein jokaista kassajonossa olevaa satunnaista sivullista.
Jos vauvalla on yllään muuta kuin vaaleanpunaista tai violettia, hän on "potra poika". Ja yllättävän moni ihan järkeväkin nainen purskahtaa hormoni-itkuun, kun hänen tytärtään kutsutaan potraksi pojaksi.
Puen vauvani vaaleanpunaiseen, koska väri miellyttää omaa silmää ja sopii mielestäni hyvin vaaleaihoiselle ja -tukkaiselle. Lisäksi vauvani näyttää pojalta sinisissä, mistä olen saanut "onpa suloinen poika" jne.kommentteja oikeastaan aina. En tykkää että tyttöäni pidetään poikana, vaikka sillä ei mitään väliä olekaan. Raskaana ollessa kammoksuin ihan kaikkea vaaleanpunaista ja pinkkiä vaikka tiesin odottavani tyttöä. Hamstrasin mustia, harmaita ja sinisiä bodyjä. Taisin sitten mennä vaaleanpunaiseen kuplaan synnytyksen myötä 😄💕
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joskus vauvan saat, tulet yllätykseksesi huomaamaan, kuinka hänen jalkojensa väli kiinnostaa melkein jokaista kassajonossa olevaa satunnaista sivullista.
Jos vauvalla on yllään muuta kuin vaaleanpunaista tai violettia, hän on "potra poika". Ja yllättävän moni ihan järkeväkin nainen purskahtaa hormoni-itkuun, kun hänen tytärtään kutsutaan potraksi pojaksi.
Minä puen nyt 1,5-vuotiasta lastani aika paljon Villervallaan, ja olen huomannut että osa ihmisistä menee hämilleen, kun eivät suoralta kädeltä osaa sanoa onko kyseessä tyttö vai poika. Oikein etsivät viitettä lapsen sukupuolesta. Mutta tytöksi päättelyyn riittää usein pienikin juttu: yksi ainoa pinkki raita monivärisessä raitapaidassa, vähän glitteriä eläinaiheisessa t-paidassa jne. Glitteriin kuorrutettu Teräsmies-paita sai sen sijaan aikaiseksi poika-diagnoosin.
Tämä on jännä miten nämä traditionaaliakat ovat täällä jauhamassa bloggaajien povista ja AIKUISTEN minihameista mutta kun pilkka osuu omaan niilkkaan on kaikki yhtäkkiä yksilönvapautta joka ei kuulu muille.
Naiset eivät näe tutkitusti omien valintojensa yhteiskunnallisia aspekteja vaan nainen pohtii kaiken ulkonäköä ja estetiikkaa. Miehet pohtivat organisaatioita. Naiset pukevat sukupuolet eri tavalla koska niin se vaan on. Tuo perinne alentaa naista koska naiset ovat kaikissa kulttuureissa huonompia. Kun tyttö ppukee sinistä, hän on siisti. Kun poika pukee pinkkiä, hän alentuu. Ja näin naiset jatkavat alentavia perinteitä vaikka voisivat muuttaa ne.
Ja sitten ihmetellään isoina miksi tytöt ovat kulutushysteerisiä ja ulkonäkökeskittyneitä kun pitää tukea sitä pinkkipaskaa, ostohysteriaa ja prinsessahöttöä. Mutta ei. Kun nainen ei näe kokonaisuuksia niin ei näe. Naiselle nimi on vain nimi ja pinkki on vain väri.
Miksi sivullisten pitää tietää lapsen sukupuoli jo vauvana? ;) Eivätkös ne sukupuolet kasva ilman merkittyjä värikoodeja ihan luonnollisesti?
Naiset ovat niin kaikkien mukana meneviä uuvatteja. Niin älyvapaata keskustelua, perustelua ja ristiriitoja.
Siis MIHIN?? Kokoomustaustaan???