Törmäsin jonkinlaiseen rikollisliigaan työmatkallani. Olen edelleen peloissani siitä mitä tapahtui...
Työni puolesta matkustan paljon. Venäjän matkallani tunsin sellaista ihmeellistä oloa; jo hotellissa ollessani, että kaikki ei ole kunnossa. Ihmiset käyttäytyivät jotenkin erikoisesti. Työmatkoillani myös pukeudun siisteihin asuihin ja näytän täten ehkä hieman varakkaammalta verrattuna moniin muihin, joten tunnen itseni melko helpoksi kohteeksi.
Ensimmäinen shokki tapahtuikin kolmen päivän päästä, kun minut napattiin kadulta kujalle. Kolme englantia puhuvaa hyvin pukeutunutta miestä uhkailivat minua teräasein ja pyysivät minua näyttämään passini. Työni puolesta ymmärrän englantia täydellisesti ja miehet vaativatkin englanniksi, että voivat ottaa valokuvan passistani.
Syytä vaatimukselle en koskaan saanut tietää. En kuitenkaan missään nimessä anna henkilötietojani ilmiselvien rikollisten käsiin + passikuvaani jne. Elämäni olisi varmasti päättynyt siihen, tavalla tai toisella. Etsin sopivan hetken, jolloin lähdin vain juoksemaan karkuun. Aluksi miehet olivat perässäni, mutta päätyessäni vilkkaalle kadulle, he antoivat periksi.
Haluni palata takaisin Suomeen ei olisi voinut olla suurempi. Seuraavat pari päivää oli ihan ok, mutta sitten oveeni koputettiin. Ovessa oli sellainen nappi, josta näkee käytävälle. Oven toisella puolella oli yksi niistä miehistä, jonka tapasin kujalla.
Ei siinä sitten MITÄÄN muttia... Työmatka jäi siihen ja äkkilähtö Helsinkiin. En välitä, vaikka saisin potkut töistä. Kenenkään ei kuulu kestää tällaista.
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, ovatko muut törmänneet vastaavanlaiseen..? Maassa vierailevat tuntuvat usein olevan uhreja ja uskon, etten ole ainoa tällaiseen törmännyt. Laittakaa kokemuksia!
Jos herää kysymyksiä kokemuksestani, voin vastailla.
Kommentit (68)
Mitä sitten kävi, kun toinen niistä oli oven takana
Ei kai kukaan työkseen (tai muuten paljon) matkustava kanna passia mukanaan kaupungilla? Varsinkaan kohteissa, joissa riski laukun varastamiseen on suuri.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten kävi, kun toinen niistä oli oven takana
Sitä ap ei voi kertoa, koska hänen miehensä lukee myös vauvapalstaa. Mainitaan kuitenkin, että gansteri käytti vain oman räätälinsä tekemiä pukuja, vartalo oli bodattu ja katse tulinen. Ap:n naisellinen pukeutuminen ja sivistys oli tehnyt häneen lähtemättömän vaikutuksen...
Tuo teksti vaikutti siltä kuin se olisi käännetty englannista suomeen.
Halutaan jatkoa tarinaan! Aloitus oli niin hartaasti väännetty, ettei sitä kannata hukata. Olisi kiva lukea vaikkapa kansojen luonne-eroista kielitaidolla silatun ryöstötilanteen siirtyessä oven taakse ja saada tietää, millaiset pakomuuvit pelastivat päähenkilön.
Onko ne sun siistit asut jotain pradaa ja guccia vai mitä? Jollain pradalla ei vaan hirveästi erotuta Venäjällä katukuvassa. Siellä on sen verran paljon oikeasti rikkaita.
Venäjällä gangsterit ei puhu enkkua. Ehkä Putin puhuu, muttei se kujilla passeja tsekkaile.
Sen verran kökkö käännös, että nauratti. Lisää! :D
Vierailija kirjoitti:
Juuri luin Ville Haapasalon kokemuksia kirjasta nimeltä "Ville Haapasalon varhaisvuodet Venäjällä" ja tuli kyllä sellainen olo että huhhuh mikä paikka.....ryöstetään ja hakataan, hakataan ja ryöstetään.....
Haapasalo ei Venäjästä kaunista kuvaa kirjassaan anna.
Pitää kuitenkin miettiä, että miten Villelle sattuu ja tapahtuukin niin paljon. Onko kaveri vodkaövereissään harhaillut väärille kujille.
Olen työnipuolesta asunut Venäjällä neljä puolen vuoden jaksoa + lyhyemmät matkat. Paljon tutustuin paikallisiin taviksiin, asuin hieman kyseenalaisella alueella. Kotiin oli kolme lukollista aitaa läpäistävänä. Ensin ns. Alaovi, sitten kerrokseen ja vielä kerroksen sisällä ennen kuin kotiovi koitti. Olihan se erikoista alkuun, mutta äkkiä tottu.
Kaikenlaista porukkaa naapurustossa asu, mutta kertaakaan mua ei ryöstetty, ei hakattu, eikä murtauduttu. Jouduin usein kulkemaan yölläkin, silloin oli aina paikallinen kaveri mukana.
Nyt kun niitä aikoja muistelee, niin en enää uskaltais.
"Työni puolesta ymmärrän englantia täydellisesti" VOI VAUDE!
goaliemomma kirjoitti:
Mitä sanoi poliisi, hotellin henkilökunta, työnantajasi, paikalliset kontaktisi (kollegat, asiakkaat) jne., kun kerroit heille tuosta ryöstönyrityksestä? Mitä työpaikkasi matkusohjeessa sanotaan yksin liikkumisesta? Kauanko odotit että se tyyppi häipyi huoneesi ovelta? Mitä aiemmin mainitussa listassa olevat henkilöt sanoivat kun kerroit uudesta kontaktista?
Lähinnä työnantaja sanoi vain "voi ei" ja "no hyvä että oot kunnossa" ... Työnantaja myös painosti sitä, että nämä ovat todella epätodennäköisiä kohtaamisia ja haluaa minun matkailevan jälleen kerran. En kyllä tiedä, haluanko.
Odottelin pari minuuttia siinä. Esitin, että huone on tyhjillään. En tiedä menikö läpi, mutta tyyppi ainakin häipyu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mihinkä oveen koputettiin ja oliko tämä "nappi" niinkutsuttu ovisilmä.
Olen käynyt Pietarissa noin 40 kertaa enkä ole kokenut uhkaavia tilanteita.
Ovisilmästä tosiaan on kyse. Omassa talossani ei tällaista ovisilmää ole, joten en oikein ymmärtänyt miksi sitä kutsutaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko ap, miten tilanne jatkui, kun yksi miehistä oli ovesi takana?
No siis teeskentelin, etten ole huoneessa. En tiedä yhtään, uskoivatko, mutta mies lähti pois oveni takaa. Oli kieltämättä pelottavaa avata ovi myöhemmin päivällä ja lähteä matkatavaroiden kanssa, mutta tajusin, etten voi sinnekään jäädä.
ap
AP, nykyään Suomessa julkaistaan niin luokatonta kirjallisuutta, että sinunkin jännärilläsi saattaa olla mahdollisuuksia ellet sitten kopioinut aloitustasi jostain.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla mitään mutta, mutta eikö venäläisissä hotelleissa ole samaa käytäntöä, että huonekerroksiin pääsisi vain avainkortilla?
Kerrotko muuten useinkin ihmisille, miten hyvin pukeutunut olet tai miten erinomaisen hyvin osaat englantia? Englannin "täydellinen" osaaminen oli ylpeilyn aihe ehkä 80-luvulla. Nykyään ihmiset osaavat englantia paremmin kuin toista kotimaista.
No mitä olen suomalaisiin törmännyt, niin englannin osaaminen tai vähintäänkin puhetaito ei ole mitenkään itsestäänselvyys täällä.
Hotellissa itse asiassa oli avainkortti-systeemi, mutta käytännössähän riittää, että menet jonkun toisen henkilön kanssa samaan hissiin.
ap
Missä on alkuperäinen ap huolellisine tönkkökielineen, onko häntä seurattu Suomeen saakka ja vasta täällä kolkattu?
Vierailija kirjoitti:
Lol, ne venäläiset katurosvot olivat varmaan oxfordin kasvatteja, kun niin täydellistä englanninkieltäsi korostit. Oikeat rosvot venäjän kujilla tuskin ovat mitään fluent english speakereitä, että sitä ymmärtääkseen pitäisi olla jotenkin poikkeuksellisen lahjakas kielellisesti😂
Ja jos toi ois totta, oisit idiootti jos et olisi poliisille ja työnantajalle kertonut. Kolme miestä veitsineen kujalla ja hups - sä vaan pääset karkuun.
Onko vähän tylsä elämä, kun pitää satuilla netissä?
Kerroin työnantajalle, mutta hän (kuten ilmeisesti tämä vauva-palstakaan) ei tunnu ottavan minua tosissaan. On kivaa, että on kokemuksia, joihin kukaan ei usko.
ap
Vierailija kirjoitti:
Missä on alkuperäinen ap huolellisine tönkkökielineen, onko häntä seurattu Suomeen saakka ja vasta täällä kolkattu?
Minä tässä, alkuperäinen ap.
Pienet kieliopilliset konfliktit alkuperäisessä viestissäni saattavat johtua siitä, että ryyppäsin eilen. En ihan selvänä kirjoittanut ja huomaan sen itsekin nyt jälkeenpäin. Pahoittelut!
ap
No ihan ensimmäisenä vaihda työnantajaa. Jos olet niin paljon paremmin englantiakin puhuva kuin me muut suomalaiset, ei pitäisi olla vaikeaa. Itse en nimittäin ainakaan päivääkään suostuisi työnantajan palvelukseen, jonka reaktio on "voi ei", kun kertoisin jostakin tuollaisesta tapauksesta.
Tosin, ei meillä työnantaja laskekaan meitä haahuilemaan Pietarin tai Moskovan kujille passi taskussa, vaan on tehty selväksi, että tietyissä maissa liikutaan vain paikallisen kolleekan kanssa tai autokuljettajan kanssa.
Mikä hotelli? En halua samaan, jos noin turvatonta on.
Cool story bro.