Törmäsin jonkinlaiseen rikollisliigaan työmatkallani. Olen edelleen peloissani siitä mitä tapahtui...
Työni puolesta matkustan paljon. Venäjän matkallani tunsin sellaista ihmeellistä oloa; jo hotellissa ollessani, että kaikki ei ole kunnossa. Ihmiset käyttäytyivät jotenkin erikoisesti. Työmatkoillani myös pukeudun siisteihin asuihin ja näytän täten ehkä hieman varakkaammalta verrattuna moniin muihin, joten tunnen itseni melko helpoksi kohteeksi.
Ensimmäinen shokki tapahtuikin kolmen päivän päästä, kun minut napattiin kadulta kujalle. Kolme englantia puhuvaa hyvin pukeutunutta miestä uhkailivat minua teräasein ja pyysivät minua näyttämään passini. Työni puolesta ymmärrän englantia täydellisesti ja miehet vaativatkin englanniksi, että voivat ottaa valokuvan passistani.
Syytä vaatimukselle en koskaan saanut tietää. En kuitenkaan missään nimessä anna henkilötietojani ilmiselvien rikollisten käsiin + passikuvaani jne. Elämäni olisi varmasti päättynyt siihen, tavalla tai toisella. Etsin sopivan hetken, jolloin lähdin vain juoksemaan karkuun. Aluksi miehet olivat perässäni, mutta päätyessäni vilkkaalle kadulle, he antoivat periksi.
Haluni palata takaisin Suomeen ei olisi voinut olla suurempi. Seuraavat pari päivää oli ihan ok, mutta sitten oveeni koputettiin. Ovessa oli sellainen nappi, josta näkee käytävälle. Oven toisella puolella oli yksi niistä miehistä, jonka tapasin kujalla.
Ei siinä sitten MITÄÄN muttia... Työmatka jäi siihen ja äkkilähtö Helsinkiin. En välitä, vaikka saisin potkut töistä. Kenenkään ei kuulu kestää tällaista.
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, ovatko muut törmänneet vastaavanlaiseen..? Maassa vierailevat tuntuvat usein olevan uhreja ja uskon, etten ole ainoa tällaiseen törmännyt. Laittakaa kokemuksia!
Jos herää kysymyksiä kokemuksestani, voin vastailla.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan työkseen (tai muuten paljon) matkustava kanna passia mukanaan kaupungilla? Varsinkaan kohteissa, joissa riski laukun varastamiseen on suuri.
Venäjällä ulkomaalaisen pitää kantaa passia mukanaan koko ajan. Maksaminen edes ravintolassa tai ruokakaupassa mistään vaatekaupasta tms. puhumattakaan ei onnistu ulkomaalaiselta sen paremmin luottokortilla kuin käteiselläkään jos passi ei ole mukana.
Ei ainakaan Pietarissa 3 vuotta sitten tarvinnut kantaa ja passi olikin itse asiassa hotellin respassa koko matkan. Onnistui maksaminen kaupoissa ja ravintoloissa käteisellä ja kortilla ilman passia.
Ainakin pari vuotta sitten hotelli Moskva (moskova) keräsi passit oleskelun ajaksi pois. Eikö liigojen olis aika helppo sieltä käydä passit kopioimassa, ei tarvi yksittäisiä turisteja ahdistella...
Vierailija kirjoitti:
goaliemomma kirjoitti:
Mitä sanoi poliisi, hotellin henkilökunta, työnantajasi, paikalliset kontaktisi (kollegat, asiakkaat) jne., kun kerroit heille tuosta ryöstönyrityksestä? Mitä työpaikkasi matkusohjeessa sanotaan yksin liikkumisesta? Kauanko odotit että se tyyppi häipyi huoneesi ovelta? Mitä aiemmin mainitussa listassa olevat henkilöt sanoivat kun kerroit uudesta kontaktista?
Lähinnä työnantaja sanoi vain "voi ei" ja "no hyvä että oot kunnossa" ... Työnantaja myös painosti sitä, että nämä ovat todella epätodennäköisiä kohtaamisia ja haluaa minun matkailevan jälleen kerran. En kyllä tiedä, haluanko.
Odottelin pari minuuttia siinä. Esitin, että huone on tyhjillään. En tiedä menikö läpi, mutta tyyppi ainakin häipyu.
ap
Jos olet ovisilmasta tirkistellyt niin kylla se oven takana seisoja on huomannut etta olet huoneessa. Ei auta esittelyt. :D
Vierailija kirjoitti:
Työni puolesta matkustan paljon. Venäjän matkallani tunsin sellaista ihmeellistä oloa; jo hotellissa ollessani, että kaikki ei ole kunnossa. Ihmiset käyttäytyivät jotenkin erikoisesti. Työmatkoillani myös pukeudun siisteihin asuihin ja näytän täten ehkä hieman varakkaammalta verrattuna moniin muihin, joten tunnen itseni melko helpoksi kohteeksi.
Ensimmäinen shokki tapahtuikin kolmen päivän päästä, kun minut napattiin kadulta kujalle. Kolme englantia puhuvaa hyvin pukeutunutta miestä uhkailivat minua teräasein ja pyysivät minua näyttämään passini. Työni puolesta ymmärrän englantia täydellisesti ja miehet vaativatkin englanniksi, että voivat ottaa valokuvan passistani.
Syytä vaatimukselle en koskaan saanut tietää. En kuitenkaan missään nimessä anna henkilötietojani ilmiselvien rikollisten käsiin + passikuvaani jne. Elämäni olisi varmasti päättynyt siihen, tavalla tai toisella. Etsin sopivan hetken, jolloin lähdin vain juoksemaan karkuun. Aluksi miehet olivat perässäni, mutta päätyessäni vilkkaalle kadulle, he antoivat periksi.
Haluni palata takaisin Suomeen ei olisi voinut olla suurempi. Seuraavat pari päivää oli ihan ok, mutta sitten oveeni koputettiin. Ovessa oli sellainen nappi, josta näkee käytävälle. Oven toisella puolella oli yksi niistä miehistä, jonka tapasin kujalla.
Ei siinä sitten MITÄÄN muttia... Työmatka jäi siihen ja äkkilähtö Helsinkiin. En välitä, vaikka saisin potkut töistä. Kenenkään ei kuulu kestää tällaista.
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, ovatko muut törmänneet vastaavanlaiseen..? Maassa vierailevat tuntuvat usein olevan uhreja ja uskon, etten ole ainoa tällaiseen törmännyt. Laittakaa kokemuksia!
Jos herää kysymyksiä kokemuksestani, voin vastailla.
Mut sitten sä heräsit ja tajusit, että kaikki oli vaan pahaa unta. Nää tällaiset painajaiset on ihan parhaita - heräät semi hiessä kultasi vierestä, on ollut tosi jännää mut sit käännetään kylkeä ja jatketaan tutumista.
Olipas kiinnostavia roistoja.
Itse olen venäjän-matkoilla manannut sitä etteivät kansainvälisten firmojen palveluksessakaan olevat "englantia osaavat" kollegat tai yhdyshenkilöiksi nimetyt käytännössä useinkaan osaa kuin englannin alkeet. Monen sadan hengen firmassa saattaa olla 1-2 tyyppiä jotka osaavat niin hyvää englantia että pystyvät hoitamaan välttämättömät järjestelyt- usein tietysti omien hommiensa ohella koska he eivät ole sihteereitä. Sihteerit ovat niitä jotka sanovat "da, da!" , räpyttävät ripsiään ja hymyilevät niin että tyhmempi voi hetken luulla että he tajusivat mitä sanoit ja ovat järjestämässä asiaa...
Yleensä tankeroisista venäjän alkeistani on "kansainvälisissä firmoissa" paljon enemmän hyötyä kuin siitä että osaan erinomaista amerikanenglantia.
Mutta ehkä ne englannintaitoiset ovat sitten toisella alalla, turisteja hätyyttelemässä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä uskonko tuon, koska venäläiset rikolliset tekevät kyllä hyvin selväksi mitä haluavat.
Minulla on rikas venäläinen tuttu, hänellä ulkomaalainen vaimo. Oli ajautunut ongelmiin jonkun rikollisliigan vaatimien suojelurahojen kanssa, kaksi miestä tunki kotiin teeskennellen postimiehiä ja täräyttivät vaimoa nyrkillä naamaan. Myöhemmin kysyivät mieheltä, tuliko viesti perille.
Tämä tosin tapahtui 90-luvulla.
Naurahdin kun lukiessani tätä kuvittelin miten akkaa on läsäytetty naamaan. :)
Englantia puhuvia Venäläisiä :D Rikollisliigalaisia, jotka uhkailevat sen sijaan että vaan ottaisivat mitä haluavat.
Hekoheko.
Olin joskus 4-5 vuotta sitten matkatoimiston järjestämällä ryhmämatkalla Pietarissa. Muistaakseni hotellin respa keräsi meiltä passit pois ja saimme ne takaisin lähtöpäivänä. Kaksi päivää kuljimme ympäri Pietaria ilman että passeja olisi ollut mukana.