Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

O- veri loppunut! Miksi ette käy luovuttamassa?!

Vierailija
15.04.2017 |

Ymmärrättekö että tästä kärsitte eniten te? Jos jotain sattuu pyhien aikana, niin siinähän vuodatte kuiviin. Miksi te ette käy luovuttamassa joilla on O- verityyppi? Ei pitäisi olla vaikeaa, kun punainen risti PYYTÄÄ teitä erikseen käymään ja lähettää jopa postia.

Kommentit (447)

Vierailija
341/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt. Pitäisi kyllä jo ihan siksikin, että hemoglobiinini on liian korkea. 0+ olen. Ei taida olla mitään esteitäkään.

Vierailija
342/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin luovuttaa verta mutta haluan että SPR verestäni keräämä liikevoitto käytetään kotimaan köyhien hyväksi.

Sinulle ei siis kelpaa, että se raha käytetään laadukkaaseen veritutkimukseen, päivitettyihin laitteisiin, henkilökunnan koulutukseen ja siihen, että suomessa saa luotettavaa verivalmistetta sairaaloissa onnettomuustilanteissa?

Et edes ymmärrä mikä on voitto. Nuo mainisemasi menot on jo maksettu silloin.

Ymmärrätkö, että veripalvelun voitot siirretään takaisin firmaan? Ei esim. Osinkoihin, niinkuin normaalissa firmassa toimitaan. Kun on miinustettu henkilökunta, kuljetukset, vuokrat, jne. Niin viivan alle jää se +merkkinen summa. Ja se sitten käytetään uusiin laitteisiin, rahoitetaan tutkimuksia ja mahdollistetaan henkilökunnalle ilmaiset koulutukset. Tai kehitetään vaikka nettisivuja!

Opettele sinä ne käsitteet, mitä firma voi voitoilleen tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrättekö että tästä kärsitte eniten te? Jos jotain sattuu pyhien aikana, niin siinähän vuodatte kuiviin. Miksi te ette käy luovuttamassa joilla on O- verityyppi? Ei pitäisi olla vaikeaa, kun punainen risti PYYTÄÄ teitä erikseen käymään ja lähettää jopa postia.

En halua tukea järjestäytynyttä riistoa.

344/447 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isävainajallani oli O- veriryhmä. Hän oli tehnyt diilin Forssan sairaalan kanssa, että jos tarvitaan pikaisesti esim. onnettomuustapauksissa 0- -verta, niin isälle sai soittaa vaikka keskellä yötä. Taksi tuli hakemaan hänet yöllä sairaalaan ja toi takaisin verenluovutuksen jälkeen kotiin. Voisin pitää häntä sankarina! Moni ei varmaan moiseen suostuisi. Muutaman kerran hänet herätettiin luovuttamaan verta ja hän oli iloinen luovuttaja. Nautti siitä, että jonkun henki ehkä pelastui luovutuksen ansiosta. Koskaan hän ei siitä valittanut. Tosin hän oli surullinen, kun ikäännyttyään hän ei enää kelvannut luovuttajaksi. Hän kävi siis muutenkin säännöllisesti luovuttamassa verta kymmeniä kertoja elämänsä aikana - tasaisin välein. Hän piti sitä kunnia-asiana.

Vierailija
345/447 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa tuota sontaa lukea kokonaan, mutta kun näyttää, että ihmisten tiedot veriryhmistä, verensiirroista  ja luovutetun veren käsittelystä yms. ovat 5-vuotiaan tietojen tasolla, on ehkä hyvä, että ette luovuta sitä verta, sillä potilaat voisivat saada sen tyhmyyden mukana verensiirrossa.:DDDD

Lukekaa edes koulun biologian kirja, niin vähän viisastutte.

HUOH!

Vierailija
346/447 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä verenluovutuksesta saa kunnon rahapalkkion. Siksi siellä ei veret lopu.

Haluaisitko verensiirron miel. USA:ssa vai Suomessa. :DDDDDD

Vierailija
347/447 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luovuttanut verta, mutta en tee sitä enää, koska minulle tulee siitä todella huono olo. Minua oksettaa luovutuksen jälkeen koko illan, eikä se ole yhtään hauskaa.

En myös pidä ollenkaan siitä, että veripalvelu tekee voittoa minun verelläni, jos en itse saa siitä rahallista korvausta. Tajuan että työntekijöiden palkkoihin, tila vuokriin ja toiminnan pyörittämiseen tarvitaan rahaa, mutta en pidä siitä, että veripalvelu tuottaa voittoa.

Vierailija
348/447 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia kommentteja, keskieuroopassa on kokonaisia sairaaloita jotka ovat lopettaneet veren käytön kaikissa leikkauksissa.Syitä tähän ratkaisuun on monia.Esimekiksi leikkauspotilaiden toipumisajat ovat jopa puolet lyhyempiä kun käytetään synteettisiä plasmavoluuminkohottajia.Elimistö ei joudu hylkimistilaan kun vierasta solukkua tulee elimistöön.Vaaralliset tarttuvat taudit jotka eivät näy heti eikä välttämättä koskaan testeissä.Syöpäsoluja ei pystytä millään tasolla kontroloimaan.Valitettavasti Suomi on jäänyt näissä asioissa hieman takapajulan maaksi.Verenluovutus on monelle siksi helppo ja jees juttu kun ei tarvi luopua mistään omasta siinä mielessä että luovutettu veri palautuu kehoon mitään tekemättä.Mutta jos pitäiskin antaa vaikka 50€ joka luovutuksen yhteydessä niin vois kiinnostus lepahtaa hyvin pian.

Vierailija
349/447 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään yllätys jos SPR :n monopoli olisi jäänyt takapajulaksi. Monopoli = helppoa rahaa eikä mnitään tarvi kehittää

Vierailija
350/447 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ne ei anna mun luovuttaa?

Vierailija
351/447 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole sitä verityyppiä. :(

Mutta lisäksi Suomessa on se kurja puoli mitä emme edes ajattele, että tärkeimmät jutut on monopolisoitu.

Media, verenluovutus ja junaliikenne esimerkkejä.

SPR on yritys ja saa itse päättää mitä verellä tekee. Heillä on myös suomalaisen veren monopoli. Yhtälö on mielestäni epäreilu ja inhottava. Sitten vielä syyllistetään.

SPR mainostaa, että harvinaista verityyppiä ei ole ja pyytää ihmisiä luovuttamaan. Luovuttaja tekee sen kuitenkin ilmaiseksi eikä hänellä ole mitään oikeutta tietää mihin se menee. Ja vielä kerran: heillä on monopoli. Mistä luovuttaja voi tietää, että hänen verensä menee tarpeeseen? Eikä tule myydyksi isoimmalle tarjoajalle joka sattuukin olemaan joku muu maa, kuin se oma Suomi jolla kerta on niin paha tilanne sen veriryhmän suhteen?

Ymmärtääkö kukaan nyt tätä? :D Siis että on se epäilyttävää kun Suomen veritilanteella ulvotaan suoraa kurkkua että luovuttakaa ihmiset, se pitää tehä ilmaseks ja sit se kaikki veri kuitenkin myydään ulkomaille ja taas ulvoskellaan miten tilanne on huono ja päälle syytetään siitä niitä luovuttajia. Valheellista mainontaa yritykseltä jolla on monopoli.

Yleensä se pula on jostain tietystä verestä. Se ei tarkoita, etteikö jostain muusta olisi ylitarjontaa. Mä olen vaan iloinen, jos mun veri menee ihmishenkien pelastamiseen, tapahtui se sit Suomessa tai ulkomailla. Mieluummin noin, kuin että olisin käynyt turhaan luovuttamassa ja verivalmiste olisi pilaantunut käyttämättömänä.

Vierailija
352/447 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä4809 kirjoitti:

Isävainajallani oli O- veriryhmä. Hän oli tehnyt diilin Forssan sairaalan kanssa, että jos tarvitaan pikaisesti esim. onnettomuustapauksissa 0- -verta, niin isälle sai soittaa vaikka keskellä yötä. Taksi tuli hakemaan hänet yöllä sairaalaan ja toi takaisin verenluovutuksen jälkeen kotiin. Voisin pitää häntä sankarina! Moni ei varmaan moiseen suostuisi. Muutaman kerran hänet herätettiin luovuttamaan verta ja hän oli iloinen luovuttaja. Nautti siitä, että jonkun henki ehkä pelastui luovutuksen ansiosta. Koskaan hän ei siitä valittanut. Tosin hän oli surullinen, kun ikäännyttyään hän ei enää kelvannut luovuttajaksi. Hän kävi siis muutenkin säännöllisesti luovuttamassa verta kymmeniä kertoja elämänsä aikana - tasaisin välein. Hän piti sitä kunnia-asiana.

Mäkin menisin jos taksi tulisi hakemaan. Olen O-

Vierailija
353/447 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa veripalvelu KIELTÄÄ verestä maksamisen luovuttajalle. Kysymys ei ole siis veripalvelun omasta valinnasta. Myös muilla tahoilla on mahdollisuus aloittaa verenluovutuspalvelut kuin SPR:n Veripalvelu. Sille ei ole annettu mitään monopolia. Kukaan ei vaan ole lähtenyt veritoimintaan.

Veripalvelu työllistää yli 500 henkeä, vapaaehtoistyötäkö heidän pitäisi tehdä, kun Veripalvelu ei saisi "tienata" suomalaisten verellä?

Vierailija
354/447 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa veripalvelu KIELTÄÄ verestä maksamisen luovuttajalle. Kysymys ei ole siis veripalvelun omasta valinnasta. Myös muilla tahoilla on mahdollisuus aloittaa verenluovutuspalvelut kuin SPR:n Veripalvelu. Sille ei ole annettu mitään monopolia. Kukaan ei vaan ole lähtenyt veritoimintaan.

Veripalvelu työllistää yli 500 henkeä, vapaaehtoistyötäkö heidän pitäisi tehdä, kun Veripalvelu ei saisi "tienata" suomalaisten verellä?

Siis veripalvelulaki

Vierailija
355/447 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi harmi! Mulla on O- veri, mutta olen raskaana niin en pysty luovuttamaan nyt. :(

Vierailija
356/447 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vereni ei kelpaa, koska alkoholin kierrossani on liikaa kofeiinia ja nikotiinia.

Vierailija
357/447 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettivat liikkuvan veripalvelun. Kävin 3-4x vuodessa, enää en käy koska lähimpään pisteeseen yli 50km ja sinne pitäis mennä tiettynä päivänä varta vasten.

Vierailija
358/447 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisia kommentteja, keskieuroopassa on kokonaisia sairaaloita jotka ovat lopettaneet veren käytön kaikissa leikkauksissa.Syitä tähän ratkaisuun on monia.Esimekiksi leikkauspotilaiden toipumisajat ovat jopa puolet lyhyempiä kun käytetään synteettisiä plasmavoluuminkohottajia.Elimistö ei joudu hylkimistilaan kun vierasta solukkua tulee elimistöön.Vaaralliset tarttuvat taudit jotka eivät näy heti eikä välttämättä koskaan testeissä.Syöpäsoluja ei pystytä millään tasolla kontroloimaan.Valitettavasti Suomi on jäänyt näissä asioissa hieman takapajulan maaksi.Verenluovutus on monelle siksi helppo ja jees juttu kun ei tarvi luopua mistään omasta siinä mielessä että luovutettu veri palautuu kehoon mitään tekemättä.Mutta jos pitäiskin antaa vaikka 50€ joka luovutuksen yhteydessä niin vois kiinnostus lepahtaa hyvin pian.

Ottakaa huomioon, että veripalvelussa tehdään monia muitakin laboratoriotutkimuksia kuin vain juuri verensiirtoon liittyvät. Esimerkiksi kaikki raskausajan seulonnat ja elinsiirtoihin liittyvät kudostyypitykset tehdään vain ja ainoastaan veripalvelussa. Myös tietämys ja tarjonta mm trombosyyttitutkimuksissa on suomessa ainutlaatuista.

Trendi on Suomessakin ollut viime aikoina se, että verivalmisteiden käyttö vähenee ja veripalvelun tuotto sen takia vähenee ja leikkauksia voi olla edessä. Näillä muilla laboratoriotutkimuksilla veripalvelu osaltaan kompensoi tätä ns. hävikkiä.

Vierailija
359/447 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua, että auttaa ihmistä, joka on saanut itsensä oman valintansa takia huonoon tilaan. Menen lahjoittamaan verta, kun tiedän, että vertani ei anneta ihmisille, jotka ovat tilansa itseaiheuttaneet.

Vierailija
360/447 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on O-verta, en tiedä onko plussaa vai miinusta. En oo ikinä käynyt luovuttamassa. Ennen olin liian hoikka, nyt läski jolla MT-ongelmia ja lääkitys. Sori.