O- veri loppunut! Miksi ette käy luovuttamassa?!
Ymmärrättekö että tästä kärsitte eniten te? Jos jotain sattuu pyhien aikana, niin siinähän vuodatte kuiviin. Miksi te ette käy luovuttamassa joilla on O- verityyppi? Ei pitäisi olla vaikeaa, kun punainen risti PYYTÄÄ teitä erikseen käymään ja lähettää jopa postia.
Kommentit (447)
Mikähän kommentissani oli väärin? Kun sanoin, että lähden heti pyhien jälkeen menen luovuttomaan mutta voinko asettaa ehdon, että niille jotka vouhkaavat spr: n vilpillisyydestä, heille ei hädässä verta luovuteta? Eikös se niin mene, että sitä saa mitä tilaa?
Tein testin veripalvelun sivuilla ja sanoivat etta ei ole varmaa saanko luovuttaa. Sama vastaus on tullut jo vuosia. Estoa tulee muun muassa antibioottikuureista (valilla pitkaaikainen iholaakitys), ulkomailla asumisesta (useamman kuukauden estot jo toisessa EU maassa asumisesta), matkustelusta ja uusista seksikumppaneista. Ei voi mitaan jos ei veri kelpaa. Perusterve olen ollut koko elamani.
Olen luovuttanut paljonkin. Luovutusintoni on laskenut vuosi vuodelta koska työssäni valitettava näen liikaa alkoholisteja jotka käyvät veritankkauksissa sairaalassa. On ruoansulatuskanavan verenvuotoa yms jonka alkoholin liikakäyttö on aiheuttanut.
Edelleen olen käynyt satunnaisesti luovuttamassa koska onneksi olen myös nähnyt niitä istukan käsinirrotuksia ja hengenvaarassa olevia vastasyntyneitä jotka ovat verensiirtojen avulla pelastuneet.
Tässä keskustelussa on mielenkiintoisia kommentteja maahanmuuttajien veriryhmiä koskien. AB0 ja Rh veriryhmät ovat maailmanlaajuiset eli ihan samoja AB0 ja Rh ryhmiä on maasta riippumatta (toki niiden yleisyys vaihtelee eli esim aasiassa prosentuaalisesti enemmän AB:ta kuin Suomessa). Pienempiä veriryhmiä (K, C, E ja paljon paljon muita) eri yhdistelmineen taas on myös eri tavoin eri osissa maailmaa ja siksi ei aina löydy sopivaa verta Suomesta. Hätävereksi ei riitä pelkkä 0Rh- vaan sen pitää olla myös K-,C- ja E-. Muiden veriryhmien osalta ei toistaiseksi negatiivisuutta vaadita koska ne ovat vielä noita veriryhmiä pienempiä (ja siten vähemmän vaaraa aiheuttavia).
Lisättäköön vielä että jokaiselle fertiili-ikäiselle naiselle pyritään AINA antamaan K- verta sen vuoksi että Kell-vasta-aineet aiheuttavat huomattavan keskenmenoriskin.
Verta pyritään aina antamaan oman AB0 ja Rh veriryhmien mukaisena mutta isoissa verenvuodoissa voidaan esim AB+ olevalle potilaalle joutua antamaan vaikka A+ verta koska sairaalan AB veriryhmän verivarasto on pienempi kuin huomattavasti yleisemmän A+ veren varasto. Verivarasto myös tarkistetaan joka aamu ja pyritään käyttämään pian vanhenevat veret mahdollisuuksien mukaan pois jotta ei tarvitse verta heittää hukkaan. Jos siis vaikka B- verta on menossa vanhaksi niin se annetaan B+ potilaalle.
Vierailija kirjoitti:
Lisättäköön vielä että jokaiselle fertiili-ikäiselle naiselle pyritään AINA antamaan K- verta sen vuoksi että Kell-vasta-aineet aiheuttavat huomattavan keskenmenoriskin.
Verta pyritään aina antamaan oman AB0 ja Rh veriryhmien mukaisena mutta isoissa verenvuodoissa voidaan esim AB+ olevalle potilaalle joutua antamaan vaikka A+ verta koska sairaalan AB veriryhmän verivarasto on pienempi kuin huomattavasti yleisemmän A+ veren varasto. Verivarasto myös tarkistetaan joka aamu ja pyritään käyttämään pian vanhenevat veret mahdollisuuksien mukaan pois jotta ei tarvitse verta heittää hukkaan. Jos siis vaikka B- verta on menossa vanhaksi niin se annetaan B+ potilaalle.
Ja sitten kun se B+ on vähemmällä käytöllä ja menee vanhaksi niin annetaan sekoitetaan sekin johonkin muuhun vereen? Minä antaisin mahdollisimman oikeaa verta ja laskisin vanhentuneet viemäriin. Ihan oikeasti, ei voi olla hyväksi antaa väärää verta ihmiselle vaikka se jollain tavalla toimisikin.
No itselläni ei ole O-verta, mutta multa on hyvin vaikea saada edes verikoetta otettua. Menee ikuisuus kun saa edes pari pientä tuubia otettua saatikka sitten pitäis mennä verenluovutukseen. Mulla on kait ohuet suonet, kun sitä verta ei vaan tahdo tulla.
Haluan kiittää sitä nimetöntä luovuttajaa, jonka punasolut toi minut takaisin elämään. Selvisin syöpäleikkauksesta ja taudistani. Mutta sen takia en myöskään voi luovuttaa.
Tiesittekö myös, että joillekin ihmisille luovuttamisesta on ihan terveyshyötyä. Usein ovat miehiä, joilla liikaa rautaa veressä. Luovutus tekee heille saman hyvän olon kuin kuppaus aikoinaan.
Kävin 20 vuotta luovuttamassa, mutta nyttemmin en enää reumalääkitykseni takia kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
No itselläni ei ole O-verta, mutta multa on hyvin vaikea saada edes verikoetta otettua. Menee ikuisuus kun saa edes pari pientä tuubia otettua saatikka sitten pitäis mennä verenluovutukseen. Mulla on kait ohuet suonet, kun sitä verta ei vaan tahdo tulla.
Minä saisin sinulta veren tulemaan aivan varmasti. Ongelma minun menetelmässä olisi tosin se, että miten saada se veren tulo loppumaan.
Pistäisin katetrin johonkin isoon suoneen ja sieltä ruiskulla imisin. Mutta en tiedä miten reiän saisi tukittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun se B+ on vähemmällä käytöllä ja menee vanhaksi niin annetaan sekoitetaan sekin johonkin muuhun vereen? Minä antaisin mahdollisimman oikeaa verta ja laskisin vanhentuneet viemäriin. Ihan oikeasti, ei voi olla hyväksi antaa väärää verta ihmiselle vaikka se jollain tavalla toimisikin.
Huomaa että et ymmärrä veriryhmistä. AB0 veriryhmä on sekä B+ että B- ryhmissä sama. Erona on Rh veriryhmä joka ei muodosta ns luonnollisia vasta-aineita. Täten siis myös Rh negatiiviselle voi antaa KERRAN Rh positiivista verta ongelmitta mutta silloin vasta-aineita muodostuu (ongelmia mahdollisissa raskauksissa jne joten näin ei toimita).
Rh negatiivisessa punasolussa ei ole pinnallaan antigeenia johon Rh-vasta-aine tarttuisi joten sen antaminen sekä Rh negatiiviselle että Rh positiiviselle on turvallista. Rh positiivisella on punasoluissaan Rh-antigeeni joten vastaanottajan veressä olevat vasta-aineet aiheuttaisivat ongelman (ja näitä vasta-aineita siis on Rh negatiivisilla joille sitä vasta-ainetta on jostain syystä päässyt muodostumaan).
Rh veriryhmän kannalta negatiivisen veren antaminen Rh positiiviselle vastaanottajalle on siis täysin turvallista.
Olin vuosia sitten paikalla kun äiti luovutti, meinasin pyörtyä pelkästä katsomisesta
Vierailija kirjoitti:
Minulla on O-veriryhmä, mutta painan 49 kiloa. En saa luovuttaa. Saamapuolella vain aina.
Olisko paljon vaadittu lihottaa itseään vaikkapa 1.5kg?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on O-veriryhmä, mutta painan 49 kiloa. En saa luovuttaa. Saamapuolella vain aina.
Olisko paljon vaadittu lihottaa itseään vaikkapa 1.5kg?
Silti se verimäärä mikä otetaan ulos on paljon pienemmälle ihmiselle. En ymmärrä miksi sitä pitää ottaa niin paljon, eikö voisi ottaa vähän vähemmän erityisesti pienemmältä ihmiseltä? Luovuttajalle ei tulisi niin helposti huono olo tai tajun lähtemistä tai muita ongelmia.
Sori en oo sotanorsun kokoinen joten eivät ota vertani. T. 47 kg
Koska olen ab- ja mun verta voi antaa vain kouralliselle ihmisiä, eikä veripankilla tosellakaan ole siitä pulaa...
Käyn kyllä luovuttamassa säännöllisesti, vaikka meinaankin pyörtyä aina. Pieni haitta se minulle on, mutta suuri apu sille potilaalle joka sen saa.
Luovuttaisin mutta on eri veriryhmä. Verekeruu tapahtuu usein arkiaikaan jolloin olen työssä. Kannattaisiko kerätä verta vaikka eläkeläisiltä, työttömiltä tai muulta joutoväeltä joilla on aikaa tällaiseen.
Sori, ei olis mulle sallittua. t: homo
Kerran yritin luovuttaa, mutta eivät saaneet suonta esille ja luovuttaminen jäi vain kauniiksi ajatukseksi. Vois aktivoitua ensi viikolla uudestaan.