O- veri loppunut! Miksi ette käy luovuttamassa?!
Ymmärrättekö että tästä kärsitte eniten te? Jos jotain sattuu pyhien aikana, niin siinähän vuodatte kuiviin. Miksi te ette käy luovuttamassa joilla on O- verityyppi? Ei pitäisi olla vaikeaa, kun punainen risti PYYTÄÄ teitä erikseen käymään ja lähettää jopa postia.
Kommentit (447)
Aika jänskä. Kun googlaa "spr veripalvelu", ekat osumat ovat heidän oma sivunsa, wikipedia-sivu ja eräs raastuvassa väärän tiedon levittämisestä oleva vihablogi, jonka ei luulisi mitenkään liittyvän verenluovutukseen.
Ja ei, en ole koskaan lukenut kyseistä vihablogia, joten se ei relevanssiin vaikuta. Jotkut muut ovat ilmeisesti lukeneet minunkin edestäni.
Ja mun veri ei käy epilepsia lääkityksen takia. Meitä kyllä olis monia jotka menis kyllä jos voisivat!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No luovuttaisin, mutta minulla on nyt lähi vuosina ollut uusi seksipartneri 4 kk välein. Voisin mielelläni luovuttaa tästä huolimatta? Ehkäisy on kuitenkin kunnossa.
Eikö saa luovuttaa, jos on tarkastuttanut seksitaudit?
Minulla esteenä oli nuorempana usein toistuva migreeni, jonka vuoksi söin kipulääkkeitä.
Kävin tietenkin luovuttamassa aina, kun pystyin. Sairauden vuoksi en saa enää luovuttaa.
Sprn nettisivujen mukaan ei saa luovuttaa, koska HIV-virus saattaa näkyä vasta 3kk päästä. Olen kuitenkin 99,99% varma, että tätä virusta minulla ei ole ja luovuttaisin mielelläni.
Me muut taas mielellämme ottaisimme vertasi vastaan vasta sitten 3 kk päästä.
Luovutan sitten kun minulle maksetaan siitä. Maksakoot luksusautonsa muiden verellä saaduista rahoista.
Luovuttaisin mielelläni, olen A-, mutta sairaus estää. Harmi, sillä minulla ei ole mitään neulakammoa ja suonet on pinnassa, joten sinänsä luovutus onnistuisi helposti.
Koska jos olet kerran elämässäsi saanut anafylaksian et kelpaa enää luovuttajaksi; verensaaja nimittäin saattaisi saada verestäsi anafylaksian.
Minun hemoglobiini on yleensä alle 110 eli kärsin anemiasta. Lisäksi kärsin migreenistä joten veressäni on liikaa kipulääkkeitä. Vereni ei siis kelpaa.
Jenkeissä verenluovutuksesta saa kunnon rahapalkkion. Siksi siellä ei veret lopu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veripalvelun johtajaa Jukka Rautosta epäillään luottamusaseman väärinkäytöstä, kertoo Suomen Punainen Risti.
Helsingin poliisi on aloittanut tapauksen esitutkinnan.
MTV3:n 45 minuuttia kertoi viime kuussa, että Veripalvelu on ostanut miljoonilla euroilla konsulttipalveluja ilman kunnon kilpailutusta tai sopimuksia. Ohjelman mukaan konsulttipalveluita ostettiin vain yhdeltä yritykseltä: Booz & Companyltä. Niistä maksettiin vuosina 2004-2009 yli 3,3 miljoonaa euroa.
Johtaja Rautonen oli töissä kyseisessä yhtiössä ennen siirtymistään Veripalveluun. Hän ilmoitti ohjelmassa, ettei konsulttiprojekteissa tai niiden rahaliikenteessä ole mitään epäselvää.
STT ei tavoittanut Rautosta tiistaina.
SPR:ssä on meneillään tarkastus Rautosen toimista ja Veripalvelun hankinnoista. Rautosen asemasta päätetään selvitysten valmistuttua.
Esitutkinnasta kertoi ensin verkkosivuillaan FST.
Seitsemän vuotta vanha uutinen.
Sama järjestö. Kun järjestössä tai yrityksessä kerrankin tapahtuu tuollaista menettää se ikuisiksi ajoiksi kaiken luottamuksen.
Onneksi SPR:ää arvostelevilla on ikuinen luottamus valtioon ja sairaanhoitopiireihin, vaikka siellä on sattunut seitsemän vuoden aikana yhtä ja toista.
Valtio ja sairaanhoitipiirit ovat avoimia ja niiden toimintaa ohjaa kansa. SPR on yksityinen järjestö joka ei tee mitään muuta kuin asioita jotka hyödyttää sitä itseään.
Väärin. SPR tekee täsmälleen niitä asioita, jotka Sumen Punaista Ristiä koskevassa laissa ja asetuksessa on sen tehtäviksi määritely. Mm. juurikin veripalvelun hoitaminen. SPR ei ole mikä tahansa yhdistys, joka voi tehdä mitä huvittaa, vaan sen toiminnasta säädetään laissa.
Tarvitsen sitä itselleni. O-miinukselle sopii vain O-miinus-veri. Olen O-miinusta. Toivoisin että minun veriryhmälläni ei läträttäisi turhaan, vaan kohdennettaisiin se ainoastaan omalle veriryhmälleni ja hyvin akuuteille onnettomuuspotilaille, joiden veriryhmää ei hengen uhalla ehditä selvittämään. Kuinkahan kauan aikaaa siinä muuten menee? Luovutukseen olen itse liian pienikokoinen painon suhteen, eli ihan oikeasti tarvitsen omat vereni.
En tiedä veriryhmääni koska en ole ollut raskaana, enkä sairaalassa leikkauksessa tms, ja olen 43-vuotias. Kun kysyin että missä sen voi saada selville verikokein, niin minulle vastattiin tylysti että "se maksaa!" Eli jos minun veriryhmää ei haluta ottaa selville niin miksi luovuttaisin??!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on harvinaisempi veriryhmä ja olen käynyt luovuttamassa verta.
KUNNES tajusin Spr:n myyvän verta maailmalle 80 000 000e (?) vuodessa niin loppui luovutus...
Oli aika järkytys kuulla tälläisestä, kun itse hyvää hyvyyttään ANTAA verta ilmaisin niin luulisi sitä Spr:n myös jakavankin ILMAISIN.
Korjatkaa, jos on tuossa myyntiosiossa virheitä.
T: tällähetkellä entinen luovuttaja
Mihin ajattelit, että Punainen Risti käyttää ne rahat? Oletko koskaan kuullut avustustoiminnasta?
ohis
Eikös siinä verta juuri sen takia kerätä, että sitä verta voidaan jakaa eteenpäin sitä tarvitaeville. Ettei verivarastot olisi tyhjiä, ktuen aloittajakin kertoi.
Vai rahaako sinne verisuoniin pumpataan.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä veriryhmääni koska en ole ollut raskaana, enkä sairaalassa leikkauksessa tms, ja olen 43-vuotias. Kun kysyin että missä sen voi saada selville verikokein, niin minulle vastattiin tylysti että "se maksaa!" Eli jos minun veriryhmää ei haluta ottaa selville niin miksi luovuttaisin??!
Mene luovuttamaan verta. Ekalla kerralla selvitetään veriryhmä
No kun itse olen niissä rajoissa voinko luovuttaa. Sitäpaitsi olen hammashoitaja. Ei taitaisi veri edes kelvata kun olen altis pistotapaturmille.
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä verenluovutuksesta saa kunnon rahapalkkion. Siksi siellä ei veret lopu.
Vielä hienommin ovat asiat Meksikossa. Sieltä saa rahalla elinsiirrännäisenkin.
Vierailija kirjoitti:
No kerran oli liian alhainen hg ja silloin tuli luovutuskielto ja löivät käteen jotkut paperit jotka pitää omalla kustannuksella käydä täytättämässä heidän lääkärillään Helsingissä, jotta voin taas luovuttaa. Eipä ole tullut lähdettyä.
Olisit lukenut ne paperit tarkemmin ja kuunnellut ohjeet. Sun pitäisi käydä omalääkärillä (tai missä nyt käytkään mahdollisten vaivojesi kanssa), että selvitettäisiin miksi hemoglobiinisi oli huolestuttavan alhainen. Jos syy selviää ja saadaan hoidettua kuntoon, täytyisi sinun lähettää tai viedä Veripalveluun lääkäriltä saamasi teksti. Veripalvelun lääkäri arvioi tekstin perusteella onko sinun turvallista oman vointisi kannalta luovuttaa verta.
Harmittavan usein ihmiset ajattelevat, ettei heidän verensä kelpaa. Ihan kuin olisivat jotenkin huonompia ja loukkaantuvat, kun eivät pääse luovuttamaan. Luovutuskieltoja annetaan siksi, että halutaan suojella luovuttajaa (ettei esim. hänen sairautensa pahene) tai luovutetun veren vastaanottajaa.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaanhan niitä kaikkia tyyppejä, ei pelkästään O-:sta.
Minä en tiedä omaa veriryhmääni. Sen lisäksi kärsin kauheasta neulakammosta. Verikokeenkin ottaminen, tai rokottaminen tuottaa kovaa kipua, ellen ole laittanut etukäteen pistospaikkaan puudutelaastaria tai -geeliä.
Vierailija kirjoitti:
Kiva sitten, kun aletaan seuloa pärstäkertoimen perusteella, että oletko epätoivoinen narkomaani, joka tarvitsee rahaa kamaan.
Sprn nettisivujen mukaan ei saa luovuttaa, koska HIV-virus saattaa näkyä vasta 3kk päästä. Olen kuitenkin 99,99% varma, että tätä virusta minulla ei ole ja luovuttaisin mielelläni.