O- veri loppunut! Miksi ette käy luovuttamassa?!
Ymmärrättekö että tästä kärsitte eniten te? Jos jotain sattuu pyhien aikana, niin siinähän vuodatte kuiviin. Miksi te ette käy luovuttamassa joilla on O- verityyppi? Ei pitäisi olla vaikeaa, kun punainen risti PYYTÄÄ teitä erikseen käymään ja lähettää jopa postia.
Kommentit (447)
En ole sitä verityyppiä. :(
Mutta lisäksi Suomessa on se kurja puoli mitä emme edes ajattele, että tärkeimmät jutut on monopolisoitu.
Media, verenluovutus ja junaliikenne esimerkkejä.
SPR on yritys ja saa itse päättää mitä verellä tekee. Heillä on myös suomalaisen veren monopoli. Yhtälö on mielestäni epäreilu ja inhottava. Sitten vielä syyllistetään.
SPR mainostaa, että harvinaista verityyppiä ei ole ja pyytää ihmisiä luovuttamaan. Luovuttaja tekee sen kuitenkin ilmaiseksi eikä hänellä ole mitään oikeutta tietää mihin se menee. Ja vielä kerran: heillä on monopoli. Mistä luovuttaja voi tietää, että hänen verensä menee tarpeeseen? Eikä tule myydyksi isoimmalle tarjoajalle joka sattuukin olemaan joku muu maa, kuin se oma Suomi jolla kerta on niin paha tilanne sen veriryhmän suhteen?
Ymmärtääkö kukaan nyt tätä? :D Siis että on se epäilyttävää kun Suomen veritilanteella ulvotaan suoraa kurkkua että luovuttakaa ihmiset, se pitää tehä ilmaseks ja sit se kaikki veri kuitenkin myydään ulkomaille ja taas ulvoskellaan miten tilanne on huono ja päälle syytetään siitä niitä luovuttajia. Valheellista mainontaa yritykseltä jolla on monopoli.
Minun verityyppini on O-. Mielelläni luovuttaisin, mutta vakava sairaus estää sen. Kiitokset kaikille, jotka käytte luovuttamassa. En olisi enää hengissä ilman saamiani verensiirtoja.
O- veriryhmä. Hemoglobiini ei nouse 120 yli 5 vuotta kestäneestä rautalisästä huolimatta. Varastorauta-arvot alhaalla.
Luovutan sitten, kun veri menee suoraan sairaalaan ilman että sitä ostetaan joltain välikädeltä.
Kävisin mielelläni, mutta ei ole mun veriryhmäni. Eikä auttaisi vaikka olisikin kun en saa luovuttaa.
Väärä veriryhmä. Ja lisäksi jokaisella kerralla luovutettuani minulla on romahtanut kunto noin 30 min päästä. Kerran olin vielä luovutuspaikalla kun taju alkoi mennä ja pistivät äkkiä jotain verenpainetta nostavaa lääkettä. Toisella kerralla olin kaupassa käymässä kun taju alkoi mennä.Ja vie useita päiviä ennenkuin olen normaalikunnossa. Eli liian rankkaa minulle. Vaikka itse luovutus ei ole minusta lainkaan inhottavaa.
Tjaa. Olen O+ verenluovuttaja ja olen kuullut usein, että O-verta annetaan myös muille veriryhmille. No kyllä se O loppuu, jos se jaetaan kaikille, mutta kme emme voi saada muiden verta. Minulle ei ole tullut mitään erityistä pyyntöä pääsiäisen alla, mutta menen kyllä vaikka heti, jos kutsu nyt tulisi.
Mä oon O- ja paranee nyt olla loukkaantumatta tai joutumatta onnettomuuteen. Eihän se siitä kiinni ole ettei O- tyypin luovuttajat kävisi luovuttamassa, vaan siitä että O- on ns. hätävara verta, jota annetaan kaikille joiden verityyppi ei ole selvillä, eli sitä tarvitaan huomattavasti enemmän kuin muita. Itse en voi tällä hetkellä flunssan ja henkisen hyvinvointini takia luovuttaa.
Kävisin, mutta eivät huoli mun verta koska olen vuosia sitten käyttänyt suonensisäisiä. Tauteja ei ole, mutta eivät ota mun verta vastaan vaikka muuten perusterve ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska boikotoin spr veribisnestä
Olethan muistanut tehdä hoitotahdon jossa kielletään antamasta luovutettua verta?
Miksi pitäisi tehdä? Kyllä minä ainakin tarvittaessa apua ottaisin vastaan miltä tahansa taholta vaikka heidän toimintaansa en olisi valmis tukemaan. Spr ja punainen risti yleensäkin tekee niin paljon pahaa maailmassa, että en kyllä omaa vertani heidän myytäväkseen lahjoittaisi. Sitten kun verenkeräystä hoitaa joku puolueeton ja politisoitumaton taho luovutan mielelläni. Siihen asti ajattelin pysyä hengissä, tarvittaessa vaikka spr:n keräämällä verellä.
t. eri
Ylihuomenna, maanantaina, Rautatienkadun toimisto on auki normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Ylihuomenna, maanantaina, Rautatienkadun toimisto on auki normaalisti.
Tampereella siis. Kun joku kirjoitti, että on auki vasta tiistaina.
O-ryhmän verihän on ns. yleisverta,eli sitä voidaan antaa kaikille. Siksi siitä on aina vähän pulaa. Itse olen luovuttanut vähän toista ämpärillistä verta elämäni aikana (AB+). Painoni on pysynyt 50 kiloisena koko ajan. Eikä mitään pyörtymisiä tai heikotuksia ikinä ollut. Monasti suoraan lentopalloa pelaamaan suoraani luovutuksesta. Älkää nyt keksikö mitään tekosyitä,vaan painukaa luovuttamaan verta.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovuttaisin ilomielin litratolkulla niin usein kuin mahdollista jos siitä saisi rahallisen korvauksen.
Tässä oikein tyyppiesimerkki suomalaisesta luonteesta, mitään en ilmaiseksi anna! En sano kiitos enkä anteeksi kun se on multa pois. En hymyile enkä tervehdi kun sekin perkele on multa pois! -mut jonkun toisen ilmaiseksi luovuttama veri kyllä sullekin kelpais ..tana!
No miks hitossa antaisin omaa vertani ilmaiseksi jos SPR myy sen eteenpäin ja tekee sillä bisnestä?
Jos saisin siitä rahaa, voisin harkita.
Ei mielestäni verenluovutuksen pitäisi olla mitään hyväntekeväisyyttä...
Käsi sydämellä: Kelpaako sulle kuitenkin luovutettu veri, jos se on ainoa keino pelastaa henkesi?
Olet hakoteillä. Veri maksetaan verovaroista. Ei SPR luovuta sitä ilmaiseksi sairaaloille. Näin ollen kaikki yhteiskunnan jäsenet ovat oikeutettuja yhteisistä verovaroista maksettuun vereen.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon O- ja paranee nyt olla loukkaantumatta tai joutumatta onnettomuuteen. Eihän se siitä kiinni ole ettei O- tyypin luovuttajat kävisi luovuttamassa, vaan siitä että O- on ns. hätävara verta, jota annetaan kaikille joiden verityyppi ei ole selvillä, eli sitä tarvitaan huomattavasti enemmän kuin muita. Itse en voi tällä hetkellä flunssan ja henkisen hyvinvointini takia luovuttaa.
Minusta tässä pitäisi olla jokin raja ettei O- veren omaava ihminen jää missään tapauksessa ilman verta sen takia että sitä on laskettu sellaisiin ihmisiin joiden verityyppiä ei tiedetä. Verityypin selvittäminen ei ole kovin kummainen asia että sen takia pitäisi tuhlata verta.
Miksi kukaan ei ole kehittänyt tapaa kehittää verta laboratiossa keinotekoisesti?
Onko syynä se, että ihmiset antaa verta liian helposti ilmaiseksi joten ei ole taloudellisesti ollut järkevää alkaa kehittämään mitään tapaa keinoveren tekemiselle? Jos verestä olisi jatkuva huutava pula, potilaita kuolisi veren puutteeseen ja siitä pitäisi maksaa kovaa hintaa että kukaan suostuisi sitä antamaan niin ehkä motivaatio keinoverelle voisi olla vähän toinen?
Veripalvelu on punaisen ristin tytärorganisaatio, jolla on ihan oma itsenäinen talous ja hallinto. Käytännössä siis ihan eri yrityksiä. Että joo, poikotoikaa spr:ää niin paljon kuin sielu sietää, mutta luovuttakaa sitä verta.
Ensinnäkin suomessa verenluovutus eriytyi jo vuosikymmeniä sitten spr:lle ja näin syntyi monien mutkien kautta veripalvelu, jonka henkilökuntaa, laitteistoa ja tietotaitoa ei voida kopioida jokaiseen sairaalaan erikseen. Veren testaaminen ja turvallisten verivalmisteiden tuottaminen on pitkä ja kallis prosessi, jota ei ole kannattavaa eikä mahdollista toteuttaa sairaaloista käsin edullisempaan hintaan kuin mitä sen ostaminen valmiina veripalvelulta maksaa. Verenluovutustoiminnan keskittyminen yhteen pisteeseen takaa sen, että mm. verivalmisteiden jäljitettävyys ja siten myös kaikkien osapuolien turvallisuus on mahdollista.
Ja mitä tulee ulkomaille myytyyn vereen, niin ei se veri säily ikuisuuksia hyvänä. Mitä sille ylimääräiselle verelle pitäisi tehdä, kaataa viemäriin? Veripalvelu käyttää paljon rahaa markkinointiin, jotta oikeaa verta olisi aina saatavilla, mutta luonnollisesti menekin ennustettavuus on vaikeaa. Lisäksi veren myyminen on myös siksi kannattavaa, että sitä kautta veripalvelu saa rahoitusta tutkimustyöhön ym hankkeisiin. Veripalvelun on lain mukaan myytävä verituotteet sairaaloille omakustannehintaan ilman voittoa, eli toiminnan tulisi tämän rahoitukseb kautta olla täysin plus miinus nolla. Jokainen voi sitten miettiä, että haluaako näin tärkeän asian lepäävän sellaisen yrityksen armoilla, joka on valmis konkurssiin heti ongelman ilmetessä. Vakaa talous takaa, että veripalvelu seisoo tukevasti omilla jaloillaan ja voi varmistaa turvallisten verivalmisteiden tuottamisen myös katastrofitilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
En ole sitä verityyppiä. :(
Mutta lisäksi Suomessa on se kurja puoli mitä emme edes ajattele, että tärkeimmät jutut on monopolisoitu.
Media, verenluovutus ja junaliikenne esimerkkejä.
SPR on yritys ja saa itse päättää mitä verellä tekee. Heillä on myös suomalaisen veren monopoli. Yhtälö on mielestäni epäreilu ja inhottava. Sitten vielä syyllistetään.
SPR mainostaa, että harvinaista verityyppiä ei ole ja pyytää ihmisiä luovuttamaan. Luovuttaja tekee sen kuitenkin ilmaiseksi eikä hänellä ole mitään oikeutta tietää mihin se menee. Ja vielä kerran: heillä on monopoli. Mistä luovuttaja voi tietää, että hänen verensä menee tarpeeseen? Eikä tule myydyksi isoimmalle tarjoajalle joka sattuukin olemaan joku muu maa, kuin se oma Suomi jolla kerta on niin paha tilanne sen veriryhmän suhteen?
Ymmärtääkö kukaan nyt tätä? :D Siis että on se epäilyttävää kun Suomen veritilanteella ulvotaan suoraa kurkkua että luovuttakaa ihmiset, se pitää tehä ilmaseks ja sit se kaikki veri kuitenkin myydään ulkomaille ja taas ulvoskellaan miten tilanne on huono ja päälle syytetään siitä niitä luovuttajia. Valheellista mainontaa yritykseltä jolla on monopoli.
Täysin samaa mieltä. Itse luovuttaisin mielelläni mutta EN IKINÄ sitä tee niin kauaa kuin SPR siitä mitenkään hyötyy.
Ihminen voi kantaa hullunlehmäntautia oireettomana. Hullunlehmäntauti voi tarttua veren mukanta toiseen ihmiseen. Se, onko jollakin hullunlehmäntauti selviää vasta kuoleman jälkeen ruumiinavauksessa aivoista otetusta koepalasta, mikäli henkilöllä ei siis ole oireet puhjenneet elossa ollessaan.
Minäkään en saa siksi luovuttaa verta. Tietysti eri asia sitten, että onko hullunlehmäntauti niin iso riski, että sen vuoksi kannattaisi jättää mahdollisesti saastunut veri käyttämättä ja henki pelastamatta on toinen juttu.