O- veri loppunut! Miksi ette käy luovuttamassa?!
Ymmärrättekö että tästä kärsitte eniten te? Jos jotain sattuu pyhien aikana, niin siinähän vuodatte kuiviin. Miksi te ette käy luovuttamassa joilla on O- verityyppi? Ei pitäisi olla vaikeaa, kun punainen risti PYYTÄÄ teitä erikseen käymään ja lähettää jopa postia.
Kommentit (447)
Vierailija kirjoitti:
Veripalvelu on punaisen ristin tytärorganisaatio, jolla on ihan oma itsenäinen talous ja hallinto. Käytännössä siis ihan eri yrityksiä. Että joo, poikotoikaa spr:ää niin paljon kuin sielu sietää, mutta luovuttakaa sitä verta.
Ensinnäkin suomessa verenluovutus eriytyi jo vuosikymmeniä sitten spr:lle ja näin syntyi monien mutkien kautta veripalvelu, jonka henkilökuntaa, laitteistoa ja tietotaitoa ei voida kopioida jokaiseen sairaalaan erikseen. Veren testaaminen ja turvallisten verivalmisteiden tuottaminen on pitkä ja kallis prosessi, jota ei ole kannattavaa eikä mahdollista toteuttaa sairaaloista käsin edullisempaan hintaan kuin mitä sen ostaminen valmiina veripalvelulta maksaa. Verenluovutustoiminnan keskittyminen yhteen pisteeseen takaa sen, että mm. verivalmisteiden jäljitettävyys ja siten myös kaikkien osapuolien turvallisuus on mahdollista.
Ja mitä tulee ulkomaille myytyyn vereen, niin ei se veri säily ikuisuuksia hyvänä. Mitä sille ylimääräiselle verelle pitäisi tehdä, kaataa viemäriin? Veripalvelu käyttää paljon rahaa markkinointiin, jotta oikeaa verta olisi aina saatavilla, mutta luonnollisesti menekin ennustettavuus on vaikeaa. Lisäksi veren myyminen on myös siksi kannattavaa, että sitä kautta veripalvelu saa rahoitusta tutkimustyöhön ym hankkeisiin. Veripalvelun on lain mukaan myytävä verituotteet sairaaloille omakustannehintaan ilman voittoa, eli toiminnan tulisi tämän rahoitukseb kautta olla täysin plus miinus nolla. Jokainen voi sitten miettiä, että haluaako näin tärkeän asian lepäävän sellaisen yrityksen armoilla, joka on valmis konkurssiin heti ongelman ilmetessä. Vakaa talous takaa, että veripalvelu seisoo tukevasti omilla jaloillaan ja voi varmistaa turvallisten verivalmisteiden tuottamisen myös katastrofitilanteissa.
Miten muuten tavallinen kansalainen voi boikotoida SPR:ää kuin olla luovuttamatta verta ja osallistumatta mihinkään keräyksiin? Veren luovuttamatta jättäminen on yksi parhaista keinoista boikotoida SPRää. Jos tarpeeksi ihmisiä alkaa tehdä niin, pakostakin huomataan ettei ole enää verta.
Kun aloittivat vastaanottokeskusten haalimisen lähes pakon uhalla joka kuntaan niin loppui meidän perheen verenluovutus siihen paikkaan!
Itse luovuttaisin vertani mutta vereni ei kelvannut kun olen käyttänyt suonensisäisiä aineita
No kerran oli liian alhainen hg ja silloin tuli luovutuskielto ja löivät käteen jotkut paperit jotka pitää omalla kustannuksella käydä täytättämässä heidän lääkärillään Helsingissä, jotta voin taas luovuttaa. Eipä ole tullut lähdettyä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ei ole kehittänyt tapaa kehittää verta laboratiossa keinotekoisesti?
Onko syynä se, että ihmiset antaa verta liian helposti ilmaiseksi joten ei ole taloudellisesti ollut järkevää alkaa kehittämään mitään tapaa keinoveren tekemiselle? Jos verestä olisi jatkuva huutava pula, potilaita kuolisi veren puutteeseen ja siitä pitäisi maksaa kovaa hintaa että kukaan suostuisi sitä antamaan niin ehkä motivaatio keinoverelle voisi olla vähän toinen?
Itse asiassa keinoveren luomista tutkitaan koko ajan ja yritetään keksiä siihen ratkaisua. Helpommalla päästäisiin, kun ei tarvitsisi enää aitoa kamaa ostaa ja myydä. Jopa veripalvelu tutkii tätä mahdollisuutta koko ajan.
En halua. Luovuttaminen on vapaaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon O- ja paranee nyt olla loukkaantumatta tai joutumatta onnettomuuteen. Eihän se siitä kiinni ole ettei O- tyypin luovuttajat kävisi luovuttamassa, vaan siitä että O- on ns. hätävara verta, jota annetaan kaikille joiden verityyppi ei ole selvillä, eli sitä tarvitaan huomattavasti enemmän kuin muita. Itse en voi tällä hetkellä flunssan ja henkisen hyvinvointini takia luovuttaa.
Et sinä ilman verta jäisi. Sairaalat ostavat muista maista verta tarpeen mukaan, jos suomen omat varannot ei riitä. Tätähän ei vastustajat ymmärrä. Boikotoivat ja antavat suomen verorahojen valua ulkomaille veriostosten kautta.
Vierailija kirjoitti:
Minun vereni on harvinaista ja olen aina halunnut auttaa, mutten voi. Olen nuoruudessani käynyt sellaisen jakson elämässäni läpi jolloin olen piikittänyt huumeita. Minulle ei aiheutunut onnekseni siitä minkäänlaisia sairauksia, testattu on. Muuten olisin terve mutta ilmeisesti vertani ei voi käyttää? Joku viisaampi vielä vahvistakoon tämän, sillä varmasti autan jos voin. Ihme tekosyitä koko ketju täynä miksei voi auttaa, kun itse auttaisi heti ja säännöllisesti jos vain voisi. Aina saa huomata kuinka erilaisia me ihmiset todella olemmekaan arvoiltamme.
Minulla O- ja huumetaustaa. Tai siis piikitin omia lääkkeitäni. Koska käytin aina omia, puhtaita neuloja, olin todella tarkka hygieniasta, en edes tuntenut muita käyttäjiä (eli neulat eivät olisi voineet vaihtua, enkä kyllä käyttänyt edes omia vanhoja uudelleen) ja lääkkeet oli apteekista, niin olen luovuttanut verta ja vaan valehdellut siihen kaavakkeeseen. Kaikki tarttuvat sairaudet on minulta testattu ja koska käytöstä on yli 20 vuotta aikaa, olisi ne jo näkyneet. Eikä mitään infektioriskiä ole ellei joku ole saanut tehtaalla lääkkeisiin HI-virusta tms. eli en koe huonoa omatuntoa valehtelusta. Eri asia jos infektio olisi mitenkään mahdollinen. Lisäksi työskentelen nykyisin terveydenhuoltoalalla, eli rokotteet tiettyjä veriteitse tarttuvia sairauksia vastaan ovat pakollisia. Joissain tilanteissa (jos oikeasti ei ole pienintäkään mahdollisuutta infektiosta, eli käyttänyt vain apteekista itse ostettuja lääkkeitä ja ei koskaan käytettyjä neuloja), niin luovuttaisin kyllä jos käytöstä on useita vuosia.
Hitto että alkoi taas ottaa päähän se uskomaton typeryys mikä monista tämänkin ketjun viesteistä paistaa!
Vierailija kirjoitti:
Hitto että alkoi taas ottaa päähän se uskomaton typeryys mikä monista tämänkin ketjun viesteistä paistaa!
Tämä saa ketjussa varmasti eniten yläpeukkuja 😄
En halua tukea punaista ristiä, ja ei muutenkaan kelpaisi heille mun veri koska on atopiaa kädessä
T. AB-
Mulla on pitkäkestoinen antibioottikuuri päällä pienellä annostuksella. En voi luovuttaa verta.
En taida kelvata, koska olen lapsena joutunut pari kertaa sairaalaan allergisen reaktion takia. En ole varma oliko anafylaktinen sokki. Kumma että sekin estää luovuttamisen. Enkä nyt asu Suomessakaan...
En ole varma veriryhmästäni. Selvitimme ne koulussa mutta en tiedä teinkö sen kokeen oikein. Jos tein niin olen O.
Sairastin syövän 10+ vuotta sitten joten yhä vereni on 'epäsopivaa' - kertoisipa joku miksi... mutta siis elinikäisesti kelvoton veri mulla.
Yksi asia mikä minua harmittaa, vereni ei kelpaa. Tavallinen perussairaus. Haluaisin luovuttaa vaikka joka vuosi, koska veri on sakeaa kuin ketsuppi (hb 156).
Pappa on toiminut aina oikein. Punainen Risti sen sijaan ei. Rahoja joskus vietiin kassasta ja sen jälkeen emme olleet missään tekemisissä kyseisen puljun kanssa. Minäkin siis tein hyväntekeväisyystyötä sinne.
SPR:lle on käynyt siten kuin organisaatioille yleensä käy. Ei ole enää paikkoja jossa luovuttaa verta. Siis se ydintoiminta on ajettu alas. Kai jossakin Helsingissä sentään voi käydä luovuttamassa silloin kun se itselle sopii 24/7. Se nyt on vähintä mihin palvelun tulisi taipua ylipäätään.
O- on hätäverta, eli sitä luovutetaan akuutissa tilanteessa kun ei ehditä tehdä tyypitystä ja vasta-ainetutkimuksia. Siksi sitä on tärkeää olla saatavilla, koska sopii annettavaksi kaikille veriryhmille. Tietysti aina ensisijaisesti siirretään oman veriryhmän mukaan.
(Itse asiassa yleensä ei siirretä kokoverta, vaan käytetään punasolu-, plasma- ja trombosyyttivalmisteita.)
Tietenkin sillä on merkistystä. Sama järjestö.