Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leskeneläke on väärin

Vierailija
15.04.2017 |

niitä naisia kohtaan, jotka eivät ole löytäneet sopivaa miestä. Eronneet, sinkut ja yksinäiset, yksinhuoltajat ja jätetyt. Ensin maksat elämässä kaiken yksin, ja sitten vielä eläkkeellä saat katsoa vierestä, kun toisille maksetaan yhteisistä rahoista siitä, että ovat onnistuneet pääsemään naimisiin. Tämähän on rumien naisten sortamista.

Kommentit (298)

Vierailija
241/298 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni jäi leskeksi v -91 ja hänen tililleen rävähti 8mk kuukaudessa leskeneläkettä! Oi kadehtikaa !

Puolet palstailijoista varmaan uskoo, että jotkut avioituvat kymmenen euron leskeneläke mielessään...

Vierailija
242/298 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea kaikkia sivuja, mutta miksi te puhutte vaan naisista? Kun äitini kuoli, tuli todellakin tarpeeseen isäni saama leskeneläke, plus meistä lapsista saatavat perhe-eläkkeet. Taloudellista apua, kun perheessä ei ole enää kahta maksajaa.

Ja ne summat on niin pieniä, ettei niistä kannata olla kateellisia. Sain täysi-ikäisenä kaksi vuotta perhe-eläkettä kelalta, n. 60€/kk. Erinäisten syiden vuoksi sain perhe-eläkettä myös ruotsista - 185€/kk.

Nuo summat on ihan hyviä, jos ne saa esim. opiskelija tai pienipalkkainen nuori muiden tulojen päälle. Ei kaikki pysty avustamaan aikuisia lapsiaan edes noilla summilla.

Joo, tuohon perhe-eläkkeeseen oli ehtona opiskelu. Opintotuki on suomessa niin pieni lukiolaisella, että ei se pelkästään olisi riittänyt kirjoihin yms.

Ja sinä yh; kyllähän yksinhuoltajatkin saa sellaisia tukia joita ei kaikille anneta. On yh-lisiä, elatusmaksut ja jos mies ei maksa niin elarit tulee jotain muuta kautta. Se on sitten omaa tyhmyyttä jos ei niitä elatusmaksuja jostain hae.

Muistaakseni isäni saamat leskeneläkkeet oli pitkälti alle 200€ kuussa. Yh-isä, viisi alaikäistä lasta. Pohjoisessa oli onneksi suht halpaa asua, jos vertaa moniin muihin paikkoihin.

Minun ystävä saa yh:na soskusta ja valtiolta rahaa monta tonnia kuussa. Hakee kaikki mahdolliset etuudet, mitä on vain mahdollista saada. Saisi rahaa säästöönkin helposti, jos saisi säästää. En kadehdi, mutta aika hyvin tuolla perheellä menee taloudellisesti.

Tämä taas on ihan eri ongelma. Ja sossuedut on hyvät, mutta vain siinä tapauksessa, että luovut kaikesta itsemääräämisoikeudestasi eli et säästä, et osta asuntoa, et suunnittele. Kun olet taloudellisesti täysin tyhjä, saat isot kk-tulot, mutta on paljon ihmisiä, jotka mieluummin sinnittelevät vähemmällä tietäen, että saavat itse päättää mitä rahoillaan tekevät.

Valinta se on tuokin. Turhaan sinä kadehdit muiden etuuksia ja muutamaa kymppiä kuussa, kun saat paljon enemmän, jos vain valitset toisin. Lopetetaan kaikki tuet mun puolesta, jokainen tulkoon toimeen omillaan. Jos kerta kympeistä tapellaan, niin lopetetaan kaikki.

Keskimäärin 590€/kk, ei muutama kymppi.

590 euroa kuukaudessa toisesta vanhemmasta on mitätön summa rahaa. Jos tuota pitää kadehtia, niin todellakin päässä on vikaa. Yh:t saa monta tonnia, asunnot ja pesukoneet ja kaikki päälle. Siinä puhutaan jo isoista rahoista.

Sanoahan nyt mistä niitä asuntoja, pesukoneita ja rahaa tonnikaupalla saa? Ei ainakaan mulle niitä ole herunut, vaikka ehkä en sitten ole kysynyt oikeasta paikasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/298 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätettyjen (ja eronneidenkin) puolesta puhun minäkin: kun ollaan jossain sukujuhlissa tai muissa kissanristiäisissä, niin aa että nämä lesket paistattelevat jossain ihme glooriassa ja voivat vapaasti puhua siitä kun se meidän Kalle oli sitä ja tätä. Ja ihmiset taputtelevat ja säälivät, voi kun sulla on ollut raskasta kun se Kalle meni sinne toiselle puolle ja jäit yksin. Voi voi voi.

Ja usein vielä sanotaan, että onpa hyvä sentään, että saat sen leskeneläkkeen.

Mutta ans olla voiko jätetty/eronnut pukahtaa sanaakaan siitä ex-miehestään, jos sanokiin vahingossa tai haluisi joskus sympatiaa hänkin, niin on kuorossa ihmiset sanomassa, että älä nyt hyvänen aika vaan sellasta ihmistä kaipaa ja mitä ihmettä sinä nyt enää siitä jauhat jne. jne.

Eikä yhtään osoiteta myötätuntoa, että ikävää kun jäit ihan tyhjän päälle.

Ja totuus voi olla, että se lesken Kalle oli ihan hirviö tai muuten liitto veteli viimesiään tai oltiin ns. kulissiliitossa (ihmisten takia).

En halua yleistää, mutta näinkin joskus vaan on tässä elämässä.

Vierailija
244/298 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lesken syli se on lämpöinen.......

Vierailija
245/298 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vm 1977 kirjoitti:

Eniten väärin mielestäni tässä on se, että keinotekoisesti laitetaan joku syntymävuosi (tässä tapauksessa 1975) jonka jälkeen syntyneet eivät saa leskeneläkettä.

Joko tuo etuus pitäisi hiljalleen leikata kaikilta pois, tai sitten myös nuoremmille ikäluokille se kuuluisi.

Eihän nyt ole oikein reilua että 1975 syntynyt saa leskeneläkkeen, ja vuotta myöhemmin syntynyt ei saa?

Nuoremmilta ikäluokilta on kuitenkin eläkettä leikattu jo elinaikakertoimen mukaan pienemmäksi. Tärkeä tuo leskeneläke on varsinkin niille, joiden oma eläke on pieni. Appivanhemmille kävi näin, appeni sairastu käytännössä heti eläkkeelle jäätyään syöpään ja kuoli nopeasti. Leski saa oman eläkkeensä päälle alle 200 euroa perhe-eläkettä.  Se on tärkeä lisä siihen että pystyy edelleen asumaan kotonaan.

Eikö tosiaan -75 jälkeen syntyneet saa leskeneläkettä? jos niin on, niin sitten perun aiemmat puheeni sen säilyttämisen puolesta. :-D

Vierailija
246/298 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh:t eivät saa todellakaan "monta tonnia" eikä asuntoja ja pesukoneita ilmaiseksi. Olen yh:n lapsi (nyt jo yli 20 v) ja kun olin alaikäinen ja asuin vielä kotona meidän elämä oli aika tiukkaa. Asuttiin äidin kanssa vuokrakakaksiossa ja äiti nukkui olohuoneessa, makuuhuone oli minun huone. Äitini oli työssä käyvä eli kävi kokopäivätyössä elättääkseen itsensä ja minut ja maksaakseen vuokran. Pesukone yms. Piti ostaa ihan itse ja kun olin ihan pieni meillä oli kai mummon entinen pesukone ja sain aina serkkujen pieneksi menneet vaatteet, yms. Ikinä ei käyty ulkomailla jne. Mutta vaikka rahaa ei ollutkaan paljon minulla oli silti hyvä lapsuus :)

Vierailija
247/298 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tähänkin hulluuteen tullaan nyt puuttumaan. Meno on kuin Kreikassa konsanaan.

Vierailija
248/298 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllähän se tuntuu vähän vanhanaikaiselta ja epäreilulta, että lesket saavat eläkettä, vaikka eivät olisi ikinä käyneet töissä, kun taas jätetyt ja yh:t eivät saa mitään, vaikka ovat siihen mennessä joutuneet jo maksamaan yksin kaiken (jopa lasten pikkulapsiajasta alkaen). Minustakin leskeneläke on sellainen asia josta voisi nyt leikata, kun opiskelijoiltakin yms. On jo leikattu niin paljon. Ja eläkekatto olisi hyvä myös. Tai sitten leskeneläke voisi olla kaikille leskille sama könttäsumma, esim. 500 e puolison tuloista riippumatta, niin pienituloiset lesket pärjäsivät (eihän kukaan tarvitse monen tuhannen euron leskeneläkettä?).

T. Yh: lapsi

Vierailija
249/298 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Sisareni ei saa senttiäkään leskeneläkettä, koska hänen palkkansa i selvästi suurempi kuin miehellään oli.

Vierailija
250/298 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin en muuten ymmärrä että mistä hyvästä leskeneläkettä oikeen annetaan? Pakkohan on muidenkin yksin elävien naisten pärjätä, ilman mitään yksinasuvien eläkettä. Pois leskiltä omat erikoiseläkkeet, eikä tilalle tarvi vastaavia.

eivät ole mitään erikoiseläkkeitä, vaan esim. ennenkuin oli mitään kotihoidontukia yms. avustuksia, olivat äidit useita vuosia hoitamassa kotona lapsiaan, jolta ajalta ei ole eläkekertymää(sinkut ovat olleet töissä). On siis aivan oikein, että saavat kohennusta eläkkeeseen, kun ovat hoitaneet niitä veronmaksajia yhteiskunnalle.

Älkää nyt ihmiset tuijottako siihen persereiän kokoiseen putkeen, vaan ajatelkaa vähän laajemmin.

Itseltänikin puuttuu 6 vuoden eläkekertymä, kun hoidin lapseni itse ilman yhteiskunnan apuja 3-vuotiaksi.

Nykyäänhän jopa työttömyysajalta kertyy eläkettä, mutta toivottavasti kateelliset saavat maistaa omaa lääkettään ja palataan omaehtoiseen elämään.

Vierailija
251/298 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon miettinyt samaa, että miksi jätetty jää tyhjän pälle ja leskeksi jäänyt saa rahaa. Kummassakaan asia ei ollut edes oma valinta...

Kuolema on sellainen asia, jossa ei tarvita tulkintaa. Tuollaiset erot ja jättämiset sen sijaan ovat niin hämäräperäisiä asioita ett

i viranomaiset koske niihin kepilläkään. Milläs ratkot hallinto-oikeudessa oliko se jättämistä kun Timo otti eron Tiinasta, joka piti sivusuhdetta viisi vuotta? Kenelle se eläke kuuluu sittn?

Vierailija
252/298 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva saa leskeneläkettä, usein kyseessä perheeläke, joka puolet kuolleen puolison eläkkeestä. Toki pitää turvata lesken elämä senkin jälkeen, kun jää yksin. Harvalla ( naisella) on varaa maksaa edes vuokraa kansaneläkkeestään. Harvoilla työeläkettä kertynyt kuin muutama satanen.

Alle 600 euron eläkkeellä ei kukaan elä.

Eläkeläisten asumistuki on ollut näihin päiviin asti isompi kuin tavallinen. Köyhän kansaneläkettä saavan anopin tilillä oli ylläri lapsilleen kun kuoli, yli kymppitonni säästöjä. No saivat hautajaiset järjestettyä helposti, vaikka olivat tuskailleet sen kanssa, että osalla ei olisi vara osallistua. 

Vierailija
253/298 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on kuin hölmöläisen peiton jatkaminen: otetaan yläreunasta ja lisätään alareunaan.

.Lopetetaan leskeneläke ja mennään toimeentuloluukulle. Kuka maksaa? -no se sama yhteiskunta: se maksaa aina, oli sen tuen nimi mikä tahansa.

Olette kyllä niiiin naurettavia että........:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Vierailija
254/298 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen kateus, se on niin kaunista aitoudessaan. Esimerkki 1. Nainen jää alta 40 vuotiaana leskeksi, jaloissa pyörii neljä lasta. Elämänkumppani, paras ystävä, sieluntoveri on kuollut, suru on sydäntä repivää. Ruoka ei maistu, lasten surun ja kaipuun isäänsä kohtaan näkeminen rikkoo sielun joka päivä. Talo täynnä muistoja arjesta ja yhteisistä juhlista. Itse yrittää ymmärtää miksi mies kuoli niin nuorena, lapsille yrittää selittää elämän ja kuoleman järjettömyyttä. Itku polttelee silmissä, värit ympärillä harmaantuu, kaikki tavarat juustohöylästä reikäisiin sukkiin muistuttaa mitä menetti. Mitään ei jaksaisi, mutta kaikkea pitäisi.

Sitten joku kaikesta kateellinen paska tulee mussuttamaan viereen rahasta ja lesken eläkkeestä ja siitä vääryydestä kun jotkut saa sellaista kun lesken eläke, että on se niin väärin. Just joo.

Ja jos tämä samainen nainen olisi tullut jätetyksi, hän ei olisi oikeutettu yhtään mihinkään miehen jälkeen. Ihan yksin saisi maksella lastensa kulut, myydä talon  jne. Tuon yh:n ja hänen lastensa kannalta tilanne on järkyttävän epäreilu.

Tällainen 4 lapsen äiti saa tietysti lasten takia eläkettä ja se on ok. Tässähän kritisoidaan sitä, että leskeneläkettä saavat sellaisetkin, joilla on oma työeläke tai on vielä työelämässä. Tiedän erään valtion virkanaisen, joka on itse hyväpalkkaisessa työssä ja saa leskeneläkettä n. 500e nettona. Lapsi on aikuinen.

Vierailija
255/298 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tnf kirjoitti:

Yksin asuva on itse valinnut tiensä

Kaikki eivät ole valinneet itse, sitä voi olla vaikea käsittää sellaisen, joka on aina saanut kaiken oikeassa järjestyksessä.

Vierailija
256/298 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen ihan ihmeissäni että miten suurituloisten leskille maksetaan monta tuhatta euroa leskeneläkettä... Ehkä nuo lesket äänestävät kokoomusta mutta samalla käyttävät itse yhteiskunnan verovaroja paljon... toki puoliso on ollut suurituloinen aikanaan mutta itse leski ei ole tehnyt mitään leskeneläkkeen eteen.

Vierailija
257/298 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätettyjen (ja eronneidenkin) puolesta puhun minäkin: kun ollaan jossain sukujuhlissa tai muissa kissanristiäisissä, niin aa että nämä lesket paistattelevat jossain ihme glooriassa ja voivat vapaasti puhua siitä kun se meidän Kalle oli sitä ja tätä. Ja ihmiset taputtelevat ja säälivät, voi kun sulla on ollut raskasta kun se Kalle meni sinne toiselle puolle ja jäit yksin. Voi voi voi.

Ja usein vielä sanotaan, että onpa hyvä sentään, että saat sen leskeneläkkeen.

Mutta ans olla voiko jätetty/eronnut pukahtaa sanaakaan siitä ex-miehestään, jos sanokiin vahingossa tai haluisi joskus sympatiaa hänkin, niin on kuorossa ihmiset sanomassa, että älä nyt hyvänen aika vaan sellasta ihmistä kaipaa ja mitä ihmettä sinä nyt enää siitä jauhat jne. jne.

Eikä yhtään osoiteta myötätuntoa, että ikävää kun jäit ihan tyhjän päälle.

Ja totuus voi olla, että se lesken Kalle oli ihan hirviö tai muuten liitto veteli viimesiään tai oltiin ns. kulissiliitossa (ihmisten takia).

En halua yleistää, mutta näinkin joskus vaan on tässä elämässä.

Jos on ollut ja kärsinyt avioliitossa Kalle kusipään kanssa, sitä parempi että saa korvaukseksi leskeneläkettä. Kukaan ei kiellä sinuakaan menemästä kusipään kanssa naimisiin.

Se sitten onko järkeä mennä kusipään kanssa naimisiin vain siksi että joskus ehkä mahdollisesti saa leskeneläkettä jos puoliso sattuu ensin kuolemaan tai saadakseen sukulaisilta sukujuhlissa empatiaa on jokaisen oma päätös. Hieman oudot motiivit mennä naimisiin, mutta mitäpä se minulle kuuluu. Hassatkaa jokainen se ainoa elämä toisten kadehtimiseen tai keksikää jotain parempaa tekemistä.

Vierailija
258/298 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen kateus, se on niin kaunista aitoudessaan. Esimerkki 1. Nainen jää alta 40 vuotiaana leskeksi, jaloissa pyörii neljä lasta. Elämänkumppani, paras ystävä, sieluntoveri on kuollut, suru on sydäntä repivää. Ruoka ei maistu, lasten surun ja kaipuun isäänsä kohtaan näkeminen rikkoo sielun joka päivä. Talo täynnä muistoja arjesta ja yhteisistä juhlista. Itse yrittää ymmärtää miksi mies kuoli niin nuorena, lapsille yrittää selittää elämän ja kuoleman järjettömyyttä. Itku polttelee silmissä, värit ympärillä harmaantuu, kaikki tavarat juustohöylästä reikäisiin sukkiin muistuttaa mitä menetti. Mitään ei jaksaisi, mutta kaikkea pitäisi.

Sitten joku kaikesta kateellinen paska tulee mussuttamaan viereen rahasta ja lesken eläkkeestä ja siitä vääryydestä kun jotkut saa sellaista kun lesken eläke, että on se niin väärin. Just joo.

Ja jos tämä samainen nainen olisi tullut jätetyksi, hän ei olisi oikeutettu yhtään mihinkään miehen jälkeen. Ihan yksin saisi maksella lastensa kulut, myydä talon  jne. Tuon yh:n ja hänen lastensa kannalta tilanne on järkyttävän epäreilu.

Tällainen 4 lapsen äiti saa tietysti lasten takia eläkettä ja se on ok. Tässähän kritisoidaan sitä, että leskeneläkettä saavat sellaisetkin, joilla on oma työeläke tai on vielä työelämässä. Tiedän erään valtion virkanaisen, joka on itse hyväpalkkaisessa työssä ja saa leskeneläkettä n. 500e nettona. Lapsi on aikuinen.

Lapsilisääkin saa varakkaat. Kas kun on tarveperusteisia etuuksia ja universaaleja, jotka maksetaan kun kriteerit täyttyvät oli tarvetta tai ei. Universaalit edut pitävät hyvinvointivaltion koossa kun hyvätuloinenkin kokee olevansa oikeutettu johonkin eikä pelkät lusmut.

Vierailija
259/298 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisääkin saa varakkaat. Kas kun on tarveperusteisia etuuksia ja universaaleja, jotka maksetaan kun kriteerit täyttyvät oli tarvetta tai ei. Universaalit edut pitävät hyvinvointivaltion koossa kun hyvätuloinenkin kokee olevansa oikeutettu johonkin eikä pelkät lusmut.

Leskeneläkettä ei kuitenkaan saa edes kaikki aviossa olleetkaan vaikka olisi yhteisiä aviovuosia 50 takana ja yhteisiä lapsia. On epätasa-arvoinen etuus avioliitossa olevillekin.

Vierailija
260/298 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläkettä ei kuitenkaan saa edes kaikki aviossa olleetkaan vaikka olisi yhteisiä aviovuosia 50 takana ja yhteisiä lapsia. On epätasa-arvoinen etuus avioliitossa olevillekin.

Totta. Itsekin jäin ilman koska olin alle 50 vuotias. Minusta kysymys ei ole pitäisikö etuutta maksaa vai ei. Kohdennusta voisi mietiä vanhusten sijaan nuoremmille, joilla on velat ja lapset maksettavana.