Kannustin tytärtäni 16v kokeilemaan liftausta kesällä. Olenko huono äiti?
Ja toki tiedän etten ole, mutta mielipiteitä haluaisin.
Liftasin itse tuhansia kilometrejä 80-90- luvulla. Sain roimasti hienoja kokemuksia ja itsevarmuutta kulkea sikinsokin Suomea. Paria vanhaa äijää lukuunottamatta kaikki meni oppikirjojen mukaan, enkä koskaan kokenut olevani vaarassa tai uhattu,
Näiden omien kokemusteni perusteella annoin luvan/kannustan tytärtäni liftaamaan 200km matkan kaverinsa kanssa ja ottamaan kaiken ilon irti jännittävästä matkasta. Itse ottivat siis puheeksi, että haluaisivat kokeilla liftaamista.
Ehdot: Selvinpäin koko ajan, reitti katsottuna valmiiksi, katso kenen kyytiin astut, saat kieltäytyä kyydistä, ja kaveri mukana koko ajan.
Uskaltaisitko sinä päästää lapsesi moiselle seikkailulle? Miksi uskaltaisit? Miksi et?
Kommentit (25)
Kerjäläisiin, joita liftaajatkin ovat, suhtaudutaan nykyään hyvin kielteisesti. En pidä liftaamista kovinkaan jännänä seikkailuna, perustuen omiin kokemuksiini nuoruudesta. Tylsiä ne olivat enimmäkseen, ellei joku nyt pidä jännänä jonkun setämiehen ehdotuksia tai hormooniheikin lähentelyitä.
No eihän siinä sitte mitään. Otappa huomioon että maailma on aika paljon muuttunu sun nuoruudesta. Itsehän en liftais ikimaailmassa, en halua että mut raiskataan ja kidutetaan kuoliaaksi jossain metsässä :) tuskin mun äitikään, ja pitäisin sitä hulluna jos se rohkasis mua liftaamaan.
N19
Mun on aina tehnyt mieli ottaa liftaajia kyytiin :D Jo lapsena ihmettelin äidille miksei voida ottaa kyytiin.
Mutta siis en uskalla ottaa kun pelkään että tapetaan tai jotain ja ainoat mitä olen täällä nähnyt ovat valitettavasti sen näköisiä hippeilijöitä että ennakkoluulot iskee ja kuvittelen heidän olevan sienissä tms ja tekevän jotain minulle.
Törmäisi ees inttippoikiin kun niillä ainakin lukee nimikin rinnassa ja yleensä kai fiksuja ei tiedä.
Esim. Helsinki - Tampere- reitti on melkein tuo ap:n mainitsema 200 km. Onnibussilla tuo matka maksaa huimat kuusi (6) euroa!
Noissa busseissa on mm. uudet, säädettävät nahkapenkit, automaattinen ilmastointi, ilmainen nettiyhteys, hyvät näköalat kakkoskerroksesta yms.
Tai sitten voi värjötellä tuntikausia tienposkessa peukku pystyssä ja lopulta päästä jonkun tupakalta haisevan ja kolisevan datsunin kyytiin, joka ei sekään oikeasti ole menossa ihan just sinne minne haluaisi...
Mut kokemuksia kai tässä haetaankin....
Tää on provo. Suomessa ei ole enää liftauskulttuuria! Itse liftasin -80 luvun lopulla salaa äidiltä. Jännäähän se oli mutta useamman kerran tuli mentyä outojen tyyppien kyytiin. Rakastan omaa lastani niin paljon että en mene kannustamaan liftaukseen.miksikö? No siksi että helpommallakin pääsee;) onnibussi on puoli-ilmainen. Netissäkin on kimppakyyti palstoja. Miksi nähdä turha vaiva seisoa tienposkessa ja odottaa tunteja kyytiä kun kukaan ei ota kyytiin? Ennen oli ennen. Paljon järkevämpää on kannustaa lasta lähtemään vaikka inter reilulle. Mutta lähteekö ne nuoret ne sellaisellekkaan kun on halvat lentoliput joka paikkaan?