Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannustin tytärtäni 16v kokeilemaan liftausta kesällä. Olenko huono äiti?

Vierailija
13.04.2017 |

Ja toki tiedän etten ole, mutta mielipiteitä haluaisin.

Liftasin itse tuhansia kilometrejä 80-90- luvulla. Sain roimasti hienoja kokemuksia ja itsevarmuutta kulkea sikinsokin Suomea. Paria vanhaa äijää lukuunottamatta kaikki meni oppikirjojen mukaan, enkä koskaan kokenut olevani vaarassa tai uhattu,

Näiden omien kokemusteni perusteella annoin luvan/kannustan tytärtäni liftaamaan 200km matkan kaverinsa kanssa ja ottamaan kaiken ilon irti jännittävästä matkasta. Itse ottivat siis puheeksi, että haluaisivat kokeilla liftaamista.

Ehdot: Selvinpäin koko ajan, reitti katsottuna valmiiksi, katso kenen kyytiin astut, saat kieltäytyä kyydistä, ja kaveri mukana koko ajan.

Uskaltaisitko sinä päästää lapsesi moiselle seikkailulle? Miksi uskaltaisit? Miksi et?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse liftasin paljon.

Meinasinkin laittaa, että pistä "säännöt" mukaan.

Yksi sääntö uupuu: Ei saa liftata yöllä. Lisättynä nykysäännöllä: Pitäkään kännykät aina valmiina / toimivina mukana.

Uskaltaisin laittaa - ja tosiaan ei yksin, kuten sanoitkin.

Vierailija
2/25 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan kannusta liftaamaan en halua että lapseni raiskataan, pahoinpidellään tai jotain muuta kamalaa. Julkisilla on edullinen ja turvallinen liikkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi todellakaan. Mun nuoruudessa itselleni kävi hyvinkin ikäviä juttuja sellaisten tuntemattomien ihmisten kanssa, joista en olisi aluksi uskonut, että tekisivät sellaista. Ensivaikutelma ei kerro kaikkea ja nuorena arvistelukyky on myös huonompaa. On muitakin tapoja saada hienoja kokemuksia elämässä kuin ottamalla hulluja riskejä. Ei tietenkään lasta kasvateta kuplassa, mutta en rohkaisisi vastuuttomuuksiin.

Vierailija
4/25 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on muuttunut sitten 80- ja 90-luvuilta. Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio, joten ei todellakaan kannata päästää liftausreissuille ellet sitten halua kuulla jälkeenpäin, miten tytär on raiskattu ja murhattu jossain pusikossa.

Vierailija
5/25 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään kannata kannustaa tuollaiseen. Mitä järkeä tuossa on. Bussilla pääsee turvallisemmin.

Vierailija
6/25 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ehdot kohta oli huvittava, tuollako takaat turvallisen matkan tuntemattoman kyydissä? Liftareita ei nykyään näy juuri ollenkaan, enkä niitä vähiä koskaan kyytiin ota, koska mistä taasen siitä liftarista voi mennä takuuseen ettei se ole huumehörhöpilleristi?

Vierailija
7/25 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja toki tiedän etten ole, mutta mielipiteitä haluaisin.

Liftasin itse tuhansia kilometrejä 80-90- luvulla. Sain roimasti hienoja kokemuksia ja itsevarmuutta kulkea sikinsokin Suomea. Paria vanhaa äijää lukuunottamatta kaikki meni oppikirjojen mukaan, enkä koskaan kokenut olevani vaarassa tai uhattu,

Näiden omien kokemusteni perusteella annoin luvan/kannustan tytärtäni liftaamaan 200km matkan kaverinsa kanssa ja ottamaan kaiken ilon irti jännittävästä matkasta. Itse ottivat siis puheeksi, että haluaisivat kokeilla liftaamista.

Ehdot: Selvinpäin koko ajan, reitti katsottuna valmiiksi, katso kenen kyytiin astut, saat kieltäytyä kyydistä, ja kaveri mukana koko ajan.

Uskaltaisitko sinä päästää lapsesi moiselle seikkailulle? Miksi uskaltaisit? Miksi et?

Olet huono äiti. Ajat ovat ihan toiset nyt kuin silloin kun sinä olit nuori. Etkö tuon enempää välitä lapsestasi vai oletko niin pihi ettet välitä  pääseekö lapsi turvallisesti perille vaiko ei?

Vierailija
8/25 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olet.

Vierailija
9/25 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole enää liftaamiskulttuuria. En usko, että nuoret ovat erityisessä vaarassa vaan todennäköisempää on, että he eivät pääse määränpäähänsä, koska kukaan ei ota kyytiin.

Totta kai sinulla on omat nuoruusmuistosi mielessä (aika kultaa muistot) ja haluat että lapsesi kokee ne samat, mutta mitä jos antaisit lapsesi kokea ihan oman nuoruuden - sellaisen, jota eletään tällä vuosikymmenellä? Vai kuunteleeko lapsesi myös sinun nuoruutesi lempimusiikkia?

Kyllä 16-vuotias saa hyviä muistoja siitä, että ylipäänsä reissaa kaverin kanssa ilman äitiä! Juna- ja bussiliputkin on nykyään suhteessa paljon halvempia kuin sinun nuoruudessasi.

Jos annat lapsen lähteä, anna sen myös tehdä omat matkasuunnitelmat äläkä tuputa omia muistojasi.

Vierailija
10/25 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voisin antaa liftata. Tarpeeksi liukkaria vaa!

Vierailija
11/25 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö on kaverinsa kanssa parina kesänä liftannut paljon. On nyt 18-vuotias. 

En ole tähän kannustanut, vaan pikemminkin hieman pelännyt. Tämä siitäkin huolimatta, että itse olen nuorena liftannut todella paljon. Enemmän kuin raiskausta ym. pelkään kyllä liikenneonnettomuutta ja rattijuopon kyytiin joutumista. 

Mukavasti on kuulemma kuitenkin mennyt. 

Vierailija
12/25 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liftannut aina! Se on jotenkin jäänyt nuoruudesta veriin. 

Matkaan vain pitää varata tietysti enemmän aikaa, mutta hyvin on kyytiin päässyt tällainen liki viisikymppinenkin ystävänsä kanssa. Kyllä naiset kytiin otetaan. Miehenä voisikin olla hankalampaa paitsi jos on armeijan harmaissa. 

Usein naisetkoin ottavat. Eli ei pidä paikkaansa, etteikö kyytiä saisi. En liftaa rahansästön takia, vaan puhtaasta seikkailumielestä. On hauska tutustua uusiin ihmisiin. 

Vierailija
13/25 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että liftaaminen tänä päivänä on yhtään sen vaarallisempaa kuin ennenkään. 

Onhan kännykät ja kuski ei voi tietää onko esim. rekisterinumero lähetetty viestinä eteenpäin. On myös muistettava, että ihmiset eivät lähtökohtaisesti ole murhaajia ja raiskaajia. Eivät ennen eivätkä sen enempää nykyyänkään. 

Niin paljon kuin vielä esim. 80-luvulla liftattiin, niin äärettömän harvassa olivat tämän toiminnan ympärillä olevat rikokset. 

Mutta en missään tapauksessa liftaamaan kannustaisi, se on selvä. Se raha aina löytyy, mikä tarvitaan bussi- tai junalippuun. 

Vierailija
14/25 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse liftailin jonkin verran 80-90-lukujen taitteessa. Mitään pelottavaa ei sinänsä tapahtunut, vaikka kortittomanakin ymmärsin ettei kaikkien ajotyyli ollut ihan turvallinen. Eräskin "vaaraton" pappa pysyi vain suurinpiirtein omalla kaistalla. Nyt kahden tytön äiti enkä ikinä maailmassa ehdottaisi heille liftausta. Tein itse Interrail-matkan Keski-Euroopassa vuonna 92. Tytöt on haaveilleet, että mentäis yhdessä vastaavalle reissulle, mutta ikävä kyllä maailma on hiukan erilainen enkä koe Euroopan juniakaan enää turvallisiksi.

Vierailija
15/25 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat oli ennen ihan toisin. En todellakaan nykyään päästäisi lastani liftaamaan. Ajat ovat muuttuneet. Olet sinisilmäinen ja tyhmä. Anteeksi nyt vaan.

Vierailija
16/25 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiat oli ennen ihan toisin. En todellakaan nykyään päästäisi lastani liftaamaan. Ajat ovat muuttuneet. Olet sinisilmäinen ja tyhmä. Anteeksi nyt vaan.

Tämä väittämä tulee tässäkin ketjussa vastaan ilman perusteluja. 

Eli miten "ajat" ovat muuttuneet? Jos ovat niin varmasti turvallisempaan suuntaan kännyköiden ansioista. 

Vierailija
17/25 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty Porvoosta voi liftata vaikka minne.

Mutta oikeasti tuntemattomien kyytiin ei kannata mennä, nykyään pääsee busseilla halvalla pitkiäkin matkoja.

Vierailija
18/25 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet.

Vierailija
19/25 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen liftannut vain pari kertaa. Helsingissä se ei ollut tapana kun täällä on aina ollut hyvä julkinen liikenne. Maalla olen liftannut kesälomareissuilla. Kerran päätimme kaverin kanssa liftata Imatran ajoihin ihan huvikseen, olisihan sinne päässyt myös junalla tai bussilla. Ensin yhdellä kyydillä Porvooseen ja sieltä saimme liftin loppumatkaksi. Kuskina oli meidän ikäinen nuori mies, joka oli itsekin sinne menossa. Hyvät muistot, mitään pahaa ei sattunut.

Vierailija
20/25 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin monin paikoin nuo tieliittymätkin ovat sen verran hankalia liftaukselle, että pysähtelevät autot aiheuttavat vaaratilanteita.

Itse liftasin paljon nuorena silloin ennen, ja silloinkin sattui muutamia ikäviä tapahtumia. Myöhemmin otettiin usein kyytiin ikään kuin maksuksi itse saaduista kyydeistä liftareita, varsinkin varusmiehiä, kun monet suosivat liftaavia tyttöjä, mutta nykyisin ei juurikaan, tosin aika harvoin heitä näkyykään. Ajat muuttuvat, eivätkä aina turvallisempaan suuntaan.