80-luvulla syntyneet, muistatteko mitä söitte aamupalaksi lapsena/teininä?
Itse muistan ainakin kaakaon ja ranskanleivään ! Olin hoikka lapsi ja hampaat kunnossa, vaikka saatoin juoda kaakaota neljästi päivässä .
nykyäänhän sokeri ja vehnähöttö on ehdoton nou nou ja julkinen teilaaminen varma,j os kertoo lapsensa saavan aamupalaksi vaikkapa suklaamuroja ja paahtoleipää! Vanha kunnon mannapuurokin on perkeleestä.
Kommentit (395)
Sen muistan, että yhteen väliin söin Pienipyöreä näkkileipää ja join kaakaota. Kyllä se vaihteli ajan saatossa, muroja tai puuroa en syönyt, erilaisia leipiä kausittain.
Yleisin aamiainen oli banaanijogurtti ja mysli (ei mikään kuorrutettu muromysli). Muistan että äitini teki myös mysliä itse suureen lasipurkkiin.
Välillä vanhemmat teki myös puuroa, jonka kanssa syötiin joko marjakeittoa tai ihan vaan marjoja vuodenajasta riippuen. Marjakeittokin oli välillä itse tehtyä, mutta muitan että myös kaupan keittoja oli tarjolla.
Kolmas vaihtoehto oli voileivät ja maito
Näillä sitten mentiin vuodesta toiseen ja ihan poikkeustapauksissa oli jotain muuta, kuten vaikka riisimuroja tai pannukakkua eiliseltä yms. Järjestys oli mielestäni myös tällainen, eli useimmiten oli sitä mysliä.
Leipää Voimariinilla ja joko juustolla tai kinkulla ja kurkulla tai tomaatilla. Joskus harvemmin puuroa. En muista, oliko jugurttia myös aamulla vai vain iltapäivällä. Juomaksi maitoa. Joskus oli myös muroja, jotka olivat poikkeuksetta Corn Flakeseja, koska sokerihuurretut olivat pannassa. Maito vaihtui (koulun terveysvalistuksen takia?) kulutusmaidosta kevytmaitoon jossain vaiheessa. Olin punkero penska, vaikkakaan en varsinaisesti ylipainoinen. Tämä siitä huolimatta, että pihalla pyörittiin joka päivä.
Kaurapuuroa, ruispuuroa, joskus mannavelliä, kevytmaidon ja sokerin kera. Jogurttia tai viiliä sekä mysliä. Appelsiini-, omena- tai ananasmehua. Leipää, juustoa, gotler- tai maksamakkaraa.
En ole vielä koskaan (50+-ikäisenä) maistanut Weetabixiä. Mutta muistan, että aina elokuussa ennen koulujen alkamista tv:ssä rupesi pyörimään Weetabixin mainos. "Joka aa-amu tarvitset energiaa, kas näin näin päiväsi voit aloittaa, maukas, maukas Weetabix ..."
Ördög kirjoitti:
Kaurapuuroa, ruispuuroa, joskus mannavelliä, kevytmaidon ja sokerin kera. Jogurttia tai viiliä sekä mysliä. Appelsiini-, omena- tai ananasmehua. Leipää, juustoa, gotler- tai maksamakkaraa.
En ole vielä koskaan (50+-ikäisenä) maistanut Weetabixiä. Mutta muistan, että aina elokuussa ennen koulujen alkamista tv:ssä rupesi pyörimään Weetabixin mainos. "Joka aa-amu tarvitset energiaa, kas näin näin päiväsi voit aloittaa, maukas, maukas Weetabix ..."
Oliko äiti pph? On niin monipuolinen aamupala.
Vierailija kirjoitti:
Ördög kirjoitti:
Tuossa latelin joukon ruokalajeja, joita muistan syöneeni aamiaiseksi joskus kauan sitten. Mutta kaikkia noita ei tietenkään tarjoiltu samana aamuna...
Pannukakkua, mansikkahilloa ja iloisen vesselin kaakaota.
Weetabixiä maidolla ja sokerilla, kaakaota, ranskanleipää lauantai- tai maksamakkaralla, paahtoleipää, muroja(mm. riisimuro, corn flakes, kauratyynyjä), kaurapuuroa, mannapuuroa.
Melko usein Coco-pops muroja maidon kanssa. Leipäviipaleen tai kaksi lisäksi, voin ja juuston kanssa.
Kaurapuuroa ja maitoa. Joka aamu.
Pullaa. Joka aamu, ja samoin joka välipala (tai päiväkahviksi sitä tilaisuutta kutsuttiin, ei välipalaksi).
Voisilmäpulla halkaistiin ja väliin toiselle puolelle voita, toiselle hunajaa, sitten yhdistettiin puoliskot. Joskus oli vain pitkopullaa siivuina, mutta sama voi-hunaja toimi senkin päällä. Juomaksi kaakaota, mutta ei kylmää, vaan kaakaojauhe laitettiin kuumaan veteen, ja vähän vain maitoa sekaan, vähän kuin kahvissa.
Iltapalaksi marjakiisseliä.
Lapsille oli muroja joskus, sinne laitettiin maitoa ja hilloa, sokeria. Leipää ja päällysteitä, vaikka juusto. Kurkkua. Mustaherukkamehu tai mehukatti tms. Maitoa oli myös juomaksi saatavilla. Puuroa oli joillakin ja pikkulapsilla omat syötävät. Hedelmiä oli esimerkiksi omenaa tai joskus kausiaikoina mandariini.
Jugurttia, paahtoleipää ja mehua.
Lasillinen appelsiinimehua ja menoksi. Olen aina ollut huono syömään aamulla. Jos oli jotain pakko syödä, niin jugurtti meni helposti alas.
Asuttiin isän luona USA:ssa. Aamiaiseksi oli pannukakkuja tai muroja. Lounaaksi kouluun pakattiin pb&j leipiä, porkkanatikkuja, sipsejä ja pillimehua.
Ördög kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ördög kirjoitti:
Tuossa latelin joukon ruokalajeja, joita muistan syöneeni aamiaiseksi joskus kauan sitten. Mutta kaikkia noita ei tietenkään tarjoiltu samana aamuna...
Kyllähän ehkä jokainen ymmärtää, että ei yhtenä aamuna 😅 minulla pisti silmään monipuolisuus.
Lapsena aina puuro ja mansikkahillo.
Puuroa ja mansikkahilloa, puuroa ja mansikkahilloa, puuroa ja mansikkahilloa, puuroa ja mansikkahilloa, puuroa ja mansikkahilloa... Seitsemän vuotta putkeen. Se on siis melkein 3000 kertaa puuroa ja mansikkahilloa. En voi edelleenkään sietää puuroa ja mansikkahilloa. Meni pilalle molemmat tuotteet.
Sitten alkoi koulu ja sain erilaisen aamupalan. Se oli päärynä-vaniljajugurtti ja pala leipää. Joka päivä. Aina sama jugurtti, muuta makua en saanut vaikka rukoilin. Lopulta noin neljäsluokkalaisena lopetin aamupalan syömisen kokonaan ja tästäkös äiti hermostui.
On sanottava että kun ollessani 14, sain pikkusisaruksen, sai sisarus sanella kaiken mitä aamupalaksi halusi. Yhteen aikaan söi pelkkiä saarioisten mikropizzoja aamupalaksi.
Mä olen vielä ihmisenä sellainen etten kestä toistuvia ruokia monena päivänä. En siis ole yhtään ihminen joka voisi aina syödä saman aamu- tai iltapalan. N. 3 putkeen syömisen jälkeen alkaa oksettaa ja jos joudun syömään samaa pidempään, ruoka voi mennä loppuelämäksi itselle pilalle.
Paahtoleipää lähinnä, mutta tuolloin liikuttiinkin enemmän. Mites nykyään? On vain somea ja muuta sontaa.