Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

80-luvulla syntyneet, muistatteko mitä söitte aamupalaksi lapsena/teininä?

Vierailija
13.04.2017 |

Itse muistan ainakin kaakaon ja ranskanleivään ! Olin hoikka lapsi ja hampaat kunnossa, vaikka saatoin juoda kaakaota neljästi päivässä .

nykyäänhän sokeri ja vehnähöttö on ehdoton nou nou ja julkinen teilaaminen varma,j os kertoo lapsensa saavan aamupalaksi vaikkapa suklaamuroja ja paahtoleipää! Vanha kunnon mannapuurokin on perkeleestä.

Kommentit (395)

Vierailija
341/395 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti laittoi aina aamupalan valmiiksi. Usein oli jotain puuroa (manna-, ohra-, kaura-) ja sen kanssa itsetehtyä mehukeittoa marjoilla. Sen kanssa saatoin juoda lasin mustaherukkamehua. Marjoja poimittiin kaiket kesät ja syötiin päivittäin ympäri vuoden. 

Välipalaksi otin itse jääkaapista jogurttia tai saatoin tehdä leivän ja kaakaota. Harrastin monipuolisesti urheilua ja pyöräilin joka paikkaan, joten ei jääneet herkut vyötärölle. 

Vierailija
342/395 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuroa tai weetabixia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/395 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viri- kaakaota, leipää various päällisillä, esim. pallojuustoa, lördistä.kurkkua (toki margista)

Toisinaan puf- hunajamuroja maidon kanssa.

Viiliä, puuroa maitosilmällä

Vierailija
344/395 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paahtoleipää, muroja

Vierailija
345/395 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleivän pala tai 2, jossa oivariinia, kurkkua ja leikkele + sokerijogurttia

Vierailija
346/395 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskanleipää ja ketsuppia päälle. 

Vierailija
347/395 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse leivottua hiivaleipää. Niitä meni pari kolme kappaletta viikossa. Pari pitkää ja leveää slaissia / aamu. Sitten isä toi Jämsän juustopakkaamolta tehtaanmyymälästä ostettuja överi-savustuneita Kipparijuuston kantapaloja. Niitä myytiin siellä kiloperusteisesti. Niitä viipaloituina laitettiin hiivaleivän päälle ja sähkögrilliin. Hyviä olivat.

Vierailija
348/395 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole aikuisena syönyt aamupalaa kuin viikonloppuisin, mutta ei lapsena aamuisin syömäni ruoka paljoa nykyisestä välipalasta poikennut. Yleensä syötiin leipää juustolla, kinkulla ja vihanneksilla. Seurana puuroa tai hedelmiä. Välillä oli jugurttia myslin kanssa joka taisi kyllä olla aika sokeroitua. Ja joskus oli eineskarjalanpiirakkaa jonka päälle sulatettiin oltermannia mikrossa. Meillä ei koskaan ollut ranskanleipää, muroja tai lauantaimakkaraa. Muistan tämän siksi että kinusin äitiä niitä ostamaan kun muutkin syö, eipä vaan suostunut. Itse kerättyjä marjoja syötiin pakkasesta kyllästymiseen asti, harmittaa että sitä ei silloin osannut ollenkaan arvostaa... Nykyisin söisin noita marjoja riemusta kiljuen jos vaan olisi mistä ottaa.

Lidlissä on pakastepuolukoita 0,88 eurolla pussi! Kotimaisia ovat.

Vierailija
349/395 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paahtoleipää ja appelsiinimehua. Yleensä äiti osti jotain graham, täysjyvä, siemen tms. paahtista jossa oli vähän enemmän kuitua sun muuta kuin ihan puhtaassa vehnähötössä. Ruisleivästä opin tykkäämään vasta vähän lähempänä aikuisuutta, vaikka sitäkin meillä aina oli.

En ole varma miten asiat oli kun olin pienempi, mutta en ainakaan muista että meillä olisi ollut ruokaa päivällä koulun jälkeen. Eikä varmaan ollutkaan, päätellen siitä että kun kaverit sai lapsia ja piti huolen että koulun jälkeen on päivällinen, se oli musta tosi outoa. Meillä syötiin aamupala, koulussa lounas, koulun jälkeen välipala, ja iltapala oli sitten usein se toinen hieman tukevampi ateria. Äiti teki usein illalla jotain suolaista piirakkaa, pitsaa, puuroa, pannaria, lettuja jne. Meillä sai aina ottaa syötävää jos oli nälkä, kunhan se ei ollut makeaa (paitsi hedelmät kävi). Mutta tosiaan muistikuvat tästä ei ylety kuin jonnekin ala-asteen loppupuolelle, joten en ole varma oliko meillä päivällistä kun olin sitä nuorempi.

Vierailija
350/395 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisimuroja maidolla. Tai kurkkuruisleipiä

Vierailija
351/395 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makao, kauraleipä päällisillä, kaurapuuro, kananmunaa, jogurttia, hedelmiä, tuoremehu, näitä vaihdellen ei kaikkia samana aamuna.

Vierailija
352/395 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maissihiutaleita jogurtin kanssa, vehnäleipää margariinin ja juuston kanssa ja kaakaota.

Vierailija
353/395 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Weetabixejä tai paahtoleipää ja kaakaota.

Vierailija
354/395 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Corn Flaks oli ykkönen ja paahtoleipä. 

Vierailija
355/395 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerimuroja, lempparini oli Toni Tiikeri. Joskus kaakaota ja ranskanleipää. 

Vierailija
356/395 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin kaurapuuroa! Koko lapsuuteni!! Nyt on sellainen olo, että mua on huijattu, kun luen näitä muiden vastauksia. 

Vierailija
357/395 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpimän kaakaon, 4 dl vettä ja 1dl maitoa. Enpä syö vieläkään aamupalaa, juoma korvattu kahvilla

Vierailija
358/395 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

toni tiikeri muroja tai kellok rise rispiis

Vierailija
359/395 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuro. Joko voisilmällä tai kanelisokerilla. Sillä mentiin ykkösluokalta ylioppilaaksi. 

Vierailija
360/395 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syötiin usein Kellogsin Corn Flakes- muroja maidolla, kaurapuuroa, riisipiirakoita juustolla ja ketsupilla tai leipää, esim. ruisleivälle voita ja juustoa ja mikroon, nam. Juomana kaakao tai maito. Nämä toimivat myös tarvittaessa väli- ja iltapaloina. Silloin juomana saattoi olla myös mehu, joku Mehukatti varmaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi