80-luvulla syntyneet, muistatteko mitä söitte aamupalaksi lapsena/teininä?
Itse muistan ainakin kaakaon ja ranskanleivään ! Olin hoikka lapsi ja hampaat kunnossa, vaikka saatoin juoda kaakaota neljästi päivässä .
nykyäänhän sokeri ja vehnähöttö on ehdoton nou nou ja julkinen teilaaminen varma,j os kertoo lapsensa saavan aamupalaksi vaikkapa suklaamuroja ja paahtoleipää! Vanha kunnon mannapuurokin on perkeleestä.
Kommentit (395)
Mä en oo tykänny makeasta oikein koskaan.Lapsena söin riisimuroja maidolla,sekä leivän.
Olen syntynyt 1980 ja leipää ja/tai muroja se taisi olla,milloinhan meille tuli eka leivänpaahdin..1988 ehkä? Join paljon teetä.
Aamuisin söin aina Oululaisen jälkiuunileipää. Silloin se oli halkaisematon reikäleipä, jonka reunat olivat kovat ja rapeat ja sisus kosteaa. Sen leikkaaminen oli kyllä vähän vaarallista jopa aikuiselle saati sitten lapselle. Ottaisin silti vieläkin riskin mieluummin kuin söisin nykyisiä kuivia valmispaloja. Päälle meijerivoita ja vahakuori-Edamia. Oivariini tuli ruokapöytään meillä vasta muutaman vuoden päästä, ja muovinmakuiset valmissiivutetut juustot vasta paljon myöhemmin tällä vuosituhannella. Tomaattia päälle, ja juomaksi teetä. Kahvia opin juomaan vasta aikuisena omassa kodissa.
Äitini keitti kaurapuuroa, joten sitä ja lisäksi pari ruisleipää juuston ja kinkun kera sekä kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Aamuisin söin aina Oululaisen jälkiuunileipää. Silloin se oli halkaisematon reikäleipä, jonka reunat olivat kovat ja rapeat ja sisus kosteaa. Sen leikkaaminen oli kyllä vähän vaarallista jopa aikuiselle saati sitten lapselle. Ottaisin silti vieläkin riskin mieluummin kuin söisin nykyisiä kuivia valmispaloja. Päälle meijerivoita ja vahakuori-Edamia. Oivariini tuli ruokapöytään meillä vasta muutaman vuoden päästä, ja muovinmakuiset valmissiivutetut juustot vasta paljon myöhemmin tällä vuosituhannella. Tomaattia päälle, ja juomaksi teetä. Kahvia opin juomaan vasta aikuisena omassa kodissa.
Heti korjaus tähän. Voimariini tuli vasta myöhemmin. Nimivirhe.
Joko teetä tai kaakaota ja lisäksi näkkäriä, paahtoleipää tai ruisleipää.
Yleensä yksi tai kaksi palaa rievää (vaalea vehnäleipä) levitteen kanssa ja lasin vettä.
Kumpi on parempi vai kaurapuuro.
Ajan motto
No älä sitten kerro, jos annat niitä suklaamuroja. Oman lapseni kanssa matkustamme ja mieheni suhtautuu hyvin rentoutuneesti hänen ruokavalioonsa. Juuri sai välipalaksi palan valkoista leipää (en minä sitä ostanut) ja omenamehua (ostin). Syötitpä lapsellesi mitä tahansa, niin aina internetistä löytyy joku, joka haluaa sen teilata.
Olen kuitenkin oppilaiden kanssa pyöriessäni havainnut, että olen n. puolta päätä lyhyempi kuin nykyinen nuori tai nuori aikuinen, mutta kuitenkin päätä pidempi kuin mummojeni sukupolvi, noin yleisesti ottaen. Maassa, jossa asuin, jossa on vahvoja luokkaeroja, sitä saattoi ihan kertoa ihmisen vanhempien tulotason pituuden perusteella (ja sen mukana lapsenkin tulotason).
Itse sain weetabixia ja mehua, ja spagettia illalliseksi. Olisi ollut kiva olla pidempi. Eli ehkä tähän hötkyilyyn on ihan syytäkin? Toisaalta kokonaisuus ratkaisee, mitä yksi höttöleipä kun illallinen on tofua ja kasviksia.
Lapsena muroja tai Weetabixeja useimmiten, välillä paahtoleipää ketsupilla (hyi olkoon, en tiedä miksi).. Kaakao taisi olla juomana.
Teininä oli äidin tekemät sämpylät aamupalalla suosiossa, ja jos niitä ei ollut, niin sitten Vaasan Kaurapaloja, niitä aitoja alkuperäisiä.
En syönyt mitään jos olin kotona, hoitopaikassa/päikyssä kaurapuuroa. En muista kyllä että iltapalaksikaan olisi ollut paljoa mitään.. jollain sitä on hengissä pysytty. Nyt sitten vedetään kai niidenki edestä..
Ei meillä ollut aamupalaa kun vanhemmat oli sosiaalitapaus kansalaisia joten ainoa syöminen oli koulussa ja jos onnistui varastamaan kaupasta jotain syötävää.
Leipää sen kaikissa muodoissa, välillä oli muroja, mutta ne oli harvinaisia. Jugurttia syötiin jos ylimääräiseen oli varaa.
Hoidossa ollessani puuroa, kotona Fazerin paahtoleipää Aamupala- tai Oltermanni-juustolla. Välillä oli Frosties tai Cocoa Pops -muroja.
En mitään, meidät patistettiin niska perse otteella heti kun sängystä pääsi ylös,nopeasti hampaiden pesu,nopeasti päivävaatteet ja sitten,monesti turhan aikaisin kouluun. Kamala nälkä oli meillä,kesäisin koetimme syödä mustikoita,mansikoita tms jos jostakin onnistui nappaamaan, kouluruoka oli se ruoka millä piti elää viikot, joskus saatiin iltapalaa: vetistä kaurapuuroa voi silmän kanssa ja jos tuuri kävi niin kaakaota,jugurttia,leipää ja leivänpäällisiä,siis jos vanhemmat olivat hyvällä päällä. Kyllä mekin monet illat itkettiin nälkäämme ennen nukkumaanmenoa. Meillä siis vanhemmat olivat syömisen suhteen kontrolloivia ja laskivat tarkkaan kalorit,olivat kyllä luonteeltaan molemmat myös äreitä. Kävivät tietenkin itse salaa grillillä tms paikassa! Kotona ei sitten syöty kuin joskus iltapala ja viikonloppuna lauantain saunan jälkeen tyyliin ranskikset ja nakit....
Lapsena useimmiten varmaan muroja tai Weetabixia. Teinimpänä sitten leipää, tosin aika pian lapsuuden jälkeen olen kyllä mennyt siihen, etten syö aamupalaa ollenkaan.
Kahvia. Ei meillä ollut mitään aamupaloja.
mannapuuroa ja mansikkasoppaa tai kaakaota ja ruisleipää (jonka päällä voita, kurkkua ja lauantaimakkaraa)