Miksi nykyajan nuoret eivät anna raskaana olevalle istumapaikkaa bussissa?
Kummallista. Yleensä kyllä seison ihan normaalisti bussissa yms, mutta nyt kun odotan kaksosia, ni olo on hiukan tukala. Maha on niin valtava,että tilani ei kyllä jää kenellekään epäselväksi. Yksösraskaudessa kyllä vielä seisoin yliaikakontroliinkin mennessä, mutta nyt on jo hankalampaa...
Mutta paikkaa ei kyllä tipu. Teini-ikäiset kundit istuivat kuin tatit omalla paikallaan ja se jo hiukan pistää ihmetyttämään, että eikö enää ole minkäänlaisia tapoja olemassa.
Eräs vanha ( 70+) mies tarjosi mulle paikkaa bussissa ja oli pakko ottaa se vastaan ku meinasin pyörtyä. Toki sitä ois voinut joltain teinikundiltakin pyytääkin, mutta sitä ei tee ku ihan ennen pyörtymistä. Kokemuksia?
Kommentit (54)
Ihmiskehossa tapahtuu kaikenlaista " raskasta" , vaikkei olisikaan kyse sairaudesta.
Mulla oli ainakin raskauden alussa kun mahakaan ei näkynyt, todella heikko ja huono olo, ihan vapisin....Päivät kului oksentaessa ja paino tippui reilusti, alipainon puolelle.
Ihankuin olisi sallittua pyytää istumapaikkaa vain jos on pyörtymäisillään! Luulisi olevan täysin selvä asia antaa vanhuksille ja raskaanaoleville istumapaikka!
kun pyörrytti seistessä. Kyllä koin, että istumapaikka oli tarpeen! Onneksi useimmiten sellaisen myös sai, kun pyysi. Luonnostaan ei kyllä langennut. (Poikkeuksena ulkomaalaiset, maahanmuuttajat ja vanhat miehet.)
Vierailija:
Raskaus ei ole sairaus.
Vierailija:
Vanhukset kyllä osaavat ottaa istum..
Mulla oli ainakin raskauden aikana todella paljon huimausta ja usein jäin bussista pois ennen oikeata pysäkkiä vain siksi, että pyörrytti istuessakin. Muuten raskaus olikin helppo, heti kun huimauksesta päästiin:)
Nainen vastasi törkeästi takas, etten minä niin vanha ole ettäkö en jaksaisi seistä!
Tarjoo siinä nyt sitten paikkaa ensi kerralla?
Mistä nuori poika tietäisi millaista raskaus voi olla? Ei luultavasti mistään.
Ja toisaalta en minä edes raskausaikana odottanut erityiskohtelua. Yleensä se on että niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.
Jos itse olet ystävällinen ja selität että olet huonovointinen niin aivan varmasti joku linja-autossa antaa paikan ihan mielellään.
Ja ei niiltä pahimmassa murkkuiässä olevilta kannata edes paikkaa kysyä :)
Nuoret on aina ollu vaikeita ja kautta aikojen on puhuttu siitä miten nykyajan nuoret on huonokäytöksisiä ja hankalia.
Se kuuluu siihen ikään. Sitten kun omat lapsenne kasvavat huomaatte kyllä ;)
Menen aamuisin samalla bussilla töihin millä menee koululaiset kouluun (pakon sanelemaa kun busseja ei paljon kulje ja pitää viedä taapero hoitoon samalla reissulla bussilla)...
koululaiset valtaa yleensä 1-3 paikkaa repuillaan, varaavat kavereille, jotka tulevat muilta pysäkeiltä ja eivät varmasti nosta persettään penkistä, tulee autoon minkälainen raskaanaoleva/vanhus/vammainen tms. Aamuisin onneksi menemme päättäriltä joten saamme varmasti paikan.
Töistä tullessa haen lapsen hoidosta ja jos pitää tulla bussilla, niin tosiaan aina paikkansa antaja on joku vanhempi ihminen, ei koskaan kukaan näistä teineistä. Siis yleensä tosiaan joku luovuttaa paikkansa, koska huomaa ettei eläväisen 2,5-vuotiaan kanssa seisominen bussissa ole mitään herkkua (jos ei ole sekään, että lapsi on toppavaatteissa sylissä täydessä bussissa... siksi yleensä mies hakee autolla, mutta aina ei voi).
erikseen pyytää vaunujen nostajaa. Yleensä useampikin on ehtinyt tarjoutumaan. Samoin kuin olin viimesillään raskaana, niin kyllä ruuhkabussissa paikkaa tarjottiin, mutta en tarvinnut. En tiedä, johtuuko siitä, että olen hoikka ja hyvinpukeutunut enkä yrmeä, ylipainoinen tuulipukuäiti, jolla on paskanen fleda.
näkee,että odotan ja vielä kaksosia. Tulkaa urputtajat vähäksi aikaa kaksos-tai kolmosodottajan housuihin, ni katsotaan miten suu pannaan. Terveisiä vaan niille, joiden mielestä " raskaus ei ole sairaus" . Ei ehkä sairaus, mutta jos mahassa on ehkä 6-8 kg pelkkää vauvaa + muut tykötarpeet päälle ni kyllä se jo tuntuu hiukan enemmän ku joku 2 kiloinen sikiö.
T: ap
että nuoremmat henkilöt ne paikkansa antaa, mutta keski-ikäiset naiset niistä ei luovu kirveelläkkään. En kyllä koe että se kenenkään velvollisuus olisikaan luopua maksamastaan paikasta, mutta kohteliasta toki.
Haukutaan ylipainoiseksi tuulipukumammaksi yms. Kuvaa just tämän palstan tasoa hyvin. SIksi en enää viitsi täällä juuri käydä. Ihan sama mikä aihe on, niin aina luullaan tai haukutaan ylipainoiseksi rasvatukaksi, vaikkei sellaisesta olisi mitään viitteitä.
Ja joskus mummot katsoneet pitkään kun olen istunut ko. paikalla. Kerran yksi jopa alkoi huutaa, että pois vanhusten paikalta. Mulla oli reppu sylissä ja toppatakki, niin ehkä se vähän peitti olotilaani.
Yksösraskaus ja vaikka nyt jo voin ihan hyvin (RV36) niin ei ole kiva seistä ruuhkabussissa, kun auto heittelee ja maha osuu voimalla penkkien selkänojaa. Ei myöskään tasapaino ole ihan samanlaista kun ennen.
Onneksi en joudu kulkemaan julkisilla päivittäin!
Mulla oli kyllä ihan yksösraskaudessa järkyttävän iso maha ja muuten olen tosi hoikka joten ei kukaan voinut tilasta erehtyä. Mun ainakin oli miltei pakko päästä istumaan raskauden loppuvaiheessa, tyylin rv 38 eteenpäin. Mua huimasi koko raskausajan, syynä alhainen verenpaine, muutenkin se on aina ollut matala ja raskauden aikana laski yläpainekin alle sadan. Ja muistan kyllä ikuisesti kun rv 40+5 menin paikallisjunalla joka oli aivan täynnä, kukaan ei todellakaan tarjonnut istumapaikkaa...
Ja todellakin näkyi että olin raskaana enkä lihava. Yhden ainoan kerran tarjottiin istumapaikkaa ja jopa hämmästyin tästä. Kyseessä oli venäjää puhuva nuori nainen. Suomalaiset ovat törppöjä monessa suhteessa, antavat esim. ovien sulkeutua nenän edessä vaikka tulisit lastenvaunujen kanssa perässä tai vaikka kädet täynnä ostoksia. Ei ole käytöstapoja ei. Tietysti poikkeuksiakin löytyy.
kaatuu ihan justiinsa. Rupes niin ottaa päähän ettei kakaroille opeteta mitään tapoja.. Käskin sitä äkäisesti nostamaan repun pois et mummo pääsee istumaan. Okei, oisin voinut olla ystävällisempikin, mutta raivostuttaa noiden teinien olemattomat käytöstavat muissakin tilanteissa. Oiskohan vähän syytä opettaa niitä kullannuppujanne kunnioittamaan vanhempia ihmisiä.?
Esim. jos ruuhkabussissa invapaikalla istuva nuori ei anna vanhukselle/raskaana olevalle paikkaa, pitää siihen muiden puuttua!
" koko kylä kasvattaa..." jne.
Vaikka osaavat ne vanhemmatkin olla tylyjä ja kärttyisiä.
Itse asiakaspalvelussa työskennelleenä tiedän, että monille teitittely, istumapaikan tarjoaminen ja ovenaukaisu on suuri loukkaus. Eivät halua erityiskohtelua, koska ovat vanhempia.
Kesähelteellä raitovaunussa, olin silloin rv 40 menossa. Minua hävetti muiden matkustajien puolesta!! Raitiovaunuun nousi vanha pappa kepin kanssa, huterasti vaappuen. Olin noussut kyytiin pysäkkiä aiemmin ja TAKUULLA kaikki näkivät ison vatsani. Kukaan ei tarjonnut papalle istumapaikkaa, vaan minä nousin sitten mahani kanssa seisomaan. Puna nousi kasvoille myötähäpeästä. Oi voi oi voi, mitä tapoja nykyihmisillä.
Jos itse ei ole raskauden aikana istumapaikkoja tarvinnut tai kenties koskaan raskaana ollutkaan, eikä sitten pysty hitustakaan eläytymään toisen odottajan olotilaan, niin eipä ole vielä paljon elämästä oppinut. Nämä on niitä samoja ihmisiä, jotka uskoo vakaasti, että kaikki ihmisen vaivat, sairaudet, kosmeettiset haitat ym. on omaa laiskuutta ja saamattomuutta. Käniskäähän te pennut vaan ihan rauhassa, kyllä se aika vielä teillekin koittaa, ettei ole olo 24/7 niin reipas ja hyvinvoiva.
Tarjoajat olivat yleensä nuoria miehiä, eivät teinejä. Mieheni epäilikin että näillä paikkansa antajilla on omakin vaimo raskaana. ;)
Juu, eihän se raskaus sairaus ole, mutta kun on viikolla 37, on seisominen liikkuvassa bussissa jo aikaste hankalaa.. RAskaudestani ei voi erehtyä, silti saa seistä..