Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyajan nuoret eivät anna raskaana olevalle istumapaikkaa bussissa?

Vierailija
23.03.2006 |

Kummallista. Yleensä kyllä seison ihan normaalisti bussissa yms, mutta nyt kun odotan kaksosia, ni olo on hiukan tukala. Maha on niin valtava,että tilani ei kyllä jää kenellekään epäselväksi. Yksösraskaudessa kyllä vielä seisoin yliaikakontroliinkin mennessä, mutta nyt on jo hankalampaa...

Mutta paikkaa ei kyllä tipu. Teini-ikäiset kundit istuivat kuin tatit omalla paikallaan ja se jo hiukan pistää ihmetyttämään, että eikö enää ole minkäänlaisia tapoja olemassa.

Eräs vanha ( 70+) mies tarjosi mulle paikkaa bussissa ja oli pakko ottaa se vastaan ku meinasin pyörtyä. Toki sitä ois voinut joltain teinikundiltakin pyytääkin, mutta sitä ei tee ku ihan ennen pyörtymistä. Kokemuksia?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikan sekä raskaana olevat että vanhukset. Teineillä nyt ei ole käytöstapoja koskaan ollutkaan, että siinä ei ole mitään uutta:(

Vierailija
42/54 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen VASTA rv 32, enkä todellakaan kovin hyvin jaksa seistä puolta tuntia ruuhkabussissa. Iskee huono olo, pyörryttää, tasapainon pitäminen on vaikeaa, jalkoja alkaa särkeä ja vatsaa vihloo. Ekassa raskaudessa vielä jaksoinkin paremmin, mutta nyt vain kunto on niin paljon huonompi. Tuli aika tylsä olo näistä " raskaus ei ole sairaus" -kommenteista. En pidä itseäni minään tyhjänvalittajana, mutta toisaalta en myöskään ymmärrä miksi pitäisi aina hiljaa jaksaa ja kärsiä, jos yksinkertaisesti on kurja ja kipeä. Enpä usko, että kukaan siitä minulle mitään sädekehää antaa, jos vaiti ja kestäen seison bussissa samalla kun murrosikäiset röhnöttävät vieressä penkeillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun jenkeissä ja sain joka ikinen päivä ennen mammalomalle jäämistä AINA paikan bussista tai metrosta, NUORILTA, jopa ala asteikäiset antoivat paikan!!!

Menkäähän itseenne varsinkin mammat joilla on sen ikäisiä lapsia että matkustavat yksin bussissa.

Vierailija
44/54 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kaatuu ihan justiinsa. Rupes niin ottaa päähän ettei kakaroille opeteta mitään tapoja.. Käskin sitä äkäisesti nostamaan repun pois et mummo pääsee istumaan. Okei, oisin voinut olla ystävällisempikin, mutta raivostuttaa noiden teinien olemattomat käytöstavat muissakin tilanteissa. Oiskohan vähän syytä opettaa niitä kullannuppujanne kunnioittamaan vanhempia ihmisiä.?

Ja sinä menit vielä äkäisesti huutamaan siihen, aivan kuten suomalaiselle aikuis-idiootille kuuluukin... huh-huh.

Vierailija
45/54 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mistä nuori poika tietäisi millaista raskaus voi olla? Ei luultavasti mistään.

Ja toisaalta en minä edes raskausaikana odottanut erityiskohtelua. Yleensä se on että niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.

Jos itse olet ystävällinen ja selität että olet huonovointinen niin aivan varmasti joku linja-autossa antaa paikan ihan mielellään.

Ja ei niiltä pahimmassa murkkuiässä olevilta kannata edes paikkaa kysyä :)

Nuoret on aina ollu vaikeita ja kautta aikojen on puhuttu siitä miten nykyajan nuoret on huonokäytöksisiä ja hankalia.

Se kuuluu siihen ikään. Sitten kun omat lapsenne kasvavat huomaatte kyllä ;)

että päästä nyt jo istumaan! Miettikää vähän...

Vierailija
46/54 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin pari tuntia päivässä huonotuulisena ja väsyneenä tai viikonloppuisin (elleivät ole hoidossa).

Vierailija
47/54 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vaan ei rekisteröi ympäristöä.

Hölisee keskenään, eikä kato ketä vieressä seisoo, joten eivät pane merkille kuinka monta raskaana olevaa bussissa seisoo.

Harvoin sitä vilkuilen itekkään muita matkustajia, jos esim. luen kirjaa tai tuijotan väsyneenä tyhjyyteen. Siinä voi seistä vaikka 80 mummo vieressä, enkä häntä huomaa.

Eli rohkeesti ja kohteliaasti vaan paikkaa pyytämään, eiköhän sellanen järjesty jos osaa suunsa avata nätisti.

Vierailija
48/54 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

labrajonossa. Olin ihan viimeisilläni ja odotushuoneessa ei yhtään istumapaikkaa vapaana. Siellä oli kyllä odottamassa ihan kaikeniäkäistä sakkia mutta ainoa joka perseensä nosti ja tarjosi paikkaansa oli 70+ mies! Mä ihan nolona yritin estellä mutta mies ei antanut periksi vaan halusi luovuttaa paikkansa. Toivottavasti niitä nuorempia 30-50v. miehiä ja naisia edes vähän hävetti...

Vierailija
49/54 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

labrajonossa. Olin ihan viimeisilläni ja odotushuoneessa ei yhtään istumapaikkaa vapaana. Siellä oli kyllä odottamassa ihan kaikeniäkäistä sakkia mutta ainoa joka perseensä nosti ja tarjosi paikkaansa oli 70+ mies! Mä ihan nolona yritin estellä mutta mies ei antanut periksi vaan halusi luovuttaa paikkansa. Toivottavasti niitä nuorempia 30-50v. miehiä ja naisia edes vähän hävetti...

niin ehkäpä nämä miehet olivat itsekin kipeitä..?

Vierailija
50/54 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana ollessani työmatkoihini meni julkisilla yhteen suuntaan n tunti. Varsinkin töistä palatessani SEISOIN mieluummin kuin istuin, sillä koko päivä oli nökötetty koneen äärellä ja palavereissa. Ja melkeinpä päivittäin joku oli tarjoamassa paikkaansa, ja osa oli jopa hieman närkästyneitä, kun kohteliaasti sanoin seisovani mieluummin...

Ja tämä pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
51/54 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimaisilläni olin raskaana, kun jonotin postissa ennen jouluaviimeisenä joulukorttien posituspäivänä että saisin ostaa postimerkkejä. Jonoa oli ulko-ovelle asti. Jonottaessa alkoi pikkuhiljaa heikottamaan ja pari mummu-ikäistä neitosta töykeästi käveli ovesta sisään ja etuili minua juuri kun olin pääsemässä kassalle. Aloin kyllä huokailemaan ja selkääni taivuttelemaan. Ymmärsivät sentään mennä jonon perälle.

Vierailija
52/54 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Viimaisilläni olin raskaana, kun jonotin postissa ennen jouluaviimeisenä joulukorttien posituspäivänä että saisin ostaa postimerkkejä. Jonoa oli ulko-ovelle asti. Jonottaessa alkoi pikkuhiljaa heikottamaan ja pari mummu-ikäistä neitosta töykeästi käveli ovesta sisään ja etuili minua juuri kun olin pääsemässä kassalle. Aloin kyllä huokailemaan ja selkääni taivuttelemaan. Ymmärsivät sentään mennä jonon perälle.

aillaan ja taivutellaan ja sitten toivotaan, että joku huomais ja tajuais. Typerästi käyttäydyit kyllä itsekin.

Taidat olla juuri niitä ihmisiä, jotka eivät osaa sanoa " anteeksi" kun haluavat ohi vaan tyytyvät murisemaan ihmisen selän takana itsekseen, kun luulevat että ihmisillä on silmät selässäkin...

Vierailija
53/54 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen useinkin tarjonnut paikkaa tarvitsevalle (vanhukselle tai nuorelle, raskaana olevalle naiselle). Kaupan kassajonossa päästän edelleni takanani olevan nuoren, jolla on vain pienet ostokset, jos minulla on kärry täynnä tavaraa, autan aina lastenvaunujen nostamisessa, availen ovia ym. Osaan myös pyytää ystävällisesti apua tarvittaessa, ja jos joku avaa minulle oven, muistan sanoa " kiitos" .

Harvemmin on tarvinnut harmitella kohtaamaansa huonoa kohtelua.

Tosin, olen ap:n kanssa samaa mieltä siitä, että nykyisin nuoret eivät pyytämättä juuri tarjoa apuaan/paikkaansa.

Toivottavasti teidän lapsistanne kasvaa reippaita, iloisia, avuliaita nuoria, joilla riittää empatiaa kanssakulkijoita kohtaan.

Vierailija
54/54 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan