Oletko ärsyttävä ja hankala asiakas vai löytyykö sinulta ymmärrystä aspaa kohtaan, vaikka olisitkin esim. valittamassa tuotteesta?
Otsikossahan se tulikin. Varsinkin näin nuorena asiakaspalvelijana tuntuu, että asiakkaat koittaa ihan surutta kyykyttää ja laittaa mitä kummallisimpia asioita minun syyksi. Itse kuitenkin pysyn aina asiallisena ja myötäilevänä, sekä tarvittaessa otan yhteyttä esimieheen, joka sitten tulee kertomaan asiakkaalle ihan samat jutut, jotka olen jo itse aiemmin kertonut, mutta vasta sitten asiakas nöyrtyy kun kuulee saman asian, joltain korkea-arvoisemmalta henkilöltä.
Sitten on niitäkin, jotka tulevat kimppuun sanallisesti kuin yleinen syyttäjä ja menevät jopa henkilökohtaisuuksiin, jonkun ihan pikkujutun takia, minkä saisi paljon sujuvammin hoidettua kun käyttäytyisi rauhallisesti ja asiallisesti ja kuuntelisi, mitä mulla on tilanteen korjaamiseksi ehdottaa esim. reklamaatiotilanteessa.
Ymmärrän kyllä, että joskus ärsyttää, mutta yleensä aina asiaan löytyy joku ratkaisu, joka miellyttää asiakasta niin eiköhän asiansa voisi ilmaista myös rauhallisesti ja nätisti eikä riehumalla ja kiroamalla, sekä myyjää haukkumalla, varsinkin jos kyse on jostain ihan muusta kuin myyjän tekemästä virheestä? :)
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aspa "edustaa" sitä yritystä, joten tietysti hän saa ne neg. palautteet. Palautteita ei pidä aina ottaa henkilökohtaisesti. Vaan ajatella, että tämä palaute on itseasiassa tarkoitettu pomolleni, minä vaan seison tässä vastaanottamassa sitä koska olen täällä töissä ja saan palkan siitä, että hymyilen ystävällisesti. Aspa voi päivän päätteeksi vaikka viedä kirjallisena ihmisten valitukset esimiehelleen, sillä sinne ne tietenkin kuuluisivatkin.
Ja joo olen joskus räyhännyt aspalle kun se kerran siinä on ja sen pomo on jossakin huitsin kuusessa eikä siihen saa yhteyttä.
Joo näin yleensä toiminkin, että vien palautteet eteenpäin esimiehelle, mutta silti ihmettelen kyllä sitä, että miksi se palaute pitää antaa raivoamalla ja pahimmassa tapauksessa haukkumalla myyjä pystyyn. Ja osaan kyllä suodattaa asiakkaiden kommentit niin etten yleensä niistä ota itseeni, mutta silti hämmentää kuinka ei aikuisella ihmisille ole ollenkaan käytöstapoja ja mesotaan siinä kuin pikkulapsi. Ap.
Raivoamalla saa asiat etenemään paremmin kuin asiallisesti ja nätisti puhumalla. Mä olen tämän ihan omakohtaisesti kokenut. Suomessa ei valitettavasti tapahtu mitään vaikka kuinka puhuu nätisti ja niiaa ja kiittää päälle. Vasta sitten asiakasta kuunnellaan kun se alkaa raivoamaan.
Raivoajat luulevat näin, koska näkevät vain sen oman raivotilanteensa. Myyjä joka näkee laajan kattauksen reklamaatioista, tietää että ne jotka käyttäytyvät asiallisesti, saavat joskus pienen bonuksen. :) Mutta tätä sinä et tule tietämään. :D
Minä en käyttäydy asiallisesti "saadakseni joskus pienen bonuksen". Käyttäydyn hyvin koska se on luonteeni mukaista. En ole koira, jota aspa palkitsee herkkupaloilla. Ihmeellinen asenne aspoilla nykyaikana.
Tuostakin pitää vetää herne nenään? Ei aspa vertaa asiakkaita koiriin. Minä teen mielelläni paljon extraa mukavasti käyttätytyvän asiakkaan eteen, koska haluan vilpittömästi auttaa häntä. Kyseessä on ihan normaali peilaamisreaktio, eikä mikään pavlovan koiran koe. Ja ääliöt ei saa edes olankohautusta minulta. Taas normaali psykologinen reaktio peilaamisen muodossa. Ja neutraalisti toimivat saavat myös hyvää palvelua, ja virheen laajuudesta taas riippuen mietin antaako extrahyvitystä vai ei. Sille tosi tosi mukavalle taas antaa helpommin extrahyvityksen pikkuasiastakin. Ihan vain siksi, että siitä tulee minullekkin extrahyvä mieli.
En tiedä, missä aloittaja on töissä, mutta paljon riippuu siitä, mitä on tapahtunut minun ja asiat sössineen yrityksen välillä ennen kuin alan olla jo korvin kuultavasti kireä. Jos esim. viides asiakaspalveluhenkilö, jolle minut tuloksettomasti ohjataan, joka kaikesta on pihalla, onkin nuori sirkeän aurinkoinen ihminen, en valitettavasti jaksa vastata samanlaisella aurinkoisuudella. Saatan haukkua hänen työpaikkansa ja sen toimintatavat, henkilökohtaisuuksiin en kuitenkaan mene. Jotkut yritykset pyrkivät kohentamaan asiakaspalveluimagoaan palkkaamalla tyttösiä, vaikka syvyyssuunnassa palveluasennetta ei edelleenkään ole lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asiallinen kun valitan jostain aspalle, mutta jos saan ylimielistä ja alentavaa käytöstä vastaan muuttuu ääni myös minun kellossani.
Olen itsekin käyttänyt tylyä äänensävyä, jos aspa on tyly minulle. Monelle asiakaspalvelijalle tuntuu olevan ihan ylivoimaista esittää pahoittelut. Vaikka hänen kuuluu se työnsä puolesta tehdä jos virhe on myyjän. Moni asiakaspalvelija tuntuu kuitenkin ottavan sen henkilökohtaisesti. "Minä en tässä ole mokannut, minähän en anteeksi pyydä!"
Muistan kun kerran bussin jarruissa oli vikaa ja ihmiset menettivät tasapainonsa kun tuli äkkijarrutus. Kuski karjaisi salamana: "Ei ollu mun syy!" Ei ole hyvää asiakaspalveluasennetta.
Oikeasti yllätyn joka kerta, kun saan asiakaspalvelijalta pahoittelut tekemästään tai edustamansa yrityksen tekemästä virheestä.
Ootko itse kokeillut pahoitella asiaa vastapuolelle, kun tiedät hänen olevan 100% väärässä? Ei ole sullekaan ihan helppoa. Koska jos pahoittelet niin että siitä aistii ettet sitä tarkoita, niin asiakas suuttuu enemmän. Ihmiselle epäaidon anteeksipyynnön esittäminen aitona on oikeasti aika haastavaa, ellei ole loistava näyttelijä tai valehtelija.
Omasta mielestäni olen pääosin pyytänyt anteeksi, jos on tervetta. Toki varmaan on ollut tilanteita, että en ole älynnyt tai en ole.
Epäaito anteeksipyytäminen tulee lähinnä siinä mieleen, että firmassa on jotain pahasti pielessä ja palvelun laaduttumuus johtuu tästä. Tässä tilanteessa työntekijän on erittäin raskasta pyydellä anteeksi; myös mm. tilanteessa, että tilanne on omia eettisiä arvoja vastaan. Esim. ravintolassa suuri vuokratt määrä: kukaan ei tiedä talon tapoja (tulin vuoroon 1 h sitten, perehdytyksiä ei ole) ... homma kusee kintuille ja näkyy palvelun laadussa, mutta on minusta työnantajan eettinen valinta, jota en anteeksipyytele.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, missä aloittaja on töissä, mutta paljon riippuu siitä, mitä on tapahtunut minun ja asiat sössineen yrityksen välillä ennen kuin alan olla jo korvin kuultavasti kireä. Jos esim. viides asiakaspalveluhenkilö, jolle minut tuloksettomasti ohjataan, joka kaikesta on pihalla, onkin nuori sirkeän aurinkoinen ihminen, en valitettavasti jaksa vastata samanlaisella aurinkoisuudella. Saatan haukkua hänen työpaikkansa ja sen toimintatavat, henkilökohtaisuuksiin en kuitenkaan mene. Jotkut yritykset pyrkivät kohentamaan asiakaspalveluimagoaan palkkaamalla tyttösiä, vaikka syvyyssuunnassa palveluasennetta ei edelleenkään ole lainkaan.
Ei ole välttämättä tt asennejuttu. Jos firma pyörii esim. vuokratyöntekijöillä, on tilanne pakostakin yleensä se, että "en tiedä mitään, olen vain täällä töissä". Mitään perehdytyksiä nykyisin ei yleensä ole näihin "hanttihommiin" ja keikat voi olla 4 h ja 1 vuoro. Yrität pärjätä -tasolla. Tämä näkyy ihan suoraan tuossa laadussa.
Työnantajan valinta.
Riippuu asiakaspalvelijasta. Mikäli hän ottaa asenteen, että asias on väärässä ja voisi suksia kuuseen valittamasta, niin varmasti annan takaisin. Jos aspa hoitaa työnsä hyvin, kuten AP kuvaili, niin siinä kohtaa on eri ääni kellossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asiallinen kun valitan jostain aspalle, mutta jos saan ylimielistä ja alentavaa käytöstä vastaan muuttuu ääni myös minun kellossani.
Olen itsekin käyttänyt tylyä äänensävyä, jos aspa on tyly minulle. Monelle asiakaspalvelijalle tuntuu olevan ihan ylivoimaista esittää pahoittelut. Vaikka hänen kuuluu se työnsä puolesta tehdä jos virhe on myyjän. Moni asiakaspalvelija tuntuu kuitenkin ottavan sen henkilökohtaisesti. "Minä en tässä ole mokannut, minähän en anteeksi pyydä!"
Muistan kun kerran bussin jarruissa oli vikaa ja ihmiset menettivät tasapainonsa kun tuli äkkijarrutus. Kuski karjaisi salamana: "Ei ollu mun syy!" Ei ole hyvää asiakaspalveluasennetta.
Oikeasti yllätyn joka kerta, kun saan asiakaspalvelijalta pahoittelut tekemästään tai edustamansa yrityksen tekemästä virheestä.
Ootko itse kokeillut pahoitella asiaa vastapuolelle, kun tiedät hänen olevan 100% väärässä? Ei ole sullekaan ihan helppoa. Koska jos pahoittelet niin että siitä aistii ettet sitä tarkoita, niin asiakas suuttuu enemmän. Ihmiselle epäaidon anteeksipyynnön esittäminen aitona on oikeasti aika haastavaa, ellei ole loistava näyttelijä tai valehtelija.
Omasta mielestäni olen pääosin pyytänyt anteeksi, jos on tervetta. Toki varmaan on ollut tilanteita, että en ole älynnyt tai en ole.
Epäaito anteeksipyytäminen tulee lähinnä siinä mieleen, että firmassa on jotain pahasti pielessä ja palvelun laaduttumuus johtuu tästä. Tässä tilanteessa työntekijän on erittäin raskasta pyydellä anteeksi; myös mm. tilanteessa, että tilanne on omia eettisiä arvoja vastaan. Esim. ravintolassa suuri vuokratt määrä: kukaan ei tiedä talon tapoja (tulin vuoroon 1 h sitten, perehdytyksiä ei ole) ... homma kusee kintuille ja näkyy palvelun laadussa, mutta on minusta työnantajan eettinen valinta, jota en anteeksipyytele.
Sitä juuri tarkoitan, että on hankalaa pyytää anteeksi vain siitä syystä että yritys hyötyisi asiakkaasta vielä myöhemminkin. Kun asiakas on väärässä, tietämätön, virheellisessä käsityksessä, on hankala aidosti pyytää anteeksi kun tietää että asiakas on vaan väärässä. Se tahtomattaankin helposti kuulostaa "anteeksi että sinä olet typerys"-kommentilta mutta siloiteltuna. Eli kun joutuu anteeksi pyytämään tilanteessa kun ei anteeksipyydettävää ole, pitää olla aivan helvetin varovainen kun elekieli paljastaa viimeistään mitä mieltä olet aidosti... Siksi ymmärrän että se on hankalaa ja on helpompi joskus jättää se sanomatta kun riskinä on tehdä vielä isompaa tuhoa. Ymmärrätkö mitä yritän sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aspa "edustaa" sitä yritystä, joten tietysti hän saa ne neg. palautteet. Palautteita ei pidä aina ottaa henkilökohtaisesti. Vaan ajatella, että tämä palaute on itseasiassa tarkoitettu pomolleni, minä vaan seison tässä vastaanottamassa sitä koska olen täällä töissä ja saan palkan siitä, että hymyilen ystävällisesti. Aspa voi päivän päätteeksi vaikka viedä kirjallisena ihmisten valitukset esimiehelleen, sillä sinne ne tietenkin kuuluisivatkin.
Ja joo olen joskus räyhännyt aspalle kun se kerran siinä on ja sen pomo on jossakin huitsin kuusessa eikä siihen saa yhteyttä.
Joo näin yleensä toiminkin, että vien palautteet eteenpäin esimiehelle, mutta silti ihmettelen kyllä sitä, että miksi se palaute pitää antaa raivoamalla ja pahimmassa tapauksessa haukkumalla myyjä pystyyn. Ja osaan kyllä suodattaa asiakkaiden kommentit niin etten yleensä niistä ota itseeni, mutta silti hämmentää kuinka ei aikuisella ihmisille ole ollenkaan käytöstapoja ja mesotaan siinä kuin pikkulapsi. Ap.
Raivoamalla saa asiat etenemään paremmin kuin asiallisesti ja nätisti puhumalla. Mä olen tämän ihan omakohtaisesti kokenut. Suomessa ei valitettavasti tapahtu mitään vaikka kuinka puhuu nätisti ja niiaa ja kiittää päälle. Vasta sitten asiakasta kuunnellaan kun se alkaa raivoamaan.
Raivoajat luulevat näin, koska näkevät vain sen oman raivotilanteensa. Myyjä joka näkee laajan kattauksen reklamaatioista, tietää että ne jotka käyttäytyvät asiallisesti, saavat joskus pienen bonuksen. :) Mutta tätä sinä et tule tietämään. :D
Minä en käyttäydy asiallisesti "saadakseni joskus pienen bonuksen". Käyttäydyn hyvin koska se on luonteeni mukaista. En ole koira, jota aspa palkitsee herkkupaloilla. Ihmeellinen asenne aspoilla nykyaikana.
Sä just mainostit miten kannattaa käyttäytyä huonosti, koska sillä saa mitä haluaa. :D Eli aika pienestä palkasta sinä luovut luonteenpiirteestäsi käyttäytyä hyvin ja ryhdyt kamalaksi.
Suosittelen lukemaan kirjan: Dale Carnegie - kuinka saada ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa.
Itekin aspa työssä oon oppinut hillitsemään itseäniä ja hoitamaan vaikeat tilanteet hyvin. Kirjan nimi vähän hämää, mutta mahtava bestseller, jota voi moneen eri tilanteeseen soveltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä juuri tarkoitan, että on hankalaa pyytää anteeksi vain siitä syystä että yritys hyötyisi asiakkaasta vielä myöhemminkin. Kun asiakas on väärässä, tietämätön, virheellisessä käsityksessä, on hankala aidosti pyytää anteeksi kun tietää että asiakas on vaan väärässä. Se tahtomattaankin helposti kuulostaa "anteeksi että sinä olet typerys"-kommentilta mutta siloiteltuna. Eli kun joutuu anteeksi pyytämään tilanteessa kun ei anteeksipyydettävää ole, pitää olla aivan helvetin varovainen kun elekieli paljastaa viimeistään mitä mieltä olet aidosti... Siksi ymmärrän että se on hankalaa ja on helpompi joskus jättää se sanomatta kun riskinä on tehdä vielä isompaa tuhoa. Ymmärrätkö mitä yritän sanoa?
Vaikka asiakas on väärässä, mulle on opetettu asiaa pahoitellaan/pyydetään anteeksi siitä, että asiakas on nyt mielensä pahoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole välttämättä tt asennejuttu. Jos firma pyörii esim. vuokratyöntekijöillä, on tilanne pakostakin yleensä se, että "en tiedä mitään, olen vain täällä töissä". Mitään perehdytyksiä nykyisin ei yleensä ole näihin "hanttihommiin" ja keikat voi olla 4 h ja 1 vuoro. Yrität pärjätä -tasolla. Tämä näkyy ihan suoraan tuossa laadussa.
Työnantajan valinta.
Kiitos, tämä selvensi. Kaikessa ne nykyään säästävätkin, en kyllä yhtään ihmettelisi, jos asia olisi juuri näin, sama juttu kuin siivouksessa. Ja sitten paukutetaan palvelevuutta mainoslauseissa.
Oon itse ollut asiakaspalvelutyössä, joten tiedän miltä tuntuu. Jos joku tuote täytyy palauttaa tms. olen tosi ystävällinen ja ymmärrän ettei myyjä välttämättä heti tiedä kuinka toimia. Aina olen saanut asiat korjattua ilman räyhäämistä. Hattua nostan teille asiakaspalvelutyössä oleville, joiden täytyy vaan hymyillä vaikka tulee lokaa niskaan. Itse lähdin alalta, koska en kestänyt olla myötäilijän asemassa, ja koska ilmapiiri työpaikallani oli ikävä.
Ikävä totuus on, että olemalla röyhkeä saa yleensä tahtonsa läpi. Jos valituksen esittää nöyrästi pyydellen anteeksi olemassaoloaan niin saattaa saada pahoittelut, jos sitäkään. Raivoamalla saa rahansa takaisin tai mikä sitten hyvitysvaatimus onkaan. Huono käytös palkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla on kokemusta sivustaseuraajana sun kaltaisesta kusipäästä.
Jos kuitissa lukee ettei alusvaatteilla ole vaihto- ja palautusoikeutta, niin tämä nainen vaan rääkyy vaatekaupan kassalla että haluaa palauttaa ne. Siinä kävi 4 myyjää rivimyyjästä koko myymälästä vastaavaan henkilöön asti selvittämässä asiaa ja kertomassa rouvalle ettei niitä voi palauttaa mutta akka rääkyy vaan kovempaa.
Itse jos olisin myyjä ollut niin olisin soittanut poliisin viemään sen akan pois tieltä, mutta nämä ilmeisesti joustivat ja antoivat periksi kotkalle.
Mä itse uskon tavallaa karmaan, ihmiset törmää odottamattomissa tilanteissa jolloin asiat voi olla toisinpäin ja silloin se vittumaisuus voi kostautua isosti. Ja jos kohtelet ihmisiä hyvin, se voi palkita joskus ihan yllättävällä tavalla.
Vittumaisuus on ihan eri asia kuin asiasta valittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä totuus on, että olemalla röyhkeä saa yleensä tahtonsa läpi. Jos valituksen esittää nöyrästi pyydellen anteeksi olemassaoloaan niin saattaa saada pahoittelut, jos sitäkään. Raivoamalla saa rahansa takaisin tai mikä sitten hyvitysvaatimus onkaan. Huono käytös palkitaan.
Tämä. Olen aikani kiltisti ja kohteliaasti yrittänyt saada asioitani hoidettua. Monessa eri paikassa. Ei tuu mitään, mun valituksille viitataan kintaalla. Lopulta 40++ ikäisenä mun pinna alkoi totaalisesti palaa. Nykyään mä sanon ensin yhden kerran tavallisella äänellä ja jos asiaa ei heti oteta tosissaan mä alan räyhäämään. Ihan sumeilematta ja törkeästi. Eikä mua tiedättekö enää edes hävetä. Se on niin kertakaikkisen kumma, että ei asiallisella puheella ihmistä uskota, pitää korottaa ääntä ja sanoa töykeästi ennen kun uskotaan, että toi on nyt tosissaan.
Räyhäämistä tietysti helpottaa se, että olen jo niin vanha, ettei mulla enää ole ns. kasvoja menetettävänä. Kun asiaani aletaan hoitamaan ja saan sen mitä haluan muutun heti tavalliseksi leppoisaksi itsekseni. Miehillä ei ehkä ole tällaista ongelmaa. Kiltin näköisiä naisia vaan ei kuunnella.
Nykyaikana? Kyllä se metsä on aina vastannut kuten sinne on huudettu.
Sanotaan nyt sitten suoraan, että erittäin vid_umainen pöytä esim. ravintolassa saa tosiaan huonompaa palvelua kuin ne fiksusti käyttäytyvät. Asiakkaat ei välttämättä tosiaan huomaa, että palvelu pelaa paremmin (se bonus) niille asiakkaille, jotka on kivoja ja käyttäytyvät hyvin. Ja näille voi tosiaan viedä vaikka sen ylimääräisen leipäannoksen, vie pudonneen haarukan tilalle heti uuden (ei pyytämisen jälkeen) jne. Mutta pöytä joka vid_uili jo tullessaan, tekee kiusaa tarjoillle, pilkkaa (muka vitsit, seksuaalinen häirintä - vitsiosasto taas jne.) .... näitä palvellaan asiallisesti, mutta ei viiden tähden arvoisesti.
Vakkariasiakkaissa sama: fiksuille 5* palvelu heti kun tulevat taas. (Suomessa ei ole raha eli tipit se "hymyn syy", koska täällä ei tippejä saa; tai ne on ihan todella pieniä eli ei merkitystä palkkana.)