Vasemmisto voitti vaalit? (Sdp, vihreät ja vasemmistoliitto yhteensä)
Eikös se niin nyt sitten ole?
Perussuomalaiset ovat oikeistolaisia ja moni siirtyi heidän äänestämisestään vasemmiston äänestämiseen. Tällöin vasemmistoa on nyt enemmistö.
Kommentit (26)
Taitaa tuo vasemmisto - oikeisto -jako olla vanhentunut. Kiinnitin huomiota eilisessä television vaaliohjelmassa, ettei siellä varmaan kertaakaan vertailtu oikeiston ja vasemmiston äänimääriä niinkuin ennen. Puolueita ei vain voi jakaa sillä tavoin enää.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tuo vasemmisto - oikeisto -jako olla vanhentunut. Kiinnitin huomiota eilisessä television vaaliohjelmassa, ettei siellä varmaan kertaakaan vertailtu oikeiston ja vasemmiston äänimääriä niinkuin ennen. Puolueita ei vain voi jakaa sillä tavoin enää.
Tätä minäkin olen miettinyt. Esim. voisin äänestää Kokoomusta, Vihreitä ja RKP:tä (huom. kielikysymys ei ole merkityksellinen suuntaan tai toiseen itselleni) . Koen suurta vastenmielisyyttä SDP:tä, Persuja ja KD:ta kohtaan, valtaosin myös Keskustaa kohtaan. Mutta Vasemmistoliitto on neutraali puolue omalla "kartallani". Tämän täytyy siis liittyä enemmän liberaalit - konservatiivit - akseliin ja osin myös suuret kaupungit - pienet paikkakunnat - asetteluun.
Kyllä ylivoimaisen äänisaaliin sai tälläkin kertaa nukkuvien puolue, älkää unohtako sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin olen miettinyt. Esim. voisin äänestää Kokoomusta, Vihreitä ja RKP:tä (huom. kielikysymys ei ole merkityksellinen suuntaan tai toiseen itselleni) . Koen suurta vastenmielisyyttä SDP:tä, Persuja ja KD:ta kohtaan, valtaosin myös Keskustaa kohtaan. Mutta Vasemmistoliitto on neutraali puolue omalla "kartallani". Tämän täytyy siis liittyä enemmän liberaalit - konservatiivit - akseliin ja osin myös suuret kaupungit - pienet paikkakunnat - asetteluun.
Sinulle selkeästi tärkeintä puolueiden arvomaailmoissa on arvoliberaali ajattelu. Kun taas talouspolitiikka sinua ei juurikaan tunnu kiinnostavan, tai ainakaan se ei ole ykkössijalla arvomaailmassasi. Todennäköisesti olet kohtuu hyvin toimeentuleva.
Kaikki eivät ajattele näin. Minulle vasemmisto-oikeistojako on ennen muuta köyhemmän kansanosan oikeuksien ajamista. Siksi minulle edelleen perinteinen oikeisto-vasemmisto ajattelu on vieläkin ihan selkeä tapa hahmottaa puoluekenttää. Minullekin tärkeää on arvoliberaali ajattelu, mutta kaikkein tärkeintä on taloudellinen yhdenvertaisuus. Vasta kun jokaisella on leipää suussa ja katto pään päällä, voidaan ruveta ajamaan arvoliberaaleja asioita, jotka tottakai on tärkeitä myös.
Perinteisestihän juuri porvaripuolueet mieluusti haluavat häivyttää oikeisto vasemmisto vastakkainasettelua etenkin silloin, kun he haluavat luoda itsestään mielikuvaa köyhien ja duunarien asiaa ajavana puolueena. Kuitenkin taas mielellään sivaltavat päin näköä vasemmistolaisuudella silloin, kun haluavat näyttää vasemmistolaisuuden negatiivisessa valossa. Käyttävät siis vastakkainasettelua silloin, kun se heille sopii, omiiin tarkoitusperiinsä.
Koville ottaa kun kansa äänesti väärin ja Kokoomuksen huume-, väkivalta ja lapsenraiskaussiipi Perussuomalaiset kärsi karun tappion. : D
Monessa kunnassa kokoomuksen suosio todellakin romahti. Tuo Vapaavuoren kannatus ei kerro juuri mitään itse puolueen kannatuksesta, koska häntä tosiaan äänestettiin pormestariksi vaikka ei kokoomusta muuten kannattaisikaan.