3 kk välein toistuvat työkkärin painostuspuhelut aiheuttavat mt-ongelmia
Kesäkuussa seuraavan kerran soitetaan. Nyt jo ahdistaa ajatuskin siitä puhelusta. Pitää yrittää hankkia ne hullunpaperit siihen mennessä. Ehkä ne eivät sitten soittaisi.
Jos sieltä saisi edes yhden konkreettisen ja toimivan neuvon, miten voisin parantaa työnsaantimahdollisuuksiani, niin olisin tyytyväinen.
Kommentit (86)
Mites osa-aikatyöläiset jotka saa soviteltua pr. Soitteleeko usein?
Mulle sanottiin työkkäristä viime puhelussa ettei ne voi enää auttaa minua. Sanoi siirtävänsä typiin, mikä lie sekin. Odotan soittoa. Luin netistä että tarjoavat vain harjoittelupaikkoja, ja itse olen koko ajan etsinyt koko aikatyötä koska harjoittelusta menen miinukselle. Tietyt menot lisääntyy mut et suhteessa niihin tienaa tarpeeksi ja olen sitten miinuksella. Nytkin ollaan miehen ja lasten kanssa tiukilla niin en voi sellaiseen lähteä mukaan. Pitäisi saada 2500 e käteen että työnteosta olisi hyötyä, sen alle tekisin vain omaksi huvikseni. Kyllä työstä pitää tienata joku järkevä summa. Koulutuksellani tuollaiseen summaan ei pääse ja ei ole varaa opiskella eli ottaa lainaa. Oppisopimukselle en pääse, työkkäri ilmoitti niin ja järkeviä aikuiskoulutuksia ei ole ollut tarjolla aikoihin. Niissäkin uhkana että mennään pahasti miinukselle vaikka nytkin ollaan jo tiukassa tilanteessa.
Että joo, ahdistaa minuakin soitot. Mistä lie tulevatkaan nykyään kun työkkäri ei enää pysty minua auttamaan. En ole edes tiennyt että voivat noin hylätä. Olen kuitenkin normaalivointinen ja kykyinen suht nuori ihminen, järki pelaa ja elän tasapainoista elämää. Viime puhelu ja siirto muualle sai vaan sellaisen olon että heidän mielestään näin ei ole.
Pitäisi lähteä Italiaan kesäksi. Toivottavasti eivät soittele.
Eiìi kirjoitti:
Mulle sanottiin työkkäristä viime puhelussa ettei ne voi enää auttaa minua. Sanoi siirtävänsä typiin, mikä lie sekin. Odotan soittoa. Luin netistä että tarjoavat vain harjoittelupaikkoja, ja itse olen koko ajan etsinyt koko aikatyötä koska harjoittelusta menen miinukselle. Tietyt menot lisääntyy mut et suhteessa niihin tienaa tarpeeksi ja olen sitten miinuksella. Nytkin ollaan miehen ja lasten kanssa tiukilla niin en voi sellaiseen lähteä mukaan. Pitäisi saada 2500 e käteen että työnteosta olisi hyötyä, sen alle tekisin vain omaksi huvikseni. Kyllä työstä pitää tienata joku järkevä summa. Koulutuksellani tuollaiseen summaan ei pääse ja ei ole varaa opiskella eli ottaa lainaa. Oppisopimukselle en pääse, työkkäri ilmoitti niin ja järkeviä aikuiskoulutuksia ei ole ollut tarjolla aikoihin. Niissäkin uhkana että mennään pahasti miinukselle vaikka nytkin ollaan jo tiukassa tilanteessa.
Että joo, ahdistaa minuakin soitot. Mistä lie tulevatkaan nykyään kun työkkäri ei enää pysty minua auttamaan. En ole edes tiennyt että voivat noin hylätä. Olen kuitenkin normaalivointinen ja kykyinen suht nuori ihminen, järki pelaa ja elän tasapainoista elämää. Viime puhelu ja siirto muualle sai vaan sellaisen olon että heidän mielestään näin ei ole.
Terveisiä sinne vuoteen 2002. Sen jälkeen työkkäristä ei ole saanut harjoittelupaikkoja.
Eiìi kirjoitti:
Että joo, ahdistaa minuakin soitot. Mistä lie tulevatkaan nykyään kun työkkäri ei enää pysty minua auttamaan. En ole edes tiennyt että voivat noin hylätä. Olen kuitenkin normaalivointinen ja kykyinen suht nuori ihminen, järki pelaa ja elän tasapainoista elämää. Viime puhelu ja siirto muualle sai vaan sellaisen olon että heidän mielestään näin ei ole.[/quote
Ai,että pitää saada 2500 euroa käteen :o) Mistä näitä oikein tulee? Ei ihme , että olet edelleen työtön. Onneksi TYP pelastaa sinut ja pääset heti työllistämistä edistävään toimenpiteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Koko järjestelmä passivoi ihmistä. On tuottavampaa olla pois työelämästä. Ja sitten joku vielä kehtaa soitella perään. Töitä on - onko tekijöitä. Liian hyvälle meidät on höösätty yhteiskunnan tasolta.
Töitä on vaan onko palkanmaksajia? Ja se mansikanpoimintaehdotus: ihanko totta se ratkaisee työttömän 40-60-vuotiaan talous- ja työllisyysongelman kun menee pariksi viikoksi mansikoita poimimaan? Pitää yllä kykyjä ja mahdollisuuksia työllistyä "oikeisiin töihin"?
Vierailija kirjoitti:
Mites osa-aikatyöläiset jotka saa soviteltua pr. Soitteleeko usein?
Mulle soittivat maaliskuussa, sanoivat että kun oon nyt osa-aikaisesti työllistynyt niin seuraavaan yhteydenottoon onkin sit pidempi aika, muistaakseni puhui lokakuusta.
Vierailija kirjoitti:
Heinäkuusta alkaen ei ole enää soittopäivää, on vain tieto siitä, että TE-toimisto voi koska tahansa ottaa yhteyttä. Ja hyvä niin, koska nyt moni kuvittelee, että työttömyysetuus on jonkinlainen automaattinen rahahana. Riittää, että pari kertaa vuodessa päivystää puhelinta.
Ei oo reiluu, miten mä nyt lomailen rauhassa?!?!1!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heinäkuusta alkaen ei ole enää soittopäivää, on vain tieto siitä, että TE-toimisto voi koska tahansa ottaa yhteyttä. Ja hyvä niin, koska nyt moni kuvittelee, että työttömyysetuus on jonkinlainen automaattinen rahahana. Riittää, että pari kertaa vuodessa päivystää puhelinta.
Ei se nyt niin hyvä ole. Eikä ole kyse "lomailun häiriintymisestä" vaan siitä että jopa työttömällä saattaa olla tilanteita jolloin ei voi vastata puhelimeen (esim lääkärikäynti, työhaastattelu) ja jos on oikein "mukava" te-asiantuntija niin karenssi napsahtaa koska työtön ei ole ollut tavoitettavissa juuri silloin kun ennaltailmoittamattomasti on soitettu. Kohtuullista olisi että edes päivä jolloin (mahdollinen) soitto tulee ilmoitetaan etukäteen.
Miksi työttömiä saa kohdella kuin paarialuokkaa? Kaikki -suurin osa- eivät suinkaan ole mitään kaljaa juovia sohvalla makaavia kaikkia mahdollisia tukia nostavia työnvieroksujia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä neuvoja niillä on sitten antaa TE-toimistossa?
Olen työtön ja minua kiinnostaisivat mitkä tahansa neuvot! Minua ahdistaa se, kun TE-toimisto ei tee mitään.
Lähes 3 vuotta tätä jo takana, eikä kukaan halua minua töihin :(. Olen hakenut sekö oman alani töitä että ihan vaan puhelinmyyntiä, mutta mihinkään en kelpaa.
Asun Helsingissä ja olen DI. 15 v tein uraa.
- Eli mitä TE-toimisto kehottaa minua tekemään???
Oletko hakenut vuokrafirmoihin? Niillä on välillä paljon töitä välitettävänä. Jos menet nollasopparilla se saattaa loppujen lopuksi poikia paljonkin tunteja. En sitten tiedä kuinka sen pystyy yhdistämään työttömyyskorvaukseen.
Työkkärin asiakkaanahan ei muuten ole pakko olla. Mutta silloin ei tietenkään saa mitään työttömyysetuuttakaan. Ja taidetaanpa toimeentulotuen saamiseenkin olla ehtona se, että on työttömänä työnhakijana TE-toimistossa.
Työkkärin omissa tiedoissa on toki olemassa kohta, että "Minulla ei ole puhelinta". Jos sen ruksittaa, niin silloin tuskin ottavat puhelimella yhteyttä. Mutta jos valehtelee, ettei omista puhelinta, ja jää kiinni, niin siitä saattaa jotain seurauksia silloin olla. Mistäpä tuon ikinä tietää, vaikka karenssin sellaisesta laittaisivat. Toisaalta, ihan täysin varmaa on, että TE-toimisto ei tule mitään kotietsintöjä tekemään, että onko ihmisellä puhelinta vai ei, eikä myöskään mikään laki Suomessa velvoita ihmistä omistamaan puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä puhelinta tarvitse erikseen päivystää. Sehän on kaikilla mukana 24/7. Minulle on soitettu kaksi kertaa ja olen käynyt T&E keskuksessa kerran. Ei ahdistanut yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä puhelinta tarvitse erikseen päivystää. Sehän on kaikilla mukana 24/7. Minulle on soitettu kaksi kertaa ja olen käynyt T&E keskuksessa kerran. Ei ahdistanut yhtään.
Ja tuostakin on jo 8 vuotta, TE-keskukse lakkautettiin 2009.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt niin hyvä ole. Eikä ole kyse "lomailun häiriintymisestä" vaan siitä että jopa työttömällä saattaa olla tilanteita jolloin ei voi vastata puhelimeen (esim lääkärikäynti, työhaastattelu) ja jos on oikein "mukava" te-asiantuntija niin karenssi napsahtaa koska työtön ei ole ollut tavoitettavissa juuri silloin kun ennaltailmoittamattomasti on soitettu. Kohtuullista olisi että edes päivä jolloin (mahdollinen) soitto tulee ilmoitetaan etukäteen.
Miksi työttömiä saa kohdella kuin paarialuokkaa? Kaikki -suurin osa- eivät suinkaan ole mitään kaljaa juovia sohvalla makaavia kaikkia mahdollisia tukia nostavia työnvieroksujia.
Kyllä tähän on ihan selkeä malli:
Soitto. Jos asiakas ei vastaa, soitetaan uudestaan 1-2 tunnin sisään. Paitsi jos jo ensimmäisellä kerralla tulee vastaus, että yhteyttä valitsemaanne numeroon ei juuri nyt saada, silloin ei yritetä uudestaan.
Jos asiakas ei vastaa toiseenkaan soittoon, laitetaan tekstiviesti, jossa kerrotaan, että on yritetty tavoittaa. Kerrotaan myös, että soitetaan uudestaan seuraavana päivänä tms. 0295-alkuisesta numerosta.
Jos asiakas ei vastaa tähänkään soittoyritykseen, laitetaan viesti, jossa kerrotaan, miten tulee toimia, että työnhaku ei katkea. Eli asiakkaan tulee itse ottaa yhteyttä te-toimistoon tiettyyn päivään mennessä.
Jos ei ota yhteyttä, lähtee selvityspyyntö ja karenssin saa vasta sitten, jos ei tähänkään reagoi.
Asiakkaalla on siis 4 mahdollisuutta välttää tai estää karenssi. Jos sen kaikesta tästä te-toimiston vaivannäöstä johtuen saa, niin onko se oikeasti sen te-asiantuntijan vika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä neuvoja niillä on sitten antaa TE-toimistossa?
Olen työtön ja minua kiinnostaisivat mitkä tahansa neuvot! Minua ahdistaa se, kun TE-toimisto ei tee mitään.
Lähes 3 vuotta tätä jo takana, eikä kukaan halua minua töihin :(. Olen hakenut sekö oman alani töitä että ihan vaan puhelinmyyntiä, mutta mihinkään en kelpaa.
Asun Helsingissä ja olen DI. 15 v tein uraa.
- Eli mitä TE-toimisto kehottaa minua tekemään???
Oletko hakenut vuokrafirmoihin? Niillä on välillä paljon töitä välitettävänä. Jos menet nollasopparilla se saattaa loppujen lopuksi poikia paljonkin tunteja. En sitten tiedä kuinka sen pystyy yhdistämään työttömyyskorvaukseen.
miks alapeucut?
On se kumma kun jotkut valittavat että työkkäri ottaa liian usein yhteyttä. Minä työtön nainen (54v), olen saanut olla harvinaisen rauhassa yhteydenotoilta. Oikein odotan että koska minut kutsutaan näihin haastatteluihin, haluaisin kysyä heiltä että miten he aikovat työllistää ikäiseni. Eipä taida ikäiseni kiinnostaa työkkäriä. No, päästäisivät sitten suosiolla eläkkeelle turhaan työttömyystilastoja kuormittamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuostakin on jo 8 vuotta, TE-keskukse lakkautettiin 2009.
Kaikki varmasti kuitenkin ymmärtävät mistä puhutaan, käytetäänpä sitten nimtystä te-keskus, te-toimisto tai työkkäri. Jotkut puhuvat jopa tökäristä. Ja se aiempi huomautus harjoittelusta jota te-toimisto ei enää järjestä, todennäköisesti oli kyse työkokeilusta, ei aina tarvitse saivarrella jos asian merkitys ei muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tähän on ihan selkeä malli:
Soitto. Jos asiakas ei vastaa, soitetaan uudestaan 1-2 tunnin sisään. Paitsi jos jo ensimmäisellä kerralla tulee vastaus, että yhteyttä valitsemaanne numeroon ei juuri nyt saada, silloin ei yritetä uudestaan.
Jos asiakas ei vastaa toiseenkaan soittoon, laitetaan tekstiviesti, jossa kerrotaan, että on yritetty tavoittaa. Kerrotaan myös, että soitetaan uudestaan seuraavana päivänä tms. 0295-alkuisesta numerosta.
Jos asiakas ei vastaa tähänkään soittoyritykseen, laitetaan viesti, jossa kerrotaan, miten tulee toimia, että työnhaku ei katkea. Eli asiakkaan tulee itse ottaa yhteyttä te-toimistoon tiettyyn päivään mennessä.
Jos ei ota yhteyttä, lähtee selvityspyyntö ja karenssin saa vasta sitten, jos ei tähänkään reagoi.
Asiakkaalla on siis 4 mahdollisuutta välttää tai estää karenssi. Jos sen kaikesta tästä te-toimiston vaivannäöstä johtuen saa, niin onko se oikeasti sen te-asiantuntijan vika?
Malli on mutta toteuttavatko kaikki sitä? Minulle on valehdeltu että on muka soitettu ja laitettu sen jälkeen oma asiointi-sivulle viestiä eikä todellakaan ole. Minkäs teet jos on sana sanaa vastaan niin viranomainen voittaa. Nauhoitan aina kaikki puhelut jotka ko toimiston kanssa käyn mutta paha nauhoittaa olemattomia.
Olen ollut viime syksystä työttömänä. 6 työtarjousta ja nyt tuli soitto että pitää tehda cv + työllistymissuunnitelma. Agressiivista on ahdistelu.