Nettopalkka 1400 euroa - mielipiteitä?
Vuokrien ja muiden pakollisten kulujen jälkeen tällä palkalla ei todellakaan matkustella, käydä kylpylöissä tai shoppailla, mikä näyttää olevan työttömien suurin huoli. Oon niin täynnä kaikkia pummeja, jotka valittavat rahasta.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Aika ok olisi jos sulla olisi omistusasunto ja lyhentäisit lainaa joka kuukausi. Vuokralla asumalla ja jos et säästä etkä sijoita mitään et varmaankaan tule koskaan pääsemään leveämpään elämään kiinni. Sinnikkyys, säästäväisyys, asuntolaina ovat asioita joilla pienituloinenkin pääsee pitkälle.
Pienellä paikkakunnalla asuvana mulla ei ole isoa lainaa ja kun sen maksaminen loppuu ei elintasoni sanottavammin kohoa. Enkä myöskään usko asunnon hinnan nousevan merkittävästi. Kunhan edes pysyisi ennallaan. Mulla ei kerta kaikkiaan vaikka ei olisi asuntolainaakaan ole mitään isoja rahoja sijoitettavaksi ja pienistä summista ei taas kerry mitään merkittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tonnin suurempi nettopalkka eikä edes sillä matkustella, käydä kylpylöissä tai shoppailla. Yksinhuoltaja ja iso asuntolaina. Kun näinkin hyvillä tuloilla on tiukkaa niin ihmettelen miten pienipalkkaiset yksinhuoltajat pärjäävät.
Tulihan se sieltä, iso asuntolaina. Pienipalkkaiset ja työttömät asuu vuokralla.
Eivät asuntolainan kulut ole sen suuremmat tai pienemmät kuin vuokrakaan, saman verran siinä käyttörahaa jää.
Pienipalkkainen tait työtön ei saa lainaa ja asumistukea saa enemmän kun asuu vuokralla. Oma asunto on sama kuin säästäisi koko ajan. Lopeta viisastelusi.
Työtön saa asuntolainaa jos omaisuutta. Minäkin sain, 0,3:n marginaalilla 🙂.
Enemmän mua ärsyttää nämä "olisit ostanut oman asunnon" -letkauttelijat kuin työttömät jotka valittavat ettei voi shoppailla. Kaikki ymmärtää että oman osto on järkevämpää, mutta kun ei sitä lainaa kaikki saa.
36. Vuokra? Vakuutukset? Ruoka? Netti, puhelin? Mahdolliset lääkkeet ja lääkäripalvelut?
Itselläni työkyvyttömyyseläke, 1469 € netto/kk.
Ja kyllä, mielummin olisin terve ja työelämässä
Taustalla amk-tutkinto ja fm-tutkinto opettajan pätevyydellä, kummallakaan ei työllisty tässä keskisuuressa kaupungissa. Uudessa omakotitalossa asutaan. Kun toinen on töissä (onneksi), kaikki maksut (esim. hoitomaksu) on tapissa. Nyt opiskelen omalla kustannuksella "varmasti työllistävää alaa". Opintorahaa ei ole enää jäljellä, työvuosia ei valitettavasti ole päässyt kertymään että saisi aikuisopintotukea, työttömyyskorvausta ei saa kun opiskelee (vaikka olisin muuten oikeutettu ansiosidonnaiseen.) Tuloja on vain satunnaisesti, sillä mitään työtä ei saa jos on liian kouluttautunut. Pelkäävät työpaikoilla? Olisin ikionnellinen jos pääsisin 1400/kk työhön, en olisi heti lähtemässä mihinkään.
Miks ikinä ei puhuta siitä, et n. 50 v. Ja vanhempi jolla on asunto maksettu, pärjää tuolla ihan ok, jos nyt ei ei ole pakko saada turhuuksia. Lasten kans vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi palkalla ei nykyään elä?
Koska jokaisella on oikeus elää ja elämäntapatyöttömien suvut kasvavat tehokkaasti, koska yhteiskunta maksaa. Tiettyjen sukujen pakkosterilointi olisi perusteltua.
Netto 1000€. Revi siitä. Vuokraan menee 700+muut pakolliset menot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netto 1300 vuokra 700 1 lapsi. Emme asu helsingissä, ei asumistukea. Auto pakollinen jos aikoo käydä töissä. Rahaa ei ole mihinkään ylimääräiseen. 50e laitan kuussa säästöön hätätilanteita varten.
Tuohan on alle ttt:n.
Plus lapsilisä ja elatusmaksu, nippanappa yli toimeentulotuki rajan. Kannattaa käydä töissä..
Minulla on nettopalkka 1700, miehellä tonnin verran enemmän. Asutaan omakotitalossa josta lainaa maksellaan, mutta ihan hyvin pärjätään. Matkalle pääsee kerran vuodessa, mutta eipä olisi enempään aikaakaan. Olen ihan tyytyväinen, näillä tuloilla pärjää kun osaa priorisoida.
Miehen netto 1400 + kotihoidontuki, asumislisä ja lapsilisät, vuokra 900. Hyvin menee ja säästöönkin jää välillä, kunhan ostaa ruuat lidlistä ja lasten kamppeet kirppiksiltä.
Vierailija kirjoitti:
Oma nettopalkka 1250 euroa ja elän erittäin makoisasti. Elämä on priorisointia, niitä lapsia tai kallista ruokaa ei ole pakko hankkia ja oman alankin voi valita opiskeluilla paremmin. Vuokrayksiö 650 (Helsingissä), ruoka 150, muut laskut 100 (bussilippu, netti, sähkö yms). Jäljelle jää 350 euroa kuukaudessa, 4250 vuodessa. Sillä kyllä matkustelee ja shoppailee. Itselle menee siitä vielä puolet asp-tilille. Joten lopettakaa ininä.
Mitä sä syöt? Jotain Saarioisten pitsoja? Mä olen anorektikko ja viimeiset pari kuukautta olen syönyt päivittäin 1100 kcal verran lähinnä halpoja kasviksia ja parina päivänä viikossa jauhelihaa. En käytä eineksiä, kastikkeita tai mausteita, enkä syö mitään herkkuja tai ylimääräistä. Silti mulla meni viime kuussa ruokaan 300 euroa! Ja lisäksi on pakko syödä multivitamiineja ja omega-3 -kapseleita, joihin menee lisäksi n. 30 euroa kuukaudessa!
Sitäkin oon kyllä aina ihmetellyt, miksi työttömät ovat läskejä, kun mullakaan ei yksinkertaisesti olisi varaa syödä enempää! Ja työttömät pitäisi asuttaa kauas keskustasta jonnekin lähiöiden perukoille nostamasta vuokrahintoja. Ei mikään ihme, että vuokrat ovat pilvissä ja työssäkäyvien palkoilla ei elä, kun Kela kustantaa persaukisten ökyvuokria.
Miehelläni on tuollainen palkka. Sen takia en pystynyt olemaan hoitovapaalla kuin siihen asti, että lapsi täytti 2 ja säästöni oli kulutettu.
Minun palkkanettoni on 2300. Sen ansiosta pystymme ylläpitämään kahta (vanhaa) autoa ja maksamaan tonnin asuntolainaa omakotitalosta sekä kiinteistöveron (600 euroa) ja käymään tahoillamme 40 km päässä töissä (bensat). Pystymme myös ostamaan lapselle uusia vaatteita sitä mukaa, kun hän kasvaa, sekä sellaista ruokaa, kuin tahdomme syödä, ja tarpeelliset puhelimet, läppärit ja tabletit (edelliset kulutetaan aina loppuun). Se riittää meille tällä hetkellä.
Odotan, että elämä helpottuu, kun lapsi tulee kouluikään ja jokakuukautinen liki 300 euron hoitomaksu poistuu. Sitten saamme rahaa säästöön niin, että voimme ajatella matkustelua. Sitten vasta riemu repeää, kun asuntolaina on maksettu. Siihen tosin on vielä 15 vuotta. Tällä hetkellä saamme parisataa kuussa säästöön. Yritän kerätä rahaa siihen, että saan uudemman auton, ennen kuin entinen hajoaa totaalisesti.
Olen mahdollisesti saamassa työn, josta käteen jäisi n. 1400€. Asun Helsingissä ja kuukausittaiset täysin pakolliset menot ovat n. 710€. Tähän sisältyy vuokra, vesi, sähkö, puhelin, bussikortti ja ammattiliiton jäsenmaksu. Nettiliittymää mulla ei ole säästösyistä ollut pitkään aikaan, olen jakanut puhelimen nettiä. Tonnin nettotulot riittävät jo siihen, että saan edellä mainittujen lisäksi ostettua ruokakaupasta mitä tarvitsen ja tarvittavat lääkkeet. Ne ylimääräiset 400€ sitten menee ei-niin-pakollisiin hankintoihin ja säästöön. Eli mielestäni yksin asuva ihminen elelee kyllä tollasella palkalla ihan kivasti ja vähän on mahdollista saada säästöönkin. Eihän tuo hyvä palkka ole, eläkettäkin kertyy noilla tuloilla kovin niukasti.
Tienaan tuon verran etätöistä. Asun itä-Euroopassa ja ostovoimani on käytännössä sama kun nettoaisin Suomessa 5000e. Poikkeuksena tietty ulkomaan matkat.
Enemmän kuin peruspäiväraha kuitenkin. Jopa enemmän kuin ansiosidonnaiseni nykyään. Kelpaisin minulle. Vuokran ja "kaikkien laskujen" (=sähkö, netti, vähäinen puhelimen käyttö) jälkeen jäisi sen verran, että kyllä joskus voisi kotikaupungin kylpylässä käydä, ja kun säästää niin jopa jonkun pikku matkan tehdä.
Kertyy siitä työeläkettä, se on jo jotakin.
Mix tehdä töitä jos noin vähän saa? Saman rahan saa kelasta!
2000€ pitää jäädä käteen, jos tekee kokoaikaista työtä. Muuten voidaan puhua hyväksikäytöstä.
Se oli tietty riski itselläkin, mutta hoitajana töitä onneksi riitti. Halusin kuitenkin tuoda esille että ei asuntolaina ole hyvätuloisten etuoikeus.