Katkennut luunkädessä ehtii luutua ennen lääkäriin pääsyä
Ihan tosi.
Mihin tämä julkinen sairaanhoito on menossa?
Ei ole päivystysasia jos käsi menee poikki ellei se ole irtipoikki. Pitää odottaa omaan terveysasemalle pääsyä, koska päivystyksessä hoidetaan vain päivystysluontoiset asiat eli henkeä uhkaavat, äkilliset vatsakivut jne.
Sitten sinne terveysasemalle saattaa olla usean kuukauden jonot (ainakin meilläpäin). Jos tarvitset akuuttia hoitoa niin saatat päästä hoitajan vastaanotolle ja erittäin hyvässä lykyssä lääkäri ehtii kurkata sinua.
Suunnilleen siis katkennut käsi ehtii tyyliin luutua ennen kuin pääset lääkäriin.
Itse olen usean erikoispolin asiakas useiden sairauksieni vuoksi. Kun yhdellä polilla takkuaa hoito niin hoidon eteneminen takkuaa kaikissa, koska ne on kytköksissä toisiinsa ja kohdallani tämä on tarkoittanut liikuntakyvyn suurta rajoittuneisuutta. Hoitovirhe, sanoo potilasasiamies ja pitäisi muistutuksia ehtiä tekemään.
En ehdi kun yritän kaikkeni ja käyttää aikani saadakseni hoidon etenemään. Tiedän, että hoitovirhe vain syvenee, mutta toivon enemmän kuin mitään muuta ja varsinkaan asiasta tappelun sijaan, että asiat lähtisi sujumaan. Eikö se säästäisi kaikkien resursseja?
Aivan typerää, mutta mikä ratkaisisi ongelman?
Täälläpäin on tietyillä alueilla kokeilussa palveluseteli eli noilla alueilla asuvat ihmiset saavat valita omalääkärin miltä tahansa yksityiseltäkin asemalta ja miltä tahansa lääkäriltä.
Se säästäisi mielestäni menoja pitkällä tähtäimellä. Itsekin voisin jos asuisin kyseisellä alueella, valita lääkärin kenellä on sisätautien puoli hallussa ja näin minun ei tarvitsisi käydä niin monella polilla ja niin usein vaan heti voisi ainakin kahden polin asiakkuus jäädä pois. Vielä etuna olisi, että kun mahdollisimman moni asia olisi yhden lääkärin tiedossa ja hoidossa niin kokonaisuus pysyisi kasassa paremmin sillä Kannasta huolimatta tieto ei kulje toivotulla tavalla.
Sitten on nämä päivystyksen asiakkaat ketkä hakevat sairasloman todistusta, koska työnantaja vaatii sen ensimmäisestä päivästä alkaen.
Minusta tuollaisen vaatimuksen esittäessään tulisi työnantajan maksaa vaatimuksensa kulut eikä kuormittaa päivystystä. Eli korvata käynti työntekijälle esim.yksityisen sh:n vastaanotolla käymisestä.
Tässä vaan pohdiskelen ja ehkä tähän voisi kertoa kukin itse kohtaamiaan ongelmia, mitkä voisi jollakin pienellä muutoksella välttää tai hoitaa paremmin. Ehkä jopa halvemmin.