Säälittääkö sinua (täysiaikaiset) alipainoiset vauvat?
Tarkoitan niitä tupakoitisjoiden ym. hulttioäitien vauvoja, jotka syntyvät ihan oikeilla (37+) raskausviikoilla, mutta ovat vain kolmikiloisia tai jopa sen alle. Jotainhan siinä on äidin pitänyt tehdä väärin, että lapsiparan elämän alku on ollut niin huonosti ravittua, vaikka useimmat eivät sitä suostukaan myöntämään.
Kommentit (27)
Pienet vauvat ovat olleet luonnonvalinnassa hyviäkin, kun ei ole niin helposti kuoltu synnytykseen - äiti sekä lapsi. Ei ole kuulkaa montaa sukupolvea taaksepäin, kun vielä synnytettiin kotona eikä olisi ollut mahdollisuutta keisarinleikkauksiin.
Mulla muuten tuo oma syntymäpaino vs. mun vauvojen paino stemmaa tosi hyvin. Olin itse noin 3 kg - kuten kuopusvauvani. Esikoinen painoi vain 2700 g, mutta syntyi reilu kolme viikkoa ennen aikojaan. Eli olis hänkin painanut 3 kg, jos olis ehtinyt kohdussa vielä kasvaa.
Pienet vauvat ovat olleet luonnonvalinnassa hyviäkin, kun ei ole niin helposti kuoltu synnytykseen - äiti sekä lapsi. Ei ole kuulkaa montaa sukupolvea taaksepäin, kun vielä synnytettiin kotona eikä olisi ollut mahdollisuutta keisarinleikkauksiin.
Mulla muuten tuo oma syntymäpaino vs. mun vauvojen paino stemmaa tosi hyvin. Olin itse noin 3 kg - kuten kuopusvauvani. Esikoinen painoi vain 2700 g, mutta syntyi reilu kolme viikkoa ennen aikojaan. Eli olis hänkin painanut 3 kg, jos olis ehtinyt kohdussa vielä kasvaa.
Pieni äidin syntymäpaino, pieni vauva. Noin meilläkin. Monta sukupolvea taaksepäin.
Miksi ihmeessä siitä vauvan painosta/pituudesta pitää kilpailla? Suurempana syntynyt vauvako se perheen onnen kruunaa? Minulta kysyttiin, kuinka osaan hoitaa pientä 2900 g painavaa vauvaani. Ihan kuin kyse olisi hyvin hauraasta keskosvauvasta.
Pyyntö kaikille äideille: Älkää diskriminoiko. Pahoitatte hyvin helposti toisen mielen. Vauva kuin vauva ansaitsee tulla oman äitinsä rakastamaksi ilman pelkoa tai ajatusta siitä, että juuri hänen vauvansa olisi jollakin tapaa epänormaali. Syyllisyyttä ja epävarmuutta äitiydestä kun jokainen meistä ehtii kokea ilman ilkeitä tai ajattelemattomia kommenttejakin.
Vierailija:
Syntyi rv 37+4 ja painoi 3060g??? En poltta, en juo...
...enkä harrasta seksiä;D
En ole polttanut, juonut enkä laihduttanut tms yhdenkään raskauden aikana. Lapset ovat olleet kolmen kilon molemmin puolin, isoinkin alle 3,3kg.
Normaalipainoinen täysiaikainen lapsi painaa yli2,5kg, että tuo sun 3kg on kyllä ihan oikeasti normaali- eikä alipainoinen.
äidit saa sen kokoisia vauvoja kuin itse ovat olleet, noh minä olin 3,3kg kun synnyin ja oma poikani 4,3kg kun syntyi eli meillä meni sitten ihan metsään (lapsen isä myös syntyessään 3,3kg). Olen itse pieni ja hentoinen joten paljon mieluummin olisin pakertanut sellaisen 3 kiloisen tai vaikka vähän allekin...
Siinä tapauksessa ei ole kyllä taaskaan juttujen tason typeryydellä mitään rajaa. Perimä vaikuttaa kaikkein eniten vauvan syntymäkokoon, jos siis puhutaan äidistä joka ei häiritse vauvansa kasvua esim tupakoimalla tai käyttämällä muita päihteitä. Ruokavalio taas ei niinkään vaikuta asiaan, myös kehitysmaissa syntyy " normaalikokoisia" vauvoja vaikka äidin ravitsemus raskausaikana on heikkoa.
Niin, keskiverto suomalaisvauva on 3500g/50cm syntyissään mutta heitot puoleen jos toiseenkin ovat aivan normaaleja. Toisin sanoen on aivan yhtä normaalia painaa 3900g kuin 3100g syntyissään.
Kaikkeen sitä minäkin vaivaudun kommentoimaan:D
Mitä tulee sga-vauvoihin niin siitä puhutaan silloin kun täysiaikainen eli rv37+0 - 42 syntynyt vauva painaa alle 2500g syntyissään.