Missä iässä vanhempasi eivät enää elättäneet sinua?
Milloin aloit elää vanhempien lompakon sijaan joko omilla ansioillasi tai sitten yhteiskunnan tuilla (esim. opintotuki)?
Kommentit (79)
19-vuotiaana, kun muutin noin puolen tuhannen ihmisen pikkukylästä Helsinkiin :)
Kun opintotukea alkoi tulla, olinkohan 18-19 kun muutin omilleni.
14 v kun menin töihin.
Omilleni lähdin 15 v
Ei ole yhtä ikää - irtautuminen tapahtui pitkän ajan kuluessa. Alkoi 19-vuotiaana, kun muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Alkuun vein pyykit kotiin viikonloppuisin ja rosvosin jääkaapin lähtiessäni. Olisinko ollut jotain 25v, kun olin täysin omillani.
Olen 28-vuotias ja kotihoidontuella esikoisen kanssa kotona. Äitini tukee minua taloudellisesti omasta tahdostaan noin 200 e/kk.
18-vuotiaana kun äiti määräsi muuttamaan omaan kotiin. Olin kiltti ja kunnollinen, mutta äidillä oli päähän pinttymä, että lapset muuttavat omilleen 18-vuotiaana, eikä siihen kuulu minkäänlainen rahallinen avustaminen sen jälkeen. Eli pienellä palkalla, välillä toimeentulotuella ja opintotuella ja opintolainalla.
Vierailija kirjoitti:
14 v kun menin töihin.
Omilleni lähdin 15 v
kuinka vanha olet?
itse en ole koskaan ollut omillani. joskus maksaa vanhemmat ja joskus valtio ja muutaman vuoden olin veljellä suojatöissä
Vierailija kirjoitti:
14 v kun menin töihin.
Omilleni lähdin 15 v
Kuka maksoi asumisesi ja ruokasi?
Muutin vanhempien luota pois kaksi päivää sen jälkeen, kun olin täyttänyt 18.
Nainen 49v.
18 v. kääntyi rahan nettovirtaus minulta vanhempien suuntaan.
Kokonaan omillani olen varmaan ensi vuonna, kun valmistun. Eli 26 vuotiaana.
Vanhempani ovat aina halunneet auttaa, ja sanoneet että tukevat opintojen ajan elämisessäni, iha kuten sisaruksianikin.
Suurelta osin itse maksan elämiseni satunnaisilla työtuloillani (lähinnä kesät töissä) ja opintotuella. Mutta hieman auttavat isoimmissa laskuissa. Ja auton ovat antaneet käyttööni, maksan vaan bensat. Omilleni muutin vähän ennenkuin täytin 19v, ja alussa vanhempien tuki oli paljon isompi kuin tänä päivänä - kun en minä silloin saanut ees opintorahaa, alle 20 vuotiaana kun vanhempien tulot tukiin vaikutti.
Joskus 19v. kun muutin kotoa. Joskus vanhempani tukivat talouttani antamalla silloin tällöin 50-100€ rahaa tai ostamalla astioita tai pussilakanan ja nämä tuli pyytämättä.
Mulle on itsenäistyminen ja oman elämän hallinta tärkeää, vaikka olin tosi tiukalla, eikä ollut rahaa ruokaan, en halunnut turvautua vanhempiini. Joskus siskollani kävin nälissäni syömässä.
Huhhuh, nyt kun muistelen aikoja, nyt kun elämäni on hyvin turvattua ja rahaa käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14 v kun menin töihin.
Omilleni lähdin 15 vKuka maksoi asumisesi ja ruokasi?
Tiedätkö mitä tarkoittaa työ.
Työstä saa palkkaa jolla maksetaan elämisen kustannuksia.
Tyhmä kysymys.
16-v. kun muutin kotoa. Kertaakaan ei vanhemmat kysyneet että miten pärjäät tai riittääkö rahat.
18-v. kun muutin pois kotoa.