Miksi siemenöljyjä paheksutaan?
Kommentit (39)
Ei paheksuta. Nehän ovat suositusten mukaisia rasvoja.
Molemmissa on hyötyjä. Oliiviöljy on vähemmän prosessoitua, se vain puristetaan hedelmästä keruuastiaan.
Käytän esin salaatinkastikkeeseen oliviöljyä, koska se maistuu paremmalta. Jos paistaa öljyssä jotain pannulla, niin ihan yksi lysti-kumpaa käyttää..
Vierailija kirjoitti:
Ei paheksuta. Nehän ovat suositusten mukaisia rasvoja.
Näinhän se valitettavasti on.
Vierailija kirjoitti:
Selvitäppä ihan ite.
Tosin taidat vain provota.
Selvitän kysymällä täällä, jos sattuu olemaan paheksijoita paikalla.
Siemenöljyt ovat etupäässä ultraprosessoitua ruokaa. Kylmäpuristettu rypsiöljy on parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Foliohattujen hapatusta.
Tätähän ap juurikin hakee tällä aloituksella.
Vierailija kirjoitti:
Siemenöljyt ovat etupäässä ultraprosessoitua ruokaa. Kylmäpuristettu rypsiöljy on parempaa.
Eihän niissä ole edes lisäaineita, joten määritelmän mukaan eivät ole ultraprosessoituja.
Vierailija kirjoitti:
Rypsiöljy on siemenöljy.
Ei mitään, perustuu somejuttuhin. "Concerns about the health effects of industrially produced seed oils are without scientific foundation: a scoping narrative review of the clinical and observational evidence" Tällainen tältä vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan rypsiöljyt ovat kertaalleen kuumennettuja ja niihin on lisätty kemikaaleja säilyvyyden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan rypsiöljyt ovat kertaalleen kuumennettuja ja niihin on lisätty kemikaaleja säilyvyyden vuoksi.
Mitä kemikaaleja? Pitäisi lukea ainesosaluettelossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän niissä ole edes lisäaineita, joten määritelmän mukaan eivät ole ultraprosessoituja.
Valmistusmenetelmä. Siihen tarvitaan jotain myrkyllistä petrokemikaalia. Ja lopputuote ruokkii kehon matala-asteista tulehdusta joka taas altistaa sairauksille.
Paljon terveydelle arempia ja hellävaraisemmin uutettuja öljyjä löytyy hurjasti, toki osa hintavia mutta paistamiseen käytetään sitten voita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistusmenetelmä. Siihen tarvitaan jotain myrkyllistä petrokemikaalia. Ja lopputuote ruokkii kehon matala-asteista tulehdusta joka taas altistaa sairauksille.
Paljon terveydelle arempia ja hellävaraisemmin uutettuja öljyjä löytyy hurjasti, toki osa hintavia mutta paistamiseen käytetään sitten voita.
Onko todisteita tuosta matala-asteisen tulehduksen aiheuttamisesta?
- erittäin prosessoituja
- esim. rypsiöljy sisältää myrkyllistä ja sydämelle haitallista erukahappoa, vaikkakin toki jalostuksen ja käsittelyjen ansiosta niin vähän ettei siitä ole normaali käyttömäärissä ainakaan välitöntä haittaa, todistetusti ei muutenkaan
- runsas omega-6 saanti suhteessa omega-3:een lisää tulehdustaipumusta, mikä toisilla ihmisillä on merkityksellistä, toisilla ei - siis jopa se rypsiöljy, jota mainostetaan Suomessa omega-3-lähteenä, sisältää vielä runsaammini omega-6:tta, joten se itse asiassa huonontaa rasvahappotasapainoa
Itse vältän lisättyjä öljyjä kokonaan, koska tutkimukset osoittaa, että sellainen ruokavalio on sydänterveellisin, jossa niitä ei ole. On mulla yleensä kylmäpuristettua oliiviöljyä kotona, ja käytän vähän jos tarvii johonkin välttämättä, mutta niin vähän kuin mahdollista, ja pääosin teen ruoat ilman lisättyä rasvaa. Kylmäpuristettu extra virgin oliiviöljy on vähän prosessoitua, ja siitä on vuosituhansien käyttökokemus, ja valtavasti tutkimustietoa. Siksi itse valitsen sen mieluummin kuin esim. rypsiöljyn, joka minusta myös maistuu tympeältä.
Seesami. Hampou. Pellava. Camelina. Siinä 4 hyvää kasviöljyä kokeiluun ja kaikki siemenistä. Tietääkseni ei käytetä kovia menetelmiä.
Christiano Ronaldo ja Lionel Messi syövät oliiviöljyä joka päivä. Ovat siis huippu-urheilijoita.
Vastaako joku, mitä ne lisätyt kemikaalit ovat?
Vierailija kirjoitti:
- erittäin prosessoituja
- esim. rypsiöljy sisältää myrkyllistä ja sydämelle haitallista erukahappoa, vaikkakin toki jalostuksen ja käsittelyjen ansiosta niin vähän ettei siitä ole normaali käyttömäärissä ainakaan välitöntä haittaa, todistetusti ei muutenkaan
- runsas omega-6 saanti suhteessa omega-3:een lisää tulehdustaipumusta, mikä toisilla ihmisillä on merkityksellistä, toisilla ei - siis jopa se rypsiöljy, jota mainostetaan Suomessa omega-3-lähteenä, sisältää vielä runsaammini omega-6:tta, joten se itse asiassa huonontaa rasvahappotasapainoa
Itse vältän lisättyjä öljyjä kokonaan, koska tutkimukset osoittaa, että sellainen ruokavalio on sydänterveellisin, jossa niitä ei ole. On mulla yleensä kylmäpuristettua oliiviöljyä kotona, ja käytän vähän jos tarvii johonkin välttämättä, mutta niin vähän kuin mahdollista, ja pääosin teen ruoat ilman lisättyä rasvaa. Kylmäpuristettu extra virgin oliiviöljy on vähän prosessoitua, ja siitä on vuosituhansien käyttökokemus, ja valtavasti tutkimustietoa. Siksi itse valitsen sen mieluummin kuin esim. rypsiöljyn, joka minusta myös maistuu tympeältä.
Hyvin outo tuo väittämä rypsiöljyn omegoista, ikään kuin olisi vedetty jopa paremmaksi kuin oliivi. Epäilyttävää.
Neitsytoliivi ja avocado ovar omat käyttö-öljyt. Hamppua tekoäly kehui, ehdotti sekoitettavaksi avocadoon.
Selvitäppä ihan ite.
Tosin taidat vain provota.