Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapahtui Helsingissä: Annoin rahankerjääjälle leipää ja omenaa, näin hän reagoi.

Vierailija
08.04.2017 |

Tänään päätin olla hyvä ihminen ja menin kauppaan ostamaan tuoretta leipää paketin ja pussin omenoita rahaakerjääville ulkomaisille.
Kävelin Helsingin katuja ja mietin kenelle antaisin lahjani. Lahjansaajaksi valikoitui vanhahko rukoileva naisihminen.
Annoin hänelle leipäpussin ja omenat. Hän reagoi huutamalla englanniksi "I don't need bread, i need money!!""

Olen pöyristynyt. MIKSEI ELINTARVIKE KELPAA, MUTTA RAHA KELPAA???

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko tää oikeesti jollekkin yllätyksenä, että ei ne kerjäläiset kerjää tarpeeseen, vaan se on rikollista toimintaa?

Vierailija
42/59 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös tällaisen olen nähnyt helsinkiläisessä etnisessä ravintolassa: kerjäläisnainen toi ison määrän kolikoita ravintolaan. Oletan, että hänellä oli sopimus ravintolan kanssa, että kolikot vaihdetaan siellä seteleiksi. Mutta siis jotain tekemistä rahan kanssa selvästi oli. Nainen ei tullut syömään. Aivan selvästi hyvin organisoitua touhua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin tänään yllättäen rahaa "kerjäävälle" suomalaisnuorelle, jolla oli asiallisen kuuloinen tarina rahantarpeelle. Tuliko minulle hyvä ja jalo olo? Valitettavasti ei. Hyvin kyynisesti pohdin, kusetettiinko minua, ja minne rahat todellisuudessa menivät. Haluaisin uskoa hyvään, mutta niin paljon hallaa ovat somenyyhkytarinat ja ammattipummit uskolleni tehneet. Auttaminen ei tunnu enää hyvältä. Se saa, jolla on pokkaa valehdella ja vedota tunteisiin. Ikävää oikeiden avuntarvitsijoiden kannalta.

Vierailija
44/59 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin, että täällä epäillään "tarinaksi". Totta on. Mene ja kokeile vaikka itse.

-ap-

Kertomuksesi voisi periaatteessa olla totta, mutta se ei ole. Se on omaa propagandaasi. Osa kerjäläisistä ottaa ruokaa vastaan ihan mielellään. Tässä linkki aikaisempaan kerjäläiskeskusteluun. http://www.vauva.fi/keskustelu/2754810/ostin-romanikerjalaiselle-kassil…

Vierailija
45/59 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan rahaa vain kotimaisille laitapuolen miehille ja naisille, en koskaan noille romanialaisille.  Joo kai ne rahat menee alkoholiin, mutta ei ole sydäntä kieltäytyäkään, kun pyytävät aina jotain pientä summaa esim. 20 tai 50 senttiä. Ja ilahtuvat hirveästi, jos annan sen 50 senttisen.

ulkosuomalainen

Vierailija
46/59 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sossustakaan ruokaa jaeta kun ei se hakijoille kelpaisi. Vaan pitää olla rahana.

Vierailija
47/59 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla rikkaat vanhukset jota tätä toimintaa ylläpitää. Ei vanhukset näiden totuutta tiedä. Summat voi olla tosi isoja ja onkin varmasti kun kerran näin järjestelmällistä toimintaa.

Vierailija
48/59 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tuntia sitten joku poika tuli päärautatieasemalla kerjäämään rahaa ruokaan. Sanoin, että voin ostaa hänelle ruokaa, jolloin alkoikin pyytää nostamaan käteistä rahaa ja kieltäydyttyäni alkoi vielä valittaa miten muka olisin voinut ostaa ruokaa mutta en voi antaa rahaa ruokaan. Ihmeellistä kusetusta. Saman pojan olen nähnyt siellä useampanakin päivänä, tiedä sitten mihin rahat menisivät.

Olen jopa alkanut vältellä Kampista asemalle kävelyä, koska matkalla joutuu niin monen kerjäläinen ahdistelemaksi.

Vierailija
49/59 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari tuntia sitten joku poika tuli päärautatieasemalla kerjäämään rahaa ruokaan. Sanoin, että voin ostaa hänelle ruokaa, jolloin alkoikin pyytää nostamaan käteistä rahaa ja kieltäydyttyäni alkoi vielä valittaa miten muka olisin voinut ostaa ruokaa mutta en voi antaa rahaa ruokaan. Ihmeellistä kusetusta. Saman pojan olen nähnyt siellä useampanakin päivänä, tiedä sitten mihin rahat menisivät.

Olen jopa alkanut vältellä Kampista asemalle kävelyä, koska matkalla joutuu niin monen kerjäläinen ahdistelemaksi.

Taidan tietää kenestä puhut. Tummat kiharat hiukset, näyttää alle 20-vuotiaalta? Olen joskus jutellut tämmöisen kanssa, kun on pyytänyt rahaa. Vanhemmat kuollu ja orpo, tms. Nyyhkytarinan jälkeen olen todennut, että yhteiskunta (sosiaalitoimisto) autta häntä aivan varmasti, koska on niin nuori, eikä vielä niin pahassa jamassa. Kohauttelee vain olkiaan näille neuvoille.

Huumeisiin ne rahat menisi. Surullista, hänellä olisi taatusti mahdollisuuksia nousta elämässä edes siihen pisteeseen, että saisi itselleen asunnon ja koulutuksen, kun vain uskoisi itseensä. Vaikuttaa aika päähän potkitulta ja henkisesti alistetulta tässä mielessä.

Vierailija
50/59 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia huomioitani:

- Näen joka aamu Hgin asemalla kun kerjäläiset polttaa röökiä ja pelaa niitä automaattirahapelejä. Sinne uppoaa ihmisten antamat pikkukolikot. 

- Eräs vanhus säälittävän ja riutuneen näköinen mummo anelee sokoksen kulmilla. Siinä vaiheessa kun "työvuoro" loppuu hän on hyvin tomerana, ryhdikkäänä ja aggressiivisena komentamassa nuorempia tyttöjä, jotka eivät ole saaneet päivän kassaa kasaan (huom. rööki huulessa). Huutaa välillä kuin palosireeni ja likat saa kyytiä.

- Kerjäläiseukko istuu pää kumarassa katukivetyksellä kerjuukupin kanssa. Pitempiaikainen tarkkailu paljasti, että kyseessä on nuori hameeseen ja huiviin pukeutunut kundi.

- Keppiin nojaava raajarikko linkkaa pitkin raitiovaunupysäkkiä ojennellen kerjuukuppia. Seuraavana päivänä sama tyyppi ihmeparannuksen kokeneena kävelee samalla pysäkillä reippain askelin kaupaten lehteä.

Vierailija
51/59 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta olisi, kun ei kukaan huomioisi niitä millään tavalla. Kun niiltä loppuu rahahanat, loppuu myös kerjääminen. Ei ne tyhjänpanttina kadulla istuisi.

Kysymys palstalaisille: Saako varastavaa kerjäläistä nakata turpaan?

- N39

Vierailija
52/59 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko muut törmänneet Vanhan ylioppilastalon kulmilla nuorehkoon suomalaisjätkään, joka istuu sylissään lappu, jossa lukee "Tarvitsen rahaa lukiokirjoihin". Näin tämän pari kertaa maaliskuun aikana, perjantai-iltapäivä oli molemmilla kerroilla.

Vierailija
53/59 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan tietää kenestä puhut. Tummat kiharat hiukset, näyttää alle 20-vuotiaalta? Olen joskus jutellut tämmöisen kanssa, kun on pyytänyt rahaa. Vanhemmat kuollu ja orpo, tms. Nyyhkytarinan jälkeen olen todennut, että yhteiskunta (sosiaalitoimisto) autta häntä aivan varmasti, koska on niin nuori, eikä vielä niin pahassa jamassa. Kohauttelee vain olkiaan näille neuvoille.

Huumeisiin ne rahat menisi. Surullista, hänellä olisi taatusti mahdollisuuksia nousta elämässä edes siihen pisteeseen, että saisi itselleen asunnon ja koulutuksen, kun vain uskoisi itseensä. Vaikuttaa aika päähän potkitulta ja henkisesti alistetulta tässä mielessä.

Joo, sama tyyppi taitaa olla kyseessä :(   Olen minäkin ajatellut että on niin nuori, toivottavasti saisi vielä elämänsä kuntoon. T: 49

Vierailija
54/59 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on Rautatientorilla istuvan mummelin tarina joka huutelee aina ihmisille anna vähän rahaa?

Vierailija
55/59 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on Rautatientorilla istuvan mummelin tarina joka huutelee aina ihmisille anna vähän rahaa?

Sama akka varmaan 20 vuotta pumminut asemalla! Varmaa harmittaa, kun ulkomaalaiset kilpailijat saapuivat muutama vuosi sitten. Varmasti laski hänen ansioitaan kovasti.

Hän asuu jossain Martsarissa. Rääkyy kotimatkallaan usein P-junassa, että "auttakaa mut kotiin". Aina joskus joku hyväsydäminen kansalainen häntä taluttelee sitten Martsarin asemalla.

Vierailija
56/59 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko sitten törmäsin romanikerjäläiseen Helsingin postitalon kulmalla. Kerroin hänelle, että minulla ei ole ikinä käteistä rahaa, koska käytän aina pankkikorttia. Hän käski minun mennä viereiseen ruokakauppaan ostamaan hänelle ruokaa ja kertoi, että ei tarvitse antaa rahaa.

En sitten kuitenkaan mennyt. Rahat ovat melko tiukilla itsellänikin. Ja jotenkin 70-luvulla syntyneen elämänkokemuksella suora kerjääminen tuntuu oudolta ja uhkaavalta. Olen kasvanut htvinvointivaltiossa, jossa kukaan ei näe nälkää, jos ei ole ryypännyt kaikkia tukiaan. 2000-luvulla tilanne ei ole enää yhtä auvoinen kaikilla, mutta silti en vaan pysty antamaan mitään kerjäläisille. Tunnen siitä kyllä joka kerta syyllisyyttä.

Vierailija
57/59 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuoden aikana kolme (3) kertaa törmäsin tähän skämmiin, 2 kertaa sama muija satuilemassa, kerran eri:

Kertoi olevansa unkarilainen (= näköjään tiedostettu että suomalaiset sympatiseeraa sukulaiskansaa paremmin kuin bulgareja/romanialaisia). Oli kuulemma ollut siivoamassa jossain ja jättänyt vahingossa avaimensa sinne. Ei pääse kotiin tai hakemaan lompakkoa ja tytär tulisi vasta huomenna tai joskus myöhään. Olis nälkä ja lapsilleki pitäisi ostaa ruokaa. Niin että voisko saada rahaa. 

Jo ekalla kerralla tiesin stoorin, koska ystävättäreni oli juuri jakanut facessa, kuinka hänet oli pysäyttänyt kadulla joku unkarilainen vanhempi nainen ja kertonut täsmälleen saman tarinan. Tämä ystävättäreni oli mennyt kauppaan ja ostanut sieltä kassillisen ruokaa kun muija oli venannut ulkona. Kun ystävä tuli ulos kaupasta oli kadulla sitten odottanut häntä yllättäen toinenkin kyrpiintyneen näköinen muija poltellen röökiä ensimmäisen kanssa. Ottivat ruokakassin ja häipyivät nopeasti paikalta. 

Niin että aina ne keksii kaikkee uutta jäynää.

Vierailija
58/59 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama akka varmaan 20 vuotta pumminut asemalla! Varmaa harmittaa, kun ulkomaalaiset kilpailijat saapuivat muutama vuosi sitten. Varmasti laski hänen ansioitaan kovasti.

Hän asuu jossain Martsarissa. Rääkyy kotimatkallaan usein P-junassa, että "auttakaa mut kotiin". Aina joskus joku hyväsydäminen kansalainen häntä taluttelee sitten Martsarin asemalla.

mäki näin sen mummon

Vierailija
59/59 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla tikkurilassa, prisman edessä ollut kerjäläisnainen sylki kengilleni, kun sanoin hänelle että voin ostaa ruokaa mutta rahaa en anna.