13-vuotiaan älypuhelimen päälle "kaatui vahingossa" energiajuomaa ja nyt on rikki, yllättäen juuri kuin kavereilleen ostettiin uusimmat iPhonet
Tytön kolmella parhaalla kaverilla on syntymäpäivät samassa kuussa lähekkäin toisiaan ja kaikki saivat lahjaksi toivomansa iPhonet. Nyt tyttö väittää että juoma kaatui vahingossa puhelimen päälle koulun käytävällä kun joku potkaisi sitä. Puhelin näyttää kuitenkin siltä kuin sitä olisi pidetty pidemmän aikaa jossain uitettuna. Oli ihan läpimärkä ja möhnässä akkua ja simkorttia myöten. Uskoako vai ei, että oli vahinko? On jäänyt kiinni aiemmin esim. että on säilyttänyt kaverinsa siidereitä vaatekaapissaan, kun kaveri ei saa viedä niitä nuorisokotiin missä asuu. Asia tarkistettiin ja paljastui valheeksi.
Kommentit (115)
Peruspuhelin saa riittää tämmosille - jos edes sekään...
Ostaisin tilalle sellaisen halvimman mahdollisen, parinkympin luurin jolla voi soittaa ja laittaa tekstareita. Saisi ipana säästä itse rahat parempaan.
Vanha nokialainen tilalle ja säästää uuteen älypuhelimeen omista rahoistaan. En katselisi tuollaista touhua ollenkaan.
Muistuttaa ihan koulukaveriani, sillä erotuksella että vanhemmat osti aina uudemman ja hienomman puhelimen. Saattoi siis saada kahden viikon välein uuden kännykän kun keksi rikkoa vanhan.
Osta sille sellainen neljäkymppiä maksava mummopuhelin ja sano, että parempaan ei nyt ole varaa, uuden älypuhelimen saat sitten vuoden päästä. Ehkä ei sitten enää toista kertaa kaadu juomat "vahingossa".
Meillä vastaavassa tapauksessa ostettiin tytölle muutaman kympin luuri tilalle ja sanottiin, että tuollaisia "vahinkoja" ei saisi tapahtua mutta jos näin käy niin tässä on seuraus, jos tämä "särkyy" lyhyen ajan sisään niin seuraavaksi saa minun vanhan 2000-luvun alun nokian näppäinpuhelimen.
Kerrot, että voit sijoittaa 100€ uuteen puhelimeen ja jos haluaa kalliimman, niin voi itse säästää/tienata rahat.
Miten voi tulla edes mieleen että tyttö puhuu totta?
Komppaan edellisiä: joku peruspuhelin tilalle ja itkuja ei kuunnella.
Aika nuorena on päästy jo siiderin makuun. Minä en ostaisi tuollaiselle elämänkoulupissikselle mitään.
Itse olen käyttänyt kieroa psykologiaa. Olen ilmoittanut, että kun puhelimet alkaa pysymään kunnossa, niin saa kalliimpia puhelimia. Siihen asti mennään halvemmilla.
En usko. Että lähekkäin synttärit ja kaikille lahjaksi iPhonet. No jaa, onhan se tietty nykyään mahdollista. Jos aloitus totta, niin tytölle ei ainakaan iPhonea, teko kuulostaa tahalliselta. Joku peruskapula ja katso miten pitää huolta kännykästä joka halvempi ja "huonompi". Tai sitten hankkii rahat itse haluamaansa kännykkään, kummasti osaa arvostaa enemmän kuin vanhemman hankkimaa.
Jos tilanne on mennyt niin kuin tyttö kertoo puhelin olisi saanut korkeintaan roiskeita. Tiedän miten tämä tulee menemään...tulet antamaan lapsellesi periksi ja lapsesi saa sen minkä haluaa.
Voi voi, joku vanha kännykkä tilalle jos niitä löytyy. Minkä arvoinen ko. luuri oli? Olisiko siitä saanut vielä jotain vaihdossa/myynnissä? Voithan sanoa, että uudemman puhelimen olisi saanut synttäreinä, mutta nyt ei ole varaa kun vanha rikki eikä siitä saa mitään.
Toivottavasti teillä sen verran kattava tuoteturva/vakuutus, että menee sen piikkiin uusi puhelin. Jos ei ole, kannattaa miettiä onko juoman potkaisija korvausvelvollinen eli oliko tahallinen teko hänen puoleltaan. Jos energiajuoma tölkki tytön oma ja keskellä kulkureittiä puhelimen kanssa, ei voi olettaa, että ohimenijä on huomannut. Ostaisin itse joko samanlaisen puhelimen kuin rikki mennyt tai halvemman mallin tilalle tai jos teiltä löytyy joku vanha toimiva luuri kotoota, joka ei ole kenenkään käytössä, niin sitten se.
Meillä tyttö särki puhelimen tahallaan, että sai uuden iphonen. En olisi ostanut, mutta äitinsä osti tietenkin.
Jos nurkista löytyy joku vanha mutta toimiva luuri niin se tilalle, muuten muutaman kympin peruspuhelin sillä perusteella että ei osaa pitää kalliista älypuhelimesta hyvää huolta. Parempaan voi tienata/säästää itse.
Kuka niille hankkii sitä siideriä?
Siellä taitaa olla jo puhelinta suuremmat ongelmat, tai ainakin pian on, jos ei aikuiset puutu asioihin.
Nykyisin ne on puhelimia, mitä rikotaan. Ennen oli muita vanhan teknologian laitteita. Katselin lapsena silmät pyöreinä, kun itseä nuorempi ipana rikkoi laitteitaan. Koska oli kuulemma vanhaa mallia ja vanhemmat ostavat sitten uuden. Eikä kyseessä ollut edes varakas perhe, vaan kunnan vuokratalossa elävä.
Vierailija kirjoitti:
Tytön kolmella parhaalla kaverilla on syntymäpäivät samassa kuussa lähekkäin toisiaan ja kaikki saivat lahjaksi toivomansa iPhonet. Nyt tyttö väittää että juoma kaatui vahingossa puhelimen päälle koulun käytävällä kun joku potkaisi sitä. Puhelin näyttää kuitenkin siltä kuin sitä olisi pidetty pidemmän aikaa jossain uitettuna. Oli ihan läpimärkä ja möhnässä akkua ja simkorttia myöten. Uskoako vai ei, että oli vahinko? On jäänyt kiinni aiemmin esim. että on säilyttänyt kaverinsa siidereitä vaatekaapissaan, kun kaveri ei saa viedä niitä nuorisokotiin missä asuu. Asia tarkistettiin ja paljastui valheeksi.
Kerro tytölle, että asia täytyy selvittää koulussa, ja ota mahdollisimman pian yhteyttä opettajaan (ellei tyttö myönnä valehdelleensa). Jos joku todella aiheutti potkullaan puhelimen hajoamisen, syyllinen on selvitettävä korvausten maksamista varten. Jos tyttö valehteli, se saattaa jäädä 100% varmuudella kiinni kun asiaa lähdetään selvittämään ja silminnäkijöitä etsitään jne.
Jos tytön kertomaa ei pystytä vahvistamaan todeksi, osta sille joku halpa ja ehkä käytetty puhelin, joka ei ole ainakaan hajonnutta parempi.
Kuulostaa tahalliselta. Osta hänelle korkeintaan joku uusi Nokia 3310. Säästäkööt itse vähintään puolet uuteen Iphoneen.