Päivystysten turha kuormittaminen
Joskus vaan ärsyttää ja haluan nyt vähän avautua! Mediassa on ollut nyt ihan sikana juttua siitä kuinka päivystyksessä jonotetaan liian kauan. Resursseja on liian vähän, mutta systeemi vois toimia jos ei olis näitä turhia käyntejä. Päivystys on tarkoitettu vain ja ainoastaan niille, keiden vaivan hoitamisen viivyttäminen seuraavaan päivään vaarantaa joko hengen tai terveyden pysyvästi. Niitä särkylääkkeitä on pidettävä kotona varalla, ja ennen kaikkea kuumeinen ja korvakipuinen lapsi lääkitään ennen kun tullaan yöllä päivystykseen, siksi että lapsi itkee ja haroo korvaansa. Ja kyllä mielenterveyspotilaat ja känniääliöt menee ennen, koska kukaan ei halua että kaiken muun duunin lisäksi henkilökuntaa ja muita potilaita vielä häiriköidään.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Päivystyshän on auki aina, myös virka-aikana. Nimi tosin saisi olla ensiapu tms kuvaavampi. Jos sinulla on välitön henkeä uhkaava tilanne, menet suoraan päivystykseen oli kello sitten 6, 12 tai 23, keskiviikkona tai sunnuntaina.
Jos sinulla on epämääräinen patti sormessa, allergia vaivaa keväisin, pitkään jatkunutta polvikipua tai masennus (ilman itsetuhoisia ajatuksia), soitat omalle terveysasemalle/työterveyteen virka-aikaan tai hakeudu yksityiselle.
Päivystykseenkin voit soittaa, jos aristelet esim. kuumeen lääkitsemisessä, sieltä neuvotaan myös. Myös mt-asioissa on neuvovia puhelimia; päivystys ei ole oikea paikka.
Näin minä Tiina Tavis ajattelen asian.
Terveyskeskukseen kun yrittää noilla vaivoilla niin käskeevät päivystykseen, koska ei ole aikoja.
Niin yksityinen on se taikasana jota hoetaan, koska sinnehän lääkärit meidät haluaisi. Menin yksityiselle koska en olisi sairaana jaksanut jonottaa. Päädyin päivystykseen lähetteellä sieltä yksityiseltä sitten, koska ei voi tehdä mitään keuhkokuumeiselle.
Entä, jos tk:hon ei saa aikaa ja sieltä käsketään päivystykseen? Maallikkohan menee kun on niin ohjeistettu !
Tämä johtaa kohta siihen, että köyhät alkavat kuolla pois kun ei ole varaa yksityiseen eikä haluta turhaan kuormittaa päivystystä..
Arkisin olen ihmetellyt, miten päivystyksen odotusaula voi olla tupaten täynnä klo 11.Tuleeko kaikki lähetteellä vai? Kuiten terveysasemat on auki ja päivystys toimii viikonloppusin ja yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Oli pakko kopsata tänne oma viesti tuolta toisesta keskustelusta, että sellaista hoitoa päivystyksestä:
Taannoin hoitaja lähetti minut päivystyksestä kotiin, mulla oli todella pahaksi äitynyt hammastulehdus päällä. En pystynyt juuri puhumaan, puremaan, puoli päätä oli turvonnut muodotomaksi, kuumetta oli yli 39 astetta ja olin sekava. Olin erittäin sairas. Itkin päivystyksen hoitajalle, joka ei päästänyt minua edes lääkärille?! Käski syödä buranaa ja lähetti kotiin.
Näin jälkeenpäin mietittynä siinä olisi voinut olla hengenlähtö lähellä. Tulehdusarvot huitelivat varmasti pilvissä ja lähipiirini kuuluvan sairaanhoitajan mielestä oikea paikka minulle olisi ollut antibioottitippa, ei koti.
Ikävää. Se hammas ei kuitenkaan mennyt tuohon kuntoon tunnissa, päivässä tai edes viikossa. Mikset hakeutunut oikeaan hoitopaikkaan jo aiemmin? Eli hammaslääkäripäivystykseen.
Tosiasia on, että lähes kaikkialla julkisessa terveydenhuollossa asiat on organisoitu huonosti (muutamissa kunnissa on onnistuttu, mutta ne ovat kuntia jotka ovat oikeasti tehneet asiat täysin toisin).
On pyritty tehokkuuteen ja virtaviivaisuuteen, mutta lopputulos on joustamattomuus, toimimattomuus ja hoitoon pääsemättömyys. Ihmisiä pompotetaan paikasta toiseen, koska tietyt asiat ei kuulu päivystykseen ja toisten kanssa ei taas kuuluisi odotella omalääkärin aikaa.
Lääkäreiden olen huomannut tekevän parhaansa, vika on systeemissä. Siinä miten puheluita otetaan vastaan, miten tieto liikkuu, minne voi hakeutua, mistä laitetaan pihalle, miten potilas otetaan vastaan. Kun yrittää päästä julkiselle puolelle hoitoon, tuntuu että suurin intressi vastapuolella (ensikontaktissa joku hoitaa) on yrittää välttää ottamasta henkilöä hoitoon. Kuten ykkössivulla joku sanoikin, energia menee ilmeisesti siihen, että vältellään tekemästä mitään. Minultakin on heti ensimmäiseksi kysytty, olisiko minulla mahdollisuus mennä työterveyshuoltoon. Paljon selvemmin ei enää voisi viestiä, että emme pysty tai halua sinua hoitaa.
En tiedä miten hoitajat on ohjeistettu, mutta siinä kohtaa tuntuu olevan se suurin ongelma tällä hetkellä.
Tässä muutama päivä sitten tuttuni oli ohjattu oman kunnan terveyskeskuksesta isoon päivystysyksikköön tulosyyllä aivoinfarkti. Ilman ambulanssia tietysti. Potilasta oli sitten istutettu ensin jonkin aikaa aulapotilaana, ja sen jälkeen juoksutettu kävellen pitkin käytäviä tutkimuksesta toiseen. En ymmärrä, kuinka päivystyksessä voidaan toimia noin.
Tottahan tuo on. Ihmiset eivät osaa antaa edes kuumelääkettä lapsille. ( Siis jotkut). Tai jos annetaan niin annetaan 10-vuotiaalle puolivuotiaan annos. Tai sitten nämä valopäät "joilla käytetään vaan homeopatiaa tai emme käytä lääkkeitä". Mutta kuitenkin päivystykseen pitäisi päästä. En vaan voi ymmärtää. Eriasia on, jos on oikeasti sairas, lääke ei tehoa tms, hengitys vinkuu yms. Silloin täytyy hakeutua. Monilla on vaikeat diabeteksen oireet ollut viikon ja sitten hakeudutaan viime hetkellä. Mutta kyllä uusavuttomuus on lasten kohdalla se suurempi ongelma kuin se ettei hoitoon hakeuduttaisi. Jos perusterveelle lapselle nousee kuume 38 tai hän oksentaa kaksi kertaa, niin ei se ole mikään syy että täytyy juosta heti lääkäriin.
Helsingissä kokeiltiin tk:ssa mallua, jossa ajanvaraukseen ei voi soittaa. Asiakas täyttää netissä lomakkeen ja kertoo vaivansa. Lääkäri soitti tästä tunnin sisällä takaisin ja hoiti homman. Mikäli pitää paikan päälle tulla, lääkäti arvioi ei ajanvarauksen hoitsut. Mutta eihän tämä käynyt. Kun mummot ei osaa käyttää nettiä. Miksi malleja ei voi pitää rinnakkain? Pikakaista ja sitten karvalakkimalli osaamattomille? Miksi kaikkin tulee kärsiä ja jonottaa kun jotkut ei osaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Tekis mieli tehdä lasu-ilmoitus kaikista niistä vanhemmista, jotka tuo korkeakuumeisen lapsensa toppavaatteisiin puettuna (silmät näkyy vaan), ilman että ovat antaneet edes panadolia. Onkohan tarkoitus keittää lasta vaiko ollaanko oikeesti vain niin uusavuttomia...:(
Oma kokemus tästä on seuraava: annettiin lapselle sitä panadolia ennen kuin lähdettiin terveyskeskukseen jonottelemaan (täällä ei viime vuonna saanut edes terveyskeskukseen aikaa, vaan kaikki uudet sairaudet ja vaivat käytiin näyttämässä akuuttivastaanotossa - ja siellä jonotettiin vuoroa samoin kuin päivystyksessäkin.) Sieltä lähetettiin sitten sairaalalle päivystykseen, missä jonoteltiin lisää. Lääkkeen vaikutus ehti hiipua siinä jonotellessa ja taaperon kuume nousta neljäänkymmeneen. Toinen ihan tärisi horkassa, ja ainut tapa helpottaa tätä horkkaa oli pitää lapsi lämpimänä. Ja siihen kun tuli just tuolla asenteella ja jutuilla hoitaja pätemään teki mieli purra siltä tytöltä pää irti. Nielin kiukun kun tiesin että tuollaiset kiukuttelijat voivat tehdä potilaan tilanteen hankalammaksi, jos asettuu "poikkiteloin". Lääkettä saatiin onneksi kun lääkäri sai tietää kauanko edellisestä lääkkeen antamisesta oli jo kulunut.
Kontrollikäynneillä juostiin neljänä peräkkäisenä päivänä, kun lääkärit eivät uskaltaneet kirjoittaa lääkkeitä lapsen korvatulehdukseen (jos vaikka paranisi itsestään). Lopulta kuormitettiin sairaalan päivystystä uudestaan pyhänä, kun lapsen korvista tuli mätää jo pulppuamalla: tärykalvot olivat puhjenneet, kun tulehdus oli päässyt niin pahaksi.
Tuota noin.....jos kuume on 40 astetta, niin lasta ei pidetä lämpimänä. Vaan just päinvastoin. Olet saanut oikeat ohjeet, mutta sinun tekisi mieli purra hoitajan pää irti. Mutta tätä tää just on. T. Lasten sh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, en tiedä onko olemassa mitään valtakunnallista numeroa, mutta täällä pääkaupunkiseudulla on ainakin semmoinen terveysneuvonta, mihin voi soittaa ja kysyä juuri neuvoa, ja sieltä ne sitten neuvoo ja kuuntelee ja tarvittaessa ohjeistaa menemään lääkäriin.
Ei ole... Itse asiassa soitin ko yönä siihen pk-seudun puhelinneuvontaan, joka kyllä kuunteli muttei oikein osannut sanoa olisiko syytä lähteä vai ei. Mutta lopuksi kysyi osoitetietoja ja oli vähän ärtynyt kun en ollut mistään läheltäkään Helsinkiä.
Se on helsinkiläisille tarkoitettu neuvonta. Jos siis Helsingin terveysneuvontaa soitat. Omasta kunnasta pitää soittaa oman kunnan päivystykseen jos asuu jossain Ivalossa
meillä täällä porissa oli kokeiluna terveyskeskuksen iltavastaanotto (klo 18 asti).Ei tästä kyllä potilaille kerrottu,elleivät tajunneet itse kysyä.Lopetettiin kannattamattomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Tekis mieli tehdä lasu-ilmoitus kaikista niistä vanhemmista, jotka tuo korkeakuumeisen lapsensa toppavaatteisiin puettuna (silmät näkyy vaan), ilman että ovat antaneet edes panadolia. Onkohan tarkoitus keittää lasta vaiko ollaanko oikeesti vain niin uusavuttomia...:(
Oma kokemus tästä on seuraava: annettiin lapselle sitä panadolia ennen kuin lähdettiin terveyskeskukseen jonottelemaan (täällä ei viime vuonna saanut edes terveyskeskukseen aikaa, vaan kaikki uudet sairaudet ja vaivat käytiin näyttämässä akuuttivastaanotossa - ja siellä jonotettiin vuoroa samoin kuin päivystyksessäkin.) Sieltä lähetettiin sitten sairaalalle päivystykseen, missä jonoteltiin lisää. Lääkkeen vaikutus ehti hiipua siinä jonotellessa ja taaperon kuume nousta neljäänkymmeneen. Toinen ihan tärisi horkassa, ja ainut tapa helpottaa tätä horkkaa oli pitää lapsi lämpimänä. Ja siihen kun tuli just tuolla asenteella ja jutuilla hoitaja pätemään teki mieli purra siltä tytöltä pää irti. Nielin kiukun kun tiesin että tuollaiset kiukuttelijat voivat tehdä potilaan tilanteen hankalammaksi, jos asettuu "poikkiteloin". Lääkettä saatiin onneksi kun lääkäri sai tietää kauanko edellisestä lääkkeen antamisesta oli jo kulunut.
Kontrollikäynneillä juostiin neljänä peräkkäisenä päivänä, kun lääkärit eivät uskaltaneet kirjoittaa lääkkeitä lapsen korvatulehdukseen (jos vaikka paranisi itsestään). Lopulta kuormitettiin sairaalan päivystystä uudestaan pyhänä, kun lapsen korvista tuli mätää jo pulppuamalla: tärykalvot olivat puhjenneet, kun tulehdus oli päässyt niin pahaksi.
Tuota noin.....jos kuume on 40 astetta, niin lasta ei pidetä lämpimänä. Vaan just päinvastoin. Olet saanut oikeat ohjeet, mutta sinun tekisi mieli purra hoitajan pää irti. Mutta tätä tää just on. T. Lasten sh
Jos lapsella on 40 astetta kuumetta, niin älä nyt jumalauta kääri sitä peittoon. Kehoa kuuluu viilentää.
Helsingin terveysneuvonta on helsinkiläisille tarkoitettu palvelu, joka ei ole tarkoitettu muille.
HUS-alueen terveysneuvontapalvelu on tarkoitettu HUS-alueen kuntien asukkaille.
Muiden kuntien asukkaat soittavat oman alueensa päivystyksiin tai mahdollisiin terveysneuvontapalveluihin. Ammattini puolesta täysin varma tieto, vaikka miten alapeukuttaisittekin.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin terveysneuvonta on helsinkiläisille tarkoitettu palvelu, joka ei ole tarkoitettu muille.
HUS-alueen terveysneuvontapalvelu on tarkoitettu HUS-alueen kuntien asukkaille.
Muiden kuntien asukkaat soittavat oman alueensa päivystyksiin tai mahdollisiin terveysneuvontapalveluihin. Ammattini puolesta täysin varma tieto, vaikka miten alapeukuttaisittekin.
Alapeukutin siksi että se todettiin ketjussa jo aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, en tiedä onko olemassa mitään valtakunnallista numeroa, mutta täällä pääkaupunkiseudulla on ainakin semmoinen terveysneuvonta, mihin voi soittaa ja kysyä juuri neuvoa, ja sieltä ne sitten neuvoo ja kuuntelee ja tarvittaessa ohjeistaa menemään lääkäriin.
Ei ole... Itse asiassa soitin ko yönä siihen pk-seudun puhelinneuvontaan, joka kyllä kuunteli muttei oikein osannut sanoa olisiko syytä lähteä vai ei. Mutta lopuksi kysyi osoitetietoja ja oli vähän ärtynyt kun en ollut mistään läheltäkään Helsinkiä.
Helsinkiläisille tarkoitettu palvelu, helsinkiläiset veronmaksajat maksaa. Vähän sama kuin helsinkiläisen ei ole tarkoitus soittaa Lappeenrannan neuvolaan ja kysyä sieltä apua, jos ei terv.palveluita ole jostain syystä siellä....:)
Terveyskeskukset auki iltakasiin tai ysiin saakka niinkuin todettu. Lääkäreille sama vuorojako kuin hoitajille, jos lääkärin vuoro on esim klo 12-20, mitään päivystyslisiä ei tarvitse maksaa.
Puhelinajanvarauksen ja -neuvonnan lisäksi neuvonta ja palvelut nettiin. Me nuoret osataan käyttää hyvin esim chattipalvelua, johon kirjoitetaan valmiiksi omat oireet, kysymykset ja johon hoitaja voi kirjoittaa selvät ohjeet nopeasti tai kehoittaa jatkotutkimuksiin.
Ei ole kiva aina ekana tuntea olevansa riippakivi kun tulet hädän kanssa päivystykseen. Etenkin lasten kanssa hätä on vanhemmalla suuri, ei se ole tyhmyyttä tai henkilökunnan kiusaamista vaan hätää. Esim meillä 1-vuotias löi päänsä seinänkulmaan niin että ohimolle nousi nyrkin kokoinen patti. Emme kiireessä huomanneet antaa mitään särkylääkkeitä ja päivystyksessä todettiin että patti on vain pinnallista verenkertymää. Tai kun lapsella oli flunssa ja hengitys vaikeaa, oli tosi hankala itse arvioida milloin se on vielä normaalia tukkoisuutta ja missä kohdin menee päivystysasiaksi. Ja kerran lapsella oli vain pieni flunssa, ei kuumetta, nukkui hyvin, mutta korvat olikin täynnä mätää. Lääkäri haukkui pystyyn kun ei aiemmin tultu. Kyllä sitä joskus tuntuu että saisi itse olla etenkin kurkkunenäkorva-sairauksien erikoislääkäri ennenkuin uskaltaa terveyskeskukseen/päivystykseen edes soittaa.
Ja ehdottomasti vierastan ajatusta että päivystykseen saa mennä vasta kun on pää poikki ja molemmat jalat kainaloissa. Kyllä päivystyksessä pitäisi pystyä hoitamaan myös muita akuuttitilanteita, kuten kovia korvasärkyjä tai esim myöhäisiä keskenmenoja. Kun olin viikolla 17 raskaana ja vessakäynnin jälkeen pönttö näytti sian teurastukselta, oli aika kova pala odottaa yksin maanantaiaamuun että sai soittaa neuvolaan. Silloin opin että tässä yhteiskunnassa nainen jätetään aivan yksin keskenmenonsa kanssa, ellei olla viikolla 20+ jotain. Vaikka sitä sikiötä ei voisi pelastaa, se on kuitenkin jo naisen oma lapsi. Aika raakaa joutua odottamaan 2 vrk, jotta saa edes arvion siitä onko oma lapsi enää elossa.
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin Suomessa. En saanut aikaa omaan terveyskeskukseen, kehotettiin tulemaan päivystykseen. Siellä sairaanhoitaja otti verikokeen, pika-analyysin katsottuaan totesi, että ei aihetta lääkärikäyntiin, kotiin ja lämmintä juotavaa. Ei mitään mahdollisuutta päästä lääkäriin. Yritin uudestaan seuraavana päivänä, sama juttu, taas päivystykseen ja siellä hoitaja sanoi, että ei ole akuutti ongelma, koska jo eilen kävit, mene huomenna ajanvarauksen kautta lääkäriin. Vasta neljäntenä päivänä pääsin lääkärin puheille, tämä oli kielipuoli eikä ymmärtänyt mitään (siinä vaiheessa aika sekavasta) selityksestäni. Tauti ei kuulemma ollut vakava, mutta jostain syystä varasivat seuraavaksi päiväksi ajan ns. omalääkärille. Joka totesi keuhkokuumeen. Tätä varten kävin siis 3 kertaa päivystyksessä ja kahdesti lääkärissä.
Tyttäreni asuu Belgiassa. Hänellä oli samanlaisia oireita. Aika lääkäriin järjestyi samana päivänä, yksi käynti lääkärin luona riitti, diganoosi tehtiin ja lääkkeet annettiin. Tämä kaikki siis yhdellä kertaa, kun Suomessa täytyy käydä 5 kertaa hakemassa apua.
Voisiko päivystyksen ruuhkien syynä olla se, että siellä vältellään tekemästä yhtään mitään?
Tämä on niin totta!
Meillä ei terveyskeskuksessa saa edes kiireettömiä tai näitä ns. puolikiireellisiä aikoja muuhun ajankohtaan kuin kahden viikon päähän ja silloinkin sun pitää soittaa aamulla klo 8, jonottaa siis samalla linjalla kiireaikoja jonottavien kanssa, ja sitten kun pääset läpi niin niitä aikoja joko on tai sitten ei. Eli jos soitat keskiviikkoaamuna niin saatat saada puolikiireellisen ajan kahden viikon päähän keskiviikolle; et kuitenkaan tiistaille etkä torstaille.
Heillä on käytössä takaisinsoittopalvelu mutta näille aikoja ei anneta (tämä on jo pari kertaa kuultu). Mun mielestä pitäisi olla eri puhelinnumero kiireellisiä ja kiireettömiä aikoja varten. Esim. jos mulla on ollut uutena vaivana pari viikkoa närästystä joka ei helpota itsehoidolla niin mun ei tarvitse _tänään_ päästä lääkäriin välttämättä mutta parin viikon päästä jo kyllä voisi alkaa selvittää missä vika on.
Olen itse töissä erikoissairaanhoidossa ja mua miltei huvittaa kun lääkäri sanoo potilaalle, että varaa aika omaan terveyskeskukseen omalle lääkärille tämän ja tämän asian suhteen. Se kun on niin helppoa.